LAN configuratie verschillende ruimtes met eigen router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
J-J
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben dit weekend verhuisd en deze namiddag komt Telenet het internet aansluiten.
Ik zit echter nog met enkele vragen...

Op mijn vorige adres had ik een "modem-only" toestel hangen (CV6181E) en dit zal hier in het huis ook komen (als Telenet zijn belofte houdt). Hierop was mijn router (Netgear Nighthawk R7000 router) aangesloten. Alle aansluitingen zaten vlak bij de televisie.
Aan de router hingen volgende toestellen via kabel:
  • Synology NAS
  • Televisie
  • Apple TV
  • PlayStation 3
Op mijn nieuwe adres zal de installatie gebeuren in de berging. Hier zou ik dan ook mijn router en Synology NAS willen plaatsen. In elke kamer is een LAN-aansluiting voorzien (6 in totaal, waarvan 2 in de woonkamer/living).
De andere toestellen zou ik dan zoals voordien naast de televisie willen plaatsen.

Mijn vraag is nu de volgende.

Wat is nu de gemakkelijkste setup om alles in 1 netwerk te krijgen? Ik veronderstel dat de Telenet installateur zal zorgen dat alle kamers van internet voorzien zijn. Of deze in hetzelfde netwerk zitten weet ik niet, want met het "modem only" moet ik in principe zelf voor de aansluiting zorgen via mijn router.
Als dit het geval is zit ik met het probleem dat mijn router maar 4 LAN-poorten heeft achteraan en er 7 LAN kabels op aangesloten moeten worden die naar de kamers gaan.

Afbeelding

Ik veronderstel dat het als volgt geconfigureerd zal/moet zijn:

///TELENET MODEM ---> SWITCH ---> Living (aansluiting naast televisie voor DIGICORDER)
////////////////////////////////////////---> ROUTER ---> Synology NAS
////////////////////////////////////////////////////////---> Woonkamer
////////////////////////////////////////////////////////---> Bureau
////////////////////////////////////////////////////////---> Slaapkamer 1
////////////////////////////////////////////////////////---> Slaapkamer 2
////////////////////////////////////////////////////////---> Slaapkamer 3

Probleem:
  • Niet genoeg aansluitingen voor alle ruimtes op router
  • Als het zoals hierboven gebeurt, kan ik mijn andere toestellen in de woonkamer niet meer aansluiten op de LAN omdat de LAN-aansluiting voor de Telenet Digcorder gebruikt wordt.
  • Hoe krijg ik alle toestellen aan de televisie op hetzelfde netwerk (bekabeld)

Misschien ben ik al te vroeg aan het 'panikeren', maar wil toch wat voorbereid zijn :).

Alvast dank voor jullie hulp.

J-J
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Door het kreupel ontwerp van de Telenet Digicorder wordt jouw doelstelling om alle toestellen, dus ook de Telenet Digicorder, in hetzelfde netwerk te krijgen bijna onmogelijk gemaakt. Telenet heeft dit speciaal zo ontworpen dat hun Digicorder niet werkt achter een eigen router.

Dit wordt dan de eenvoudigste opstelling waarbij de interactieve diensten van de Digicorder functioneren, maar waarmee de Digicorder onzichtbaar is voor de toestellen in je eigen netwerk:

Code: Selecteer alles

TELENET MODEM ---> SWITCH ---> Living (aansluiting naast televisie voor DIGICORDER)
                          ---> ROUTER ---> Synology NAS 
                                      ---> Woonkamer
                                      ---> Bureau
                                      ---> SWITCH ---> Slaapkamer 1
                                                  ---> Slaapkamer 2
                                                  ---> Slaapkamer 3

Er bestaat ook een optie om één poort van je Netgear Nighthawk Router te configureren als switch. Dan ga je in het administratiepaneel naar de optie VLAN ---> Bridge group en voeg je poort 1 als enige toe tot de Bridge group.
Er blijven dan nog maar 3 poorten over voor het lokale netwerk, maar je spaart dan wel één fysieke switch uit. In bovenstaand schema verdwijnt de eerste switch dan en sluit je de Digicorder aan op de eerste poort van je Netgear Nighthawk Router en je sluit je Synology NAS of andere LAN-aansluiting dan aan op de switch waar de slaapkamers op aangesloten zijn.

Met deze eenvoudige setup zullen de DLNA-netwerkfuncties van de Digicorder van de optie Mijn Media niet werken. Dit laten functioneren met een eigen router is niet zo eenvoudig zoals besproken in volgend topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p562692
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Door het kreupel ontwerp van de Telenet Digicorder wordt jouw doelstelling om alle toestellen, dus ook de Telenet Digicorder, in hetzelfde netwerk te krijgen bijna onmogelijk gemaakt. Telenet heeft dit speciaal zo ontworpen dat hun Digicorder niet werkt achter een eigen router.
Indien je gebruik maakt van en HGW kan je perfect alle toestellen in hetzelfde netwerk plaatsen... ook je Digicorder. Indien je van dergelijke standaard setup wil afwijken is het ook jou verantwoordelijkheid om de gevolgen hiervan te dragen en ze op te lossen (maar naar alle gewoonte bashed Raf1 liever TN hierover).
raf1 schreef:Er bestaat ook een optie om één poort van je Netgear Nighthawk Router te configureren als switch.
Uiteindelijk los je het probleem daar niet mee op... de TS heeft gewoon extra poorten nodig en maw. een extra switch. Indien de TS een nieuwe switch moet aanschaffen kan ik enkel aanbevelen iets extra te betalen voor een managed switch waarin je meerdere VLAN's kan aanmaken zodat je beide switchen in het schema kan oplossen met één toestel.
J-J
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt voor jullie reacties!

De Digicorder moet niet mee in het netwerk opgenomen worden. Hij moet enkel interactief zijn voor de Play diensten.
Al de andere toestellen moeten in 1 netwerk staan.

Op een ander forum raadde men mij ook aan om meerdere switches te gebruiken.
Probleem is het intenet EN het IP TV signaal samen in de living krijgen (of kan ik het daar nog opslitsen?)

Als dit niet gaat, zou ik het zo opstellen:
  • MODEM-ROUTER-NAS in berging
  • Al de rest in living

TELENET MODEM ---> SWITCH ---> Living (aansluiting naast televisie voor DIGICORDER)
                          ---> ROUTER ---> PowerLAN500 adapter  ---> Powerlan500 in living ---> SWITCH ---> TV
                                                                                                       ---> Apple TV
                                                                                                       ---> PS3
                                      ---> Synology NAS
                                      ---> SWITCH ---> Bureau
                                                  ---> Slaapkamer 1
                                                  ---> Slaapkamer 2
                                                  ---> Slaapkamer 3
Alle tips zijn welkom als het beter kan, want ben geen expert (verre van)

r2504 schreef:Indien de TS een nieuwe switch moet aanschaffen kan ik enkel aanbevelen iets extra te betalen voor een managed switch waarin je meerdere VLAN's kan aanmaken zodat je beide switchen in het schema kan oplossen met één toestel.
Dit snap ik niet zo goed :) Wat is juist het verschil tussen beide type switches.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

J-J schreef:Op een ander forum raadde men mij ook aan om meerdere switches te gebruiken.
Waarom zou je er meerdere (die stroom nodig hebben) willen gebruiken als het met één ook kan, tenzij ze niet op dezelfde locatie staan ?
J-J schreef:Probleem is het intenet EN het IP TV signaal samen in de living krijgen (of kan ik het daar nog opslitsen?)
Als ik het goed lees heb je in totaal 4 netwerk aansluitingen aan je TV alléén al nodig waarvan 3 van je interne LAN en één van Telenet.

Vermoedelijk heb je slechts één netwerkkabel naar die plaats (of helemaal geen aangezien je over powerlines spreekt ?)... dus aangezien je twee verschillende netwerken nodig hebt ga je hier een andere oplossing voor moeten vinden. Ook dit kan je echter oplossen met een kleine managed switch aan je TV.
J-J schreef:Dit snap ik niet zo goed :) Wat is juist het verschil tussen beide type switches.
Een normale switch is min of meer een dom apparaat... ieder poortje bevat eigenlijk dezelfde data (om het even simpel te houden). Bij een managed switch kan je echter je poortjes gaan onderverdelen, bijvoorbeeld poortje 1-3 is een groepje, 4-8 (of 12/16/24) is een andere groep. Op die manier kan je TN in poort 1 stoppen, je Digicorder in poort 2, je eigen router in poort 3... je uitgang van je eigen router stop je dan in poort 4 en al je andere apparaten in de overige poorten.

In het voorbeeld van je TV kan je nog verder gaan... dergelijke groepjes (VLAN's) kan je ook combineren over één kabel en zo naar een tweede managed switch sturen om daar terug afzonderlijk beschikbaar te maken. Op je switch aan je TV zou je zo terug een poortje kunnen toewijzen aan TN, de andere aan je interne LAN.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik heb dit bij een klant opgelost met routerboards en eoip tunnels, klant had internet van belgacom en tv van telenet ...

beide gaan dus over de zelfde kabel nu
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

EoIP (ethernet over IP) is een gelijkaardig concept als VLAN's... alléén zit het niet standaard in een managed switch.

VLAN's ga je dus veel sneller vinden, al zijn de Routerboards zo goedkoop dat je je ook kan afvragen waarom je een normale managed switch zou kopen natuurlijk.
J-J
Starter Plus
Starter Plus

r2504 schreef: Als ik het goed lees heb je in totaal 4 netwerk aansluitingen aan je TV alléén al nodig waarvan 3 van je interne LAN en één van Telenet.
Klopt.
r2504 schreef:Vermoedelijk heb je slechts één netwerkkabel naar die plaats (of helemaal geen aangezien je over powerlines spreekt ?)... dus aangezien je twee verschillende netwerken nodig hebt ga je hier een andere oplossing voor moeten vinden. Ook dit kan je echter oplossen met een kleine managed switch aan je TV.
Er is inderdaad slecht 1 netwerkkabel richting living aan de televisie.
Zo'n managed switch zou dan in principe de oplossing bieden zoals je bij de uitleg hieronder aangeeft.
r2504 schreef:Een normale switch is min of meer een dom apparaat... ieder poortje bevat eigenlijk dezelfde data (om het even simpel te houden). Bij een managed switch kan je echter je poortjes gaan onderverdelen, bijvoorbeeld poortje 1-3 is een groepje, 4-8 (of 12/16/24) is een andere groep. Op die manier kan je TN in poort 1 stoppen, je Digicorder in poort 2, je eigen router in poort 3... je uitgang van je eigen router stop je dan in poort 4 en al je andere apparaten in de overige poorten.
Thanks voor de uitleg, ben weer wat wijzer.
r2504 schreef:In het voorbeeld van je TV kan je nog verder gaan... dergelijke groepjes (VLAN's) kan je ook combineren over één kabel en zo naar een tweede managed switch sturen om daar terug afzonderlijk beschikbaar te maken. Op je switch aan je TV zou je zo terug een poortje kunnen toewijzen aan TN, de andere aan je interne LAN.
Dit zou de ideale oplossing zijn.
Eens kijken wat zo'n managed switch kost :)

Bedankt voor de hulp.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

J-J schreef:Op een ander forum raadde men mij ook aan om meerdere switches te gebruiken.
Probleem is het intenet EN het IP TV signaal samen in de living krijgen (of kan ik het daar nog opslitsen?).
Gezien je geen "expert" bent, zullen oplossingen met VLAN's en managed switches jouw petje te boven gaan, en ook later nog kopzorgen geven bij het instellen en onderhouden.
Je hebt 2 problemen als ik het goed begrijp:
  • 1) het aantal aansluitingen
    2) het feit dat je maar één LAN kabel hebt naar de TV
Het eerste probleem los je gewoon op met een extra switch, waar nodig.

Voor het tweede probleem zijn er 2 eenvoudige oplossingen:
  1. je kan inderdaad de LAN kabel naar de TV opsplitsen, en er 2 aparte netwerken laten over lopen (interactieve TV, LAN). Nadeel is dat je op deze plaats geen gigabit netwerk hebt (max 100 mbps), wat misschien een belemmering is (hoewel voor Netflix e.d. streaming toepassingen op je TV is 100 mbps meer dan voldoende).
  2. Je kan opteren voor de Telenet HGW in plaats van de modem-only (tenzij je een goede reden om voor de modem-only oplossing te gaan??). In dit geval zet je:
    • Telenet router beneden, daarachter een switch.
    • van hieruit alle LAN kabels, je hebt waarschijnlijk voldoende poorten (4 op de HGW, waarvan 3 vrij + poorten op de switch).
    • Bij de TV zet je de vroegere router, die je nu instelt als switch + WiFi AP. Dit geeft jouw een extra dekking voor je draadloos netwerk, en kan je de digicorder en andere LAN apparaten aansluiten
    Extra voordeel: DLNA-netwerkfuncties van de Digicorder blijven beschikbaar.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

J-J schreef:Probleem is het intenet EN het IP TV signaal samen in de living krijgen (of kan ik het daar nog opslitsen?)
Is dit echt nodig? Je vermeldt in de openingspost dat er twee LAN-aansluitingen aanwezig zijn in de living.

Als je gebruikmaakt van de twee LAN-aansluitingen in de buurt van de tv, wordt de eenvoudigste setup dan:

TELENET MODEM ---> NETGEAR NIGHTHAWK ---> SWITCH ---> Bureau
                                                 ---> Slaapkamer 1
                                                 ---> Slaapkamer 2
                                                 ---> Slaapkamer 3

--bridgedgroup--> DIGICORDER
                                     ---> SWITCH ---> TV
                                                 ---> Apple TV
                                                 ---> PS3
                                     ---> Synology NAS

Als de tweede LAN-aansluiting niet beschikbaar is in de buurt van de tv, dan wordt het dit:

TELENET MODEM ---> NETGEAR NIGHTHAWK ---> SWITCH ---> Bureau
                                                 ---> Slaapkamer 1
                                                 ---> Slaapkamer 2
                                                 ---> Slaapkamer 3
                                     --vlans--> MANAGED SWITCH --vlan1--> DIGICORDER
                                                               --vlan2--> TV
                                                               --vlan2--> Apple TV
                                                               --vlan2--> PS3
                                     ---> Synology NAS
                                     ---> Living 2                 
Bij beide opstellingen wordt de VLAN-functionaliteit van de Netgear Nighthawk aangewend, in het eerste geval alleen met een Bridged Group, in het tweede geval met twee VLAN's en een managed switch in de living.
Laatst gewijzigd door raf1 14 sep 2015, 13:23, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Gezien je geen "expert" bent, zullen oplossingen met VLAN's en managed switches jouw petje te boven gaan,

Je kan opteren voor de Telenet HGW in plaats van de modem-only (tenzij je een goede reden om voor de modem-only oplossing te gaan??).
Tja, en zo komen we bij de klassieke discussie... mensen die een HGW vragen blijken meestal weinig tot geen netwerk kennis te hebben wat alléén maar voor problemen zorgt. Bezin voor je eraan begint wordt hier echter steevast afgedaan als beperking van de klant, geen vrijheid, ... terwijl het louter althans wat mij betreft een waarschuwing is dat het wel wat inspanningen vraagt en niet altijd zo eenvoudig is.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Respecteer aub de keuze van de topicstarter. HGW is hier totaal off topic. Iedereen is dom geboren. Je kan elke dag bijleren.
Het is ook niet toevallig dat een consumer router als de Netgear Nighthawk over VLAN-functionaliteit beschikt. Dit is speciaal bedoeld voor IPTV-functionaliteit van providers.
Dit is geen rocket science, dit is technologie die de gemiddelde consument gerust kan configureren en begrijpen mits de handleiding wordt gelezen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik respecteer ten volle de keuze van de TS.
Ik geef hem alleen een mogelijke oplossing voor zijn probleem, hij kan natuurlijk zelf oordelen/beslissen of dit voor hem van toepassing kan zijn.
Op een Forum als deze, denk ik toch dat het geöorloofd is om de TS te doen nadenken welke geavanceerde opties hij gebruikt met zijn router, die hij eventueel moet missen met de HGW. Misschien zijn er dat geen ...
En in dat geval is de HGW een (heel eenvoudige) oplossing van zijn probleem ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Respecteer aub de keuze van de topicstarter. HGW is hier totaal off topic.
Dat is jou conclusie... jij weet niet of die keuze BEWUST was, laat staan om welke reden (misschien wou hij gewoon betere WIFI wat een HGW totaal niet uitsluit).
raf1 schreef:Dit is geen rocket science, dit is technologie die de gemiddelde consument gerust kan configureren en begrijpen mits de handleiding wordt gelezen.
Nee, het is geen rocket science... maar je moet wel de wil hebben om het onder de knie te krijgen.
philippe_d schreef:Op een Forum als deze, denk ik toch dat het geöorloofd is om de TS te doen nadenken welke geavanceerde opties hij gebruikt met zijn router, die hij eventueel moet missen met de HGW. Misschien zijn er dat geen ...
Dat wil Raf1 totaal niet snappen... TN is evil, dus mensen moeten een modem-only plaatsen :bang:
J-J
Starter Plus
Starter Plus

De installateur is geweest. Omdat ik gekozen had voor een basisinstallatie, 'mocht' hij enkel de modem installeren en internet voorzien voor de digitale televisie (digicorder).
Er liggen echter nog enkele CAT5 kabels zonder RJ45 plug, maar ondanks mijn vraag mocht hij deze niet aansluiten. Het zou mij €80 gekost hebben. Dan kan ik het beter zelf doen. :D
Het positieve aan alles is dat ik ontdekt heb dat er een 2de LAN poort zit aachter de televisie. Spijtig genoeg is deze verbonden met een van de CAT5 kabels zonder plug :bang:

Voorlopig heb ik alles als volgt geconfigureerd:
  • Netgear R7000 Nighthawk geconfigureerd om poort 1 als switch (bridge) te gebruiken[/li]
  • Apparaten naast televisie voorlopig via WiFi aan het netwerk toegevoegd..[/li]
  • Op eerste verdieping voorlopig enkel verbinding via WiFi[/li]

TELENET MODEM ---> WAN poort NETGEAR Router ---> POORT1: Bridge Group ---> IP TV (digicorder) / Internet LAN / VoIP
                                            ---> POORT 2: NAS
                                            ---> POORT 3: LAN naar bureau (enige CAT5 kabel met plug)
                                            ---> WiFi: Apple TV / PS3
                                            ---> Televisie: nog niet interactief (enkel LAN aansluiting)
Bedankt allemaal voor jullie hulp en tips!
Ik geef een verdere update als ik de switch aangekocht heb.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

J-J schreef:Er liggen echter nog enkele CAT5 kabels zonder RJ45 plug, maar ondanks mijn vraag mocht hij deze niet aansluiten.
De meeste maken daar nochtans geen probleem van... snel even wat connectors erop zetten.

Trouwens voor die 80 euro kan je een goede tang kopen om het zelf te doen.
J-J schreef:Ik geef een verdere update als ik de switch aangekocht heb.
Ben je er al uit over je setup dan... weet je welke switch, managed of niet, ... ?
J-J
Starter Plus
Starter Plus

r2504 schreef:De meeste maken daar nochtans geen probleem van... snel even wat connectors erop zetten.
Trouwens voor die 80 euro kan je een goede tang kopen om het zelf te doen.
Het einde van de dag zeker?! (was bijna 18u)
Mijn vader heeft nog zo'n tang liggen. Ga ze morgen halen en een setje plugs kopen.
r2504 schreef:Ben je er al uit over je setup dan... weet je welke switch, managed of niet, ... ?
Mijn internet geraakt normaal gezien nu ook tot aan de televisie door de 2de aansluiting. Omdat ik nu LAN poort 1 van mijn router als bridged group ingesteld heb hoef ik in principe niet direct een managed switch.
Net toch nog eens je uitleg van hierboven gelezen... Lijkt me toch wel interessant.
De vraag is natuurlijk is het nodig om een duurder model te kopen.
Ik ben bijvoorbeeld zeer tevreden van Netgear, maar een managed switch van Netgear kost me toch €83,99 voor de GS108TV2 -of €154 voor de PROSAFE GS110TP, terwijl een TP-link TL-SG108E maar €42,99 kost. Met iets minder functies weliswaar. Wat zou dan een goede keuze zijn? Investeren in een iets duurdere switch of de goedkope nemen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De keuze ga je zelf moeten maken... je kent de voor en nadelen nu.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”