Logitech Media Server / Sonos / Google Music / Spotify

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

Even in de groep smijten waar ik momenteel aan denk en ben benieuwd wat jullie opmerkingen/bedenkingen/tips kunnen zijn.

Momenteel heb ik hier thuis 3 Raspi's draaien ism met Logitech Media Server. Ik heb dus 3 verschillende zone's (woonkamer, badkamer, tuin). Muziek speel ik af vanuit mijn NAS + internet streams voor bijvoorbeeld Stubru, MnM,...
Dit alles werkt hier al een 2-tal jaar perfect zonder problemen.

In het verleden heb ik Spotify eens uitgetest en het handige was dat voor LMS ook een plugin bestaat die Spotify kan afspelen. Ik bedien mijn LMS met Squeeze Commander. Echter zit de integratie van Spotify niet zo goed in LMS / Squeeze Commander. Je moet bvb eerst de spotify app openen om een bepaalde playlist/radio te liken. Daarna terug Squeeze Commander openen en daar te refreshen en dan kan je die playlist openen. Dus qua integratie zit dit niet zo super.
Een tweede punt was het maandelijkse bedrag van €9,99 per maand. Op zich zal ik het niet zo ontzettend veel kunnnen gebruiken, en dan vind ik het wel een "groot" bedrag.

Afgelopen dinsdag kwam dan de melding dat Google Play Music ook een soort van Family abonnement mogelijk maakt ( http://www.androidpolice.com/2015/09/28 ... 5-a-month/ ). Dit zou op een 2.5€ per maand komen dan als je met 6 bent.
Voor die prijs teken ik natuurlijk onmiddellijk in. Nu keek ik of er een Google Music plugin bestaat voor LMS. Maar dat is er toch nog niet echt (buiten ééntje die ik vond voor Raspberry Pi maar die ik niet werkend krijg). Dus als ik inteken op Google Play dan vrees ik dat ik zal moeten afstappen van mijn RasPi's als ik het effectief wil gebruiken.

Mijn vader heeft een Sonos Play bar en ik heb daar mijn Google Play account eens ingevuld. Daarna open ik de Sonos app en de integratie Google Music <--> Sonos zat echt wel goed. Vanuit de Sonos app zelf kan je onmiddellijk alle muziek zoeken/playlisten liken/playlisten aanmaken/... Dus ik ben wel een stukje verkocht!

Nu valt de prijs van Sonos wel een stukje tegen. Ik heb in alle drie mijn zones al een versterker staan alsook (weerbestendige)luidsprekers. Ik zou dus 3 x een Sonos Connect moeten aankopen om dit alles in orde te krijgen. Als ik kijk kost een Sonos Connect +-€350 (dus een totaal van €1050)...

Bestaan er goedkopere alternatieven voor de Sonos Connect? Voorwaarde is wel dat de App integratie (Android) mooi/goed moet samenwerken met Google Play/Webradio/Afspelen van eigen content op mijn NAS. Ik bekeek al eens of er geen Softplayer bestaat van Sonos, maar ik vind niet onmiddellijk iets terug.

Graag jullie bedenkingen/opmerkingen/... :-)

Edit: er bestaat nu ook zoiets als de Chromecast Audio die op zich ook kan doen wat ik wil. Hiervoor heb je echter wel weer verschillende apps nodig. Als je iets van google music wil afspelen moet je de app openen, verbinden met de chromecast en pas dan kan je muziek afspelen. Als je daarna wil luisteren naar de webstream van StuBru, dan moet je Tunein openen, connecteren met de Chromecast, en pas daarna kan je terug luisteren naar Stubru. Jammer dus van die extra handelingen... :-)
Nu, het prijsverschil tussen Sonos <-> Chromecast Audio is zodanig groot dat het misschien wel het overwegen waard is om die "ongemakken" er bij te nemen.

Groeten
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Argon schreef:verbinden met de chromecast
Met de nieuwe Chromecast zou dit automatisch moeten gebeuren als je een Chromecast-capabele app opent. Dit heet Fast Play.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/105532/chro ... otify.html

Er moet inderdaad wel een deftig alternatief te vinden zijn. Van Sonos ben ik ook niet zo gek, aangezien zij uitblinken in afwezigheid op vlak van Spotify Connect integratie. Stel dat je dus ooit zou teruggaan naar Spotify, dan zit je daar weer vast. Andere draadloze luidsprekers doen op dat vlak beter, en bieden een API aan om apps toe te laten een verbinding te leggen met die systemen.
Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster

hmm, ik interpreteer die Fast Play anders. De app (bvb Google Music) zal niet automatisch verbinden met de Chromecast, maar zal proberen te voorspellen wat je zal afspelen zodat die al kan beginnen bufferen.
http://www.androidcentral.com/watch-thi ... -fast-play

Iets anders die eventueel mogelijk is: zou er een app bestaan waarmee je een soort snelkoppeling kan aanmaken die het volgende doet als je er op klikt:
- connecteren met de Chromecast
- Stubru stream van Tunein begint af te spelen

zo krijg je toch terug minder stappen.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Er is blijkbaar een Tasker plugin genaamd AutoCast. Mogelijkheden lijken me dus eindeloos. :-)
Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Neem ik nog eens onder de loep :-)

Nog een bedenking die ik mij net maak: stel dat ik voor de Chromecast Audio gaat. Daar zit geen mogelijkheid in om die te laten kijken naar mijn muziek die op de Synology NAS staat. Tenzij ik alle eigen muziek ga uploaden naar de cloud (wat bij Google gelimiteerd is op 50 000 nummers dacht ik).

De prijs van Sonos komt natuurlijk wel van ergens: de integratie met de verschillende diensten/services zit wel goed... :-)
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Misschien heb je hier iets aan?
Hier werk ik al even met audio acacia als draadloos systeem met meerdere zones.
Je hebt 1 of meerdere pc's nodig die als server optreden
Integratie van deezer zit erin. Andere bronnen zoals aux of airplay werken ook (bv Spotify of Google Music via app op iDevice)
Hier werk ik met deze luidsprekers:
- 1 server waaraan 2 sets luidsprekers hangen (2 zones)
- 1 Dell Duo met audio dock als 3e zone (en tevens bijkomende server)
- 1 chromecast
- 1 apple TV
- alle toestellen waarop de app staat kunnen ook als luidspreker dienen (smartphone, tablet, ...)

Kan je 1 week gratis uitproberen en nadien 75 dollar voor een levenslange licentie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Argon schreef:Neem ik nog eens onder de loep :-)

Nog een bedenking die ik mij net maak: stel dat ik voor de Chromecast Audio gaat. Daar zit geen mogelijkheid in om die te laten kijken naar mijn muziek die op de Synology NAS staat. Tenzij ik alle eigen muziek ga uploaden naar de cloud (wat bij Google gelimiteerd is op 50 000 nummers dacht ik).

De prijs van Sonos komt natuurlijk wel van ergens: de integratie met de verschillende diensten/services zit wel goed... :-)
Toch wel... Denk ik toch. Op de Synology NAS kun je UPNP aanzetten waardoor alle muziek over dit protocol wordt gestreamd.
Ik gebruik dit icm met een bluetooth speaker. Op de website van de chromecast kun je zoeken op apps en daar staat BubbleUPNP tussen en nog andere apps om via dit protocol te casten op een Chromecast (weliswaar via Android).
Bijlagen
Ondersteunde UPNP apps voor Chromecast casting
Ondersteunde UPNP apps voor Chromecast casting
Argon
Elite Poster
Elite Poster

En net daar wringt het schoentje een beetje.

Bij Sonos kan je dus met 1 app alles bedienen:
- Lokale Media (NAS)
- Google Music
- Webstream

Bij de Chromecast heb je voor iedere service een andere app nodig:
- Google Music: Google Music
- Webstream : Tunein
- Lokale Media : BubbleUPNP (als voorbeeld)

Dus die Sonos integratie is wel superieur maar het kost x malen meer dan de Chromecast oplossing die op zich ook wel werkt, maar gewoon veel meer handelingen vereist om te wisselen tussen services.

Was geld maar geen probleem, dan kocht ik 3 Sonos Connect's ;-)
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Argon schreef:En net daar wringt het schoentje een beetje.

Bij Sonos kan je dus met 1 app alles bedienen:
- Lokale Media (NAS)
- Google Music
- Webstream

Bij de Chromecast heb je voor iedere service een andere app nodig:
- Google Music: Google Music
- Webstream : Tunein
- Lokale Media : BubbleUPNP (als voorbeeld)

Dus die Sonos integratie is wel superieur maar het kost x malen meer dan de Chromecast oplossing die op zich ook wel werkt, maar gewoon veel meer handelingen vereist om te wisselen tussen services.

Was geld maar geen probleem, dan kocht ik 3 Sonos Connect's ;-)
Goh. Ik kocht een Bose Soundlink Air en daar is het van hetzelfde (al heb ik daar geen probleem mee). Radio via Radio Belgium/TuneIn, muziek via DS Audio, Spotify,...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Zat in hetzelfde schuitje (jarenlang Logitech gebruikt) en heb in de eerste helft van dit jaar de knoop maar doorgehakt: overgeschakeld op Sonos. Het kost inderdaad veel te veel (vooral die Connect's zijn pure afrip, ik bedoel, een GANSE speaker kost bijna de helft?!), maar de ecocheques hebben de pijn wat verzacht. :mrgreen:

Hier draaien nu naar volle tevredenheid 2 Connect's, 3 Play:1's en 1 Play:3. Het werkt allemaal gewoon goed en de integratie met GMPAA is inderdaad geweldig. De WAF is dan ook hoog en daar was het hem een beetje om te doen natuurlijk. Kan het aanbevelen, al is het dus wel overpriced.
ooh. shiny.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

wat type Sonos heb je nodig om een SB Duet of Touch te vervangen? maw Weke Sonos hang je gewoon een je bestaand HIFI set.
btw: Je kan beide systemen toch gewoon comineren? 1 Sonos in de woonkamer en 3 SB radio's in slaapkamer of tuin?

PS: Waarom 3 rasp PI draaien, ik heb 1 nas waar LMS op draait en daar hangen dan een Touch en 3 radios aan.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

De Duet (of althans enkel de Receiver daarvan) moet je vervangen door een Connect: 349€ aub.

Je kan de verschillende Sonos toestellen inderdaad combineren, da's net de bedoeling. :)
ooh. shiny.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Ik bedoel Sonos combineren met Squeezeboxezn. kan toch ook ;Dat hij maar 1 toestel per keer vervangt en de rest Squeezeboxen laat. Nadeel van Sonos vinvd ik toch het gebrek aan een mooie display waarop de afgespeelde song kan getoond worden zoals op de SB Touch.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Display maakt mij niet uit. Ik moet gewoon makkelijk aan al mijn bronnen van muziek geraken.
De naam van de artiest - nummer zie je ook op de smartphone tijdens het afspelen :-)

Waarom 3 Raspi's momentell? Wel elke Raspi heeft zijn soft player geinstalleerd staan. Dus 1 Raspi zit in het vals plafond van de badkamer waar ook de versteker en de luidspreker hangt. 1 Raspi in de berging waar de versterker staat en waar de kabel van daaruit naar de buiten luidspreker vertrekt (+ deze raspi is ook LMS server), en 1 Raspi in de woonkamer die via hdmi aangesloten is op mijn receiver en die tevens dienst doet als OSMC.

Sowieso zou ik de Raspi + lms in de badkamer niet vervangen door Sonos. Te duur voor die keren dat het effectief gebruikt zal worden.
Maar ben nog altijd aan het twijfelen om 2 Sonos Connects te kopen (2de hands) om in de Woonkamer + Tuin aan te sluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”