Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan
- thomasv
- Premium Member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
- Locatie: Regio Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Het kan misschien interessant zijn dat iedereen een kleine disclaimer toevoegt: ik heb wel/niet een bedrijfswagen van het werk.
Ikzelf heb bv een bedrijfswagen, maar ben op zich tegenstander van het idee dat een bedrijfswagen een soort van voordeel kan zijn. Idem met maaltijdcheques en dergelijke.
Zo vind ik ook dat boetes in de brievenbus van de chauffeur moeten terechtkomen en dus op naam staan, met alle gevolgen van dien (boete zelf betalen).
Vereenvoudig heel dat systeem: geef enkel een loon en leg al die verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf. Spaar zelf, koop zelf een auto, ... Weg overheid en betutteling.
Ons huidig belastingssysteem vind ik dus zwak in elkaar zitten. Ik ga dat uiteraard niet oplossen en ik ga hier geen rapport over schrijven, maar wil er toch één ding uithalen. Zo vind ik dat jonge mensen (pas afgestudeerden) die niets meekrijgen van thuis, veel belast worden. Iedereen gelijk voor de wet, uiteraard, en het studeren heeft de maatschappij ook veel geld gekost. Bovendien zit ik in die situatie, dus mijn uitspraak is uiteraard biased tot en met.
Waarom ik dit vind: de tijd die nodig is voor iemand van 21-23 jaar (diploma op zak en gestart met werken) om een huis te kopen, is veel te lang. Een huis kpoen is zelfs onbereikbaar geworden in vele gevallen indien je niets van thuis mee krijgt en niet snel genoeg klimt in je carriere (hoger bruto loon).
Van een aantal mensen van mijn leeftijd 20-25 weet ik wat de lonen zijn. Op zich heb ik daar niets mee te zien, ik ben blij als een ander goed verdient. Helaas zijn die lonen toch ook wle vaak erg laag, zelfs voor jobs waar er veel van de werknemers wordt gevraagd (zowel fysieke jobs als jobs die stresserend zijn, of beide). En dan vind ik het altijd jammer dat die jonge gasten zo hard hun best doen en zoveel uren kloppen, om dan uiteindelijk maar een mager loontje te krijgen. En dan vergelijk je dat met (ik kijk in mijn directe omgeving; dit is niet de volledige werkelijkheid) sommige veertigers die lekker 'statische' jobs uitoefenen en die het mooi binnentrekken voor weinig moeite en inzet.
Dus ja ik ben tegenstander van de bedrijfswagen. Maar wat zijn de opties voor zowel de werknemer als de bedrijven?
En ik ben een onozelaar en onwetend. Voila, zo hoeft niemand anders dat te doen in mijn plaats
Ikzelf heb bv een bedrijfswagen, maar ben op zich tegenstander van het idee dat een bedrijfswagen een soort van voordeel kan zijn. Idem met maaltijdcheques en dergelijke.
Zo vind ik ook dat boetes in de brievenbus van de chauffeur moeten terechtkomen en dus op naam staan, met alle gevolgen van dien (boete zelf betalen).
Vereenvoudig heel dat systeem: geef enkel een loon en leg al die verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf. Spaar zelf, koop zelf een auto, ... Weg overheid en betutteling.
Ons huidig belastingssysteem vind ik dus zwak in elkaar zitten. Ik ga dat uiteraard niet oplossen en ik ga hier geen rapport over schrijven, maar wil er toch één ding uithalen. Zo vind ik dat jonge mensen (pas afgestudeerden) die niets meekrijgen van thuis, veel belast worden. Iedereen gelijk voor de wet, uiteraard, en het studeren heeft de maatschappij ook veel geld gekost. Bovendien zit ik in die situatie, dus mijn uitspraak is uiteraard biased tot en met.
Waarom ik dit vind: de tijd die nodig is voor iemand van 21-23 jaar (diploma op zak en gestart met werken) om een huis te kopen, is veel te lang. Een huis kpoen is zelfs onbereikbaar geworden in vele gevallen indien je niets van thuis mee krijgt en niet snel genoeg klimt in je carriere (hoger bruto loon).
Van een aantal mensen van mijn leeftijd 20-25 weet ik wat de lonen zijn. Op zich heb ik daar niets mee te zien, ik ben blij als een ander goed verdient. Helaas zijn die lonen toch ook wle vaak erg laag, zelfs voor jobs waar er veel van de werknemers wordt gevraagd (zowel fysieke jobs als jobs die stresserend zijn, of beide). En dan vind ik het altijd jammer dat die jonge gasten zo hard hun best doen en zoveel uren kloppen, om dan uiteindelijk maar een mager loontje te krijgen. En dan vergelijk je dat met (ik kijk in mijn directe omgeving; dit is niet de volledige werkelijkheid) sommige veertigers die lekker 'statische' jobs uitoefenen en die het mooi binnentrekken voor weinig moeite en inzet.
Dus ja ik ben tegenstander van de bedrijfswagen. Maar wat zijn de opties voor zowel de werknemer als de bedrijven?
En ik ben een onozelaar en onwetend. Voila, zo hoeft niemand anders dat te doen in mijn plaats
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Euh even denken, wat deed ik ook alweer voor ik een firmanamen had? Euhmmm, oh ja, toen kreeg ik een kilometer vergoeding of bracht ik mijn wagen in als onkosten op mijn belastingsbrief. Ik zie niet veel verschil, buiten het feit dat toen ik kilometervergoeding kreeg. Bovenop mijn loon was dat toen bijna 50% erbij aan Km vergoeding.Vaganzza schreef:Maar je vindt het wel normaal dat iemand anders zonder bedrijfswagen de kosten zelf moet ophoesten om naar het werk te rijden met zijn privé wagen? Ik denk dat je gewoon al blij mag zijn met het voordeel van die wagen, want hoe je het draait of keert: het blijft een groot voordeel tov zelf aankopen, onderhouden, verzekeren, ...sky schreef:Privé kilometers zijn voor mij kilometers die ik van thuis uit met mijn bedrijfswagen naar mijn ouders doe.
Prive kilometers zijn dus ritten die je doet voor je plezier, als ontspanning, naar zee, .....
Dat heeft niets maar dan ook niets met woon-werk verkeer te maken, maar in de wetstraat hebben ze daar weer een mooie draai aangegeven.
Dit kan je heel simpel gewoon zien als een verkapte vorm van belastingen die ze jaren geleden ingevoerd hebben.
Uiteindelijk is die wagen verloning er enkel gekomen om de auto-industrie + de brandstofaccijnzen op peil te houden. Bovendien is het voor de werkgever interessanter om een auto te geven ipv extra loon.
Het gras is altijd groener aan de andere kant, tot jezelf daar staat en beseft wat de mensen ervoor moeten doen, of voor gedaan hebben. Er zijn nog wel vacatures te vinden waar ze een bedrijfswagen aanbieden, je kan altijd een brief sturen.
De eenzijdige nieuwsberichten daaromtrent beginnen mij ook serieus tegen te steken.
De bedrijfswagen is zogezegd de oorzaak van alle problemen op de weg, juist alsof wanneer we die afschaffen we plots niet meer zouden moeten gaan werken.
Hoorde onlangs op het nieuws dat de bedrijfswagens maar 16% uitmaken van het aantal auto's op de weg.
Veel zal dat dus niet helpen, als we die allemaal thuis laten.
De ene betaald voor zijn wagen, de andere voor zijn zonnepanelen, en nog andere weer voor iets anders.
Ik denk dat ik na de vakantie beroepsdopper ga worden, als ik zo alles optel lijkt me dat nog niet zo slecht te zijn,
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Gezinnen hebben eender hoe al twee of meerdere wagens... Ik ken gezinnen waar ze 5 inwonende kinderen hebben in een nieuw samengesteld gezin en waar 6 privé wagens op de oprit staan. Lees vooral: op de oprit staan.r2504 schreef:... wat duidelijk aangeeft dat het probleem niet de bedrijfswagens zijn, 66% van de gezinnen blijkt dus ook geen alternatief te hebben voor hun eigen wagen !Het valt volgens Securex op dat twee op de drie gezinnen met een bedrijfswagen ook een privéauto heeft.
Een kilometervergoeding zoals Sky hier zet is in principe wel eerlijker. Ze dekt maar nipt de kosten en privé daar draai je zelf voor op. Wat maakt dat je ook moet nadenken of het wel loont om de auto te nemen voor bepaalde trajecten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik heb een "standaard" gezin met vrouw en 2 nog inwonende volwassen kinderen met elk een inwonend lief.
Wij werken allemaal in verschillende privé bedrijven in een straal van 30 km van ons huis en hebben allemaal een wagen. Dus 6 wagens op de oprit, waarvan "maar" 1 bedrijfswagen.
Enkel mijn vrouw woont dicht genoeg bij haar bedrijf om met de fiets te kunnen gaan werken. Zij krijgt een royale fietsvergoeding die haar werkgever ongetwijfeld kan aftrekken en die dus door de staat gesubsidieerd is.
De bedrijfswagen is natuurlijk ook gesubsidieerd maar staat 25% ongebruikt thuis omdat ik met het vliegtuig in het buitenland ben voor het werk. Mijn andere klanten zijn in Europa en bezoek ik met deze bedrijfswagen. Ik betaal natuurlijk wel 100% VAA en rij natuurlijk wel eens de zondag naar de zee om een koffietje te drinken
De rest gaat met hun privé wagen naar het werk maar de afstand is te kort om deze als kosten af te trekken van de belastingen. Voor geen van deze vier is OV een optie.
Kunnen jullie nu eens uitleggen in welke statistiek wij vallen, wat kilometerheffing zal veranderen aan onze manier om te gaan werken of wat er oneerlijk is aan die bedrijfswagen?
[ Post made via mobile device ]
Wij werken allemaal in verschillende privé bedrijven in een straal van 30 km van ons huis en hebben allemaal een wagen. Dus 6 wagens op de oprit, waarvan "maar" 1 bedrijfswagen.
Enkel mijn vrouw woont dicht genoeg bij haar bedrijf om met de fiets te kunnen gaan werken. Zij krijgt een royale fietsvergoeding die haar werkgever ongetwijfeld kan aftrekken en die dus door de staat gesubsidieerd is.
De bedrijfswagen is natuurlijk ook gesubsidieerd maar staat 25% ongebruikt thuis omdat ik met het vliegtuig in het buitenland ben voor het werk. Mijn andere klanten zijn in Europa en bezoek ik met deze bedrijfswagen. Ik betaal natuurlijk wel 100% VAA en rij natuurlijk wel eens de zondag naar de zee om een koffietje te drinken
De rest gaat met hun privé wagen naar het werk maar de afstand is te kort om deze als kosten af te trekken van de belastingen. Voor geen van deze vier is OV een optie.
Kunnen jullie nu eens uitleggen in welke statistiek wij vallen, wat kilometerheffing zal veranderen aan onze manier om te gaan werken of wat er oneerlijk is aan die bedrijfswagen?
[ Post made via mobile device ]
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Moest *iedereen* een bedrijfswagen krijgen (of een overeenkomend alternatief) dan was deze discussie er waarschijnlijk niet. Bij de grotere klanten waar ik zit, werken ze met een cafetariaplan, daar kan elke werknemer een bepaald bedrag, op basis van 13de maand e.d., gebruiken om bvb een wagen te leasen via het bedrijf of andere dingen ...
Is dat dan ook een verkapt voordeel ?
[ Post made via mobile device ]
Is dat dan ook een verkapt voordeel ?
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wat mij betreft is een bedrijfswagen een gereedschap... net zoals voor een een metser een betonmolen of wat dan ook is. Je hebt het nodig om je job te kunnen uitvoeren op een efficiente manier... ga je het echter geven aan mensen die het niet nodig hebben dan klopt er iets niet (en is het een verkapt voordeel).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Vanaf wanneer is het 'nodig' een brandweerauto staat ook meer stil dan hij rijdt, maar niemand twijfelt aan de noodzaak ervan.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Gedeeltelijk mee eens ...r2504 schreef:ga je het echter geven aan mensen die het niet nodig hebben dan klopt er iets niet (en is het een verkapt voordeel).
Maar ga je een groot deel van die mensen een deel van hun verloning afnemen, compensatie die er is omwille van verantwoordelijkheden, onregelmatige uren, extra (onbezoldigde) werkuren, flexibiliteit?
Zolang er geen volwaardig alternatief is in een netto-verloning, is een salariswagen een correcte verloning (die voor de werkgever voordeliger is)
Ik ben de eerste om mijn salariswagen af te staan van het moment dat er een correcte netto-vergoeding tegenover staat ... en die vergoeding zou - mijn inziens - minstens de aankoop+onderhoud+kosten moeten kunnen dekken op dezelfde looptijd.
Maar helaas blijft een nettovergoeding fiscaal veel minder interessant voor de werkgever dan een salariswagen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
AXS, en als er geen voordelige bedrijfs/salariswagen bestond op dit moment, zou je nu ook nooit 500 euro extra netto overgehouden hebben...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Dat is niet zozeer waar. Als jij een job zoekt, hier en daar solliciteert waar elk een verschillend aanbod geeft aan verloning en ga je kijken wat jij waard bent of zeker wilt krijgen, netto gezien. Dat kan bijvoorbeeld 3k bruto zijn + bedrijfswagen of 3.5k zonder wagen. Als je dan selecteert op basis van verloning ga jij niet de derde kiezen die 3k bruto geeft zonder wagen.
Een werkgever haalt bepaalde personen binnen door die een verloning te bieden die een zeker waarde netto voor de werknemer betekent. Als jouw werkgever van 3k + wagen naar 3k zonder gaat, dan staat daar er een aan de overkant die 3.5k zonder wagen zou geven. Als dat niet zo is wordt je boven marktconform betaald.
Een werkgever haalt bepaalde personen binnen door die een verloning te bieden die een zeker waarde netto voor de werknemer betekent. Als jouw werkgever van 3k + wagen naar 3k zonder gaat, dan staat daar er een aan de overkant die 3.5k zonder wagen zou geven. Als dat niet zo is wordt je boven marktconform betaald.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik herhaal: Als het voordelige systeem op dit moment niet zou bestaan...
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Slafes schreef:AXS, en als er geen voordelige bedrijfs/salariswagen bestond op dit moment, zou je nu ook nooit 500 euro extra netto overgehouden hebben...
Vrees dat je hier de bal compleet misslaat...
Werkgevers zien echt wel in dat als je bepaalde competenties wil binnenhalen (en houden) daar een correcte verloning tegenover moet staan. Kan inclusief bedrijfswagen of een hoger nettoloon... maar zowat ELKE werkgever zal omwille vh fiscaal gunstige klimaat een bedrijfswagen hier tegenoverstellen.
Die wagen zit namelijk mee in het totale salarispakket, met als bijkomend voordeel dat het voor de werkgever fiscaal interessanter is.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat beantwoord mijn vraag dus ook, volgens mij geeft de werkgever geen 500 euro netto opslag of meer loon bij aanvang, maar zijn ze wel sneller genegen om een salariswagen te "geven". Dat doen ze nu ook al, hele groepen mensen een opslag geven door een wagen te geven, maar ik vrees dat de werkgever niet met cadeaus gaat strooien als het fiscaal niet zo aantrekkelijk zou zijn. Competenties of niet. Ik kan mis zijn, maar ik vrees dat eens het (veel) geld kost...
We zouden dus kunnen vergelijken met omringende landen hoeveel ze daar verdienen voor hetzelfde werk oa maar dat is onbegonnen werk vrees ik.
We zouden dus kunnen vergelijken met omringende landen hoeveel ze daar verdienen voor hetzelfde werk oa maar dat is onbegonnen werk vrees ik.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Een bedrijfswagen zorgt ook voor een zekere drempel om over te stappen naar een andere werkgever.
Anderzijds kan de werkgever meer flexibiliteit verwachten. Indien van toepassing naar diverse werkplekken.
Let wel het is de wetgever die betuttelend omgaat met de bedrijfswagen:
Met die wagen rij je zoveel km prive als je wenst, de wetgever gaat ervan uit dat het voordeel in natura de kosten dekt.
Maak je gebruik van het openbaar vervoer, of liever laat je werkgever je kiezen, dan kan en mag dit volgens diezelfde werkgever alleen voor het woon-werk traject en de beroepsverplaatsingen tussendoor, niet voor het privé laat staan voor je gezin.
Maak je gebruik van het bewijzen van beroepskosten dan blijkt je wagen slecht 0,15€/km te kosten, waar diverse andere media melden dat dit al boven het dubbele zit. Is er steeds een discussie over hoeveel km je werkelijk gereden hebt als woon-werk en zoals ik laatst hoorde van iemand die gecontroleerd was zo 'het is aan de werknemer om te bewijzen dat hij wel elke dag op zijn werk verschenen is en die km wel gereden heeft, een briefje van de baas of loonfiche is onvoldoende' (belastinginspectrices uitspraak)
Indien je in t laatste geval zou zitten zou je smeken om een bedrijfswagen.
In een bedrijf welke kosten eigen aan de werknemer terugbetaalt waaronder verplaatsingen is het ook altijd hetzelfde liedje bij de controle - km terugbetaald.
Vandaar waarschijnlijk dat grotere bedrijven bedrijfswagens geven, gedaan met die belastingszever waar je alleen, als bedrijfsleider, tijd, en veel geld, mee verliest en dat geld geef je dan liever aan je werknemer die de wagen voor privé mag gebruiken (kosten/baten waarschijnlijk zo nog positief voor beide partijen)
van Bus, Trein, Tram gaan we maar niet spreken over woon-werkverkeer want buiten in grote steden rijden treinen maar tussen 0530-2200 en bussen om ernaar toe te gaan 0730-1900. En wat tram, premetro en metro betreft die steden zijn op 1 hand te tellen.
Anderzijds kan de werkgever meer flexibiliteit verwachten. Indien van toepassing naar diverse werkplekken.
Let wel het is de wetgever die betuttelend omgaat met de bedrijfswagen:
Met die wagen rij je zoveel km prive als je wenst, de wetgever gaat ervan uit dat het voordeel in natura de kosten dekt.
Maak je gebruik van het openbaar vervoer, of liever laat je werkgever je kiezen, dan kan en mag dit volgens diezelfde werkgever alleen voor het woon-werk traject en de beroepsverplaatsingen tussendoor, niet voor het privé laat staan voor je gezin.
Maak je gebruik van het bewijzen van beroepskosten dan blijkt je wagen slecht 0,15€/km te kosten, waar diverse andere media melden dat dit al boven het dubbele zit. Is er steeds een discussie over hoeveel km je werkelijk gereden hebt als woon-werk en zoals ik laatst hoorde van iemand die gecontroleerd was zo 'het is aan de werknemer om te bewijzen dat hij wel elke dag op zijn werk verschenen is en die km wel gereden heeft, een briefje van de baas of loonfiche is onvoldoende' (belastinginspectrices uitspraak)
Indien je in t laatste geval zou zitten zou je smeken om een bedrijfswagen.
In een bedrijf welke kosten eigen aan de werknemer terugbetaalt waaronder verplaatsingen is het ook altijd hetzelfde liedje bij de controle - km terugbetaald.
Vandaar waarschijnlijk dat grotere bedrijven bedrijfswagens geven, gedaan met die belastingszever waar je alleen, als bedrijfsleider, tijd, en veel geld, mee verliest en dat geld geef je dan liever aan je werknemer die de wagen voor privé mag gebruiken (kosten/baten waarschijnlijk zo nog positief voor beide partijen)
van Bus, Trein, Tram gaan we maar niet spreken over woon-werkverkeer want buiten in grote steden rijden treinen maar tussen 0530-2200 en bussen om ernaar toe te gaan 0730-1900. En wat tram, premetro en metro betreft die steden zijn op 1 hand te tellen.
Laatst gewijzigd door bruma 13 jul 2015, 12:25, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Dan zal men kijken wat fiscaal dan het interessantste wordt:Slafes schreef:... maar ik vrees dat de werkgever niet met cadeaus gaat strooien als het fiscaal niet zo aantrekkelijk zou zijn. Competenties of niet. Ik kan mis zijn, maar ik vrees dat eens het (veel) geld kost...
Firmawagen / huishoudhulp / verplaatsingsvergoeding / huisje bouwen / betalen in Drachme / ...
Het is voor velen een deel van de verloning en men zal dit dan dus moeten herbekijken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Vergelijken met omringende landen is onmogelijk omdat je ook de levensduurte moet meenemen in je vergelijking.
De firmawagen is op één of andere manier ook wel een lastenverlaging voor de werkgever.
J.
De firmawagen is op één of andere manier ook wel een lastenverlaging voor de werkgever.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
En wat is mis met die kinderen en elk hun eigen wagen?Slafes schreef:Gezinnen hebben eender hoe al twee of meerdere wagens... Ik ken gezinnen waar ze 5 inwonende kinderen hebben in een nieuw samengesteld gezin en waar 6 privé wagens op de oprit staan. Lees vooral: op de oprit staan.r2504 schreef:... wat duidelijk aangeeft dat het probleem niet de bedrijfswagens zijn, 66% van de gezinnen blijkt dus ook geen alternatief te hebben voor hun eigen wagen !Het valt volgens Securex op dat twee op de drie gezinnen met een bedrijfswagen ook een privéauto heeft.
Een kilometervergoeding zoals Sky hier zet is in principe wel eerlijker. Ze dekt maar nipt de kosten en privé daar draai je zelf voor op. Wat maakt dat je ook moet nadenken of het wel loont om de auto te nemen voor bepaalde trajecten.
Misschien moeten ze eerst een aantal jaar gaan werken vooraleer ze genoeg spaarcenten hebben zodat ze aan een lening geraken om een eigen huis te kopen, dan pas staat er weer voor elk huisje een eigen wagen.
En zeker met gezinnen met meerdere kinderen, de ouders kunnen niet elk kind een paar tienduizenden euro's toestoppen om een huis te kunnen kopen.
En waar ze werken, ... in ons geval eentje in t noorden van de provincie, eentje in t zuiden en eentje naar Brussel, maar heeft al ettelijke keren de lichte vracht nodig gehad omdat ze staakten of omdat ze naar een station moest rijden om nog thuis te geraken, want na 22u (aankomsttijd) is er geen trein meer te bespeuren (+/-20u vertrek uit Brussel).
En waarom die lichte vracht, omdat ik mijn wagen gebruik voor beroepsverpaatsingen en indien ik die lichte vracht niet had de inspecteur van belastingen de onkosten wou halveren op mijn wagen, alsof ik na 300km en 13u werk nog veel ga rondkrossen! Daarbij met tussen de 50-60k km per jaar rekende die nog met 2/7 automatisch voor prive, alsof het totaal aantal km dat je per jaar privé zou doen gerelateerd is aan het aantal km dat je voor t werk doet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
r2504 schreef:Ik ga niet ontkennen dat het een mooi voordeel is... maar er staat ook enorm veel tegenover. Probleem is dat mensen enkel een mooie wagen op je oprit zien staan, en niet de extra inspanning die je ervoor moet leveren (ik zit momenteel in Duitsland en mag straks nog naar huis bollen)
Deze 8.000 bezitters van bedrijfswagens moeten ook enorme insapnningnen doen
gewoon ja zeggen
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... keer.dhtml
"Bij Belfius, dat in september een bevraging startte, reageerden al 1.500 mensen positief op de vraag of ze een bedrijfswagen willen om een looninlevering te compenseren."
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Laten we het lekker veralgemenen... de ideale basis voor een gezonde discussie.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Waar beweer ik dat er iets mis mee is? Was als antwoord op iets wat r2504 schreef.bruma schreef:En wat is mis met die kinderen en elk hun eigen wagen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik heb het nu een aantal keer herlezen en ik zie echt niet waar ik zeg dat ik daar een probleem mee heb... Lees je misschien graag dingen die er niet staan?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik zeg juist dat ik uw post zo niet interpreteer, jij legt me ik de mond alsof ik denk dat dat jij zegt dat er iets mis is of dat jij daar problemen mee hebt.Slafes schreef:Ik heb het nu een aantal keer herlezen en ik zie echt niet waar ik zeg dat ik daar een probleem mee heb... Lees je misschien graag dingen die er niet staan?
Sorry als ik u op stang jaag
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ga samen een print drinkenjij zegt dat ik gezegd heb dat jij gezegd heb dat ik beweerd zou hebben dat jij een suggestieve opmerking maakte over iets dat ik gezegd had
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
10.000 man die niks extra voor de firmawagen moet presteren en ene die (naar eigen zeggen) moet werken gelijk nen hond en absurde flexibele uren moet doen want "dat wordt immers verwacht met een firmawagen"r2504 schreef:Laten we het lekker veralgemenen... de ideale basis voor een gezonde discussie.
Als ge ook duizend tegenvoorbeelden kunt aanhalen dan krijgde gelijk
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Misschien moeten we eens beginnen over hoeveel mensen van de NMBS gratis rijden en de impact ervan op een betaalbaar en efficiënt OV.
Of gewoon over werklozen die totaal geen tegenprestatie leveren maar wel netjes hun centen krijgen.
Goh, er zijn nog wel genoeg voorbeelden te noemen van "subsidiering" die niet optimaal verlopen... maar als we jou strategie volgen moeten we die meteen allemaal afschaffen (gewoon het kind met het badwater weggooien).
Of gewoon over werklozen die totaal geen tegenprestatie leveren maar wel netjes hun centen krijgen.
Goh, er zijn nog wel genoeg voorbeelden te noemen van "subsidiering" die niet optimaal verlopen... maar als we jou strategie volgen moeten we die meteen allemaal afschaffen (gewoon het kind met het badwater weggooien).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Hoeveel mensen rijden gratis met de NMBS?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is niet "gratis" he, dat is "de werkgever betaalt".
Anders is een firmawagen ook gratis.
Gratis: pers, parlementsmdw'ers en personeel NMBS.
Die rijden gratis.
Anders is een firmawagen ook gratis.
Gratis: pers, parlementsmdw'ers en personeel NMBS.
Die rijden gratis.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Da's ook niet gratis, da's de belastingbetaler die dat betaalt.heist_175 schreef:Dat is niet "gratis" he, dat is "de werkgever betaalt".
Anders is een firmawagen ook gratis.
Gratis: pers, parlementsmdw'ers en personeel NMBS.
Die rijden gratis.
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Wat denk je dat een onderneming het meeste kost?duizend schreef:10.000 man die niks extra voor de firmawagen moet presteren en ene die (naar eigen zeggen) moet werken gelijk nen hond en absurde flexibele uren moet doen want "dat wordt immers verwacht met een firmawagen"r2504 schreef:Laten we het lekker veralgemenen... de ideale basis voor een gezonde discussie.
Als ge ook duizend tegenvoorbeelden kunt aanhalen dan krijgde gelijk
nieuwe werknemers opleiden en deze een competitieve verloning aanbieden
of
de huidige werknemers paaien met een firmawagen ipv een echte loonsverhoging?
Eentje waar ze competitief gezien wel moesten volgen om hun werknemers te binden ?
De werknemers gaan een grotere loyaliteit tonen en daardoor ook extra presteren. Uitzonderingen zijn er uiteraard, maar 80% van 10.000 gaan er toch op de een of andere manier productiever tegenaan.
In dit geval hebben de werkgevers (banken) gebenchmarkt en hun rekening goed gemaakt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Laten we ook niet vergeten dat uw trein abo in de meeste gevallen enkel geldig is van je start station tot je eindstation -> je werk. Ik vind dit een heel beperkende formule en kan niet vergeleken worden met een salariswagen. Ook niet wat betreft "gratis" zijn, want de werkgever betaalt dat grotendeels. De derdebetalersovereenkomst die bij ons op het werk wordt gehanteerd is 80% en 20% legt de overheid bij.heist_175 schreef:Dat is niet "gratis" he, dat is "de werkgever betaalt".
Anders is een firmawagen ook gratis.
Gratis: pers, parlementsmdw'ers en personeel NMBS.
Die rijden gratis.
Enkel bij de Lijn krijg je een omnipas, maar eerlijk gezegd... Met de bus grote afstanden doen is een complete ramp...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Jij moet dan ook geen VAA betalen !Slafes schreef:Laten we ook niet vergeten dat uw trein abo in de meeste gevallen enkel geldig is van je start station tot je eindstation -> je werk. Ik vind dit een heel beperkende formule en kan niet vergeleken worden met een salariswagen.
Bij mensen die het OV gebruiken staat er trouwens geen flexibiliteit tegenover... het lijkt me dus niet meer dan normaal dat ze er ook "iets extra" aan overhouden.
Ik begrijp ook je term "salariswagen" niet... of heb jij ook een salaris desktop, salaris laptop, salaris GSM, salaris maaltijdcheques, salaris betonmolen, salaris hamer, salaris, ... wat mij betreft zijn die dingen in het algemeen WERKmiddelen.
De werkgever... de overheid die moet betalen aan de overheid... uiteindelijk betalen wij met een firmawagen dus ook mee voor jouw vervoer !Slafes schreef:Ook niet wat betreft "gratis" zijn, want de werkgever betaalt dat grotendeels. De derdebetalersovereenkomst die bij ons op het werk wordt gehanteerd is 80% en 20% legt de overheid bij.
Maar jij moet uiteindelijk niets betalen voor je "privé" woon-werkverkeer !
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Wat een verzuurde reacties hier.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Verzuurd zou ik het niet noemen, maar wel grappig dat de werkgever voor een salariswagen extra flexibiliteit gaat vragen. Wat een veralgemening! Al die excuses om iets goed te kunnen praten, maar zelf op de eerste rij staan om de excuses van anderen neer te sabelen in andere onderwerpen.
Voor mij zijn er twee soorten wagens, de bedrijfswagens die gebruikt worden waarvoor ze verleend worden, voor het werk, en de salariswagens waar je gewoon niets voor moet doen, en hij staat te blinken op de oprit. Zou jij dus voor een treinabo woon-werk kiezen omdat je geen VAA moet betalen? Ik denk het niet.
Trouwens, niet iedereen heeft een salaris desktop, salaris laptop, salaris GSM, salaris maaltijdcheques, salaris betonmolen, salaris hamer, salaris, ... Wat je daar weer bij sleurt, geen idee... Om het maar in het ridicule te trekken waarschijnlijk...
Ik heb trouwens geen gratis woon-werkverkeer, ik kom met de auto of fiets werken, en wij hebben zelfs geen woon-werkvergoeding of fietsvergoeding. Ach ja...
Voor mij zijn er twee soorten wagens, de bedrijfswagens die gebruikt worden waarvoor ze verleend worden, voor het werk, en de salariswagens waar je gewoon niets voor moet doen, en hij staat te blinken op de oprit. Zou jij dus voor een treinabo woon-werk kiezen omdat je geen VAA moet betalen? Ik denk het niet.
Trouwens, niet iedereen heeft een salaris desktop, salaris laptop, salaris GSM, salaris maaltijdcheques, salaris betonmolen, salaris hamer, salaris, ... Wat je daar weer bij sleurt, geen idee... Om het maar in het ridicule te trekken waarschijnlijk...
Ik heb trouwens geen gratis woon-werkverkeer, ik kom met de auto of fiets werken, en wij hebben zelfs geen woon-werkvergoeding of fietsvergoeding. Ach ja...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als ik de afgunst lees van sommige mensen tov. een wagen van je werkgever (los van het feit of dit een bedrijfswagen of salariswagen is) dan kan ik dat alléén maar verzuurd noemen. Gratis is de wagen alleszins niet, ofwel staat er extra flexibiliteit tegenover ofwel is het een soort van extra verloning (en zal de persoon minder bruto hebben).Slafes schreef:Verzuurd zou ik het niet noemen
Ik heb al meermaals geschreven dat ik pure salariswagens niet goed praat... maar de veralgemening komt hoofdzakelijk uit de anti-wagen opinie van sommigen hier. Voor hen moet het verdwijnen ongeacht in welke vorm en dan voel ik me als "rechtvaardige" gebruiker ervan wel aangesproken.Slafes schreef:maar wel grappig dat de werkgever voor een salariswagen extra flexibiliteit gaat vragen. Wat een veralgemening!
Akkoord... al krijgt die laatste groep die ook niet voor niets hoor... hier staat gewoon loon tegenover. Je kan hier een discussie voeren over loonkost en fiscale optimalisaties, maar dan moet je dit doen voor ALLE voordelen die er vandaag de dag bestaan (wat jij hieronder dan weer ridicule noemt).Slafes schreef:Voor mij zijn er twee soorten wagens, de bedrijfswagens die gebruikt worden waarvoor ze verleend worden, voor het werk, en de salariswagens waar je gewoon niets voor moet doen, en hij staat te blinken op de oprit.
Nee, dit is niet ridicuul... iedereen heeft werkmiddelen die hij niet 100% voor z'n werk gebruikt. Men gebruikt de desktop/laptop voor te surfen op Facebook bijvoorbeeld, een betonmolen om verbouwingen thuis, Post-it's en stylo's van het bureau voor de kinderen, ... in essentie is dit hetzelfde als iemand die met z'n bedrijfswagen langs de bakker rijdt... beide zijn privé gebruik.Slafes schreef:Trouwens, niet iedereen heeft een salaris desktop, salaris laptop, salaris GSM, salaris maaltijdcheques, salaris betonmolen, salaris hamer, salaris, ... Wat je daar weer bij sleurt, geen idee... Om het maar in het ridicule te trekken waarschijnlijk...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Is diefstalr2504 schreef: Post-it's en stylo's van het bureau voor de kinderen
Maarja, salariswagens zijn er eenmaal. En daarom bestaat er ook een VAA. We betalen genoeg belastingen. En niet vergeten: het zijn net de hogere lonen die vaak een salariswagen krijgen. Omdat een nog hoger loon onbetaalbaar is geworden in België.
Eigenlijk is dat een beetje de kromtrekking van uitzonderlijk hoge belastingen gewoon een beetje rechtrekken dmv een kleine "fiscale voordeel" dmv een bedrijfswagen.