Fritzbox achter telenet-modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Allemaal dank om mee te denken. Ik zal proberen om even op het gevraagde te antwoorden.

Op vele plaatsen in de woning is bekabeld netwerk aanwezig. Op elk van deze plaatsen zijn 2 tot 4 aansluitingen in de muur voorzien. De gebruikte kabel is FTP Cat.5e. De andere kant van de kabels komt in de kelder aan op een patch-paneel, dat op zijn beurt is doorverbonden met de switch met 'patchkabels'.

Ik weet dat het moeilijk te geloven is na de tekening-fout in mijn eerste post :oops: ,maar ik heb het nog eens nagekeken en kan jullie verzekeren dat de opstelling in mijn laatste post correct was. Ik deel dan ook bobsys1's mening als die zegt:
bobsys1 schreef:Dus hier herkent uw 24 poort switch wél dat de 5 poort een GBit poort is en op zijn beurt herkent de 5 poort switch LAN2 van de FB ook als een GBit poort.
Dit begint er op te lijken dat de 24 poort switch wanneer hij rechtstreeks met LAN2 verbonden is deze NIET als een GBit herkent. Nog straffer, je kan zelfs niet eens meer pingen.
Ik heb dit probleem ook al ondervonden met LAN1 (toen ik nog bij Dommel was en de fritzbox ergens anders in de woning stond) en die optie Gigabit ontdekt had in de fritzbox. De fritzbox heeft het dus op beide poorten, ongeacht welke poort ik op de 24p switch gebruik. (Ik heb er al minstens 2 geprobeerd)

Ik ga dit weekend de oplossing van een apart VLAN op de 24p switch uitproberen. Ik heb nog enkele aansluitingen in de muur over op de plaats waar de fritzbox staat, dus ik kan nog heen-en-terug naar die 24p switch. In dat geval zal de opstelling dus worden:

Code: Selecteer alles

TELENET-modem - 4p (van 24) switch (VLAN1) - Digicorder
                                           - (LAN1) FritzBox (LAN2) - 5p switch van telenet - 20p (van 24) switch (VLAN2) - alle andere toestellen
De 24p-switch is dus dezelfde, maar wordt dan opgesplitst in 2. De 5p switch van telenet kan ik dan recupereren om de gigabit-connectie tussen de fritzbox en de 20p-switch te verzekeren. Het wordt misschien even zoeken om die switch correct ingesteld te krijgen, maar als dat niet direct lukt, denk ik dat de uiteindelijke oplossing eruit gaat bestaan om nog zo'n mini-switchke bij te kopen en dat er tussen te plaatsen. (Er zijn al teveel onderzoeksuren ingekropen naar mijn gedacht)

Alvast nogmaals allemaal dank voor de vele suggesties!
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Ik heb dit probleem ook al ondervonden met LAN1 (toen ik nog bij Dommel was en de fritzbox ergens anders in de woning stond) en die optie Gigabit ontdekt had in de fritzbox. De fritzbox heeft het dus op beide poorten, ongeacht welke poort ik op de 24p switch gebruik. (Ik heb er al minstens 2 geprobeerd)
Aha, dat hadden we vroeger moeten weten. Begrijp ik het goed dat, onder Dommel, waar zowel LAN1 als LAN2 gewone GBit poorten waren (indien correct geconfigureerd in de FB) die 24 poort DLINK switch zich op dezelfde manier gedroeg, en dat beide FB poorten, slechts op 100 Mbit wilde werken? En dat je met de switch in GBit mode anders niet eens kon pingen??? Dan lijkt het er nog sterker op dat die 24 poort switch raar doet. Of, zou de FB, wanneer die poorten in "Power mode" staan zich niet helemaal correct melden??? Testen op een andere FB zou hier meer duidelijkheid geven als je daartoe de mogelijkheid had in uw buurt.
Ik ga dit weekend de oplossing van een apart VLAN op de 24p switch uitproberen. Ik heb nog enkele aansluitingen in de muur over op de plaats waar de fritzbox staat, dus ik kan nog heen-en-terug naar die 24p switch. In dat geval zal de opstelling dus worden:

Code: Selecteer alles

TELENET-modem - 4p (van 24) switch (VLAN1) - Digicorder
                                           - (LAN1) FritzBox (LAN2) - 5p switch van telenet - 20p (van 24) switch (VLAN2) - alle andere toestellen
We zijn benieuwd
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

bobsys1 schreef:Aha, dat hadden we vroeger moeten weten.
Zeker en vast niet de bedoeling om hier met modder te beginnen gooien, maar dat stond wel degelijk in de allereerste post van dit topic: ;)
GeertAki schreef:De reden dat ik via dat 5p switchke moet gaan tussen mijn fritz en 24p switch is omdat als ik dit weg laat ik geen gigabitverbinding kan maken. Blijkbaar is er e.o.a. communicatieprobleem tussen die 24p switch en de fritzbox wanneer ik beide kanten op gigabit instel. Met die andere gigabit switch ertussen, werkt dit zonder problemen.
Het zinnetje "Met die andere gigabit switch ertussen, ..." heeft wel de verwarring compleet gemaakt door te laten uitschijnen dat het een 2e 5p-switch was terwijl het in realiteit dezelfde was. Maar dat is intussen uitgeklaard: De tekening in die post was fout en dat laatste zinnetje had beter geformuleerd geweest als "Door terug via de telenet-5p switch naar de 24p-switch te gaan, ..."

Bon, beetje constructiever nu...
bobsys1 schreef: Begrijp ik het goed dat, onder Dommel, waar zowel LAN1 als LAN2 gewone GBit poorten waren (indien correct geconfigureerd in de FB) die 24 poort DLINK switch zich op dezelfde manier gedroeg, en dat beide FB poorten, slechts op 100 Mbit wilde werken? En dat je met de switch in GBit mode anders niet eens kon pingen??? Dan lijkt het er nog sterker op dat die 24 poort switch raar doet. Of, zou de FB, wanneer die poorten in "Power mode" staan zich niet helemaal correct melden??? Testen op een andere FB zou hier meer duidelijkheid geven als je daartoe de mogelijkheid had in uw buurt.
Ja, het is helemaal zoals je het beschrijft.
Aan welke van de twee kanten de oorzaak ligt, valt moeilijk te achterhalen, tenzij we over andere fritzbox en andere switch van hetzelfde type kunnen beschikken, kunnen we nooit helemaal zeker zijn. De switch heb ik nog bij geen enkel ander toestel raar weten doen. Ik hoop gewoon dat ik het snel opgelost/omzeild krijg, maar ik vind het zelf ook een raadsel, zeker omdat ik in de manager-interface van de switch kan zien dat hij detecteert dat het een gigabit connectie is die hij met de fritz heeft. Maar om e.o.a. reden geraakt er geen enkel pakketje tot aan de fritz en terug vanaf dat moment. In welk toestel het fout gaat is tot op heden onbekend.

Ik probeer zo snel mogelijk de setup uit met het aparte vlan, zodat ik dat telenet switchke kan recupereren om tussen mijn fritz en de 24p switch te plaatsen. Momenteel is het internet dus beperkt tot 100Mbps, wat niet echt een ramp te noemen is. Dat maakt nog steeds dat de werkelijke snelheid van mijn nieuwe abonnement 9x sneller is dan hetgeen ik bij Dommel had. Daar kan ik op korte termijn nog wel mee leven... :lol:

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

ik zou toch bijna zeggen een kabel probleem.

de FTP kabels zijn die volledig 9 draads aangesloten????? dus ook shielted connecters gebruikt????

testen met een dc tester heeft weinig zin, dat zegt niet over RF eigenschappen.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ja hoor, de kabeltester test ook de GND. Geen enkel probleem op dat vlak.
'k Had geen zin om er nog veel tijd in te steken, dus ben gisteren gewoon een nieuw 5p gigabit switchke gaan kopen (netgear) en dit tussen de FritzBox en de 24p Dlink switch geplaatst en ook met dat nieuw toestelleke zit er vlotjes gigabit op de lijn.

De fritz-box is het enige toestel dat rechtstreeks aangesloten op de 24p-switch geen gigabit connectie tot stand kan brengen.
En omgekeerd is de 24p-switch ook het enige toestel dat tot op heden geen gigabit verbinding kan krijgen met de fritzbox.
Die 2 blijken geen vriendjes.

Bon, eind goed, al goed. Probleem opgelost.
Allemaal heel veel dank voor het mee zoeken naar oplossingen.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

Beste,

Mogelijk dat jouw probleem te maken heeft met je shielded bekabeling;
- gebruik je tussen de modems, routers en switches ook allemaal shielded kabels?

dan is het mogelijk dat je een massa lus maakt waardoor er dus via een bepaalde richting stroom via de massa stroomt waardoor problemen ontstaan.

de poorten van de fritzbox zijn shielded, deze van de switch die je er nu hebt tussen geplaatst vermoedelijk niet?
stefken1969
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 apr 2007, 11:39
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Hallo,

ik heb me onlangs een fritzbox 7360 aangeschaft die ik eerst als VDSL router liet werken. Alles ging prima. Ondertussen ben ik veranderd naar Telenet en hangt de fritzbox nu achter de Telenet modem. Alles werkt behalve de MyFritz! app op mijn Iphone krijg ik niet meer aan de praat. :bang:
Volgens ik gelezen heb zou dit opgelost geraken als je ipv6 gebruikt. Ik krijg de ipv6 wel enabled maar de app werkt nog steeds niet. Uiteraard zijn er heel wat instellingen waarvan ik totaal niet weet hoe ik ze moet instellen.

Wie heeft hier ervaring mee en wil me wat helpen?

Alvast bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”