Storing scarlet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Vanaf midden augustus valt de internet verbinding regelmatig uit. Ook haal ik niet meer de Up en Downloadsnelheden die ik voordien had.

Waar ik voordien waarden zag van:

Downstream line rate 16552 kbps
Upstream line rate 3064 kbps
Downstream Training Margin 8.5 dB

Hoewel niet schitterend, moet ik het ermee doen. Maar vooral deze waarden waren stabiel vanaf minstens begin van 2015.

Maar vanaf midden augustus zie ik waarden die erg fluctueren:

Downstream line rate 12040 kbps
Upstream line rate 1064 kbps
Downstream Training Margin 14.3 dB

Vooral de Upstream is mij een doorn in het oog.

Ik heb dit reeds gemeld bij Scarlet vanaf midden augustus. Ze hebben mij al tig malen de modem laten herstarten. Geen resultaat.
Zelfs Proximus medewerkers werd gestuurd (3X). Die mij vervolgens meldden dat er niets aan de lijn mankeerde.

De laatste Proximus technieker die de lijn gecontroleerd heeft, heeft enkele draadjes los gemaakt en terug vastgezet hebben, en verklaarde de lijn gezond en gemeld dat de storing opgehoffen is. Hj heeft wel enkele lijn testen gedaan, waarbij hij volgens zijn zeggen geen storing kon vinden.

Dit leek voor enkele dagen (5 om precies te zijn) ook het geval te zijn, of althans leek dit zo. Tot deze ochtend, 8-sep-2015, het hele circus weer opnieuw begon.

Dit opnieuw gemeld bij Scarlet (via mail) en ik kreeg hierop een antooord. Wegens het werkelijk beschamende antwoord plaat ik hier de volledige tekst:
Bedankt voor het contacteren van de Scarlet klantendienst, wij hebben uw e-mail in goede orde ontvangen.

Ik heb een lijnmeting uitgevoerd en wat de lijn betreft ziet dat er stabiel uit en zou uw internet het gewoon moeten doen.
Mijn vraag is of dat u gebruik maakt van bekabeld of draadloos internet? Ook vraag ik me af of dat u regelmatig uw modem van het stroom af haalt?

Voor verdere vragen kunt u bellen met : 02 275 2727 - maandag t/m zaterdag van 09:00uur tot 21:00 of mailen naar: [email protected]

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd


Met vriendelijke groet,

Amina
Scarlet Klantendienst


Wat kan ik doen om door te dringen tot de klantendienst van Scarlet, dat ik werkelijk een storing heb op de lijn - of op de modem.

Willy
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Klagen via Twitter . . . .

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik denk dat je met drie techniekers ter plaatse reeds doorgedrongen bent tot het absolute maximum waartoe Scarlet in staat is.

Als men driemaal bevestigd dat de lijn niet mankeert, dan mankeert de modem misschien. Of de voeding van de modem.
Ik weet niet of dit uitgetest is door één van de techniekers.
De Wifi uitschakelen kan ook al helpen als de modem warm aanvoelt.

Als ik jou was zou ik tweedehands ergens een Sagem 3464 modem op de kop proberen tikken en zelf vervangen.
Of overstappen naar een andere provider waar een nieuwe modem inbegrepen is in het abonnement.
Of je vraagt Scarlet om een nieuwe modem op te sturen, en dan betaal je natuurlijk de volle prijs van 99 euro.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

De Proximus techniekers mogen de Scarlet modem niet vervangen. Dit moet gebeuren door een Scarlet technieker. Maar die krijg ik niet te zien.

De modem voelt idd zeer warm aan. Maar WiFi uitschakelen is niet echt een optie. Heb WiFi echt nodig, al is het maar voor de printer.
Om e.e.a te testen is het wel mogelijk om de Wifi uit te schakelen.

En moet ik geld gaan spenderen om de fouten van anderen op te lossen?

Een andere provider? Dat is wel de laatste mogelijkheid.

Willy
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bij ons zagen ze ook geen problemen op de lijn hoewel we jarenlang last hadden van random disconnects. Er waren verschillende periodes van lijnmonitoring en meerdere techniekers (routerwissels, decoderwissel, filterwissel). Uiteindelijk bleek de vdsl poort in de ROP kapot te zijn nadat ik zelf had aangedrongen op een poortwissel. De technieker zei toen dat hij meerdere kapotte poorten had gevonden vooraleer er eentje werkte, en sindsdien ook geen random disconnects meer.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Als reactie hierop heeft scarlet mijn profiel van 16.5/2 teruggezet naar 12/1.

Mooi is dit. Er is een storing ergens dan verlagen we toch gewoon het profiel.

Zal dan toch genoodzaakt zijn naar alternatieven te gaan uitkijken. Probleem hierbij is echter dat ik het met dezelfde Proximus lijn zal moeten doen.

Willy
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Hier de laatste tijd heel veel problemen met de tv... Regelmatig een secode of twee "geen signaal". Vreselijk... Het probleem is dat er op de decoder te veel opnames staan om weeral een swap te doen.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Het probleem is dat er op de decoder te veel opnames staan om weeral een swap te doen.
Heb hier nu net geen probleem mee. Kijk TV via sat met een linux decoder.

Willy
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Bijkomend hulpmiddel om te zien of er problemen/fouten op de lijn zitten:

Code: Selecteer alles

telnet 192.168.1.1
login: admin
Password: ***************
[admin @ home]$ shell
# cat /etc/perfvdsl.stat
en als je even slechte cijfers krijgt als ik, dan heb je een probleem met de lijn :x

Code: Selecteer alles

350. UncorrectableBlocks: [   1194625]
2. Frames Received...: [   1064375]
5. Frames Transmitted...: [  11942546]
6. CheckSequence errors...: [      2651]
7. Alignment Errors...: [         0]
22. Broadcast Frames...: [       673]
25. Frames too long (oversize)...: [         0]#
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

350. UncorrectableBlocks: [ 0]

Dus de lijn is niet slecht.
wss de modem.

Willy
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Het probleem is nog steeds niet opgelost.

Gisteren beloofde mij een helpdesk medewerker dit tot op de bodem uit te zoeken en mij dezelfde dag nog terug zou contacteren.

Onnodig te zeggen, dat ik niets van die kerel gehoord heb. Zelfs eenvoudige afspraken worden niet nagekomen.

Willy
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

doglover schreef:Downstream line rate 16552 kbps
Upstream line rate 3064 kbps
Downstream Training Margin 8.5 dB

Hoewel niet schitterend, moet ik het ermee doen. Maar vooral deze waarden waren stabiel vanaf minstens begin van 2015.
Met de 8.5 training margin zat je toch wel echt op het randje. En dat heeft dan wel een tijd stabiel gewerkt, een 'verandering' in de omstandigheden (mss. andere DSL gebruikers in dezelfde bundel) kan er wel eens voor zorgen dat het niet meer haalbaar is op die lage training margin. En dan wordt je teruggezet op een lagere snelheid en dat zal wss. automatisch gebeurd zijn.
Ik heb zelf ook lange tijd stabiele lijn gehad, maar dat is het de laatste tijd helemaal niet meer dus ik verwacht me er al aan dat DLM me gaat terugzetten op een lagere snelheid (alleen heb ik het geluk dat ik op een 50/6 zal terugvallen, wat nog altijd zeer goed is van snelheid).
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

En dus moet ik maar genoegen nemen met 12/1.
Dit is niet meer van deze tijd. Durf het zelfs discriminatie vinden. Een tweederangsburger voel ik mij.

Willy
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Ik zie dat er in de antwoorden nergens over vectoring gesproken werd, natuurlijk als Scarlet klant kom dat in eerste instantie toch niet aan bod....
Als je nog eens met telnet op de modem connecteert en dan vdsl pstatex ingeeft als commando (dus na de shell gestart te hebben), dan eens zien wat er staat bij Far-end ITU Vendor Id: 0xb500494b4e530000 <=== Ikanos => geen vectoring

Ik zou ook niet met 12/1 kunnen leven. Ofwel is jouw ROP nu al met vectoring uitgerust ofwel komt dit het komende (half) jaar. En dan zou ik Scarlet de keuze geven: een Obox3 geven ipv. van de Sagem ofwel overstap naar Telenet. En dat je dan met de Obox3 (hopelijk) mee kan profiteren van vectoring en dus hogere snelheid krijgt. Alleen weet ik niet meer juist in welke omstandigheden vectoring effectief wordt toegepast en dan moet je ook meer details weten over jouw lijn (afstand & verzwakking).
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Heb dat maar eens direct gedaan:

Code: Selecteer alles

# vdsl pstatex

Extended Port Status
=================
Bme: 1 Port: 1
Downstream line rate: 15168 kbps
Upstream line rate: 1440 kbps
Bearer0 Downstream payload rate: 0 kbps
Bearer1 Downstream payload rate: 12040 kbps
Bearer0 Upstream payload rate: 0 kbps
Bearer1 Upstream payload rate: 1064 kbps
Downstream attainable payload rate: 17856 kbps
Downstream attainable line rate: 24000 kbps
Downstream Training Margin: 14.0 dB
Downstream Line Protection (Bearer1 Path): 3.0 DMT Symbols
Upstream Line Protection (Bearer1 Path): 3.0 DMT Symbols
Near-end ITU Vendor Id: 0xb500494b4e530200
Far-end ITU Vendor Id: 0xb5004244434da45f
Downstream delay: 9.0 ms
Upstream delay: 8.8 ms
Tx total power -6.1 dbm
FE Tx total power 11.3 dbm
VDSL Estimated Loop Length : 2084 ft
G.Hs Estimated Near End Loop Length : 974 ft
G.Hs Estimated Far End Loop Length :0 ft
Current framing mode: 0x10
Bandplan Type...........: 2
No. of Upstream Bands...: 2
No. of Downstream Bands.: 1
Betekend dit dat er al vectoring op de lijn zit?

Willy
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Aah ja, dat zou een Broadcom kaart moeten zijn in de ROP, dus de Proximus klanten op die ROP hebben al actieve vectoring op hun lijn (tenzij hun lijn te ver/te zwak is om in aanmerking te komen).
Met de Sagem ben je enkel vectoring compatibel, dus je zou geen last mogen hebben van de andere lijnen waar actieve vectoring opgezet is ('k zou wel eens willen weten wanneer jouw ROP actief op vectoring is gezet - 't zal toch niet midden augustus zijn, zeker....).

Misschien effe afwachten tot een technieker/insider op dit forum, jouw probleem oppikt en de lijn eens in detail bekijkt. Dan weet je met zekerheid of je in aanmerking komt voor vectoring (ik vermoed van wel op basis van de cijfers die je gegevens hebt). En anders bij Scarlet wat pushen dat ze jouw een Obox3 geven ter vervanging van de Sagem, om ook vectoring enabled te zijn.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Met de Sagem ben je enkel vectoring compatibel, dus je zou geen last mogen hebben van de andere lijnen waar actieve vectoring opgezet is ('k zou wel eens willen weten wanneer jouw ROP actief op vectoring is gezet - 't zal toch niet midden augustus zijn, zeker....).
Dat weet ik niet.

Hoewel het van begin 2015 geleden is dat ik de modem moest afzetten en terug opzetten om een Update te doen om er de vector-friendly software op te zetten.
Dus wel in ieder geval dit jaar.

Willy
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Net herstartte de box. En toen ik keek naar de status pagina zag ik een duidelijk verschillende trainingsmargin met voorheen.

De resultaten van vDSL2tool:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  12040 kbps        1064 kbps
Modem max:             21868 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        17954 kbps         3761 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           314 m Estimated!
Training margin:       19.4 dB
Attenuation:           17.5 dB
Dit zijn waarden die ik voorheen ook had, en die ik de laatste maand niet meer gezien had.
Beterschap op komst?
Laten we het hopen.
Vooral die lage Uploadsnelheid speelt mij parten. (1064 kbps)

Willy
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Nog altijd dezelfde situatie.

Ben het gez***k van Scarlet beu.

Heb bij internetenbellen.be een nieuw abbo besteld. Hopelijk hebben die een beetje betere service.
Ben nog afwachtende op de modem. Fritzbox 7360

Willy
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Vandaag de modem toe gekregen.
Installatie is voor volgende week. (door Proximus technieker)

In de doos zat een envelop met een brief waarin alle inlog gegevens en paswoorden staan die nodig zijn voor de verbinding. Dus netjes. En niet zoals Scarlet waar je die pas krijgt na veel gezeur.

Willy
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

De FritzBox is geinstalleerd en lijn naar United Telecom is geactiveerd:

Resultaat:

Code: Selecteer alles

Negotiated Connection Properties
		Receive Direction 	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	12064	1064
Min. DSLAM throughput	kbit/s	4664	256
Attainable data rate	kbit/s	27088	4279
Current throughput	kbit/s	12064	1062
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		10 ms	4 ms
Impulse Noise Protection		4	2
G.INP		off	off
 			
Signal-to-noise ratio	dB	18	15
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	15	23
 			
Profile	8d		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Nu wachten tot de DLM mij een hoger profiel toekend.

Willy
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

De Fritzbox heeft een ingebouwde methode om de 36 uur reconnect te omzeilen.

Code: Selecteer alles

10.10.15	03:59:01	Internet connection established successfully. IP address: 213.211.xxxxx, DNS server: 212.71.0.33 and 212.71.8.10, Gateway: 213.219.132.17, Broadband PoP: BRAS05BE
10.10.15	03:59:01	Internet connection cleared.
10.10.15	03:58:57	Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet service provider from disconnecting you in the immediate future.
10.10.15	03:01:14	Internet connection established successfully. IP address: 213.211.xxxxx, DNS server: 212.71.0.33 and 212.71.8.10, Gateway: 213.219.132.17, Broadband PoP: BRAS05BE
10.10.15	03:01:13	Internet connection cleared.
10.10.15	03:01:13	Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet service provider from disconnecting you in the immediate future.
09.10.15	03:02:15	Internet connection established successfully. IP address: 213.xxxxx, DNS server: 212.71.0.33 and 212.71.8.10, Gateway: 213.219.132.17, Broadband PoP: BRAS05BE
09.10.15	03:02:14	Internet connection cleared.
09.10.15	03:02:12	Clearing Internet connection briefly to prevent the Internet service provider from disconnecting you in the immediate future.
Willy
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Na een week heeft de DLM zijn werk gedaan.
Het is nog geen vetpot, maar toch al beter dan 12/1

Willy
Fritzboz.jpg
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Heb je daarvoor iets ingesteld voor die 36 uur disconnect fix?
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Niks ingesteld. In mijn geval kwam de modem zo gekonfigureerd.

Willy
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Beetje late reactie op onderstaande quotes in deze topic:
DIBO schreef:Ik zie dat er in de antwoorden nergens over vectoring gesproken werd, natuurlijk als Scarlet klant kom dat in eerste instantie toch niet aan bod....
DIBO schreef:Aah ja, dat zou een Broadcom kaart moeten zijn in de ROP, dus de Proximus klanten op die ROP hebben al actieve vectoring op hun lijn (tenzij hun lijn te ver/te zwak is om in aanmerking te komen)..
Dit is pertinent verkeerde informatie :wink: ...
  • a) Scarlet (of gelijk welke ISP) heeft geen enkele invloed op het aan- uitzetten van vectoring op jouw lijn.
    b) Proximus klanten hebben geen enkele prioriteit wat betreft activatie vectoring.
Van zodra vectoring op een ROP aangezet wordt, zullen alle lijnen die in aanmerking komen voor vectoring - onafhankelijk van welke ISP - ook vectoring krijgen.
  • - lijncriteria: afstand <900m, attn 800Hz < 0.7 dB
    - en een whitelisted modem
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

doglover schreef:Na een week heeft de DLM zijn werk gedaan.
Het is nog geen vetpot, maar toch al beter dan 12/1
Je hebt terug de 16.5/3 (wat je vroeger ook had voor de problemen begonnen)
Dit is voorlopig het maximum dat jouw lijn aankan (met een 8d profiel), zowel voor download als voor upload.

Indien vectoring zou ingevoerd worden voor zone 3/4, zit een 30/3 mbps er nog wel in ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Ik ben aangesloten op een Broadcom.

Dit zegt de Fritzbox erover:
Fritzboz2.jpg
Ook zegt de info: G.Vector full voor zowel upload als download.
Betekent dit dat Vectoring actief is?

Willy
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat betekent dat vectoring actief is op jouw ROP.
Vectoring is niet actief op je lijn, gezien jouw afstand (zone 4). Je draait dus is "vectoring friendly" mode.

Bij actieve vectoring wijzigen volgende waarden:
  • * G.INP = on
    * Impulse Noise Protection: gaat naar 32 - 43 (vectoring + DLM)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

philippe_d schreef:Dit is pertinent verkeerde informatie ...a) Scarlet (of gelijk welke ISP) heeft geen enkele invloed op het aan- uitzetten van vectoring op jouw lijn.b) Proximus klanten hebben geen enkele prioriteit wat betreft activatie vectoring.
Je hebt strikt genomen gelijk (en technisch is het natuurlijk Proximus die de infrastructuur beheert), maar Scarlet vervangt (nog) niet systematisch de Sagem/Bbox2 bij bestaande klanten en Proximus wel. Dus 95+% van de Scarlet klanten zijn momenteel enkel vectoring friendly. Dus wat effect naar de klant toe betreft, houden mijn statements voorlopig nog steek.
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

philippe_d schreef:Dat betekent dat vectoring actief is op jouw ROP.
Vectoring is niet actief op je lijn, gezien jouw afstand (zone 4). Je draait dus is "vectoring friendly" mode.

Bij actieve vectoring wijzigen volgende waarden:
  • * G.INP = on
    * Impulse Noise Protection: gaat naar 32 - 43 (vectoring + DLM)
Nu is het duidelijk.
En nu maar hopen dat ze vectoring inschakelen, en dat het ook iets oplevert.

Ben nu al blij met die hogere upload (een verhoging van 1 mbit/s naar 3 mbit/s is een hele vebetering)
Scarlet kon mij die niet geven. Aan de lijn is niets veranderd, alleen een nieuwe modem bij de overschakeling naar United Telecom. Wat dus betekend dat de Sagem modem van Scarlet niet goed meer was. En Scarlet weigerde die te vervangen.

Gebruikers die het meeste profijt halen uit de vectoring (al is het maar één profiel stap hoger) hebben geen vectoring. Diegenen die al een hoge snelheid hadden, en het eigenlijk niet nodig hebben, krijgen vectoring en een nog hogere snelheid. Maar de sukkelaars die het met een trage snelheid moeten doen blijven op een trage lijn zitten. Het word tijd dat ook eens aan ons met een trage lijn gedacht wordt.

Willy
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”