selder schreef:ITnetadmin schreef:Heb jij enig idee hoeveel ellende een ongeplande update kan veroorzaken als er iets breekt, zelfs in een kmo of kleine bedrijfsomgeving (die vaak op pro en niet op enterprise draaien) ?
"If it ain't broken, don't fix it"
Dat constant geupdate lijkt meer op "if it ain't broken, fix it till it is".
Een jaarlijkse update ronde gecombineerd met een goeie AV en firewall bezorgt me veel minder kopzorgen.
En op de prive toestellen heb ik nog nooit iets binnengehaald. Die krijgen hun updates ook slechts zeer sporadisch. Dat "constant updaten" is toch echt wel van de IT strekking "altijd het nieuwste willen hebben", terwijl je niet eens weet wat er gaat breken met de nieuwe updates.
Ik wil wedden dat die ITers ook al staan te springen om in hun professionele omgeving op W10 over te schakelen, terwijl ik net op W7 en 2008R2 zit en van plan ben dat nog een paar jaar aan te houden alvorens een overstap te overwegen.
[ Post made via mobile device ]
In al die jaren dat ik al voor (grote) bedrijven werk kan ik het op één hand tellen wanneer er eens een werk-onderbrekend-probleem was met updates.
Het is maar een kwestie van je WSUS wat goed te configureren. En ja, dat mag voor mijn part iedereen doen, ook een KMO. Als je met een auto wil rijden moet je ook een rijbewijs hebben. Ik zie het verschil niet met "ik koop een windows-computer, ken er technisch niks van, die brol moet maar werken".
Mijn mening hé, er zullen er hier wel een paar zitten met een ander gedacht, maar niet komen zagen als je privacy gevoelige informatie op straat ligt omdat je je stuff niet onder controle hebt.
"if it ain't broken" dat werkt niét voor beveiligingsupdates van je OS. Niet!
Wel, dus. Ik ga echt niet akkoord hiermee. Dat updates je systeem beveiligen, ja. En dat ze regelmatig iets breken, ook ja. En zeker met custom geschreven software. Je doet vaak meer kwaad dan goed. Het sop is hem soms echt de kolen niet waard.
Zoals die ene keer dat de boekhouding afkwam met "Ons boekhoudprogramma werkt niet meer, en onze leverancier heeft laten weten dat het enkel werkt als er op de PCs IE8 staat, *zonder* updates."
Da was ne plezante, want de helft had net IE9 gepushed gekregen en de rest stond met IE8 updates ook al nergens meer.
Dat soort rotsoftware komt me de keel uit, maar je vindt het werkelijk overal.
En dan nog maar te zwijgen van de kleine bedrijven waar WSUS en dergelijke van geen kanten gebruikt wordt en de PCs zomaar zelf mogen updaten wat en wanneer ze willen.
En zelfs als het werkt, denk je dat 1 overwerkte ITer (zoals ze te vinden zijn in veel kleine bedrijfjes) nu *echt* de tijd heeft om regelmatig updates te laten pushen en dan riskeren om zijn hele planning in de war te zien lopen omdat er ergens iets foutliep?
Jouw ervaring met grote bedrijven kleurt mss je mening, maar die hebben ook vaak de tijd en de mankracht om updates te testen, *en* om brandjes te blussen als er iets foutloopt.
Kan er iets foutlopen zonder updates? Ja, maar met ook
Loopt er vaak iets fout zonder updates? Mijn ervaring is dat het (veel) vaker foutloopt met de updates zelf die iets breken, dan er gevaar is zonder updates. Nu zijn kleine bedrijfjes, vzws en scholen niet direct gigantische doelwitten voor bedrijfsspionage en dergelijke, dus de prioriteiten liggen mss ietsjes anders.
[ Post made via mobile device ]