Prosumententarief zonnepaneelbezitters wordt duurder...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Onvoorstelbaar, maar vanaf augustus wordt het nu al te dure prosumententarief nog een stuk duurder.


Het prosumententarief dat eigenaars van zonnepanelen vanaf 1 juli betalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet stijgt 3 tot 5 procent (2 tot 4 euro). De prijsstijging gaat in vanaf augustus.

Gaselwest is hierbij weeral het duurst...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Gaselwest is quasi altijd de duurste, zakkenvullende tjeven...

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er gaan er een paar van dit forum een feestje bouwen denk ik. "Eindelijk gerechtigheid" maar van de andere kant ben ik blij dat ik van hun gezaag af ben.

:beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

wanneer worden die distributietarieven eindelijk gelijk gezet... alle belgen gelijk voor de wet..haal nie meer rendament uit mijn gaselwest elentriek ten opzichte van een ander....vind wel dat men hier een stokje voor mag steken, pas ingevoerd en weer omhoog, er is geen indexatie, afvoeen die handel !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Joe de Mannen schreef: "Eindelijk gerechtigheid"
We zullen dit najaar ook zien of de rechtbank daar ook zo over denkt.
De eerste "netvergoeding" is ook vernietigd geweest, het zou me niet verwonderen dat dit ook nu zal gebeuren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Brief per email van Ecopower is juist binnen. Ik heb omvormer van 4,3 kVA (veel te zwaar voor mijn panelen) en ik moet 72,37 Euro per kW ophoesten. Lekker ruim 311 euro per jaar. Is mij dat hier een Bananenrepubliek. En dan verschieten ze ervan dat bedrijven naar het buitenland trekken omdat hier geen rechtszekerheid is. Hoe zou je zelf zijn? Gevolg is dat er paar paneeltjes bij zullen komen, niet aangegeven uiteraard, ik heb toch nog plaats. Die paneeltjes zullen er voor zorgen dat ik in het negatief ga met mijn verbruik en dan maar verwarmen met elektrische radiatoren. Ik zal wel zorgen dat die 311 euro eruit komt. Die omvormer kan gerust nog een paar panelen aan. En wees eerlijk: ik doe niks verkeerd, ik zorg er gewoon voor dat mijn omvormer optimaal benut wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Troost u, bij Gaselwest is het maar liefst 89,03 euro/kVA. In mijn geval komt dit op ongeveer 500€ per jaar of ongeveer de helft van wat ik zou betalen aan elecctriciteit moest ik geen panelen hebben. Gelukkig hebben we nog een paar jaar certificaten en is mijn investering bijna afgeschreven.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ken er niks van maar kan je die omvormer niet vervangen door een lichter exemplaar?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

ja, maar dan staat dat gelijk met een nieuwe installatie met alle rompslomp en het feit dat je dan totaal geen GSC's meer hebt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Reken gemiddeld op 1500 Euro voor een omvormer. Gaat normaal gezien een jaar of tien mee. Tel uit je winst (voor de leveranciers) en tel uit je verlies (voor de eigenaars van panelen).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Jack Daniels schreef:Gevolg is dat er paar paneeltjes bij zullen komen, niet aangegeven uiteraard, ik heb toch nog plaats. Die paneeltjes zullen er voor zorgen dat ik in het negatief ga met mijn verbruik en dan maar verwarmen met elektrische radiatoren. Ik zal wel zorgen dat die 311 euro eruit komt. Die omvormer kan gerust nog een paar panelen aan. En wees eerlijk: ik doe niks verkeerd, ik zorg er gewoon voor dat mijn omvormer optimaal benut wordt.
Was jij niet diegene die zo hard van leer ging tegen affakkelen? :)

Ik doe dit al sinds dat ze de eerste netvergoeding wilden invoeren, ik kan ook iedereen enkel aanraden om hetzelfde te doen eigenlijk, maar ook niet komen klagen al de anderen dat we aan het affakkelen zijn in de winter en het stroomnet onderuit gaat. We betalen er toch voor dus...

Trouwens, vorige hitteperiode was er ook een behoorlijk stroomtekort, mede dankzij de zonnepaneeltjes een doemscenario vermeden?

Eigenlijk hoop ik dat de rechtszaak door het zonnestraalforum wordt gewonnen. Deze vergoeding, berekend op de omvormer is niet eerlijk, punt andere lijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Slafes schreef:Was jij niet diegene die zo hard van leer ging tegen affakkelen? :)
Dat was r2504 volgens mij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Die hele berekening op omvormers lijkt me onzin, want niet iedereen heeft evenveel zon, de perfecte hoek, de perfecte zoninval etc etc.

Het enige systeem wat een beetje kan werken is alles apart meten, dus dubbel tellen zoveel in het netwerk en zoveel uit het netwerk en daarop je berekening basseren. Maar dat vraagt andere meters en vooral aanpassingen in de softwares van eandis / de energieleveranciers.

Dit zal wel de zoveelste belgische soap worden, zal wel nog een paar episodes kennen. :beerchug:
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Ja Tomsworld da's ook het enige eerlijke maarja weet nie of dit de bedoeling is van die diensten. Denk dat enkel om zoveel centjes binnen te krijgen is
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

hier wordt altijd geroepen dat de elektriciteit in de zomer goedkoop is en in de winter duur....hoorde ik vorige week niet op het nieuws dat er gigantischs veel zo,ne energie werd opgewekt maar dat de elkektriciteit toch duur was, wegens te warm en minstens 20% minder rendament door de hitte...

Zoals ik al eerder schreef, nu investeren in zonnepanelen heft GEEN zin meer, de helft van je bruto opbrengst moet je terugnetalen met het prosumententarief, en na 10 jaar is je omvorrmer versleten, is weer nog eens 25% die weg is...met een stabiele marktprijs zou je al niet meer toekomen, enkel wanneer prijzen blijven stijgen haal je er mss nog een kleine winst uit...en dan moet je ze al uit Eigen zak betaald hebben, wanneer je er hebt moeten voor lenen ben je zeker de pineut...

Hier in Belgie zijn ze alles aan het kapot maken, we betalen ons blauw, en voor wie of wat ???
Diegene die de beslissingen nemen kennen er de ballen van !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kaarsenbril schreef:Onvoorstelbaar, maar vanaf augustus wordt het nu al te dure prosumententarief nog een stuk duurder.
Waarom is dit onvoorstelbaar... voor iemand anders stijgen de distributiekosten ook hoor... of ben jij soms speciaal ?
StarWing schreef:ja, maar dan staat dat gelijk met een nieuwe installatie met alle rompslomp en het feit dat je dan totaal geen GSC's meer hebt.
Dus als je omvormer stuk zou gaan en je hem vervangt zou je volgens jou geen GSC's meer krijgen... klinkt me niet echt geloofwaardig.
Tomsworld schreef:Die hele berekening op omvormers lijkt me onzin, want niet iedereen heeft evenveel zon, de perfecte hoek, de perfecte zoninval etc etc.
Volledig akkoord maar men moet ergens een basis hebben die een beetje bestand is tegen fraude... maar je kan ook altijd vragen een slimme meter te plaatsen en dan heb je meteen een correcte basis van de berekening.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

@r2504 al een aanvraag voor een slimme meter gedaan ? ik wel...je krijgt er geen !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

laroyj schreef:Zoals ik al eerder schreef, nu investeren in zonnepanelen heft GEEN zin meer, de helft van je bruto opbrengst moet je terugnetalen met het prosumententarief, en na 10 jaar is je omvorrmer versleten, is weer nog eens 25% die weg is...
Je kan altijd "investeren" in je spaarboekje... gemiddeld rendement is iets meer dan 1% :!:
laroyj schreef:@r2504 al een aanvraag voor een slimme meter gedaan ? ik wel...je krijgt er geen !
Dan moet je klagen bij de minister die deze vergoeding in het leven heeft geroepen.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Is het, eens je omvormer stuk is, pak na 10 jaar, en de huidige extra koten, niet gewoon beter van de elektriciteitskast gewoon terug "om te bouwen" naar het klassieke systeem, en weer gewoon electriciteit betalen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Die elektriciteitskast hoeft niet omgebouwd te worden. is gewoon een kabel die aangesloten wordt; kan je er zo weer afhalen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

een uur geleden ook de bewuste mail van ecopower gekregen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Op den duur zal het goedkoper zijn om een homebatterij te plaatsen (icm slimme meter) en daarin alle overtollige stroom in op te slaan. Dan gaan de buren wel weer kwaad zijn, want jij gebruikt veel minder het net en EANDIS en co zullen toch terug willen cashen waardoor de distributietarieven terug omhoog gaan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

De Belgische overheid kan natuurlijk ook altijd het Spaans principe hanteren: iedereen verplichten om op het stroomnet aan te sluiten. Off-grid systemen zijn in Spanje verboden (met boetes tot een paar miljoen euro). Wees maar gerust: eens de accu's van Tesla, Mercedes,... goed en wel ingeburgerd en betaalbaar zullen zijn, zal er wel een of andere obscure wet gestemd worden die het gebruik of de installatie van dergelijke accu's verbiedt. Onder het mom van veiligheid (ontploffingsgevaar enz.) zal de meute dan wel weer opgehitst worden tegen eigenaars van panelen. Of de overheid zal je verplichten om een of andere vergunning aan te schaffen (tegen veel geld) om zo een batterypack in huis te halen. Waardoor het dan weer eens (financieel) totaal oninteressant wordt om zo een set accu's aan te schaffen. Mark my words.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lithion schreef:Dan gaan de buren wel weer kwaad zijn, want jij gebruikt veel minder het net en EANDIS en co zullen toch terug willen cashen waardoor de distributietarieven terug omhoog gaan.
Waar slaat deze absurde quote op... de stelling is altijd geweest betaal voor wat je gebruikt... als jij erin slaagt het net totaal niet meer te gebruiken (wishfull thinking want dan ga je veel batterijen in huis moeten halen) dan is dat prima voor mij en zie ik totaal niet in waarom je nog zou moeten betalen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

r2504 schreef:Waar slaat deze absurde quote op... de stelling is altijd geweest betaal voor wat je gebruikt... als jij erin slaagt het net totaal niet meer te gebruiken (wishfull thinking want dan ga je veel batterijen in huis moeten halen) dan is dat prima voor mij en zie ik totaal niet in waarom je nog zou moeten betalen.
Zie ook mijn bericht: de kans bestaat ook nog altijd dat de Belgische overheid gaat doen zoals in Spanje: iedereen verplichten om een aansluiting te hebben op het stroomnet, op straffe van boete. Off-grid systemen zijn daar namelijk verboden. En onze overheid kennende zou mij dat eerlijk gezegd niet verwonderen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Jack Daniels schreef:De Belgische overheid kan natuurlijk ook altijd het Spaans principe hanteren: iedereen verplichten om op het stroomnet aan te sluiten. Off-grid systemen zijn in Spanje verboden (met boetes tot een paar miljoen euro). Wees maar gerust: eens de accu's van Tesla, Mercedes,... goed en wel ingeburgerd en betaalbaar zullen zijn, zal er wel een of andere obscure wet gestemd worden die het gebruik of de installatie van dergelijke accu's verbiedt. Onder het mom van veiligheid (ontploffingsgevaar enz.) zal de meute dan wel weer opgehitst worden tegen eigenaars van panelen. Of de overheid zal je verplichten om een of andere vergunning aan te schaffen (tegen veel geld) om zo een batterypack in huis te halen. Waardoor het dan weer eens (financieel) totaal oninteressant wordt om zo een set accu's aan te schaffen. Mark my words.
en wie zegt dat je off grid moet gaan
indien je een batterijsysteem hebt, zoals in Duitsland, dan wordt je in/uitgaande stroom geregeld volgens hoeveel energie er opgewekt wordt.
Enkel wanneer de zon net schijnt dan heb je het net nodig, maar met je batterij 'inhoud' en 24u laadtijd kan je al heel veel met weinig A aansluiting
ze kunnen u moeilijk een netvergoeding opleggen op basis van een aansluitvermogen dat je niet hebt.
Ik kan ook een off grid systeem hebben naast mijn reguliere net, voor zover ik interpreteer mag je niet totaal off grid gaan
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

r2504 schreef:
lithion schreef:Dan gaan de buren wel weer kwaad zijn, want jij gebruikt veel minder het net en EANDIS en co zullen toch terug willen cashen waardoor de distributietarieven terug omhoog gaan.
Waar slaat deze absurde quote op... de stelling is altijd geweest betaal voor wat je gebruikt... als jij erin slaagt het net totaal niet meer te gebruiken (wishfull thinking want dan ga je veel batterijen in huis moeten halen) dan is dat prima voor mij en zie ik totaal niet in waarom je nog zou moeten betalen.
Dat is niet absurd. Gans de discussie is dat gebruikers van zonnepanelen niet bijdragen aan de onderhoud van het stroomnet terwijl ze wel stroom van het net halen en er terug opsteken. Daarom hebben ze dus het prosumententarief ingevoerd (iedereen laten betalen aan het onderhoud). Als ik er als gebruiker nu in slaag om 95% van mij energiebehoefte te bufferen en een slimme meter te gebruiken (injectie en afname apart gemeten, momenteel al mogelijk), dan ben ik nog voor 5% afhankelijk van het stroomnet en ga ik dus ook maar op die paar procenten distributie betalen. EANDIS en co moeten echter gans hun net onderhouden en doordat mijn bijdrage serieus verminderd is, zouden ze dus terug de tarieven moeten opslaan en gaan de niet-zonnepanelen-gebruikers terug meer moeten betalen. Iedereen dus happy want je betaalt wat je gebruikt? Denk van niet...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

En wat gaan al die off-grid gebruikers in de winter doen? Off-grid is imho enkel een optie in landen waar er gans het jaar door veel/constante hoeveelheid zonlicht is..
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ho, maar in de wintr heb ik soms ook een schone opbrengst, alst maar nie bewolkt is en de zon schijnt :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik heb zonet mijn 16e certificaat van 300 euro aangevraagd. Hoezee!!! :-D




Sorry, kon het niet laten :P
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

@ mathy :beerchug: :bdaysmile: :banana: :-D :wink:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

laroyj schreef:ho, maar in de wintr heb ik soms ook een schone opbrengst, alst maar nie bewolkt is en de zon schijnt :)
Procentueel haal je in de winter veel en veel meer dan in de zomer. Ik heb periodes gehad van 400% in de winter. In de zomer haal ik max. 230% of zoiets.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ecopower mail ontvangen met de vermelding van de prijsstijgingen veroorzaakt door de ingecalculeerde vennootschapsbelasting en de verhoging van de Btw.
Echter het prosumententarief, waarvan in de mail ook sprake is, werd niet alleen verhoogd op 1 augustus, maar ook nog eens op 1 september.
Bij Imewo gaat het van (BTW inclusief en per kWh omvormervermogen) 74,53 € vanaf 1 juli naar 77,48 € vanaf 1 augustus tot wel 88.44 € vanaf 1 september 2015, ook door de verhoging van de Btw.
Bij Imea de goedkoopste netbeheerder zal je hiermee 78,57 € moeten betalen en bij Ores de duurste uit de reeks zal het 125.50 € zijn !
http://www.ecopower.be/Briefprijsverhoging20150801.pdf
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Je bent beter af in Wallonië als je zonnepanelen hebt. Daar werd het prosumententarief door het hooggerechtshof vernietigd. Volgens de rechtbank is dit prosumententarief illegaal. Een land met 2 maten en 2 gewichten, 2 versnellingen, 2 totaal verschillende culturen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Eerste keer was in Vlaanderen ook nietig verklaard maar blijkbaar zouden ze nu wel iets wettig hebben opgesteld.
Is vergoeding voor gebruik netaansluiting wie beschikt over zonnepanelen.
Der zullen nog soorten aansluitingsvergoedingen komen de komende jaren.
Door die zonnepanelen en zuinig omspringen met energie verliezen ze teveel aan inkomsten dus dat moet ergens gecompenseerd worden
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

In Wallonië is het definitief van de baan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Bij Imewo gaat het van (BTW inclusief en per kWh omvormervermogen) 74,53 € vanaf 1 juli naar 77,48 € vanaf 1 augustus tot wel 88.44 € vanaf 1 september 2015, ook door de verhoging van de Btw.
BTW heffen op een belasting, dat kan alleen in België.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Mathy schreef:Ik heb zonet mijn 16e certificaat van 300 euro aangevraagd. Hoezee!!! :-D




Sorry, kon het niet laten :P
Aha, daar komt die miljarden put van .... joepie vanaf nu mag je ervoor meebetalen met het Prosumertarief .... hoe hoger hoe beter ....

Sorry, kon het niet laten :beerchug:
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Hoe dom zijn wij eigenlijk???

Dit soort discussies bewijst dat "divide et impera" nog steeds heel goed werkt!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

het is nu zo en ik ga daar niet meer over zagen.

Wat ik nu wel voorheb dat is mijn kWh-teller is defect gegaan. Ik heb ondertussen eentje besteld bij de vakhandel.

Iemand al ervaring met de reactie van de VREG als je een nieuwe teller plaatst en dus opnieuw vanaf "0 kWh" start?

Op hunne website staat immers niet veel hierover, behalve dat je bij je installateur moet zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”