Windows 10

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

thomasv schreef:dan zie je wat er gebeurt: mensen blijven bij Windows XP
FYP :)
thomasv schreef: Er worden 16 installaties per seconde uitgevoerd; dat dit niet ten volle vlekkeloos verloopt is denk ik meer dan logisch. (http://www.neowin.net/news/microsoft039 ... -per-scond)
Dit is een erg grote operatie, zelfs voor een bedrijf als Microsoft. Meer cijfers om de omvang van deze operatie wat beter in te schatten: http://www.neowin.net/news/microsofts-w ... sed-10-tbs
Interessante stats. Vraag me af of die teller ergens publiek staat.
Ik zie wel een beetje een discrepantie tussen die install nummers en de bandbreedte. 10 Tbps is ruwweg 1 TB per seconde. Als je dit deelt door de 16 installs per seconde kom je aan 64GB per install, terwijl het toch echt hooguit 10GB of zo is. Nu, wellicht heeft dat te maken met de reservaties die wel al 6GB aan install data vanzelf downloaden, maar waar de install nog niet gestart is.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

jaker schreef:Al op 2 laptops (eerste onder Win7 home, andere Win 7 Pro) proberen te upgraden naar Win 10 via DVD's gemaakt met de MediaCreationTool van Microsoft. Op beide systemen stopt de update tijdens de eigenlijke installatie (na alle voorbereidingsstappen) met de weinig zeggende melding: "Er is iets gebeurd. De installatie van Windows 10 is mislukt" Iemand enig idee waar ik verder moet zoeken?
Gisteren opgegeven na herhaalde vruchteloze pogingen, vandaag via de MediaCreationTool een USB stick klaargemaakt (Win10 Pro 64bit). Daarmee lijkt het wel te lukken! Voorbereiding -> OK, installatie -> OK. Nu is hij nog bezig met de "Upgrade" (6% reeds) :-D
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

installatie van win10 vlekkeloos verlopen geen problemen en geen verlies van data. Activering ging niet direct; vandaag terug geprobeerd => geen probleem.
Ik heb wel een raar uitzicht van edge en sommige tilles (vooral die interactief zien via het net) de tekst is niet scherp tot ik er over beweeg. Dan is ie haarscherp; maar als ik dan terug even wacht wordt de tekst terug wazig. Iemand een Idee?

videokaart is een geïntegreerde intel HD graphics 4400
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

defenderII schreef: Ik heb wel een raar uitzicht van edge en sommige tilles (vooral die interactief zien via het net) de tekst is niet scherp tot ik er over beweeg. Dan is ie haarscherp; maar als ik dan terug even wacht wordt de tekst terug wazig. Iemand een Idee?
Had ik gisteren ook, weet niet meer vanbuiten hoe het noemt maar standaard staat er font, window scaling (of iets in die aard) op 125%.
Zet die op 100% dan vraagt windows voor reboot en dat heeft het gefixed bij mij :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

selder schreef:oei oei ... wat hier gezegd wordt over updates dat grenst aan onkunde. Maakt niet uit hoe je je systeem gebruikt (geen USB sticks, dichtgetimmerde firewall, geen e-mail, whatever)

Er is daar overlaatst zelfs een studie over geweest hoe experts en non-experts daar tegenover staan. De échte beveiligings-experts die schreeuwen het van de daken dat security patches dé manier zijn om je systeem te beschermen tegen onkruid...

http://tweakers.net/nieuws/104388/non-e ... iging.html
Heb jij enig idee hoeveel ellende een ongeplande update kan veroorzaken als er iets breekt, zelfs in een kmo of kleine bedrijfsomgeving (die vaak op pro en niet op enterprise draaien) ?
"If it ain't broken, don't fix it"
Dat constant geupdate lijkt meer op "if it ain't broken, fix it till it is".
Een jaarlijkse update ronde gecombineerd met een goeie AV en firewall bezorgt me veel minder kopzorgen.

En op de prive toestellen heb ik nog nooit iets binnengehaald. Die krijgen hun updates ook slechts zeer sporadisch. Dat "constant updaten" is toch echt wel van de IT strekking "altijd het nieuwste willen hebben", terwijl je niet eens weet wat er gaat breken met de nieuwe updates.

Ik wil wedden dat die ITers ook al staan te springen om in hun professionele omgeving op W10 over te schakelen, terwijl ik net op W7 en 2008R2 zit en van plan ben dat nog een paar jaar aan te houden alvorens een overstap te overwegen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Daar hebben schermen met hogere resolutie al langer last van. Is niet iets typisch w10 denk ik.
defenderII
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

heb die schaling eens veranderd maar deed er niet toe bleef wazig.
defenderII
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

na nog wat verder te zoeken voor gelijkaardige problemen met windows 8 het gevonden dat ik anti-aliasing moest afzetten. heb dit gedaan en de blurry-feel is idd weg. :banana:
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik ben er vrij tevreden mee, upgrade verliep vlot.

Na de upgrade even een refresh gedaan van het systeem want deze windows 8.1 machine zat al erg vol met rommel.
er zijn wel kleine dingetjes die me wat storen:

-Twee verschillende configuratieschermen... Elk met andere soorten configuraties.

-Geen gemakkelijke optie om twee verschillende achtergronden voor elk scherm te krijgen. Dit moet je namelijk manueel activeren door een cmd te openen en het volgende command in te typen: control /name Microsoft.Personalization /page pageWallpaper
Dit brengt de lecagy personalisatie scherm tevoorschijn.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Hey, intussen upgrade verwerkt en nu op W10 Home
Wat mij hier nu opvalt dat ik nergens nog het knopje Windows update terug vind in configuratie scherm ?? nog iemand ?
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Wat mij hier nu opvalt dat ik nergens nog het knopje Windows update terug vind in configuratie scherm ?? nog iemand ?
Start>settings>Update & Security
Patje
Elite Poster
Elite Poster

Deze windows update staat in licht grijs net als de windows activering (mss omdat windows nog niet geactiveerd is) ??
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Qua drivers is dit toch wel een hele vooruitgang, op Sony laptops heb ik nog geen enkele driver moeten installeren (update zonder behoud van data) bij Hp laptops vind hij er telkens 2 niet & bij Asus laptops moest ik op 1 van de 10 de wifi driver opnieuw installeren.
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Dat kan ik beamen. Net op een HP laptop geïnstalleerd en geen enkele driver nog apart moeten installeren.

Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Hier ook upgrade met Medion vlekkeloos verlopen :)

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hoe lang duurt een update ongeveer? Wat doet die refresh en hoe doe je het?

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Patje schreef:Deze windows update staat in licht grijs net als de windows activering (mss omdat windows nog niet geactiveerd is) ??
Klopt. Zolang je Windows niet geactiveerd is, kun je geen Updates krijgen.
Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Goztow schreef:Hoe lang duurt een update ongeveer? Wat doet die refresh en hoe doe je het?

Refresh is eigenlijk gewoon een soort van reformat! Heel erg effectief, het verwijderd alles behalve je persoonlijke bestanden, en windows herinstaleerd zichzelf opnieuw.

Had het vroeger al verschillende keren op windows 8.1 gedaan, werkt erg mooi.

in windows 10 ga je naar settings>Update & Security> Recovery!

Daar vindt je een optie genaamd "reset this pc"
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

ITnetadmin schreef:Heb jij enig idee hoeveel ellende een ongeplande update kan veroorzaken als er iets breekt, zelfs in een kmo of kleine bedrijfsomgeving (die vaak op pro en niet op enterprise draaien) ?
Een jaarlijkse update ronde gecombineerd met een goeie AV en firewall bezorgt me veel minder kopzorgen.

En op de prive toestellen heb ik nog nooit iets binnengehaald. Die krijgen hun updates ook slechts zeer sporadisch. Dat "constant updaten" is toch echt wel van de IT strekking "altijd het nieuwste willen hebben", terwijl je niet eens weet wat er gaat breken met de nieuwe updates.

Ik wil wedden dat die ITers ook al staan te springen om in hun professionele omgeving op W10 over te schakelen, terwijl ik net op W7 en 2008R2 zit en van plan ben dat nog een paar jaar aan te houden alvorens een overstap te overwegen.

In al die jaren dat ik al voor (grote) bedrijven werk kan ik het op één hand tellen wanneer er eens een werk-onderbrekend-probleem was met updates.

Het is maar een kwestie van je WSUS wat goed te configureren. En ja, dat mag voor mijn part iedereen doen, ook een KMO. Als je met een auto wil rijden moet je ook een rijbewijs hebben. Ik zie het verschil niet met "ik koop een windows-computer, ken er technisch niks van, die brol moet maar werken".

Mijn mening hé, er zullen er hier wel een paar zitten met een ander gedacht, maar niet komen zagen als je privacy gevoelige informatie op straat ligt omdat je je stuff niet onder controle hebt.

"if it ain't broken" dat werkt niét voor beveiligingsupdates van je OS. Niet!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Bij mij is de windows 10 installatie redelijk goed gelukt.
Halverwege tijdens de installatie en bij de eerste reboot struikelde windows 10 over het feit dat ik als bootloader 'grub' had geinstalleerd.
De installatie wou niet verder gaan en linux mint was ook weg...
De recovery van windows 10 gebruikt en een fixmbr gedaan en de installatie ging verder....
Toen de installatie compleet was heb ik grub terug geinstalleerd...

Nu heb ik windows 10 en linux mint langs mekaar staan.

Geen drivers moeten installeren, alles werkte out of the box.

Mijn voorkeur gaat allang uit naar linux en dat zal zo blijven maar windows 10 ziet er toch goed uit....puik werk tegenover windows 8/8.1.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ze fixen nog het een en het ander. Is normaal in de beginfase van een nieuw OS dat er nog enkele bugs in zitten.

Als het helemaal af is en ik kan zelf m'n updates bepalen zoals in Win8 en Win7 dan zal ik upgraden.

Voorlopig kijk ik nog even naar de eerste indruk en blijf ik nog bij mijn Win7 VM. Die draait na een paar jaar nog perfect.
http://www.windowscentral.com/first-big ... -next-week

iceke
Elite Poster
Elite Poster

Opstarttijden zijn wel ietskes langer dan w8.1,
getest op een i3 4030U met 6g ram & op een i7-4710HQ met 12gb ram
Zowel clean install als upgrade duurt beduidend langer dan een w8.1 installeren(maar dat nemen we er nog graag bij).
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

iceke schreef:Opstarttijden zijn wel ietskes langer dan w8.1,
getest op een i3 4030U met 6g ram & op een i7-4710HQ met 12gb ram
Zowel clean install als upgrade duurt beduidend langer dan een w8.1 installeren(maar dat nemen we er nog graag bij).
Probeer dit eens:
Open msconfig, tabblad Boot en kies No GUI boot.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
Patje
Elite Poster
Elite Poster

Hier voel ik dit ook dat het iets langer/langzamer gaat het opstarten ... denk dat die MS onedrive er voor iets tussen zit ook
AfbeeldingAfbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

selder schreef:
ITnetadmin schreef:Heb jij enig idee hoeveel ellende een ongeplande update kan veroorzaken als er iets breekt, zelfs in een kmo of kleine bedrijfsomgeving (die vaak op pro en niet op enterprise draaien) ?

In al die jaren dat ik al voor (grote) bedrijven werk kan ik het op één hand tellen wanneer er eens een werk-onderbrekend-probleem was met updates.

Het is maar een kwestie van je WSUS wat goed te configureren. En ja, dat mag voor mijn part iedereen doen, ook een KMO. Als je met een auto wil rijden moet je ook een rijbewijs hebben. Ik zie het verschil niet met "ik koop een windows-computer, ken er technisch niks van, die brol moet maar werken".

Mijn mening hé, er zullen er hier wel een paar zitten met een ander gedacht, maar niet komen zagen als je privacy gevoelige informatie op straat ligt omdat je je stuff niet onder controle hebt.

"if it ain't broken" dat werkt niét voor beveiligingsupdates van je OS. Niet!

Wel, dus. Ik ga echt niet akkoord hiermee. Dat updates je systeem beveiligen, ja. En dat ze regelmatig iets breken, ook ja. En zeker met custom geschreven software. Je doet vaak meer kwaad dan goed. Het sop is hem soms echt de kolen niet waard.

Zoals die ene keer dat de boekhouding afkwam met "Ons boekhoudprogramma werkt niet meer, en onze leverancier heeft laten weten dat het enkel werkt als er op de PCs IE8 staat, *zonder* updates."
Da was ne plezante, want de helft had net IE9 gepushed gekregen en de rest stond met IE8 updates ook al nergens meer.
Dat soort rotsoftware komt me de keel uit, maar je vindt het werkelijk overal.

En dan nog maar te zwijgen van de kleine bedrijven waar WSUS en dergelijke van geen kanten gebruikt wordt en de PCs zomaar zelf mogen updaten wat en wanneer ze willen.
En zelfs als het werkt, denk je dat 1 overwerkte ITer (zoals ze te vinden zijn in veel kleine bedrijfjes) nu *echt* de tijd heeft om regelmatig updates te laten pushen en dan riskeren om zijn hele planning in de war te zien lopen omdat er ergens iets foutliep?

Jouw ervaring met grote bedrijven kleurt mss je mening, maar die hebben ook vaak de tijd en de mankracht om updates te testen, *en* om brandjes te blussen als er iets foutloopt.

Kan er iets foutlopen zonder updates? Ja, maar met ook ;-)
Loopt er vaak iets fout zonder updates? Mijn ervaring is dat het (veel) vaker foutloopt met de updates zelf die iets breken, dan er gevaar is zonder updates. Nu zijn kleine bedrijfjes, vzws en scholen niet direct gigantische doelwitten voor bedrijfsspionage en dergelijke, dus de prioriteiten liggen mss ietsjes anders.

R3ap4r
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/

Tja, toch een paar dingen om rekening mee te houden...
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

En met zulke software blijft ge stil staan... Ik weet ook nog Windows 95 en Windows 98 gevalletjes staan omdat de software het niet af kan :-) . Dat komt zelfs nog redelijk vaak voor.
Software zou van een veiligheidsupdate niet zo veel last mogen hebben. Gebeurt het? Jep, een update terugdraaien is ook niet het einde van de wereld.
Updates zouden regelmatig moeten doorkomen, upgrades gebeuren dan weer best niet zonder eerst het testen van de software (daar valt dus ook IE onder qua nieuwe versie).

@hierboven
Dat zijn zaken die bij de andere OSen ook voorkomen bij mijn weten.
- Datasync, zodat je overal aan je data kan en op elk device hetzelfde is. Of dat nu met een Microsoft account, gmail of Apple account gebeurt, ik zie het verschil niet.
- Zelfde met Cortana, dat is dan een spion maar Google now en Siri verzamelen geen data? Je moet ze bewust aanzetten en hier is ze zelfs niet beschikbaar (zonder kleine omwegen).
- Encryptiesleutel stond bij Windows 8 al op Onedrive. Op die manier kon je bij problemen via een ander device aan je security key (mits wat security obstakels, ze beschermen hem deftig dus daar kunnen we enkel blij om zijn denk ik dan).

Overigens zijn dat zaken (de meeste toch) die aanstaan als je kiest voor "use express settings" tijdens de installatie en daar staat ook een samenvatting voor je op die knop drukt. Je kan deze dus tijdens installatie al aanpassen en uitschakelen :). Weliswaar doen niet alle users dat. Het is wat wikken en wegen welke functies je wil gebruiken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Hier nog steeds geen update-melding.

Enig idee volgens welk criterium microsoft de volgorde voor de uitrol van de WIN10 update bepaalt?
De win10 upgrade app op mijn laptop geeft aan dat alle hardware en apps compatibel zijn maar tot op heden nog geen melding ...

Thx voor jullie reacties
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Met deze Media Creation tool kan je op de achtergrond de ISO downloaden en al dan niet direct (niet noodzakelijk met 'burnen') installeren.
https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... /windows10
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

bij mij ook nog niet maar wees gerust het komt wel , gebeurt in fases en ondertussen komt er een SR1 waar al enige bugs uit zullen verwijderd zijn, waarschijnlijk komt die volgende week al uit.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

je kan de update forceren... heb enkele pagina's terug getoont hoe.

Voor mij werkte het voor 3 laptops.
de koe zegt boe
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Klopt, je kan forceren. Maar die tool van Microsoft maakt het nog makkelijker.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

14 miljoen computers draaien op Windows 10 na 24u dat het beschikbaar is. (Bron: Microsoft blog)

En ja, een upgrade forceren kan zonder moeite. Microsoft stelt zelf een tool ter beschikking.
Tool includes:
  • File formats optimized for download speed.
  • Built in media creation options for USBs and DVDs.
  • Optional conversion to ISO file format.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Vermoedelijk een domme vraag, ik kan de instelling niet direct vinden.
Setup: 19" scherm voor normaal gebruik + tv aan PC gekoppeld zodat netflix kan kijken.

Sinds de overstap naar 10 is er nu ook op het tweede / uitgebreide beeldscherm een taakbalk te zien.
Heeft er iemand een idee hoe ik die kan verwijderen? We hebben die enkel op het hoofdscherm nodig.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wanneer kies je eigenlijk best voor een Upgrade van een bestaand systeem of een Clean Install?
Bij een Clean Install begin je eigenlijk van scratch, hard disk geformatteerd, alle mogelijke rommel weg?
  • - De programma's die ik nodig heb kan ik terug installeren.
    - Mijn data (alles onder users\naam) staan op de NAS.
    - Mijn mail is imap, en de van de PST's hen ik back-up.
Wat verlies ik met een Clean Install?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat je eerst de upgrade moet doen. De key kopieren en dan clean install doen. Ik weet het, wat omslachtig, maar het is eenmaal zo.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Met een Clean Install verlies je vooral tijd, aangezien je terug al je applicaties moet installeren en terug uitvogelen hoe je die naar eigen wens geconfigureerd had. Idem met juiste drivers terug opsnorren en dergelijke als je systeem al wat ouder was. Worst case verlies je ook bestanden als je geen backup genomen had of je spullen niet op een NAS staan :).

Vooral dat herinstalleren en -configureren van alles is iets waar ik meestal enorm op tegenzie. Normaliter heb ik ook een bijna complete dump van mijn pre-upgrade filesystem zodat ik desnoods nog config filekes kan recoveren of raadplegen. Grootste voordeel, en reden waarom ik vroeg of laat toch ook weer de Clean Install doe, is dat je gewoon terug vertrekt van een maagdelijk systeem en alle mogelijk rommel (zowel qua applicaties als settings in bvb registry) terug is, zelfs al ben ik meestal heel zuinig met prutsen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dima_2005 schreef:Ik denk dat je eerst de upgrade moet doen. De key kopieren en dan clean install doen. Ik weet het, wat omslachtig, maar het is eenmaal zo.
Is hier al eerder gezegd: key copiëren heeft geen zin, want blijkbaar heeft iedereen dezelfde generische key. MS registreert enkele hardware gegevens waardoor een fresh install ook vanzelf, zonder key, geactiveerd wordt. De installer komt nochtans wel om een key vragen en daar moet je gewoon Skip doen, schijnt zelfs dat die geripte key gebruiken uiteindelijk problemen oplevert. Belangrijkste is idd wel dat je eerst gewoon de upgrade vanuit een werkend W7/8.1 systeem gedaan hebt.

Heb hier nu al 1 PC die ik op die manier een cleane W10 gegeven heb. Eerst upgrade vanuit W8.1, activeren (ook belangrijk, denk ik!) en dan erna booten vanaf de aangemaakte DVD (via die mediatool) en dan ervoor kiezen om clean te installen (je kan hierbij o.a. je HDD herpartitioneren e.d.). Installer kwam bij mij dus zelfs 2x een product key vragen, maar beide keren gewoon geskipt. Na install bleek mijn W10 onmiddellijk al geactiveerd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik draaide de Insider versie al een paar maanden. Sinds gisteren is dit veranderd naar Windows 10 Pro en is geactiveerd. :banana:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dima_2005 schreef:Ik denk dat je eerst de upgrade moet doen. De key kopieren en dan clean install doen. Ik weet het, wat omslachtig, maar het is eenmaal zo.
Klopt niet. USB gemaakt met die creation tool, setup gestart vanuit Windows en daar kon ik meteen voor clean install kiezen. Heb ik gedaan gewoon omdat ik liever clean begin en activeerde zonder problemen.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”