fluppie schreef:Ik heb de indruk dat men op een punt gekomen is dat al de besparingen,bij sommige mensen(bijv. invaliden uitkeringen100-1200€,gepensioneerden met een pensioen tot 1200€ )tot gevolg gaat hebben dat deze categorie mensen alleen maar aan besparen zal beginnen denken(het is nu ook een topic hier op dit forum).op deze manier zou het kunnen,dat met de besparingen,ook de economie stilaan achteruit gaat.Mocht dit zo zijn,dan kan men dus ook geen nieuwe jobs krijgen in Belgie.Ik kan alleen maar bevestigen dat de parkings aan de Nederlandse supermarkten,meer en meer Begische bezoekers krijgt.
Dat is eigenlijk de omgekeerde logica, men moet zijn begroting in evenwicht houden om de staatsschuld niet te hoog te laten oplopen. Men zit, naar verwachting, eind dit jaar op 107% van het BBP schulden. Daarmee hebben we een plaatsje verdiend in de top 10 van landen met de hoogste staatsschuld, ter wereld.
Dat getal alleen al zegt me dat we slecht bestuurd zijn geweest, zeer slecht! zeker omdat de staatsschuld in al onze buurlanden een pak lager is.
Voor "de gewone man" is dat maar een cijfer zoals zovele (waar hij geen besef van heeft) maar het is eigenlijk wel welvaart dat men leent (of beter "steelt") van de volgende generaties. En laat dat net de generatie zijn die als numerieke minderheid een pak meer gaat mogen betalen voor de pensioenen van de numerieke meerderheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel
Ik zie toch wel enkele probleempjes opduiken temeer omdat er geen reserve(zilver)fonds is.
http://trends.knack.be/economie/finance ... 55293.html
Gesubsidieerde jobs zijn er al genoeg in Belgie, die brengen amper iets op. Men moet èchte jobs aantrekken uit de privé, maar hoe doe je dat als de loonlasten voor bedrijven de hoogste ter wereld zijn? (op Denemarken na) Belgie is maar een zakdoek groot. een vestiging in Belgie of de buurlanden is maar een kruisje op een blad papier in een hoofdzetel ergens ter wereld. Net als de "gewone Belg" die over de grens gaat shoppen "omdat het goedkoper is" doen bedrijven dat even makkelijk.
conclusie: ons geld moet van de privé komen, buitenlandse bedrijven moeten zich terug hier vestigen en Belgie moet af van dat etiket hoogste loonkost. En ja dat betekend ook dat het verguisde "besparen op de gezinnen, cadeautjes voor de werkgevers" economisch en financieel méér oplevert dan het omgekeerde.