Parkeren centrum Brussel - De goedkoopste optie?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Gezien ik vanaf volgende week start te werken in Brussel, ben ik op zoek naar een oplossing om mijn auto kwijt te kunnen.

Prijs: Concreet zoek ik de goedkoopste manier om te parkeren. Uiteraard liefst ergens in een overdekte/ondergrondse parking.

Locatie: Ergens in de buurt van de aangegeven markering op de kaart (klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Afbeelding

Mijn (kort) opzoekingswerk heeft dit al als resultaat opgeleverd:
  • Q-Park: 18 euro per dag OF Abonnement 5x24 aan 196.45 euro (staat niet duidelijk op de site of dit per maand is, op per 3/6/12 maand..)
  • Stad Brussel: Dus op straat staan. Kost 375 euro per jaar.
  • InterParking: 14,90 euro per dag OF 197 euro per maand OF studentenabo aan 50 euro per maand ( :angel: )
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Misschien eens aan je werkgever vragen. Je zal niet de enige zijn met dat probleem...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Probeer alvast eens te kijken wat er mogelijk is met dat studententarief. Ik weet ook waarom ik mijn studentenkaart na het afstuderen niet meteen heb weggegooid. :wink:

Maar euh, zo verslaafd aan Waze dat OV geen optie is voor jou? Blijkbaar woon je niet ver van de stad? Ik wil je Waze-wins wel eens zien volgende week als de verkeerspieken terug beginnen. :twisted:
Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

hou er rekening mee als je vanuit de K Albert II laan richting Gent moet dat je er bij je normale werkdag einde er minstens een half uur over doet tot aan de baseliek.
Je kan dus ook zoeken naar een oplossing waar je je wagen gratis kan stallen en dan Tram/(pre)metro of trein kunt nemen tot Noord.
Sommigen rijden naar en beter station dan hun woonplaats met de wagen en nemen van daaruit de trein.
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

Afhankelijk van waar je komt is één van deze parkeerplaatsen aan een metrostation misschien een oplossing:
http://www.centrumparkeren.nl/brussel/pr

Jaarabonnement MIVB = € 500, kan je tijdens de middag nog 'ns naar 't centrum voor een terrrasje ofzo.

Of een gelijkaardige optie maar dan met de trein, gezien je vlak bij 't Noordstation zit.
thomasv
Premium Member
Premium Member

didi79 schreef:Misschien eens aan je werkgever vragen. Je zal niet de enige zijn met dat probleem...
Ik ben consultant, dus extern. Vandaar dus dat ze geen plaats kunnen voorzien. Volgende week informeer ik wel nog eens, maar normaalgezien is dit niet voorzien.
Kenw00t schreef:Probeer alvast eens te kijken wat er mogelijk is met dat studententarief. Ik weet ook waarom ik mijn studentenkaart na het afstuderen niet meteen heb weggegooid. :wink:
Maar euh, zo verslaafd aan Waze dat OV geen optie is voor jou? Blijkbaar woon je niet ver van de stad? Ik wil je Waze-wins wel eens zien volgende week als de verkeerspieken terug beginnen. :twisted:
Des noods word ik echt nog student, een vakje opnemen aan de EHSAL Management School oid :-D De tarieven voor studenten zijn gigantisch interessant.
En OV zou een optie kunnen zijn, maar ik moet soms op meerdere plaatsen zijn en dan verlies ik wel veel tijd.
Bovendien ga ik graag eens weg (vrienden, familie, sportactiviteit, ...) na mijn werk of in het weekend, dus dan is die auto wel handig natuurlijk.
bruma schreef:hou er rekening mee als je vanuit de K Albert II laan richting Gent moet dat je er bij je normale werkdag einde er minstens een half uur over doet tot aan de baseliek.
Je kan dus ook zoeken naar een oplossing waar je je wagen gratis kan stallen en dan Tram/(pre)metro of trein kunt nemen tot Noord.
Sommigen rijden naar en beter station dan hun woonplaats met de wagen en nemen van daaruit de trein.
Die optie bekijk ik inderdaad ook.
BillyMobiel schreef:Afhankelijk van waar je komt is één van deze parkeerplaatsen aan een metrostation misschien een oplossing:
http://www.centrumparkeren.nl/brussel/pr

Jaarabonnement MIVB = € 500, kan je tijdens de middag nog 'ns naar 't centrum voor een terrrasje ofzo.

Of een gelijkaardige optie maar dan met de trein, gezien je vlak bij 't Noordstation zit.
Een Metro station in mijn buurt is het Weststation, maar om daar al je auto kwijt te raken is ook niet niks. En dan nog is 500 euro betalen voor een MIVB abo + eventueel parkeerkosten dan aan het metro station zelf. Niet ideaal op het eerste zicht, maar ik bekijk het ook nog eens.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Aan het Weststation wil je echt niet parkeren, als je je auto graag ziet.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Als je uw auto graag ziet parkeer je best niet buiten, nergens in Brussel.
thomasv
Premium Member
Premium Member

Goztow schreef:Aan het Weststation wil je echt niet parkeren, als je je auto graag ziet.
En bovendien gewoonweg geen plaats. Vandaag nog langs geweest en ik zie geen manier om er mij nog ergens tussen te proppen.
Gray schreef:Als je uw auto graag ziet parkeer je best niet buiten, nergens in Brussel.
QFT!
Het is een leasing auto via het werk, maar dat wilt niet zeggen dat ik er idd geen zorg voor wil dragen.

Ik ben ondertussen ook al gecontacteerd geweest door eigenaren van garages in het Brusselse, dus die optie bekijk ik ook.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Leasing? Breng dan gewoon uw parkeerbonnetjes binnen bij uw werkgever als onkost.
Afbeelding
thomasv
Premium Member
Premium Member

Kenw00t schreef:Leasing? Breng dan gewoon uw parkeerbonnetjes binnen bij uw werkgever als onkost.
De auto en een tankkaart zijn inderdaad opgenomen in mijn contract, maar de parkeerbonnetjes worden niet aanvaard (ditto boetes, maar dat is maar normaal).
Dus ik moet zelf op zoek.
Even voor de duidelijkheid: mijn werkgever is A, maar die sturen mij uit naar bedrijf B. En het is bij bedrijf B dat ik dus parking zoek.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als uw WG de bonnetjes niet aanvaard, zou ik toch eens kijken hoe je er met OV geraakt. Waarschijnlijk betaalt uw WG dat wel terug.
€200 nettoloon afgeven om te parkeren, lijkt mij nogal veel. Die paar keer dat je met vrienden afspreekt, kan je nog altijd voor €15 parkeren.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Je bent dus bezig in opdracht... Ik zie geen enkele reden waarom je werkgever deze kosten niet wil/kan vergoeden en al dan niet doorrekenen aan de klant.
Als het contractueel zo bepaald is... heb je weinig verhaal, maar zou het toch wel eens grondig nagaan of er geen mogelijkheden zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
johann
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Op de Akenkaai, naast/achter de Citroëngarage is er meestal wel plaats. Hangt wel af van gebeurlijke werkzaamheden en festiviteiten op de kaai. Niet de meest centraal gelegen plaats, maar metrostation IJzer is wel in de buurt.

Meest aangewezen lijkt me sowieso een betalende, overdekte parking, al zal dat inderdaad een stuk duurder uitvallen dan het jaarabo van Stad Brussel.

Maar als je niet allersupernoodzakelijk met de auto naar het centrum moet, zou ik dat ook echt niet doen. Combinaties met trein/tram/metro moeten haalbaar zijn. Het hangt er van af uit welke windrichting je Brussel binnenkomt, maar er zijn tal van oplossingen te bedenken waarbij je auto verder van het centrum parkeert. Vanuit noordwestelijke richting bijvoorbeeld in de buurt van de basiliek (metrostation Simonis), vanuit zuidwestelijke richting kan je parkeren aan metrostation Veeweide (beperkt aantal plaatsen, maar doenbaar).
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Motorfiets/Bromfiets/Elektrische fiets geen optie, aangezien je in de regio Brussel woont?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De goedkoopste optie is hoogstwaarschijnlijk parkeren bij het station het dichtst bij je woonplaats.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Twitter: DirkRonsmans
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Bizare situatie wel..
Als wij naar een klant moeten centrum brussel (korte of lange opdracht) brengen we normaal de bonnetjes binnnen als onkosten of voorziet mijn rechtstreekse werkgever (dus niet de klant) een abonnement/parkeerkaart van een garage in de buurt.
Eventueel kan hier ook nog OV aan gekoppeld worden als de parking die ik kies verder weg ligt.

Zoals axs zegt, op opdracht bij een klant en die kan geen parking voorzien, dan moet dit maar doorgerekend worden.
Heb het zelf ook maanden aan een stuk gedaan aan €15/dag in de wetparkings..

Je werkgever moet dit maar incalculeren wanneer ze je dagprijs bepalen naar de klant toe.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Het lijkt me dat je de parkeerkosten eventueel in kan brengen bij de belastingen, dan verlaag je je belastbaar inkomen. Atleast that's something ...
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik parkeer bij voorkeur bij Interparking. Best nog wel deftige plaatsen. Ik parkeer mij NOOIT aan de kant van de weg in Brussel, gegarandeerd schade. Ik heb nu wel een dashcam waarmee ik dat zou kunnen bewijzen, maar om nu elke week langs het politiekantoor te moeten, daar heb ik nu ook geen zin in. Ook al verschillende mensen betrapt die met hun trekhaak zitten duwen, dusja.

Als ik bij Proximus zit dan is het in Parking WTC van Interparking. Als ik bij BNP zit in de Manhattan aan de Rogier, dan pak ik die van Q-Park er vlak onder. Er zijn ook nog 2 parkings van Interparking rondom. #1 en #2.

Prijs loopt natuurlijk op, tot wel €350 per maand. Maar het werk betaalt.
Het beste wat je kan doen is de trein pakken om de kosten te drukken. Kijk eens naar de Transitparkings (P+R of Park and Ride) van Brussel, daar kan je je auto goedkoop achter laten en met het openbaar vervoer het stad induiken.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Normaal reageer ik niet op dit soort berichten, maar ik vind de gestelde problematiek vrij bizar. Als men door een werkgever uitgestuurd wordt naar een andere werkplaats dan de normale plaats van tewerkstelling, vallen de parkeerkosten voor diens rekening, in zoverre natuurlijk dat men op die plaats niet redelijkerwijze kan parkeren zonder kosten. Wat hier dus het geval is. Het is bovendien zelfs onwettelijk dat die kost naar de werknemer zou doorgeschoven worden, omdat dit een verschuiving van een bedrijfskost naar een kost voor de werknemer zou betekenen. Het lijkt mij evidenter dat men de werknemer voor het blok probeert te zetten, omdat men er van uit gaat dat die niet zal terugbijten (wat met jonge starters ook meestal zo is). Ik kan enkel maar aanraden wat assertiever te zijn naar de werkgever toe.

In de categorie 'consultancy' kan ik enkel maar aannemen dat het hier om een van de 'body shop'-bedrijven gaat, en ik denk dat ik er zelfs een naam kan op plakken, want de grotere internationale namen doen hier helemaal niet moeilijk over.

Anderzijds vind ik het behoorlijk bizar dat iemand nog maar z'n auto zou willen nemen om naar de Noordwijk te rijden, zeker als men van buiten Brussel komt. Het is dan toch pakken minder stresserend (en veiliger, en milieuvriendelijker, en ...) om het dichtsbijzijnde grote station op te zoeken, en van daaruit de trein naar Brussel-Noord te nemen.

Geschreven door iemand die zelf zijn (voormalige) opdrachtgever (ook consultancy) dagvaardde (en won) omwille van gelijkaardig misbruik van werknemers. En vijftien jaar geleden België verlaten heeft omdat het bijna onmogelijk werd om nog op een deftige manier naar het Brusselse te pendelen. En dan te weten dat het ondertussen nog pakken verergerd is...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik ken heel wat (consulting) bedrijven die zonder morren €15 (of meer) per dag betalen voor de parking in Brussel, maar ik ken er ook heel wat anderen die dat niet doen.
Het is een keuze van uw werkgever om die kosten al dan niet te aanvaarden. Of dacht je dat je zomaar wat kosten mag ingeven :)?
Ik heb het wel over de zone tussen Brussel Noord en Brussel Centraal.

Bij mijn vorige werkgever moest ik een goede reden hebben om parkeerkosten in Brussel centrum in te brengen (treinstaking bv).
Uiteindelijk gaat het over een kost van €300 per maand. Zeker als er een goed alternatief is (trein tot aan uw bureau), is het niet evident om dat zomaar te aanvaarden.

In mijn huidige rol neem ik ook niet zomaar parkeeronkosten van €300 aan. Toon eerst maar eens aan dat je verder kan nadenken dan de motorkap van uw auto.
Bij klanten oplossingen bedenken, maar uw eigen vervoer niet kunnen organiseren :nono:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Daar kan ik inkomen, maar hoe goedschiks ben je daar dan in? Dan bedoel ik hoe lang moet een werknemer met het OV onderweg zijn naar het werk voor je die parkeerkosten kan accepteren? Ik geraak namelijk ook op het werk met het OV, maar dan ben ik langer onderweg dan de werkdag zelf (en volgens de site van de NMBS is het zelfs niet mogelijk, maar met wat puzzelen lukt alles).
Zonder opmerking van je moet maar naast je werk gaan wonen, Brussel is onbetaalbaar en niet iedereen die daar werkt heeft daar invloed op (verhuis werkgever, nieuwe werkgever, ...).
Het is logisch dat je niet zomaar alle onkosten mag ingeven natuurlijk :).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons wordt daar niet moeilijk over gedaan, in the end, maar mocht ik "baas" zijn van een bedrijf dat geen parkeeronkosten aanvaardt, zou ik het gesprek met u aangaan.
Het moet redelijk blijven.

Al ken ik mensen die in Brussel wonen op 10min wandelafstand en nog met de auto komen (ondanks de files :eek: ).
Van zo iemand zou ik de parkeeronkosten niet aanvaarden. Al stond hij op zijn kop :).
As I said: het moet redelijk blijven.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Vergeet niet dat je een 'forfaitaire beroepskost' belastingaftrek hebt, dit zijn kosten die je moet maken om te gaan werken. Parkeerkosten vallen daar ook onder.

Als je niet toekomt met de forfait kan je nog altijd je werkelijke beroepskosten inbrengen en bewijzen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:Al ken ik mensen die in Brussel wonen op 10min wandelafstand en nog met de auto komen (ondanks de files :eek: ).
Van zo iemand zou ik de parkeeronkosten niet aanvaarden. Al stond hij op zijn kop :).
As I said: het moet redelijk blijven.
Ja ok, die zou ik het ook wel zelf laten betalen in dat geval :lol: dat zo mensen bestaan, ik snap het soms niet. Zelfde met die bejaarden die in de file tuffen voor hun plezier, er zijn toch betere manieren om onder de mensen te komen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Ik zie op je plannetje dat je vlak aan het Noordstation iets zoekt.
Ik denk dat je op die plaats heel wat file bespaart door openbaar vervoer te nemen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Mocht je toch per sé met de auto willen komen, parkeer dan aan de kleine ring en niet "in" de kleine ring. Ik heb een tijdje geparkeer aan het Muntplein (net buiten uw kadertje) en soms verschijt je al 20-30 minuten wachtende om aan de kathedraal te passeren of richting Euroclear te rijden.
Als je dan aan Euroclear (onder Manhattan) parkeert, moet je die file alvast niet trotseren.

Maar ik zou met de trein rijden, voor die locatie.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Het is een keuze van uw werkgever om die kosten al dan niet te aanvaarden. Of dacht je dat je zomaar wat kosten mag ingeven :)?
Als u niks kent van arbeidsrecht, reageer dan ook niet. Ik stop met reageren op dit draadje, de gebruikelijke experts-in-alles nemen het wel over.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Laat dan licht schijnen in de duisternis.
Waar heb ik iets gezegd of geschreven dat in strijd is met het arbeidsrecht?
thomasv
Premium Member
Premium Member

Ik start altijd vrij vroeg, toch liefst voor 8u. Dus de files vallen dan wel redelijk mee.

Ik jaag me zeker ook niet op in de auto; in de file bel ik dan (BT) of zet ik de radio aan. Voornamelijk maak ik bedenkingen bij het kost plaatje van het autogebruik. Parkeren is duur, maar bv een treinabonnement kost toch ook al €600+ per jaar.

Gezien ik na het werk dan nog wel eens naar andere locaties ga dan enkel naar huis, is een auto dan uiteraard het handigste ipv dan nog OV te regelen naar allerhande locaties. Om dan nog terug naar huis te moeten ook met het OV.

Bedankt al iedereen voor de info. Morgen eens de trein nemen. Ondertussen wat 'verkennende gesprekken' voeren met de verantwoordelijken :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”