Op vele plaatsen in de woning is bekabeld netwerk aanwezig. Op elk van deze plaatsen zijn 2 tot 4 aansluitingen in de muur voorzien. De gebruikte kabel is FTP Cat.5e. De andere kant van de kabels komt in de kelder aan op een patch-paneel, dat op zijn beurt is doorverbonden met de switch met 'patchkabels'.
Ik weet dat het moeilijk te geloven is na de tekening-fout in mijn eerste post ,maar ik heb het nog eens nagekeken en kan jullie verzekeren dat de opstelling in mijn laatste post correct was. Ik deel dan ook bobsys1's mening als die zegt:
Ik heb dit probleem ook al ondervonden met LAN1 (toen ik nog bij Dommel was en de fritzbox ergens anders in de woning stond) en die optie Gigabit ontdekt had in de fritzbox. De fritzbox heeft het dus op beide poorten, ongeacht welke poort ik op de 24p switch gebruik. (Ik heb er al minstens 2 geprobeerd)bobsys1 schreef:Dus hier herkent uw 24 poort switch wél dat de 5 poort een GBit poort is en op zijn beurt herkent de 5 poort switch LAN2 van de FB ook als een GBit poort.
Dit begint er op te lijken dat de 24 poort switch wanneer hij rechtstreeks met LAN2 verbonden is deze NIET als een GBit herkent. Nog straffer, je kan zelfs niet eens meer pingen.
Ik ga dit weekend de oplossing van een apart VLAN op de 24p switch uitproberen. Ik heb nog enkele aansluitingen in de muur over op de plaats waar de fritzbox staat, dus ik kan nog heen-en-terug naar die 24p switch. In dat geval zal de opstelling dus worden:
Code: Selecteer alles
TELENET-modem - 4p (van 24) switch (VLAN1) - Digicorder
- (LAN1) FritzBox (LAN2) - 5p switch van telenet - 20p (van 24) switch (VLAN2) - alle andere toestellen
Alvast nogmaals allemaal dank voor de vele suggesties!