Nieuwe teller inderdaad aanvragen bij installateur. Zij maken papieren op. Kostprijs in mijn geval 100 of 150 Euro. Ben niet zeker van de prijs maar was in die buurt.
[

Met uw link geef je de vreg pagina aan waar je zelf het formulier kan invullen, na de keuze meter defect krijg je te zien wat je moet invullen .... Maar het stemt niet overeen met uw verhaal. Waar kunnen we uw verhaal terugvinden bij de vreg?Jack Daniels schreef:je kan/mag niet zelf voor installateur spelen. Jouw installateur heeft namelijk officiële documenten waarop hij de meterstand noteert op het ogenblik dat hij de oude teller verwijdert. Deze documenten gaan richting VREG als ik mij niet vergis. Op deze documenten komt ook serienummer van oude en nieuwe teller te staan. Je bent dus verplicht om de installateur langs te laten komen en een bedrag van om en bij de 100 of 150 euro op te hoesten. De oude teller zelf gaat richting fabrikant waar ze de logbestanden uitlezen en proberen te achterhalen wat er fout is gelopen. Je mag de oude teller dus zelf niet houden.
Zie onderstaande link voor meer info:
http://www.vreg.be/nl/vervanging-van-productiemeter
Geen probleem, ik zit al bijna aan mijn 17e certificaat, weer 300 euro in de pocket!Muziekbos schreef:Aha, daar komt die miljarden put van .... joepie vanaf nu mag je ervoor meebetalen met het Prosumertarief .... hoe hoger hoe beter ....
Sorry, kon het niet laten
Het mag dan oneerlijk zijn... de prijs is ook lager dat het effectieve distributie tarief. Indien men echt correct gaat meten ga je dus ook de effectieve prijs moeten betalen en die zal hoger liggen dan je huidige bijdrage.Mathy schreef:Ik zou alleen willen dat het eerlijk is, al dan niet met een meter die in 2 richtingen meet zodat ik betaal voor wat ik werkelijk op het net zet (4.3 kWp) ipv wat mijn omvormer aankan (5.5 kWp) maar die optie heb ik nog niet aangeboden gekregen van mijn netleverancier.
Hou zouden ze moeten weten wat jij op het net hebt gezet ?Mathy schreef:Ik snap overigens niet dat er een meter nodig zou zijn in 2 richtingen, ze weten al perfect met een geijkte kWh-teller hoeveel ik op het net gezet heb dus ze kunnen al een injectietarief per kWh berekenen voor iedereen in België.
Ik heb SMA micro-omvormers en deze worden ook al op de SMA Sunny Portal gelogd en gevisualiseerd en dit per paneel. Top !Jack Daniels schreef:Je kon er ook voor gekozen hebben om een Solarlog module aan je omvormer te koppelen, account aan te maken bij Solarlog en hopla...
De situatie is met terugdraaiende teller netbeheerder Eandis e en teller op productie placer schreef:Geef als voorbeeld eens een berekening van je eigen verbruik als je slechts de kWh meter hebt wat je PV opbrengt en een kWh meter met draaischijf aan de netzijde ?
De meesten hebben maar deze kWh meters.
Via PVOutput zie ik toch de Export en Consumption, per uur, dag, week, maand, jaar.Om de injectie te berekenen of af te lezen heb je minstens één extra teller nodig namelijk een teller die niet kan terugdraaien op de voedingskabel van eandis.