Ten eerste klopte de bandenspanning helemaal niet. BMW zegt vanvoor 2,2 en vanachter 2,6 - zo staat 't op het stickerke in de deur bij de correcte bandenmaat. Vanvoor zat er 2,7 in. Teruggereden naar de bandencentrale, en op een rustige toon aan m'n verhaal begonnen. De uitdrukking van de kerel aan de receptie verraadde dat 'm dacht "hier weer zo'n idioot die niet weet dat ge zo'n platte-band-melding-systeem moet resetten na het verwisselen van de banden, ik zal 'm dat eens rap tonen se".
Keek die efkes raar op toen ik zei dat mijn auto de bandenspanning van elke band kan meten - ipv een systeem dat via de hoogte meet "er is een band plat maar ik weet niet welke". Lekker luid geantwoord zodat heel de wachtzaal het mee kon horen.
En dan ten tweede klopt de bandenmaat van de achterste banden niet, die zijn te smal.
M'n BMW heeft vanachter bredere banden dan vanvoor. Dit staat er in de info van BMW:
vooraan 7,5J x 17, banden 225/45 R17
achteraan 8J x 17, banden 245/40 R17.
Maar nu hebben ze dus overal 225/45 gestoken. "da's beter voor in de losse sneeuw, dan hebt ge minder last van spoorvorming" was zijn marketingpraatje. Om dan in de volgende zin te zeggen "ik kan bij geen enkele fabrikant die maat 245/40 bestellen". Zeg da dan ten eerste op voorhand, en ten tweede bestel uw banden dan bij BMW hé.
Zonet heel het verhaal met foto's doorgemailed naar de leasing maatschappij met als laatste zin "wie is hier nu voor verantwoordelijk dat als er een ongeluk gebeurd en er wordt onderzocht dat het aan de banden ligt", daar zullen ze wel op reageren me dunkt
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)