Duitse providers mogen klanten geen router meer verplichten

Nieuws omtrent telecom
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

petrol242 schreef:Wat die modem betreft, daar heb je gelijk in. Daar heb ik zelf ook geen probleem mee. Als die zijn werk doet, fijn, meer moet dat niet zijn.
Dat is plots een heel ander geluid ?
petrol242 schreef:Maar je zegt er niet bij dat een stand alone modem eerder uitzondering dan de regel is.
Omdat het ook eerder een uitzondering is dat klanten (wat velen nog steeds lijken te verwarren met de enkeling hier op Userbase) een modem only nodig hebben. Moest Telenet beperkingen zoals DHCP configuratie, static mappings, ... mogelijk maken zou dit aantal zelfs nog sterk afnemen, maar dan hebben we het echt over hun router welke voor een beperkte groep inderdaad te weinig mogelijkheden biedt (en daar is het inderdaad terecht dat de klant de keuze heeft).
petrol242 schreef:Het zijn juist de providers die destijds erachter hebben gezeten om modem en router in één geheel aan te bieden, vooral om ook draadloos te kunnen gaan vermoed ik. En dan is je eigen keuze als enduser toch wel heel beperkt hé.
Probeer je eens in de plaats van de provider te stellen... kan je je inbeelden hoeveel ellende men heeft gehad met de oude situatie waar iedereen maar wat aansloot maar dan uiteindelijk wel kwam klagen bij Telenet dat het niet werkte. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat je als provider een oplossing zoekt die voor 95% van je klanten prima voldoet en die je vanop afstand kan beheren in geval van problemen. Spijtig genoeg is zo'n AIO niet altijd ideaal... je wireless staat dan bijvoorbeeld net waar je hem niet wil.
petrol242 schreef:Je kan je niet voorstellen wat een miserie ik heb gehad bij Telenet om een modem-only te krijgen, want de router in hun toestel wou ik helemaal niet en dat om verschillende redenen. Velen zijn er in gelukt, velen ook niet. Mezelf bij de laatste groep te rekenen dus.
Ik weet dat er periodes geweest zijn dat het minder vlot ging... maar mits de juiste motivatie (en dus niet zoals in deze discussie al vaker geschreven is, ik wil er één omdat het moet en omdat ik het wil) heb ik eigenlijk nooit een probleem geweten.
petrol242 schreef:Het is wel meer dan verbinding of geen verbinding. Of de rapste of veel bandbreedte. Het gaat er ook om wat de provider toelaat en wat niet.
Dat zijn dan ook dingen die meestal niets met je modem en/of router te zien hebben.
petrol242 schreef:Maar het is wel aan de politiek om toch enige regelgeving te scheppen die de consument tegen de zwaargewichten, zeker in België, te beschermen. En sommigen zullen me dit kwalijk nemen, maar het BIPT schiet wat dat betreft tekort. Prijsvorming en openheid van de providers is echt brak in dit land.
Volledig akkoord... maar de vrije keuze van puur de modem staat dan toch wel heel ver achteraan op het lijstje... er zijn veel belangrijkere dingen.
petrol242 schreef:Ik vind het heel spijtig dat je de discussie niet ernstig vind, want wat mij betreft kan dit heel constructief zijn. Zolang we geen vooroordelen hebben over de gesprekpartners kan het een toffe bende zijn. Maar soms doe je uitspraken over die gesprekspartners die tot aan het kwetsend grenzen, terwijl je die mensen van haar nog pluim kent alsook hun (technische) achtergrond.
Mensen die geen argumenten hebben (en het willen omdat ze het willen) nemen de discussie niet ernstig... ik denk niet dat je mij dat kan verwijten. Als ik voel dat mensen beginnen te trollen en niet bijdragen (en na jaren van gezeur over een AIO plots komen vertellen dat ze een AIO willen) aan de discussie dan trek ik daar inderdaad m'n conclusies uit.
petrol242 schreef:En ik herhaal het voor de laatste keer. Ik heb geen problemen dat mensen een huistoestel van de provider gebruiken.
Ik ook... ik heb geen probleem met vrije keuze... alleen heb ik sterke twijfels of mensen verantwoordelijk en bewust kunnen omgaan met die keuze. Ik begrijp ook dat dat geen consequenties mag hebben voor zij die het wel kunnen... al wil ik die vrijheid dan opgeven als ze me toch geen toegevoegde waarde geeft (en voor mij is de modem keuze dat niet).

Wat mij betreft zijn onze standpunten duidelijk... ze komen alléén niet overeen (en dat hoeft ook niet).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

raf1 schreef:10 kilometer moeten rijden om een defecte modem te kunnen vervangen in één van de schaarse provider-shops vind ik niet normaal.
Ik heb hier meer TN centers in mijn buurt dan PC shops... trouwens geloof je nu echt dat indien je de keuze zou hebben van een eigen EuroDocsis modem dat het dan gewoon plug en play is ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Telenet heeft vandaag reeds een plug-and-playformule die Self Starter heet. Er is dus geen enkele reden waarom zo'n formule in de nabije toekomst niet zo kunnen aangeboden worden in combinatie met andere EuroDOCSIS-modems door eender welke retailer.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

r2504 schreef: Nogmaals, ik ben niet tegen vrije hardware keuze in het algemeen... ik (persoonlijke mening) zie alléén geen enkele toegevoegde waarde om dat bij modems op te leggen. Wat mij betreft zijn er dan veel grotere prioriteiten (oa. ongecodeerd TV signaal).
Je kan niet voor vrije hardwarekeuze zijn en tegelijk alle modems en AIO's uitsluiten daarvan omdat het in uw ogen geen meerwaarde heeft.
Dus gelieve niet warm en koud tegelijk te blazen en gewoon kleur te bekennen.

Dit is een kans die we moeten grijpen als we kunnen en ze niet laten liggen omdat er misschien iets dringenders is. De volledig vrije hardwarekeuze bij modems en routers kan trouwens de deur openzetten naar vrije hardwarekeuze bij TV. Als de modem lobby dit kan bekomen kan de TV lobby ook eens proberen.
r2504 schreef: Omdat het ook eerder een uitzondering is dat klanten (wat velen nog steeds lijken te verwarren met de enkeling hier op Userbase) een modem only nodig hebben.
Ik heb ook geen porsche of ferrari nodig om mijn woon-werk verkeer te doen. Moet het mij daarom onmogelijk gemaakt worden om er één te kopen?
Onzin redenering dus.
r2504 schreef:Probeer je eens in de plaats van de provider te stellen... kan je je inbeelden hoeveel ellende men heeft gehad met de oude situatie waar iedereen maar wat aansloot maar dan uiteindelijk wel kwam klagen bij Telenet dat het niet werkte. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat je als provider een oplossing zoekt die voor 95% van je klanten prima voldoet en die je vanop afstand kan beheren in geval van problemen.
Je kan je eigen argument perfect gebruiken om geen ongecodeerd TV signaal, wat jij belangrijker vindt dan de modems, te gebruiken.
Denk je dat het plug en play is als het signaal ongecodeerd is?
95% van de mensen weet niet hoe ze kanalen moeten zoeken en instellen op hun TV.
Het is toch logisch dat de provider een oplossing zoekt (eigen verplichte decoders) die prima werken en die je vanop afstand kan beheren.

Dus nogmaals: je bent ofwel voor alles ofwel tegen. Er bestaat geen tussenweg.
r2504 schreef:Mensen die geen argumenten hebben (en het willen omdat ze het willen) nemen de discussie niet ernstig... ik denk niet dat je mij dat kan verwijten. Als ik voel dat mensen beginnen te trollen en niet bijdragen (en na jaren van gezeur over een AIO plots komen vertellen dat ze een AIO willen) aan de discussie dan trek ik daar inderdaad m'n conclusies uit.
Ik en anderen hebben volgens mij nooit gezegd dat we het willen omdat we het willen. We hebben altijd redenen gegeven waarom het beter is voor ons en voor onze mede consumenten.
Dat jij die niet wil aanvaarden is niet ons probleem.

En zelfs dan nog, als we dat gezegd zouden hebben is dat ook een goede reden.
Ik wil vanavond pizza eten. Dan ga ik vanavond een pizza halen en dat hoeft verder geen argumenten.

Verder moet je maar eens leren begrijpend lezen:
-Ik heb niets tegen AIO's, ik heb iets tegen de verplichte/opgedrongen AIO's met beperkte functionaliteiten.
-Ik wil zelf geen AIO, ik heb liever alles apart. Maar wie wel een AIO zal nemen met vrije hardwarekeuze kan ik goed begrijpen en die keuze respecteer ik. Zonder dat ik blijf doordrammen naar argumenten die IK wel ok vind.
Beide zaken heb ik verteld in voorgaande posts maar daar zal je, net als onze argumenten, ook wel over gelezen hebben. En de kans is groot dat je hier ook over leest en verder nog eens je gal spuwt op mensen "zonder argumenten" en die "hun kar keren als het op AIO's aankomt".
r2504 schreef:..al wil ik die vrijheid dan opgeven als ze me toch geen toegevoegde waarde geeft.
Weeral spreek je jezelf tegen als je echt voor de vrije hardwarekeuze bent.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Je kan niet voor vrije hardwarekeuze zijn en tegelijk alle modems en AIO's uitsluiten daarvan omdat het in uw ogen geen meerwaarde heeft.
En waarom kan dat niet... niets in absoluut... je moet alles in de juiste context zien.

Voordelen... nadelen... er zijn nu éénmaal dingen die je moet afwegen... al lijkt het voor jou eenvoudiger om te roepen dat het moet omdat je het wil.
MaT schreef:Dit is een kans die we moeten grijpen als we kunnen
Man toch, als ik dat lees heb ik de indruk dat de wereld aan het vergaan is omdat je geen modem kan kiezen :roll:
MaT schreef:Dus nogmaals: je bent ofwel voor alles ofwel tegen. Er bestaat geen tussenweg.
Nonsens... de wereld is niet zwart/wit... er is ook nog grijs.
MaT schreef:Ik en anderen hebben volgens mij nooit gezegd dat we het willen omdat we het willen. We hebben altijd redenen gegeven waarom het beter is voor ons en voor onze mede consumenten.
Zoek eens twee EuroDocsis modems (enkel modem)... en weet me eens te vertellen waarom merk X beter is dan merk Y.

Wat voordeel ik zou hebben als potentiele klant.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

Misschien nog een goed onderbouwd argument dat ik hier oa ook al heb zien passeren is de keuze waar en hoe je je hardware aanschaft. Bij de provider of in de reguliere handel. Prijs en dienstverlening kunnen een rede zijn om je hardware niet of net wel bij/via de provider aan te schaffen.

Destijds (en dan spreek ik van de beginjaren van Telenet) heb ik eens miserie gehad met de Motorola modem bij Telenet. De voeding had het begeven en die was niet zo direct te verkrijgen. De uitgang van die voeding was namelijk coax. Zoiets exotisch had ik nog nooit gezien. Er bestonden nog geen Telenet centers en de vervangende voeding werd per koerierdienst opgestuurd. Het heeft me ettelijke dagen zonder internet en telefonie gezet. Uiteraard, als zoiets op een zondag gebeurt, ben je met de reguliere handel ook niks en de tijden zijn ook wat veranderd, maar toch.

Edit : de voeding was van de kabelsplitter. De modem hebben ze wel moeten vervangen en die werd geleverd via koerierdienst. Het is ook al zo lang geleden...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Distributie is een punt... al is haast elke deftige electro of PC winkel vandaag wel een TN verdeler.

Vrije hardware wil niet zeggen dat er morgen op iedere hoek van de straat een verdeler zit van alle mogelijke merken en ieder model in voorraad is (voorraad is vandaag een enome kost voor een winkel dus beter zal het er heus niet op worden).

Prijs... wie zal het zeggen... misschien kan het goedkoper, misschien ook niet.

Wat als je provider een maand na je aankoop doodleuk laat weten volgende maar upgraden we naar versie X (en jou modem is niet compatibel).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
MaT schreef:Je kan niet voor vrije hardwarekeuze zijn en tegelijk alle modems en AIO's uitsluiten daarvan omdat het in uw ogen geen meerwaarde heeft.
En waarom kan dat niet... niets in absoluut... je moet alles in de juiste context zien.

Voordelen... nadelen... er zijn nu éénmaal dingen die je moet afwegen... al lijkt het voor jou eenvoudiger om te roepen dat het moet omdat je het wil.
Omdat het dan geen vrijheid meer is van hardwarekeuze maar vrijheid van router keuze in het beste geval.
Omdat ik net je eigen verlangen naar ongecodeerde TV signalen heb gecounterd met je eigen argument.
r2504 schreef: Man toch, als ik dat lees heb ik de indruk dat de wereld aan het vergaan is omdat je geen modem kan kiezen :roll:
Mijn wereld vergaat even hard als de jouwe als jij je ongecodeerde TV signalen niet krijgt.
Dus ofwel aanvaard je dat vrijheid van hardware ook modems en AIO's omvat, ofwel laat je je eigen verlangen naar ongecodeerde TV signalen vallen.

Je kan niet beide hebben gewoon omdat jij TV wel belangrijk vind en modems niet.
r2504 schreef:Zoek eens twee EuroDocsis modems (enkel modem)... en weet me eens te vertellen waarom merk X beter is dan merk Y.

Wat voordeel ik zou hebben als potentiele klant.
Neen.
Ten eerste omdat ik "vrijheid" niet moet verantwoorden.
Ten tweede omdat het toch geen zin heeft. Er zijn tot nu toe al heel wat argumenten bijgekomen en jij aanvaard er geen enkel als deftig argument, gewoon omdat het voor jezelf niet belangrijk is.
r2504 schreef: Wat als je provider een maand na je aankoop doodleuk laat weten volgende maar upgraden we naar versie X (en jou modem is niet compatibel).
Wat als je provider een maand na aankoop van je nieuwe TV je doodleuk laat weten dat ze upgraden naar een nieuwe DVB-C standaard (en jou TV is niet compatibel). Zelfde verhaal, nonsens reden.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Ten eerste omdat ik "vrijheid" niet moet verantwoorden.
Vrijheid moet je net enorm verantwoorden... net omdat iedere vrijheid ten koste gaat van iemand anders vrijheid.

Spijtig genoeg is het vandaag de dag allemaal egoisme... wat ook nogmaals duidelijk is in de Netflix thread.

Zolang ze hun eigen ding maar hebben zijn ze content. I quit... veel succes ermee.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Net zoals jij content bent met ongecodeerde TV signalen en geen vrijheid van modems omdat dat je eigen ding is zeker?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Zoek eens twee EuroDocsis modems (enkel modem)... en weet me eens te vertellen waarom merk X beter is dan merk Y.
Jammer genoeg wordt dit niet in EuroDOCSIS-versie op de markt gebracht omdat in Europa de kabelmaffia afgesproken heeft om de markt gesloten te houden.
Wanneer die marktverstorende afspraak binnenkort door de Europese overheid wordt ongedaan gemaakt, zullen er automatisch modems en all-in one's op de Europese markt verschijnen.

Maar je kan gerust een hele reeks Amerikaanse modellen vergelijken, want daar is er wel vrije modemkeuze en geeft de ISP een korting op het abonnement wanneer je zelf een modem voorziet.
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_ ... Caps%2C438
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Vrijheid hoef je niet te verantwoorden, zolang het iemand anders' vrijheid niet beperkt (en nee, bedrijven zijn geen mensen en hebben dus geen recht op dit argument).
Bedrijven die belangrijke voorzieningen aanbieden (vroeger bv electriciteit, water en gas, nu hoort internet daar ook bij) verliezen hun recht om "zomaar alles te doen wat ze willen en de klant moet zich daarbij neerleggen".
Zeker als dat bedrijven zijn in een sector waar concurrentie moeilijk is vanwege infrastructuurkosten, een de facto monopolie of duopolie situatie valt daar zeker onder.

Aan standaarden houden kost het bedrijf misschien wat meer geld dan mogen doen wat ze willen, maar da's dan spijtig. Een provider zijn demarcation line zou zich aan het einde van de binnenkomende kabel moeten bevinden. Je moet die kabel toch al zelf leggen, dus technisch gezien is die al "zonevreemd". Daarachter moet het open zijn, met aanbevelingen naar infrastructuur toe.

Verder: als ik principieel geen toegetimmerd toestel wil, dan hoef ik mezelf niet te verantwoorden aan anderen, ook niet aan de provider. Mijn keuze heeft recht op bestaan met eender welke verantwoording, ook zonder. Anders kom je in willekeur terecht van "als het mij niet uitmaakt moet de rest ook maar zwijgen en goedvinden".

Die grijze zone waar jij het over hebt, die bestaat uit het toelaten van de provider om een AIO aan te bieden, én tegelijk vrije keuze toe te laten. Die zone bestaat *niet* uit het enkel aanvaarden van argumenten die hun aanstaan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

Distributie is een punt... al is haast elke deftige elektro of PC winkel vandaag wel een TN verdeler.
Voor hen is die gele sticker , die veelal hun volledige gevel moet bedekken, ook maar een manier om aan inkomsten te geraken. Dergelijke verkooppunten, en zelfs hun eigen telenet shops, zijn eerst en vooral verkoopkanalen. Geen service punten. En bovenal de wil van telenet is er wet (omruilvoorwaarden, enzovoort enzoverder)...
Vrije hardware wil niet zeggen dat er morgen op iedere hoek van de straat een verdeler zit van alle mogelijke merken en ieder model in voorraad is (voorraad is vandaag een enome kost voor een winkel dus beter zal het er heus niet op worden
De periode dat in elke pc winkel een adsl modem of router met ingebouwde modem te koop was, is pas gestopt bij het opkomen van VDSL (door de verplichte hardwarekeuze).
In de huidige situatie zullen de shops niet massaal vdsl2 of telenet hardware gaan inslagen. De meeste mensen wensen zich niet met de technische kant van hun verbinding bezig te houden. Maar misschien wel met de financiele kant waar ik meteen antwoord op uw volgende vraag:
Prijs... wie zal het zeggen... misschien kan het goedkoper, misschien ook niet.
Wat denk je nu echt zelf? Dat die verplichte modems uit liefdadigheid naar u toe komen gelopen?
De prijs van de hardware hebben ze bewust zeer ontransparant gehouden en verdeeld over eenmalige kosten zoals 'activatie' en 'installatie' (of zoals TN vroeger een waarborg).
Je krijgt die modem in bruikleen maar het gedeelte van uw abonnement dat je hiervoor als 'huur' moet aanzien is bewust voor ons onbekend.
Elke ISP moet zelf een CPE voorzien(in de geest van de nieuwe telecomwet) en heeft de vrijheid om zijn business model hiervoor op te stellen. Dommel werkt met koppelverkoop en heeft een afschrijvingstabel.. Edpnet geeft iedereen de keuze tussen kopen en zelf uw plan trekken.
Maar door de schaalgrootte , dominante positie en de truuk van Px (die ze ook toepassen voor raw copper) lijkt het voor de consument dat zijn hardware gratis is.
Op die manier maakt men al jaren misbruik van de verplichte modem. Leg maar eens uit aan iemand dat scarlet trio zijn installatiekosten veel hoger zijn dan Px zelf maar dat het verschil nu eenmaal zit in de maandelijkse abonnementsprijs.

Dit was vroeger bij adsl veel transparanter... Was het toen goedkoper?? Ja bij de alternatieve isp's. Was het goedkoper voor jan met de pet? Niet persé ...kocht je een (dure) modem/router bij een belgacom shop kwam je gegarandeerd buiten met de verplichte optie 'multi'. Terwijl de alternatieve isp's hier geen punt van maakte (en de meeste mensen eigenlijk ook gewoon een overtreding maakte op de algemene voorwaarden van hun belgacom adsl go abbotje)

Kortom het gaat veel verder dan 'wat ik wil'. Het gaat erom dat met de verplichte hardware we ook verder en verder weegstappen van een gezonde concurrerende markt.
Maak de prijs van de modem of de huur ervan transparant. leg een verbod op het verplicht huren van een modem. Maak de installatiekosten op het belgacom netwerk transparant. Maak de prijs van Raw copper transparant . Verplicht om de kosten uit te splitsen op de factuur zodat de consument bewuster is. En dan zal het bipt ook moeten werken want...het is niet logisch dat dochter scarlet goedkoper is dan het broba aanbod... Als zelfs base niet aan de schaalgrootte kan geraken voor snow is er serieus iets mis.
Mensen moeten de keuze hebben tussen kopen aan XX€ bij de provider zelf, huren aan X€ bij isp, eventuele koppelverkoop met afschrijvingstabel.. of zelf voorzien in hun hardware..
Wat als je provider een maand na je aankoop doodleuk laat weten volgende maar upgraden we naar versie X (en jou modem is niet compatibel).
Probleem vooral bij telenet wegens shared-medium, en bij hun kunnen wij die vraag reeds beantwoorden... je mag die gaan wegsmijten net zoals de SD digicorders... dat ging toen over een bedrag van 250€ net iets meer dan een modem of modem/router dus... buiten TA moet ik zeggen dat er op dit forum veel mensen de beslissing van TN verdedigden (dachten meer HD te krijgen zeker :p wegens mpeg4 , persoonlijk denk ik niet dat iemand al meer 'gekregen' heeft door die vrijgekomen bandbreedte)

Bij Px zou je lijnkaarten selectief kunnen vervangen, zoals sommigen nog steeds in de centrale zitten op een adsl DSLAM zou je pas kunnen switchen naar een andere lijnkaart (in de rop) als ook de klant zijn hardware er voor klaar is.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

r2504 schreef: Wat als je provider een maand na je aankoop doodleuk laat weten volgende maar upgraden we naar versie X (en jou modem is niet compatibel).
Weer een argument om alle hardware zelf te mogen kiezen.

De dichtgetimmerde digicorder heb ik kunnen wegsmijten, ik kan hem voor niks meer gebruiken en ook aan niemand meer verkopen.

De eigen gekochte modem/router kan je hergebruiken of verkopen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Flup schreef:De periode dat in elke pc winkel een adsl modem of router met ingebouwde modem te koop was, is pas gestopt bij het opkomen van VDSL (door de verplichte hardwarekeuze).
Eigenlijk bevestig je hiermee mijn vorige post. Nl. dat ten tijde van de modempjes met een 56K inbelverbinding, er tientallen merken waren die je kon kopen en aansluiten op je PC om verbinding te maken met het internet. Pas met de opkomst van xDSL was het gedaan met vrije hardwarekeuze. Maar blijkbaar willen sommigen gewoonweg niet inzien dat we nu slechter af zijn dan toen. We zijn feitelijk in de tijd terug gegaan met slechts een stuk of 3 "officiële" modems die op xDSL aangesloten mogen worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

Wat is precies het probleem met een xDSL modem/gateway/all-in-one van een provider wanneer die gewoon toelaat je eigen router er achter te zetten. Dat je/men niet wilt dat er gedwongen een all-in-one door je strot geduwd wordt, waar juist niks mee aan te vangen is... dat kan ik begrijpen. Maar dat is in het belgische xDSL landschap niet het geval. Bij elke provider kan je gewoon je eigen router een PPPoE verbinding laten maken over een bbox/obox/....

Het enigste nadeel is stroomverbruik. Het voordeel is dat een provider gewoon controle heeft op de apparatuur en bij problemen geen extra geval moet gaan uitpluizen omdat er iemand een andere xDSL modem gebruikt. win-win voor 99.9% van de klanten en de xDSL provider.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Maar blijkbaar willen sommigen gewoonweg niet inzien dat we nu slechter af zijn dan toen.
Kan een mod dit verplaatsen naar het humor forum :banana:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Tja, als je een teruggang van tientallen merken naar 3 merken een vooruitgang vindt, dan heb je wel héle rare hersenkronkels.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Mijn internet werkt, doet 200 Mbps en ik heb zonder problemen 500 GB per maand.

Desnoods gebruikt Telenet er duiven of kabouters voor, de modem en het merk zal me worst wezen als ik er netjes m'n eigen router kan achter hangen.

Have fun met je princiepes kwestie.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

AndRo555, lees het topic eens terug. Ik heb reeds vermeld dat alle modems kunnen uitgelezen worden via het TR-069 protocol.
Het is een fabeltje dat alleen de provider via een eigen toestel deze functionaliteit kan aanbieden.
Het voordeel dat je aanhaalt vervalt dus. Er zijn alleen nog nadelen. Niet alleen voor de consument maar vooral ook voor concurrerende modemfabrikanten.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Flup schreef:Probleem vooral bij telenet wegens shared-medium, en bij hun kunnen wij die vraag reeds beantwoorden... je mag die gaan wegsmijten net zoals de SD digicorders... dat ging toen over een bedrag van 250€ net iets meer dan een modem of modem/router dus... buiten TA moet ik zeggen dat er op dit forum veel mensen de beslissing van TN verdedigden (dachten meer HD te krijgen zeker :p wegens mpeg4 , persoonlijk denk ik niet dat iemand al meer 'gekregen' heeft door die vrijgekomen bandbreedte)
Klopt volledig en niet alleen bij TN. TVV is ook massaal overgestapt van mpeg-2 naar mpeg-4 en hun uitleg was was dat dat noodzakelijk was voor de HD-uitzendingen. Deels mee akkoord, maar de SD-uitzendingen gingen ook over naar mpeg-4, De echte reden is uiteraard dat mpeg-4 een hogere compressiegraad heeft en dat er minder bandbreedte moet aangekocht worden op de satelliet transponders. Of zelfde bandbreedte met meer kanalen. dus die mpeg-2 ontvangers mochten net zoals die SD-digicorders naar Bidonville. Enige voordeel tegenover de SD-Digicorders is dat die boxen nog wel op een tweedehands marktje van de hand kunnen. Trouwens wat ik nog het strafst van al vind is dat die dichtgetimmerde digiboxen, een firmware onder linux hebben draaien. Volgens mij valt dat nog altijd onder de GNU-GPL...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Have fun met je princiepes kwestie.
Lijkt me dat jij er een princiepe kwestie van maakt. Ondanks alle argumenten en bijdragen van iedereen (kom niet af dat onder andere raf1, flup, kenw00t,.. geen argumenten met onderbouwing geven) blijf je hardnekkig tegen echte vrije hardwarekeuze zijn voor iemand anders.

En over argumenten gesproken, als je er je snelheid moet bij betrekken val je echt naar het niveau van een oude bekende hier. Alsof dat niet mogelijk is met eigen hardware zowel eigen modem als eigen router als eigen AIO :roll:
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

Wat is precies het probleem met een xDSL modem/gateway/all-in-one van een provider wanneer die gewoon toelaat je eigen router er achter te zetten. Dat je/men niet wilt dat er gedwongen een all-in-one door je strot geduwd wordt, waar juist niks mee aan te vangen is... dat kan ik begrijpen. Maar dat is in het belgische xDSL landschap niet het geval. Bij elke provider kan je gewoon je eigen router een PPPoE verbinding laten maken over een bbox/obox/....
Er is niets mis mee op voorwaarde
  • dat hij niet verplicht is
  • dat alle technische instellingen zoals vlans en voip gekend zijn door klant
  • dat de prijs ervan transparant is zodat hij kan vergeleken worden met de rest van de markt. Dat wil zeggen dat een eenmalige aankoop mogelijk moet zijn aan de reële waarde (bijv de bbox nu aan 99€).
  • dat een maandelijkse huurprijs een prijs is die overeenkomst met een redelijke afschrijvingstermijn (bijv 2jaar) . Dan is het ook voor diegene die 'op de rand' leven duidelijk dat ze na 2 jaar verlies draaien.
  • dat er streng toezicht is, ook door de OLO's , dat diegene die zelf voorzien in hun hardware en support, niet de modem/all in one van een ander gaan betalen verdoken via het abbonnementgeld
  • dat het creëren van een publieke hotspot op een HWI of bbox (hardware van de isp's) geen discriminatie toebrengt aan de vrije hardware keuze. Dus ofwel toegang voor iedereen betalend maken, ofwel voor iedereen gratis
En nu draai ik het om
En wat is het voordeel van een all-in-one van een provider als ik er toch meteen de helft van uitschakel en er 2 extra kastjes naast moet hangen?

Het enigste nadeel is stroomverbruik. Het voordeel is dat een provider gewoon controle heeft op de apparatuur en bij problemen geen extra geval moet gaan uitpluizen omdat er iemand een andere xDSL modem gebruikt. win-win voor 99.9% van de klanten en de xDSL provider.
Dat kan ook perfect met andere modems via TR69. Mijn vader had dommel en ik kon via zijn crm kijken wanneer zijn router een ip had gekregen (en welk) zo kon ik (en inloggen op zijn fritz) alles na kijken.En ik werk geeneens op een helpdesk
Er staan ook modems langs beide kanten hé die in de rop of de centrale kunnen ze perfect uitlezen om de lijnwaarden, eventueel fall back profiel en dergelijke te zien. Dat hoeft niet te gebeuren met de modem van de klant!
Want gaat dit iets opleveren voor de klant?? Denk je dat de isp op afstand kan zien dat uw voeding defect is? Dat de kat uw RJ45 stekkerke uit de pc heeft gehaald? Dat het wifi signaal te zwak is op uw zolderkamerke?
Of wil ge uw privacy en vrijheid opgeven door ze op uw thuisnetwerk toe te laten..ze zullen het graag doen ( binnenkort internet of things :) max5 of naar een hoger abbo :p)

ik hoef geen controle via tr69 van de ISP. Ik kies, koop en stel mijn modems al zelf in sinds het 56K tijdperk en begrijp niet waarom dit moet veranderen. Nog geen deftig argument gezien waarom dit niet meer zou mogen kunnen.. maarja blijkbaar hebben we geen argumenten, kan ik niet deftig discussiëren en bovendien is mijn engels ook niet meer wat het geweest is want 'I quit' moet ik blijkbaar nog is gaan opzoeken
Laatst gewijzigd door Flup 07 sep 2015, 23:42, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik kan het niet beter verwoorden Flup.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”