Winterbanden
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Dussssss, vandaag winterbanden gaan laten zetten bij een bandencentale in de buurt. Express niet met naam genoemd, want ze hebben hun best niet gedaan.
Ten eerste klopte de bandenspanning helemaal niet. BMW zegt vanvoor 2,2 en vanachter 2,6 - zo staat 't op het stickerke in de deur bij de correcte bandenmaat. Vanvoor zat er 2,7 in. Teruggereden naar de bandencentrale, en op een rustige toon aan m'n verhaal begonnen. De uitdrukking van de kerel aan de receptie verraadde dat 'm dacht "hier weer zo'n idioot die niet weet dat ge zo'n platte-band-melding-systeem moet resetten na het verwisselen van de banden, ik zal 'm dat eens rap tonen se".
Keek die efkes raar op toen ik zei dat mijn auto de bandenspanning van elke band kan meten - ipv een systeem dat via de hoogte meet "er is een band plat maar ik weet niet welke". Lekker luid geantwoord zodat heel de wachtzaal het mee kon horen.
En dan ten tweede klopt de bandenmaat van de achterste banden niet, die zijn te smal.
M'n BMW heeft vanachter bredere banden dan vanvoor. Dit staat er in de info van BMW:
vooraan 7,5J x 17, banden 225/45 R17
achteraan 8J x 17, banden 245/40 R17.
Maar nu hebben ze dus overal 225/45 gestoken. "da's beter voor in de losse sneeuw, dan hebt ge minder last van spoorvorming" was zijn marketingpraatje. Om dan in de volgende zin te zeggen "ik kan bij geen enkele fabrikant die maat 245/40 bestellen". Zeg da dan ten eerste op voorhand, en ten tweede bestel uw banden dan bij BMW hé.
Zonet heel het verhaal met foto's doorgemailed naar de leasing maatschappij met als laatste zin "wie is hier nu voor verantwoordelijk dat als er een ongeluk gebeurd en er wordt onderzocht dat het aan de banden ligt", daar zullen ze wel op reageren me dunkt
Ten eerste klopte de bandenspanning helemaal niet. BMW zegt vanvoor 2,2 en vanachter 2,6 - zo staat 't op het stickerke in de deur bij de correcte bandenmaat. Vanvoor zat er 2,7 in. Teruggereden naar de bandencentrale, en op een rustige toon aan m'n verhaal begonnen. De uitdrukking van de kerel aan de receptie verraadde dat 'm dacht "hier weer zo'n idioot die niet weet dat ge zo'n platte-band-melding-systeem moet resetten na het verwisselen van de banden, ik zal 'm dat eens rap tonen se".
Keek die efkes raar op toen ik zei dat mijn auto de bandenspanning van elke band kan meten - ipv een systeem dat via de hoogte meet "er is een band plat maar ik weet niet welke". Lekker luid geantwoord zodat heel de wachtzaal het mee kon horen.
En dan ten tweede klopt de bandenmaat van de achterste banden niet, die zijn te smal.
M'n BMW heeft vanachter bredere banden dan vanvoor. Dit staat er in de info van BMW:
vooraan 7,5J x 17, banden 225/45 R17
achteraan 8J x 17, banden 245/40 R17.
Maar nu hebben ze dus overal 225/45 gestoken. "da's beter voor in de losse sneeuw, dan hebt ge minder last van spoorvorming" was zijn marketingpraatje. Om dan in de volgende zin te zeggen "ik kan bij geen enkele fabrikant die maat 245/40 bestellen". Zeg da dan ten eerste op voorhand, en ten tweede bestel uw banden dan bij BMW hé.
Zonet heel het verhaal met foto's doorgemailed naar de leasing maatschappij met als laatste zin "wie is hier nu voor verantwoordelijk dat als er een ongeluk gebeurd en er wordt onderzocht dat het aan de banden ligt", daar zullen ze wel op reageren me dunkt
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ik laat mijn banden altijd in de garage wisselen, punt.
Pa ging ook met zijn bimmer naar andere bandencentrales, en het was telkens geprul, zelfs met een reset van de bandenspanning.
Nu in de garage en geen enkel issue meer, correcte banden/spanning met 25% korting.
NU moet ik er wel bij zetten dat mijn achterbanden ook 225 ipv 245 is, en dit omdat in de winter de grip van een dunnere band beter is, of anders gezegd, het glij oppervlak van een bredere band groter.
Pa ging ook met zijn bimmer naar andere bandencentrales, en het was telkens geprul, zelfs met een reset van de bandenspanning.
Nu in de garage en geen enkel issue meer, correcte banden/spanning met 25% korting.
NU moet ik er wel bij zetten dat mijn achterbanden ook 225 ipv 245 is, en dit omdat in de winter de grip van een dunnere band beter is, of anders gezegd, het glij oppervlak van een bredere band groter.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Er is toch geen enkele bandencentrale die de juiste bandenspanning zet? Ik heb ze nog nooit de deur zien openen om te kijken wat er op dat stickertje staat. Meestal is de auto zelfs op slot als ze de banden wisselen. En zelfs als ze een tabel zouden hebben met per model auto de bandenspanning per bandenmaat, dan hebben ze me nog nooit gevraagd welke motor er in mijn auto ligt. Telkens als ik mijn banden laat wisselen staan die rondom op 2,5. Het is al standaardprocedure voor mij geworden om ze 's avonds zelf juist te zetten...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Bandencentrales werken gewoon te snel. En ze doen maar rap rap wat ze kunnen.
Bij mij moet voor en achter 2.5 (ECO, normaal 2.3) in. Eenmaal thuis keek ik bandenspanning na en het stond op 3.1!!!
Wel staat er op factuur: gelieve na 50km je bandenspanning na te kijken.
Tot voor kort hebben ze de banden ook veel te sterk aangedraaid. Het moet 105Nm max. zijn en ze hebben altijd gewoon gezorgd dat er min. 120Nm op was... Nuja, na 1 keer dat te vermelden hebben ze het nu wel elke keer op 105 gezet. Dus da's al goed...
Maarja, eigenlijk ga ik er mee akkoord: garages zijn het beste om banden te wisselen. Beter nog: wintervelgen samen met winterbanden. Dan is de bandenmaat niet van zo'n groot belang.
Als je velg ook 225/45 is, is er geen enkel probleem. Is je velg 245/40 en steken ze er 225/45 op dezelfde velg, dat lijkt me echt gevaarlijk!
Als ik pak maar naar Profyle tire center kijk, zie ik toch 2 heel grote merken die uw maat leveren: Bridgestone en Michelin.
Dus beetje zever.
Bij mij moet voor en achter 2.5 (ECO, normaal 2.3) in. Eenmaal thuis keek ik bandenspanning na en het stond op 3.1!!!
Wel staat er op factuur: gelieve na 50km je bandenspanning na te kijken.
Tot voor kort hebben ze de banden ook veel te sterk aangedraaid. Het moet 105Nm max. zijn en ze hebben altijd gewoon gezorgd dat er min. 120Nm op was... Nuja, na 1 keer dat te vermelden hebben ze het nu wel elke keer op 105 gezet. Dus da's al goed...
Maarja, eigenlijk ga ik er mee akkoord: garages zijn het beste om banden te wisselen. Beter nog: wintervelgen samen met winterbanden. Dan is de bandenmaat niet van zo'n groot belang.
Als je velg ook 225/45 is, is er geen enkel probleem. Is je velg 245/40 en steken ze er 225/45 op dezelfde velg, dat lijkt me echt gevaarlijk!
Als ik pak maar naar Profyle tire center kijk, zie ik toch 2 heel grote merken die uw maat leveren: Bridgestone en Michelin.
Dus beetje zever.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Vanvoor zijn het smallere velgen dan vanachter, dus die bandenmaat moet wel kloppen me dunkt. Dat van spoorvorming in de losse sneeuw da's maar marketingprietpraat. M'n mail naar KBC Autolease is doorgestuurd naar hun "bandenspecialist". Maar daar heb ik misschien ook wel een beetje het gevoel bij dat die voor "de goedkoopste" oplossing gaat kiezen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Pro Member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 43 keer
Gewoon een bedenking die ik me maak bij het lezen van deze topic:
Als ik banden voor mijn motor koop, dan kijk ik op de site van de fabrikant van de banden (en niet de fabrikant van m'n motor) wat de aanbevolen bandendruk is. En dit verschilt van merk tot merk, en zelfs tussen types banden van dezelfde producent. En dat lijkt me logisch, niet? Toegegeven, het gaat meestal om 0.1 à 0.4 bar verschil, but still Maar dan nog gebruik ik het als richtlijn, want met een goedafgestelde vering kan de bandendruk wat lager dan de aanbevolen bandendruk voor wat meer grip in de bochten, maar ook niet te laag om niet te snel te verslijten.
Bij auto's daarentegen vind ik het raar dat er een "one-bandendruk-fits-all" is. Hetgeen op het klepje staat, geldt dan blijkbaar voor alle type banden (zomer/winter/all-season/laagprofiel/hoogprofiel/...) en voor alle bandenfabrikanten, terwijl de banden verschillend kunnen zijn qua compositie, technologie, voor verschillende weersomstandigheden etc.
Maar je kan dus op de sites van bandenfabrikanten geen aanbevolen bandendruk vinden (maar wel voor hun motorbanden!), althans niet bij die 3-4 dat ik net even gecheckt heb.
Op m'n wagen stonden fabrieksaf ultra-eco-zuinig-groen-whatever banden die (volgens de sticker) hard opgepompt moeten staan (2,5bar) (die overigens geen fluit waard zijn bij zelfs een lichtjesnat wegdek, zero grip, maar o zo zuinig ).. Ik zet de druk dan ook minder dan wat er aanbevolen staat om toch een beetje grip en rijcomfort te hebben. M'n winterbanden staan ook nooit zo hard als aanbevolen in de tankklep. Ik zet ze daarom op een voor mij comfortabele bandendruk (in dit geval 2.2-2.3) omdat dit voor mij gewoon logisch is en "one-bandendruk-fits-all" niet.
Als ik banden voor mijn motor koop, dan kijk ik op de site van de fabrikant van de banden (en niet de fabrikant van m'n motor) wat de aanbevolen bandendruk is. En dit verschilt van merk tot merk, en zelfs tussen types banden van dezelfde producent. En dat lijkt me logisch, niet? Toegegeven, het gaat meestal om 0.1 à 0.4 bar verschil, but still Maar dan nog gebruik ik het als richtlijn, want met een goedafgestelde vering kan de bandendruk wat lager dan de aanbevolen bandendruk voor wat meer grip in de bochten, maar ook niet te laag om niet te snel te verslijten.
Bij auto's daarentegen vind ik het raar dat er een "one-bandendruk-fits-all" is. Hetgeen op het klepje staat, geldt dan blijkbaar voor alle type banden (zomer/winter/all-season/laagprofiel/hoogprofiel/...) en voor alle bandenfabrikanten, terwijl de banden verschillend kunnen zijn qua compositie, technologie, voor verschillende weersomstandigheden etc.
Maar je kan dus op de sites van bandenfabrikanten geen aanbevolen bandendruk vinden (maar wel voor hun motorbanden!), althans niet bij die 3-4 dat ik net even gecheckt heb.
Op m'n wagen stonden fabrieksaf ultra-eco-zuinig-groen-whatever banden die (volgens de sticker) hard opgepompt moeten staan (2,5bar) (die overigens geen fluit waard zijn bij zelfs een lichtjesnat wegdek, zero grip, maar o zo zuinig ).. Ik zet de druk dan ook minder dan wat er aanbevolen staat om toch een beetje grip en rijcomfort te hebben. M'n winterbanden staan ook nooit zo hard als aanbevolen in de tankklep. Ik zet ze daarom op een voor mij comfortabele bandendruk (in dit geval 2.2-2.3) omdat dit voor mij gewoon logisch is en "one-bandendruk-fits-all" niet.
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Vanuit leasing heb je dikwijls niet de mogelijkheid om via de garage je winterbanden te laten plaatsen.
Je bent dan volledig overgelaten aan de willekeur van de bandencentrale
Vrijdag trouwens een afspraak gemaakt voor wissel zomer-winter ... eerste mogelijkheid : 14 december!!!!!!!!!!!!
Je bent dan volledig overgelaten aan de willekeur van de bandencentrale
Vrijdag trouwens een afspraak gemaakt voor wissel zomer-winter ... eerste mogelijkheid : 14 december!!!!!!!!!!!!
- Phuncz
- Elite Poster
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Zo heb ik ook wel een leuk verhaal: ik had nieuwe banden nodig, dus ik naar de bandenboer waar ik een (enkele) goede ervaring had. Ik zeg dat ik een band nodig had voor verschillende velgmaten voor en achter (af-fabriek zo bij die auto) en met verschillende waarden in het algemeen. De snotaap aan de infobalie lacht mij uit "haha dan staat uw auto toch scheef, dat kan nie". Omgedraaid en naar de dealer gegaan, die hadden meteen de juiste band voor me.
Dit jaar ga ik geen winterbanden opleggen. Met twee auto's ter beschikking met elk nieuwe zomerbanden, ga ik doen wat ze vroeger deden: het wel redden zonder. De winterbandenset die ik nog heb voor één van die auto's is zijn levensduur voorbij en stonden me de vorige keer al tegen. En als het sneeuwt ga ik maar traag naar het werk.
Dit jaar ga ik geen winterbanden opleggen. Met twee auto's ter beschikking met elk nieuwe zomerbanden, ga ik doen wat ze vroeger deden: het wel redden zonder. De winterbandenset die ik nog heb voor één van die auto's is zijn levensduur voorbij en stonden me de vorige keer al tegen. En als het sneeuwt ga ik maar traag naar het werk.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Bij m'n vorige leasing werd er samengewerkt met een bandencentrale die overal in het land vestigingen heeft. De vestiging vlakbij het kantoor kon wel een extra aanbieden: op de dag van uw afspraak kwam men uw wagen op het werk gewoon ophalen, en tegen 17u stond die terug met winterbanden. Een collega kreeg dan eens een flitsboete op de dag van zijn bandenwissel (90 in bebouwde kom), dus dat heb ik nooit toegestaan.
M'n huidige leasing (Alphabet) heeft een overeenkomst met mijn BMW dealer om het daar te laten doen. Die bieden ook alles aan (ophaling aan het werk, wachten in de business lounge met wifi, vervangwagen, ...) en sturen achteraf zelfs een mailtje of je tevreden bent over de geleverde service. Ik merkte op dat er toch 2km meer op de teller stond, en aan het menu kon ik zien dat de resetprocedure van de bandenspanning al werd doorlopen. Idd een groot verschil met de bandenboeren...
M'n huidige leasing (Alphabet) heeft een overeenkomst met mijn BMW dealer om het daar te laten doen. Die bieden ook alles aan (ophaling aan het werk, wachten in de business lounge met wifi, vervangwagen, ...) en sturen achteraf zelfs een mailtje of je tevreden bent over de geleverde service. Ik merkte op dat er toch 2km meer op de teller stond, en aan het menu kon ik zien dat de resetprocedure van de bandenspanning al werd doorlopen. Idd een groot verschil met de bandenboeren...
- thomasv
- Premium Member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
- Locatie: Regio Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Twee weken geleden al laten doen, voor de drukte.
Hier ook de foute bandenspanning. Het waren nochtans nieuwe winterbanden en ze hebben het gecontroleerde, zeiden ze. (ik heb de winterbanden niet laten zetten, die zijn enkel open tijdens de werkuren, dus voor mij paste dat uiteraard niet)
Dus ik reed al een week rond met die bandenspanningsmelding
2,6 vooraan en 2,4 bar achteraan, de garagist verschoot dat het zo hoog was.
Hier ook de foute bandenspanning. Het waren nochtans nieuwe winterbanden en ze hebben het gecontroleerde, zeiden ze. (ik heb de winterbanden niet laten zetten, die zijn enkel open tijdens de werkuren, dus voor mij paste dat uiteraard niet)
Dus ik reed al een week rond met die bandenspanningsmelding
2,6 vooraan en 2,4 bar achteraan, de garagist verschoot dat het zo hoog was.
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Ik kijk ook altijd naar de spanning die de fabrikant van de band levert ipv wat er op de tankklep staat. Die spanning geldt inderdaad alleen voor de zomerbanden (dus het merk en type wat er op ligt als hij uit de fabriek komt). Continental (onder andere) heeft per band een hele PDF die per automerk/type aangeeft hoeveel druk er op moet. De bandencentrale hier zet ze altijd op 2.5 bar, dus 't is altijd eens opzoeken hoeveel 't nu weer moet zijn. Persoonlijk rij ik graag met een hard opgepompte band. Op de moto staat ie meestal iets zachter.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
@Selder, Wat merk/model banden hadden ze er onder gelegd?
Hier hebben ze, ik denk door de ietwat afwijkende maat (215/55R17), er Goodyear Ultragrip Performance ondergelegd. Die gaan voor 200euro+ per stuk...
Zeker geen slechte banden, maar ik merk wel dat de nadruk op performance ligt en niet op verbruik. Met de zomerbanden haalde ik makkelijk net boven de 5l/100km op langere stukken snelweg. Met de winterbanden van het weekend 130km gereden (98% snelweg) en het verbruik zakte met moeite onder de 6.5l/100km met cruise control op 120. Voor een diesel die op papier 4.1l/100km doet...
Hier hebben ze, ik denk door de ietwat afwijkende maat (215/55R17), er Goodyear Ultragrip Performance ondergelegd. Die gaan voor 200euro+ per stuk...
Zeker geen slechte banden, maar ik merk wel dat de nadruk op performance ligt en niet op verbruik. Met de zomerbanden haalde ik makkelijk net boven de 5l/100km op langere stukken snelweg. Met de winterbanden van het weekend 130km gereden (98% snelweg) en het verbruik zakte met moeite onder de 6.5l/100km met cruise control op 120. Voor een diesel die op papier 4.1l/100km doet...
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik dacht dat winterbanden de grootste marketing zooi was totdat ik 8 jaar geleden met een auto met achterwielaandrijving ben beginnen rijden. Winterbanden hebben niet alleen nut in "sneeuw" en helpen zo goed als niks op een bevroren ondergrond. Net zoals de consensus hier is dat elke band (fabrikant, model, materiaal, etc etc) een verschillende optimale bandendruk heeft, heeft het grote verschil in temperatuur van de banden en de ondergrond ook een groot gevolg voor welke band daar optimaal voor is.
Ik rij dan nog liever rond met een verkeerde (doch wettelijke heb ik opgezocht) winterband op m'n velg dan met een zomerband in het koude seizoen.
Ik rij dan nog liever rond met een verkeerde (doch wettelijke heb ik opgezocht) winterband op m'n velg dan met een zomerband in het koude seizoen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Eind december naar Zwitserland ZONDER winterbanden, maar met kettingen. Voor zover ik kan lezen is dat toegelaten. Iemand enige opmerkingen hierover?
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik rij al sinds 2007 met zomerbanden naar de Franse alpen, heb altijd wel sneeuwkettingen mee voor in geval ik niet over iets geraak.
Als het daar echt begint te sneeuwen en ze krijgen de baan niet sneeuwvrij, dan gaan winterbanden toch niet helpen, zelfde geldt wanneer er ijs ligt.
Dan leg ik kettingen op de zomerbanden en klaar. Met sneeuwkettingen vooraan en voorwielaandrijving moet je dan nog in de bochten oppassen dat je koffer niet blijft gaan in de bochten, dus tegenstuur techiek/drifttechniek is praktisch.
Anderzijds als je oefent op je techniek ga je met zomerbanden ook gewoon over sneeuw en ijs, alleen zal je niet vanuit stilstand op een hellend vlak kunnen vertrekken. Had ooit eens prijs op de brug van vilvoorde omdat de piepers voor mij niet genoeg vaart aanhielden. Dat is de enige keer waarop ik winterbanden had willen hebben.
Hebben hier een pleintje waar ik vaak oefen als het weer eens gesneeuwd heeft. Bvb wat doet je auto in sneeuw als je bocht pakt met handrem, of bruusk remt, of bruusk een bocht pak. Allemaal zaken die de doorsnee automobilist niet weet en nooit getest heeft.
Eigenlijk zou slipschool en tegenstuurttechniek verplicht moeten worden, dan zouden er niet zoveel broekschijters de baan op moeten in den Belziek als het weer eens wat regent of licht sneeuwt. Want op die dagen zitten ze met de piepers in de wagen, zijn ze plots alles vergeten want techniek hebben ze niet aangeleerd voor dit soort situaties ...... dat zijn de dagen met de meeste ongevallen en de langste files. En neen, de winterbanden gaan niet compenseren voor gebrek aan techniek.
Als het daar echt begint te sneeuwen en ze krijgen de baan niet sneeuwvrij, dan gaan winterbanden toch niet helpen, zelfde geldt wanneer er ijs ligt.
Dan leg ik kettingen op de zomerbanden en klaar. Met sneeuwkettingen vooraan en voorwielaandrijving moet je dan nog in de bochten oppassen dat je koffer niet blijft gaan in de bochten, dus tegenstuur techiek/drifttechniek is praktisch.
Anderzijds als je oefent op je techniek ga je met zomerbanden ook gewoon over sneeuw en ijs, alleen zal je niet vanuit stilstand op een hellend vlak kunnen vertrekken. Had ooit eens prijs op de brug van vilvoorde omdat de piepers voor mij niet genoeg vaart aanhielden. Dat is de enige keer waarop ik winterbanden had willen hebben.
Hebben hier een pleintje waar ik vaak oefen als het weer eens gesneeuwd heeft. Bvb wat doet je auto in sneeuw als je bocht pakt met handrem, of bruusk remt, of bruusk een bocht pak. Allemaal zaken die de doorsnee automobilist niet weet en nooit getest heeft.
Eigenlijk zou slipschool en tegenstuurttechniek verplicht moeten worden, dan zouden er niet zoveel broekschijters de baan op moeten in den Belziek als het weer eens wat regent of licht sneeuwt. Want op die dagen zitten ze met de piepers in de wagen, zijn ze plots alles vergeten want techniek hebben ze niet aangeleerd voor dit soort situaties ...... dat zijn de dagen met de meeste ongevallen en de langste files. En neen, de winterbanden gaan niet compenseren voor gebrek aan techniek.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Wees voorzichtig, maar meer ook niet. Het is nog altijd beter om in een noodsituatie van 50km/u te moeten remmen met zomerbanden dan 80km/u met winterbanden, ongeacht de situatie. A little common sense goes a long wayKen schreef:Eind december naar Zwitserland ZONDER winterbanden, maar met kettingen. Voor zover ik kan lezen is dat toegelaten. Iemand enige opmerkingen hierover?
Winterbanden zitten hier standaard on de lease-kar, en dat is zeker geen slecht iets. Een groots stuk van de km's worden gedaan in DE, waar degelijke winterbanden in winterse omstandigheden toch echt wel aangeraden zijn. Het enigste, weliswaar klein, probleem met de lease-firma is dat zij de winterbanden er al vrij vroeg onder leggen (eind oktober) en er pas laat afhalen. Met als gevolg dat die banden zeker nu ver op zullen zijn na 4 winters, terwijl het contract slechts 1 set bevat. Ik hoop dat ze er niet moeilijk over een tweede set gaan doen, wat er nog wel zit aan te komen gezien de prijs. (al gok ik dat de brandstof penalty over die 4 jaar ook wel +- 800 euro zal zijn)
Ook op de niet lease-kar gaan er winterbanden onder. Op zich hoeft het niet, maar er wordt 40k km woon-werk gedaan, dus het is wel aangenaam, zeker met een auto die nieuw aangekocht is en de 400k km wel zal zien, dus die winterbanden raken wel opgebruikt tegen dan. De huidige zomerset deze zomer nog vernieuwd na 110000km op de zomerbanden. 240 euro voor 4 nieuwe michelin's er onder.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
selder schreef:"hier weer zo'n idioot die niet weet dat ge zo'n platte-band-melding-systeem moet resetten na het verwisselen van de banden, ik zal 'm dat eens rap tonen se".
Keek die efkes raar op toen ik zei dat mijn auto de bandenspanning van elke band kan meten - ipv een systeem dat via de hoogte meet "er is een band plat maar ik weet niet welke". Lekker luid geantwoord zodat heel de wachtzaal het mee kon horen.
En dan ten tweede klopt de bandenmaat van de achterste banden niet, die zijn te smal.
M'n BMW heeft vanachter bredere banden dan vanvoor. Dit staat er in de info van BMW:
vooraan 7,5J x 17, banden 225/45 R17
achteraan 8J x 17, banden 245/40 R17.
Maar nu hebben ze dus overal 225/45 gestoken. "da's beter voor in de losse sneeuw, dan hebt ge minder last van spoorvorming" was zijn marketingpraatje
Na het lezen van dit topic lijkt het me eerder dat die dacht ' weer zo'n idioot die niet weet dat er een tolerantie van -2% / +1.5% mag worden gemonteerd'
Tenzij men met 4 wiel aandrijving rijdt vormt dit geen probleem en is dit perfect wettelijk.
Indien het RFT banden zijn, in 245/40 bestaan die niet als winterband, dus zelfs bij het almachtige BMW kan je die winterband ook niet bestellen.
Smallere banden in sneeuw zijn juist beter, het is niet voor niets dat ze in de autosport op sneeuw op dunne banden rijden.
ps: en moest ik in die wachtkamer hebben gezeten had ik eens goed met u gelachen.
http://www.21eventi.com/wp-content/uplo ... 8_155.jpeg
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Wat ik ook zeg: smallere banden in sneeuw..
Maar Selder gelooft het blijkbaar niet. Het is natuurlijk stoerder om te zeggen dat er een 245 onder steekt é
Je geloofde ook niet in winterbanden, nu wel. Praat eens met mannen die echt kennis van zaken hebben, praktijk, en dan het misschien zelf eens testen. Smallere banden zijn geen prietpraat.
Maar Selder gelooft het blijkbaar niet. Het is natuurlijk stoerder om te zeggen dat er een 245 onder steekt é
Je geloofde ook niet in winterbanden, nu wel. Praat eens met mannen die echt kennis van zaken hebben, praktijk, en dan het misschien zelf eens testen. Smallere banden zijn geen prietpraat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Goed toch ? Winterbanden presteren optimaal onder de 7°C. Misschien dat we daar tegen 14 december toch nog aan geraken .axs schreef:Vanuit leasing heb je dikwijls niet de mogelijkheid om via de garage je winterbanden te laten plaatsen.
Vrijdag trouwens een afspraak gemaakt voor wissel zomer-winter ... eerste mogelijkheid : 14 december!!!!!!!!!!!!
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
2,7 bar tegenover 2,2 bar bandenspanning is toch geen +2%/-1.5% ?decat schreef:Na het lezen van dit topic lijkt het me eerder dat die dacht ' weer zo'n idioot die niet weet dat er een tolerantie van -2% / +1.5% mag worden gemonteerd [...]
ps: en moest ik in die wachtkamer hebben gezeten had ik eens goed met u gelachen.
Hij trok zijn "hier de idioot" gezicht toen ik over de bandenspanning bezig was, en nog niets gezegd had over de maat van de band...
Hopelijk vandaag antwoord van de lease maatschappij. Heb zelf ook al verder gelezen, en blijkbaar is het wél wettelijk om een 225/45 band op een 255/40 velg te steken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Pro Member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik heb een week geleden winterbanden en velgen laten plaatsen bij de officiële BMW Dealer.
Nieuwe velgen 18" en winterbanden besteld bij BMW, is gehomologeerde kit. 225/45R18 95V XL.
Op mijn originele velgen is het 225 vooraan en 255 achteraan.
Spanning op mijn winterbanden is door BMW 0,2 a 0,3 hoger dan op de zomerbanden gezet ; volgens wat ik weet hebben winterbanden een iets hoger spanning nodig.
Nieuwe velgen 18" en winterbanden besteld bij BMW, is gehomologeerde kit. 225/45R18 95V XL.
Op mijn originele velgen is het 225 vooraan en 255 achteraan.
Spanning op mijn winterbanden is door BMW 0,2 a 0,3 hoger dan op de zomerbanden gezet ; volgens wat ik weet hebben winterbanden een iets hoger spanning nodig.
Laatst gewijzigd door billeman 10 nov 2015, 09:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Feitelijk is uw achterste bandenmaat het maximum wat er op uw 8J velg mag...selder schreef: En dan ten tweede klopt de bandenmaat van de achterste banden niet, die zijn te smal.
M'n BMW heeft vanachter bredere banden dan vanvoor. Dit staat er in de info van BMW:
vooraan 7,5J x 17, banden 225/45 R17
achteraan 8J x 17, banden 245/40 R17.
Ideaal is een band van 225 of 235 op een 8J velg.selder schreef: ... en blijkbaar is het wél wettelijk om een 225/45 band op een 255/40 velg te steken.
Bron: http://www.bandengeens.be/velgbreedte_tabel.html
Misschien sturen die u ook wel zo'n tabelletje door...selder schreef:Zonet heel het verhaal met foto's doorgemailed naar de leasing maatschappij met als laatste zin "wie is hier nu voor verantwoordelijk dat als er een ongeluk gebeurd en er wordt onderzocht dat het aan de banden ligt", daar zullen ze wel op reageren me dunkt
Normaliter vind je heden ten dage de banden én velgen combinaties waarvoor uw wagen is gehomologeerd terug op het gelijkvormigheidsattest.
Dát bepaalt wat er werkelijk op uw wagen mag...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik heb eens gekeken en in mijn geval is het zelfs omgekeerd:
Winterbanden zijn van Michelin. Michelin raadt (bij deze auto en maat) max. 2.3bar aan.
De zomerbanden (OEM) zijn van Dunlop. En deze worden net aangeraden om min. 2.3bar te hebben, en zelfs aangeraden 2.5bar voor ECO. (2.3 voor comfort, 2.5 voor verlaagd verbruik). Wat perfect overeenkomt met de sticker in de deur.
Dus het is niet echt "per definitie" dat de winterbanden hoger moeten. Wat wel dan zeker onaanvaardbaar was dat ze tot 3.1bar opgeblazen waren bij mij. Ik moest net vertrekken voor een lange rit van 3u lang... (dus band zou nog warm geworden zijn en nog hogere druk gehad hebben)
Wat wel grappig is: ik heb nooit echt hoger verbruik gehad bij winterbanden. Niet bij deze auto, maar ook niet bij de vorige auto. Elke keer was het verbruikverschil max. 0.1L/100km. En zelfs dat kan niet echt aan winterbanden toegeschreven worden. Want op andere auto gaan geen winterbanden op, en ook daar merk ik in de winter 0.1-0.2L/100km hoger verbruik. Het zijn wel beide hybrides en het hoger verbruik kan waarschijnlijk toegeschreven worden aan langere opwarmtijden van de motor (die rijdt enkel elektrisch eens de motor een beetje op temperatuur is, wat in de zomer bij standaard ochtendrit na 1km is, maar in de winter toch 1.5km kan zijn).
Winterbanden zijn van Michelin. Michelin raadt (bij deze auto en maat) max. 2.3bar aan.
De zomerbanden (OEM) zijn van Dunlop. En deze worden net aangeraden om min. 2.3bar te hebben, en zelfs aangeraden 2.5bar voor ECO. (2.3 voor comfort, 2.5 voor verlaagd verbruik). Wat perfect overeenkomt met de sticker in de deur.
Dus het is niet echt "per definitie" dat de winterbanden hoger moeten. Wat wel dan zeker onaanvaardbaar was dat ze tot 3.1bar opgeblazen waren bij mij. Ik moest net vertrekken voor een lange rit van 3u lang... (dus band zou nog warm geworden zijn en nog hogere druk gehad hebben)
Wat wel grappig is: ik heb nooit echt hoger verbruik gehad bij winterbanden. Niet bij deze auto, maar ook niet bij de vorige auto. Elke keer was het verbruikverschil max. 0.1L/100km. En zelfs dat kan niet echt aan winterbanden toegeschreven worden. Want op andere auto gaan geen winterbanden op, en ook daar merk ik in de winter 0.1-0.2L/100km hoger verbruik. Het zijn wel beide hybrides en het hoger verbruik kan waarschijnlijk toegeschreven worden aan langere opwarmtijden van de motor (die rijdt enkel elektrisch eens de motor een beetje op temperatuur is, wat in de zomer bij standaard ochtendrit na 1km is, maar in de winter toch 1.5km kan zijn).
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
In de wintermaanden verbruik ik anders fors meer, vermoedelijk door de verwarming?
In de wintermaanden kom ik gemiddeld ruim boven de 6L uit (6,1-6,2), in de zomermaanden rond de 5,5L. Ik rij niet zo vaak met airco op, gegeven het Belgische weer.
Sinds kort moet ik geregeld naar NL rijden, zondagavond op zonder verkeer, op cruisecontrol etc. Dan ga ik onder de 4L op dat traject
In de wintermaanden kom ik gemiddeld ruim boven de 6L uit (6,1-6,2), in de zomermaanden rond de 5,5L. Ik rij niet zo vaak met airco op, gegeven het Belgische weer.
Sinds kort moet ik geregeld naar NL rijden, zondagavond op zonder verkeer, op cruisecontrol etc. Dan ga ik onder de 4L op dat traject
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
decat schreef:Na het lezen van dit topic lijkt het me eerder dat die dacht ' weer zo'n idioot die niet weet dat er een tolerantie van -2% / +1.5% mag worden gemonteerd'
Dat gaat dus over het verschil in de afmetingen van de band, niet over de bandendruk he... Want ik denk dat velen nog niet weten over wat het gaat.selder schreef: 2,7 bar tegenover 2,2 bar bandenspanning is toch geen +2%/-1.5% ?
Normaal staat trouwens op uw gelijkvormigheidsattest wat er onder je auto mag.
Mijn winterbanden staan niet op mijn gelijkvormigheidsattest en volgens de garagist verboden... Echter, ze vallen wel onder deze voorwaarden:
Op http://www.goca.be/nl/banden kan je een bandentool vinden.Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Die zijn af te raden... Ze zijn niet super bij zomerse omstandigheden en niet super bij sneeuw. Collega heeft er zo'n en het geeft al een verschil op sneeuw maar echte winterbanden scoren veel beter, net als de echte zomerbanden trouwens. Beter om een setje zomer en winterbanden aan te schaffen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ook goed punt. Ik rij heel het jaar door gewoon met AC (CC) aan. Gezien die airco ook kan verwarmen geen enkel probleem. Het is sneller warm met airco aan dan met airco uit. Verbruik is ook minder (omdat de motor niet moet draaien om warmte te geven).heist_175 schreef:In de wintermaanden verbruik ik anders fors meer, vermoedelijk door de verwarming?
In de wintermaanden kom ik gemiddeld ruim boven de 6L uit (6,1-6,2), in de zomermaanden rond de 5,5L. Ik rij niet zo vaak met airco op, gegeven het Belgische weer.
Sinds kort moet ik geregeld naar NL rijden, zondagavond op zonder verkeer, op cruisecontrol etc. Dan ga ik onder de 4L op dat traject
Maar het hangt ook enorm af van de soort zomerbanden enz. De zomerbanden zijn wel grippy banden hoor. Dus kan ook gewoon daaraan liggen.
Ik ben er iig geen fan van. Voornamelijk omdat er geen goede vierseizoensbanden bestaan. In de zomer heb je vaak hoger vebruik, meer lawaai en eigenlijk iets minder goede grip bij zware regen. In de winter presteren ze nauwelijks beter dan gewoon een goede set grippy zomerbanden.conexio schreef:Heeft er hier iemand ervaring met vierseizoensbanden?
Het is een uitkomst als het allemaal een beetje "budget" moet zijn. En je komt bv. vaak in Duitsland/Luxemburg/... waar (M+S/winterbanden) verplicht zijn.
BTW: qua in sneeuw rijden. Ik las hier veel over "rijkunsten" en tegensturen... Tegenwoordig doet electronica in je auto zo veel dat het voornamelijk belangrijk is om gewoon te rijden, zonder beginnen tegen te sturen ed.
Al moet ik wel zeggen: ooit eens hebben we winterbanden erop gezet toen er al sneeuw lag. Met zomerbanden geraakte ik de oprit niet op. Met winterbanden 0,0 problemen. Ik heb toen zelfs op de snelweg op de 3de rijstrook gereden (die niet ontruimd was). Natuurlijk aan aangepaste snelheid (30km/u, maar nog steeds sneller dan de 2km/u op de eerste 2 rijstroken).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Beetje off-topic maar 'k heb toevallig gisteren gehoord dat recent (sinds 2 jaar of zo?) de wagen enkel gehomologeerd wordt voor de meegeleverde velgen/bandenmaat (een kleinere maat is meestal ook toegelaten, als die bestaat). Dit ivm CO2-uitstoot; een grotere bandenmaat geeft aanleiding tot hogere CO2 dus zou ook de verkeersbelasting aangepast moeten worden. Vroeger kon je dus perfect een ex-leasing met 16 inchjes kopen en er zelf 18 inch velgen opleggen (zolang de wagen af fabriek maar verkrijgbaar was met die velgen-/bandenmaat) maar dat mag vandaag dus niet meer...eternum schreef:Normaliter vind je heden ten dage de banden én velgen combinaties waarvoor uw wagen is gehomologeerd terug op het gelijkvormigheidsattest.
Dát bepaalt wat er werkelijk op uw wagen mag...
Is volgens mij wel de doodsteek van aftermarket-velgen.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik heb lang gereden met vierseizoensbanden M+S (zonder ijs-logo) en dacht altijd dat het een goede oplossing was, tot ik echte winterbanden kocht. Goede winterbanden hebben een veel betere grip op koud en nat wegdek. Als men over winterbanden spreekt gaat het meestal over sneeuw of glad wegdek, maar ze hebben vooral hun nut op koud (lager dan 7°) en nat wegdek. Ik rijd met winterbanden van begin oktober tot einde maart. wat meerverbruik neem ik er graag bij voor een goede grip op de weg. De andere helft van het jaar staat er een goede zomerband op, voor mij nooit meer vierseizoensbanden.conexio schreef:Heeft er hier iemand ervaring met vierseizoensbanden?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Excuses, verkeerd gequote. Die getolereerde afwijking betreft de bandenmaat.selder schreef:
2,7 bar tegenover 2,2 bar bandenspanning is toch geen +2%/-1.5% ?
Hij trok zijn "hier de idioot" gezicht toen ik over de bandenspanning bezig was, en nog niets gezegd had over de maat van de band...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De Michelin CrossClimate is goedgekeurd als winterband én als zomerband.conexio schreef:Heeft er hier iemand ervaring met vierseizoensbanden?
http://www.autofans.be/reportages/salon ... ossclimate
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Behalve dat "vakbladen" ed compleet onbetrouwbare bron zijn.
Die banden zijn idd het beste dat je kan hebben qua all-season banden. Maar nog steeds zijn ze waardeloos tov echte winterbanden.
Die banden zijn idd het beste dat je kan hebben qua all-season banden. Maar nog steeds zijn ze waardeloos tov echte winterbanden.
-
- Plus Member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Je moet niet kijken naar de maximumtemperatuur maar wel naar de minimumtemperatuur aan de grond die dit jaar in oktober meermaals rond 0° gehangen heeft.Tomby schreef: Goed toch ? Winterbanden presteren optimaal onder de 7°C. Misschien dat we daar tegen 14 december toch nog aan geraken .
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als de band door de keuring raakt, zal het wel oké zijn zeker:Dima_2005 schreef:Behalve dat "vakbladen" ed compleet onbetrouwbare bron zijn.
Resultaten bewezen door onafhankelijke testen uitgevoerd door TÜV SÜD in 2014 op afmetingen 205/55 R16 & 195/65 R15
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Dus uw PS onderaan uw post klopte ook helemaal niet hé.decat schreef:Excuses, verkeerd gequote. Die getolereerde afwijking betreft de bandenmaat.selder schreef:
2,7 bar tegenover 2,2 bar bandenspanning is toch geen +2%/-1.5% ?
Hij trok zijn "hier de idioot" gezicht toen ik over de bandenspanning bezig was, en nog niets gezegd had over de maat van de band...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Pro Member
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 23 keer
Daar ik af en toe in Duitsland rij in de winter maar ik voor de rest niet echt behoefte heb aan winterbanden en ik ook geen tweede set velgen met banden wil aanschaffen rij ik nu al meerdere jaren met all season banden van Vredestein (Quatrac 3 en 5). Deze kwamen enkele jaren gelden als beste uit een test uitgevoerd door ADAC(Duitsland) en worden door de verzekeringen ook aanvaard als geschikte "winterbanden" voor Duitsland.(M+S)
Voordeel van deze banden: lage kostprijs, zeer goede grip op nat wegdek en sneeuw en toch een redelijk goede levensduur in vergelijking met mijn vroegere "zomerbanden".
Persoonlijk is dit voor mij de beste oplossing daar we in Belgie toch nooit echt extreme weertoestanden hebben zoals in Duitsland Oostenrijk enz.
Voordeel van deze banden: lage kostprijs, zeer goede grip op nat wegdek en sneeuw en toch een redelijk goede levensduur in vergelijking met mijn vroegere "zomerbanden".
Persoonlijk is dit voor mij de beste oplossing daar we in Belgie toch nooit echt extreme weertoestanden hebben zoals in Duitsland Oostenrijk enz.