Ikzelf heb bv een bedrijfswagen, maar ben op zich tegenstander van het idee dat een bedrijfswagen een soort van voordeel kan zijn. Idem met maaltijdcheques en dergelijke.
Zo vind ik ook dat boetes in de brievenbus van de chauffeur moeten terechtkomen en dus op naam staan, met alle gevolgen van dien (boete zelf betalen).
Vereenvoudig heel dat systeem: geef enkel een loon en leg al die verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf. Spaar zelf, koop zelf een auto, ... Weg overheid en betutteling.
Ons huidig belastingssysteem vind ik dus zwak in elkaar zitten. Ik ga dat uiteraard niet oplossen en ik ga hier geen rapport over schrijven, maar wil er toch één ding uithalen. Zo vind ik dat jonge mensen (pas afgestudeerden) die niets meekrijgen van thuis, veel belast worden. Iedereen gelijk voor de wet, uiteraard, en het studeren heeft de maatschappij ook veel geld gekost. Bovendien zit ik in die situatie, dus mijn uitspraak is uiteraard biased tot en met.
Waarom ik dit vind: de tijd die nodig is voor iemand van 21-23 jaar (diploma op zak en gestart met werken) om een huis te kopen, is veel te lang. Een huis kpoen is zelfs onbereikbaar geworden in vele gevallen indien je niets van thuis mee krijgt en niet snel genoeg klimt in je carriere (hoger bruto loon).
Van een aantal mensen van mijn leeftijd 20-25 weet ik wat de lonen zijn. Op zich heb ik daar niets mee te zien, ik ben blij als een ander goed verdient. Helaas zijn die lonen toch ook wle vaak erg laag, zelfs voor jobs waar er veel van de werknemers wordt gevraagd (zowel fysieke jobs als jobs die stresserend zijn, of beide). En dan vind ik het altijd jammer dat die jonge gasten zo hard hun best doen en zoveel uren kloppen, om dan uiteindelijk maar een mager loontje te krijgen. En dan vergelijk je dat met (ik kijk in mijn directe omgeving; dit is niet de volledige werkelijkheid) sommige veertigers die lekker 'statische' jobs uitoefenen en die het mooi binnentrekken voor weinig moeite en inzet.
Dus ja ik ben tegenstander van de bedrijfswagen. Maar wat zijn de opties voor zowel de werknemer als de bedrijven?
En ik ben een onozelaar en onwetend. Voila, zo hoeft niemand anders dat te doen in mijn plaats
![Angel :angel:](./images/smilies/icon_angel.gif)