Wel, ik zou om te beginnen toch al eens de reclamefolders oid raadplagen of kijken op online shops wat er zoal bestaat, want het lijkt me dat je zelfs dat nog niet gedaan hebt (no offense).
Nintendo is een merk, en de Wii U is van Nintendo. Wel wordt door kinderen nogal vaak 'een Nintendo' gebruikt om te refereren naar de handheld consoles, zoals je vroeger ook de Gameboy had (ook van Nintendo overigens, en ook veel verschillende types van geweest). De eerste essentiële vraag gaat dus zijn: is het een console voor thuis op TV (zoals de Wii, Sony PlayStation 3 of 4, Microsoft XBox One...), of een handheld om mee te nemen (zoals de Nintendo 3DS, Sony PlayStation Vita...) ?
7 is zeker en vast een ok leeftijd voor dit soort toestellen. Ik ben een niet-meer-zo-jonge papa en mijn zoontje van net 5 amuseert zich al rot met verschillende Lego games op onze PlayStation 3, zelfs al zijn zijn handen nog wat te klein voor een PS3 controller. Een handheld is meestal wel meer gericht naar een jonger publiek dan een console. Ook heeft Nintendo ook wel meer de naam van kids vriendelijker te zijn, al ga je sowieso op elk platform zowel games hebben van 3+ als van 18+.
Wellicht is voor 7 jaar een handheld meest geschikt en dan kom je uit bij de Nintendo 2DS of 3DS. Een console voor TV is meestal toch wat moeilijker te bedienen (je moet ook de TV op de juiste input zetten e.d.) en bovendien gaan er dan wel vaker ruzies ontstaan over wie er nu de TV mag gebruiken (ik ga er effen van uit dat hij nog geen eigen tv heeft). Een handheld is ook handig om ergens mee naartoe te nemen, bvb saai familiefeest, in de auto bij lange rit, etc...
Het is inderdaad wel zo dat dit een dure aangelegenheid kan worden, aangezien elk spel gekocht moet worden. In het piraterij-tijdperk van vandaag verwachten blijkbaar velen dat alle content gratis moet zijn... Dat gezegd zijnde kun je oudere titels vaak aan soldenprijzen kopen, en dan heb je sowieso al zeker iets dat je in de toekomst nog cadeau kan geven mocht er voor de rest geen inspiratie zijn

.