openzetten van poorten met bbox 3

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
cie007
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jan 2008, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

hallo iedereen


Ik heb de volgende configuratie

BBox 3 ip: 192.168.1.1
Router: ip 192.168.2.1 en alle toestellen zijn verbonden met deze router. Dus alle toestellen hebben ip adres 192.168.2.xxx

Nu kom het probleem. Als ik een poort wil openzetten vb 1234 gaat dit blijkbaar niet.
Ik heb nu in de beide apparaten (bbox+router) ingetikt en dat werkt niet :?

Ik heb ook 192.168.2.1 als dmz host gedaan en dat blijkt niet te werken.

Dus nu is mijn vraag, wat moet ik doen om die poorten open te krijgen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cie007 schreef:Ik heb ook 192.168.2.1 als dmz host gedaan en dat blijkt niet te werken.
Dat zal natuurlijk niet werken: het adres 192.168.2.1 wordt door de B-box niet herkend:
  • - 192.168.2.1 is het LAN IP adres van je router.
    - Het WAN IP adres van je router zal iets zijn van 192.168.1.xxx (voorbeeld 192.168.1.2)
Je moet dus:
  • a) in de B-box3 de juiste poort forwarden naar het IP adres 192.168.1.2
    b) in jouw router dezelfde poort forwarden naar de gewenste client (192.168.2.xxx)
Als je met DMZ werkt:
  • a) in de B-box3 het IP adres van de router (192.168.1.2) in DMZ zetten.
    b) in jouw router de juiste poort forwarden naar de gewenste client (192.168.2.xxx)
cie007 schreef:Ik heb de volgende configuratie
BBox 3 ip: 192.168.1.1
Router: ip 192.168.2.1 en alle toestellen zijn verbonden met deze router. Dus alle toestellen hebben ip adres 192.168.2.xxx
Waarom gebruik je een dubbele NAT (2 routers achter mekaar)??
Dit werkt goed voor uitgaand verkeer, maar als je poorten moet forwarden is dit naar problemen zoeken.

Je kan beter de B-box "degraderen" als modem-only, en een PPPoE sessie aanmaken in jouw eigen router.
  • - dan krijgt jouw router een publiek IP adres (IPv4 en IPv6), en speelt de B-box3 niet meer mee.
    - alle instellingen (incl. port forwarding) gebeuren dan in je eigen router.
Een 2de alternatief is jouw router "degraderen" naar switch + access point.
  • - dan heb je maar één netwerk (192.168.1.xxx) en krijgt je router de rol van een extra access point.
    - alle instellingen (incl. port forwarding) gebeuren dan alléén in de B-box.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Je kan beter de B-box "degraderen" als modem-only, en een PPPoE sessie aanmaken in jouw eigen router.

- dan krijgt jouw router een publiek IP adres (IPv4 en IPv6), en speelt de B-box3 niet meer mee.
- alle instellingen (incl. port forwarding) gebeuren dan in je eigen router.
Hoe? De bbox3 heeft geen bridge modus, door zijn 2de router in dmz te zetten bekomt hij wel bijne een bridge modus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heeft dus niets te maken met een "bridge" modus, of een "bijna bridge" modus?
  • - Door je 2de router in DMZ zetten op de b-box krijg je een dubbele NAT, wat niet altijd eenvoudig te managen is.
    - Door je 2de router in PPPoE te zetten (met je Proximus login) krijg je een publiek IP op je 2de router, en kan je alles daar instellen. Dat is de zuiverste oplossing, toch?
Je kan ook in DD-WRT de bridge modus instellen, dan wordt je 2de router een gewone switch + WiFi access point, en verlies je alle router functies (dan stel je alles in op de B-box)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cie007
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jan 2008, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Dag iedereen

Het werkt nu, Bedankt Philippe_d. Ik moest gewoon mijn wanip van de router in DMZ zetten.

Sinister, In bridge modus is niet mogelijk want ik gebruik mijn bbox3 nog voor de tv. (dit heb ik niet bijverteld, sorry). En dat is draadloos. Ik gebruik de 5ghz wifi van de bbox om zeker van te zijn dat ik tv heb en mijn router doe alle toestellen
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Door je 2de router in PPPoE te zetten (met je Proximus login) krijg je een publiek IP op je 2de router, en kan je alles daar instellen. Dat is de zuiverste oplossing, toch?
Ok akkoord en wat moet je dan op de bbox instellen, want daar staan ook nog alle gegevens van de pppoe verbinding, moet je die verwijderen dan?
Want die maakt automatisch verbinding na het booten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cie007 schreef:In bridge modus is niet mogelijk want ik gebruik mijn bbox3 nog voor de tv. (dit heb ik niet bijverteld, sorry). En dat is draadloos. Ik gebruik de 5ghz wifi van de bbox om zeker van te zijn dat ik tv heb en mijn router doe alle toestellen
In dit geval zou ik nog steeds kiezen voor de PPPoE modus i.p.v DMZ:
  • - TV decoder(s) verbind je rechtstreeks met de B-Box3
    - Je stelt PPPoE in op je router, en gebruikt deze voor je lokaal netwerk. Weg dubbele NAT!
Sinister schreef:En wat moet je dan op de bbox instellen, want daar staan ook nog alle gegevens van de pppoe verbinding, moet je die verwijderen dan?
Niets, gewoon laten staan! Je hebt daar toch geen last van? Je gebruikt het gewoon niet, dat is alles.
En als je de FON actief wil laten, heeft de B-box3 nog altijd zijn eigen PPPoE verbinding nodig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Wat je dus bedoelt is dat je meerdere PPPOE sessies kan opzetten, ik wist helemaal niet dat dit kon.
Vroeger was dit onmogelijk alleszins met dezelfde credentials.
Dit zorgde voor een disconnect van de andere sessie alleszins.
Thanks voor de info, alweer wat bijgeleerd en inderdaad dat is zeker een goede oplossing dan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat bedoel je met "vroeger"?
Ik heb het nooit anders gekend, en ben al vele jaren belgacom klant !!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Kan je wel twee pppoe sessies opzetten als een "start" pack (Internet start) hebt?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

philippe_d schreef:Wat bedoel je met "vroeger"?
Ik heb het nooit anders gekend, en ben al vele jaren belgacom klant !!
Ik ben al klant van het begin der adsl tijden en daar was het zeker niet mogelijk, maar dat was nog PPPOA.
Vanaf VDSL of PPPOE hebben ze het misschien veranderd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

jackho schreef:Kan je wel twee pppoe sessies opzetten als een "start" pack (Internet start) hebt?
Ik had het eens gedaan toen ik eens mijn FritzBox uittestte, de Bbox3 had een publiek ip iets van 81... en de FB had 109...dus het gaat wel degelijk met een Start abbo :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Sinister schreef:Ik ben al klant van het begin der adsl tijden en daar was het zeker niet mogelijk, maar dat was nog PPPOA.
Als je er bij was van in het begin .... dan kon je toen niets met de modem doen.
Het was via je PC dat je de connectie nog moest maken (die stuurde je paswoord en login) !
Het enige wat je toen kon doen met die modem was de knop aan en uit zetten en dat was het !

Toen kreeg je nog een CD bij waarmee je toch een PPPoE kon opzetten via je PC !

Hieronder een foto van die eerste modem voor ADSL van Alcatel !
ADSL (5) modem 1000-Alcatel.jpg
En dat was zijn opvolger .... was idem dito !
ADSL (8) modem Speedtouch Alcatel.jpg
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Ja en? Niets houdt je tegen op een 2de pc hetzelfde te doen op een andere ADSL sync lijn.
En dan verliest hij connectie op de eerste lijn, geen idee waarom maar wsl omdat PPPOA geen multiple logins ondersteunt.
Nooit getest met PPPOE, alleszins met de speedtouchen ging het ook nog altijd niet zo.

Volgens mij is het pas mogelijk geworden als je een abonnement had met meerdere IP's, vroeger was er max 1 IP, op de home abonnementen.
En met de invoering van belgacom tv geven ze sowieso meerdere ips, en dat zelfs enkel en alleen vanaf PPPOE.

Overigens heb jij zeker niet de oudste hoor: de eersten waren deze en die had ik:
Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Sinister schreef:overigens heb jij zeker niet de oudste hoor: de eersten waren deze en die had ik
@Sinister met alle respect maar ge zit er naast .... dat is zekers niet de eerste !
PS: is dat geen foto van een Eicon modem dat je er bij zette .... je mag van mij hier een jaar plakken dat je die modem hebt
gekregen, we spreken dan van voor 2000.

Nog straffer in het begin moesten die enkele Belgacom techniekers die ADSL deden over heel België gaan installeren,
niet enkel in hun zone en zij hadden je Alcatel-modem toen bij .... een teleboetiek had toen geen ADSL modems !

En waarom over heel België:
1 - omdat het maar in enkele grote steden te krijgen was (mondjesmaat)
2 - je afstand was toen ook nog belangrijk (nu niet meer)
3 - de analoge modem was nog "het van het" en ADSL was nog onbekend !

En bij problemen kwamen toen die van Alcatel nog ter hulp, en waarom ? de DSLAM en het apparatuur (modem) was van hen in het begin !
De klant kreeg er nog een dikke boek bij over ADSL en dan kon hij zelfs nog testen bij problemen tot op de BAS lijn (paswoord/login) !
Bas test.jpg
Als hij dat op zijn scherm kreeg wist hij dat zijn paswoord/login al OK was !
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

yep, de A-1000 was de eerste. Op dat model (en nadien de Home en de Pro ook) had je nog een connector met ATM cellen
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Lol die eicon kwam nogthans uit de belgacom shop toen.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Sinister schreef:Lol die eicon kwam nogthans uit de belgacom shop toen.
Dat ga ik niet tegenspreken, zal je effe vertellen dat het om een 3de generatie modem gaat voor ADSL van Belgacom van na 2000.
Heeft het niet lang uitgehouden, teveel problemen mee .... het enige dat wel klopt .... hij is heel zeldzaam.
ADSL was er al vanaf 1998, zoals ik al zij in mondjesmaat !

Wie je dat heeft wijsgemaakt dat het de oudste is, is mij een raadsel !
Normaal gezien was Alcatel de hofleverancier van Belgacom.

Maar voor de ISDN modems was het Eicon met hun DIVA reeks die hofleverancier was bij Belgacom, en daarom mochten ze ook
later dan Alcatel een ADSL modem proberen met een mooiere design dan die van Alcatel !
flupke19 schreef:yep, de A-1000 was de eerste. Op dat model (en nadien de Home en de Pro ook) had je nog een connector met ATM cellen
Inderdaad, dat is de Alcatel modem .... er waren twee modellen, een voor PSTN en een voor ISDN maar dat kon je enkel
aan de stikker en stocknummer herkennen.
Inderdaad ook in de LEX achter de DSLAM stond er een ATM switch.
ADSL (4) modem 1000-Alcatel.jpg
De eerste splitter was ook van Alcatel, had je ook twee modellen .... een voor PSTN en een voor ISDN, maar dat kon je ook
enkel aan de stikker en stocknummer herkennen.
Andere splinters bestonden er in het begin niet .... zoals ik zij ze kwamen in het begin altijd langs de techniekers !
Deze splitters zijn het langst in gebruik gebleven .... een kit Do-it-yourself bestond toen nog niet !

PS: voor een aanvraag moest je zelfs via een speciale dienst gaan in het begin, teleboetiek kon je niet echt helpen voor ADSL in het begin !
Het was daarna de technieker die de ADSL lijn deed die toen een afspraak maakte met de klant !
Dus @Sinister hier nu niet op antwoorden met: "lol ik heb mijn aanvraag gedaan in een teleboetiek zonder problemen".
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Allemaal interessant, maar dit hoort thuis in een rubriek "RTT Nostalgie" :wink:
Of wat heeft dit te maken met het openzetten van poorten op een B-box3 ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef:Allemaal interessant, maar dit hoort thuis in een rubriek "RTT Nostalgie" :wink:
Of wat heeft dit te maken met het openzetten van poorten op een B-box3 ???
Inderdaad niets ....
Gebruikersavatar
letoir
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 dec 2010, 22:11
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen is mij ip adres in het tweede network 10.0.0.X
Op mijn belgacom router had ik ook DMZ erop gezet naar mijn Netgear router, maar dit wou niet werken.
Ik heb ook al een port forwarding naar mijn bbox3 opengezet, en dat wou ook niet werken.
De nieuwe interface is zo verwarrend van deze scarlet router.

Ik heb ook zoals phlip_d melde mijn tweede router, daar PPOE aangezet, maar ik ken daar het password niet van :s

Ik zit al weken naar een werking te zoeken, kan iemand helpen aub...
Afbeelding
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Paswoord op je tweede router van je PPPOE connectie of van je login ?
Van PPPOE is deze dezelfde als van die van je ISP.
Van je login ? Router terug naar fabrieksinstellingen brengen en het standaard paswoord gebruiken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lacer schreef:Paswoord op je tweede router van je PPPOE connectie of van je login ?
Ik begrijp dat hij over zijn PPPoE login spreekt.
Zoals bekend worden deze gegevens niet door Scarlet vrijgegeven, tenzij men de interventie van een technieker vraagt.
letoir schreef:Op mijn belgacom router had ik ook DMZ erop gezet naar mijn Netgear router, maar dit wou niet werken.
Ik heb ook al een port forwarding naar mijn bbox3 opengezet, en dat wou ook niet werken.
Bij gebrek aan PPPoE login heb je dus een dubbele NAT. Dan moet je de nodige poorten openzetten op beide routers:
  • a) in de B-box3 de juiste poort forwarden naar het (WAN) IP adres van je Netgear (vb 192.168.1.2)
    b) in jouw Netgear dezelfde poort forwarden naar de gewenste client (10.0.0.xxx)
Als je met DMZ werkt:
  • a) in de B-box3 het (WAN) IP adres van de Netgear (vb 192.168.1.2) in DMZ zetten.
    b) in de Netgear de juiste poort(en) forwarden naar de gewenste client (10.0.0.xxx)
Dat zou normaal perfect moeten werken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
letoir
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 dec 2010, 22:11
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

philippe_d schreef:
  • a) in de B-box3 het (WAN) IP adres van de Netgear (vb 192.168.1.2) in DMZ zetten.
    b) in de Netgear de juiste poort(en) forwarden naar de gewenste client (10.0.0.xxx)
Dat zou normaal perfect moeten werken ...
Bedankt dit werkt nu wel maar als ik een poort selecteer, dan gaan niet alle poorten open.
Bv poort 7, 9, 7000, 7001 ... dat gaat niet
Poorten die wel werken zijn 21 en 25

Heb je enige idee hiervan?
Ik zou graag een Remotedesktop sessie starten;

EDIT:
Ik merk weer iets op, als ik mijn poorten open op de Netgear router en er hangt een device aan die die poorten niet ondersteund dan zie ik die poort als closed via een tool online.
Dus Ik heb poort 21 opengezet en mijn nas daaraan gekoppeld, als ik dan online check dan staat de poort open, als ik de ip verander naar mijn desktop dan krijg ik te zien dat die poort closed is.
Klopt dit wat ik hier vertel ?

Wat ik eigenlijk wil bereiken is mijn desktop op afstand op zetten en remote desktop gebruiken.
Ik heb zon gevoel dat ik wake on lan in mijn network zelf ga moeten openen.
Ik heb een netgear R6300v1, ik zal eens kijken of dat daar een dd-wrt op geplaatst kan worden en kan ik mss via mijn router een magic packet versturen.
Ik heb ook een ongebruikte raspberry pi liggen thuis.
Wat kan ik daar mee doen als ik hetzelfde wil bereiken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”