Telefoon uit telefooncel aan de praat krijgen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Een vriend van mij heeft een van de 30 telefooncellen die door Belgacom verloot werden gewonnen. Hij is niet geïnteresseerd in het apparaat en heeft het er laten uithalen. Het is nu in mijn bezit en ik vroeg mij af of je dit nog kon doen werken? Is hier toevallig iemand die deze dingen ooit heeft geïnstalleerd of er op een andere manier bij betrokken was? Maak u dan bekend :-D

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dat gaat niet simpel zijn. Als ik mij niet vergis hangen er tussen die toestellen en de centrale en speciale controller specifiek voor telefooncellen.

Als je dat wilt omzeilen gaat ge al aan de elektronica moeten prutsen.

Wat je kan doen is openvijzen en het binnenwerk vervangen door een gewoon telefoontoestel en daarop de originele hoorn en keypad van de telefooncel aansluiten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

@Trojan,

Dat zou inderdaad wel eens kunnen, want buiten een paar koperdraden dat in de telefoon gaat zat er voor de rest niets verbonden aan de telefoon.
Dat zou dus willen zeggen dat zowel de voeding als de signalen over dit koperpaar gaan, zoals bij een gewone analoge telefoon ook. Ik kan me echter voorstellen dat voor een telefoontoestel van dit formaat flink wat meer stroom nodig is dan een gewone lijn levert.
Zo'n controller vinden zal allicht onbegonnen werk zijn, hoewel er bij Belgacom nu allicht honderden in de vuilbak liggen :?

Ik heb de onderdelen eens uit de telefoon verwijderd (na zorgvuldig alle aansluitingen te noteren) en hier vind je enkele foto's.
Het kleine vierkante plaatje is het aansluitplaatje op de achterplaat van de telefoon, op L1 en L2 was het koperpaar aangesloten, en vanaf dit plaatje gaat dan een blauw-wit kabeltje naar het moederbord.
Het ziet er eigenlijk als een halve (of hele) computer uit ipv een telefoon...
Bijlagen
moederbord
moederbord
aansluitplaatje voorkant
aansluitplaatje voorkant
aansluitplaatje achterkant
aansluitplaatje achterkant
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

als ik me goed herinner worden er vanuit de centrale gewoon toontjes mee gestuurd buiten het audio spectrum, elk toontje is een credit , als je dus naar het buitenland belt krijg je dus vaker dit toontje door.

zo werkten alvast de eerste telefooncellen , als ook die van particulieren in een hotel of zo, je moest deze optie wel aanvragen.

ik vermoed wel dat de nieuwe telefoons ISDN versies of zo zijn ....

het kleine prinje is een bliksem beveiliging ....
Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Voor PSTN was dat altijd via een 16kHz toon op de lijn te zetten, die gaf dan de pulsen om de eenheden te verhogen.
Had je geen toestel met munten om dit te doen kon je een Kostenteller/Teletaxeur huren !
Op dat toestel kon je de eenheden zien, dan was het aan u om uit te rekenen wat de kostprijs was ....
Voorbeeld: Cafébaas vind dat een eenheid 5 Bfr waard was en je had 3 eenheden dan was het 5 Bfr x 3 = 15 Bfr.
De taxatiepulsen zelfs had verschillende snelheden:
Lokaal = in je eigen zone bellen vb: van zone 02 naar zone 02 bellen.
Interzonaal = naastliggende zone.
Nationaal = al de andere nummers binnen België.
Internationaal = buiten België.
0800 = was zonder pulsen .... maar sommige rekende dat toch aan !
Indien met PABX: die moest dan de 16kHz ondersteunen .... meestal een bijkomend plakketje laten steken.
Kostenteller (1).jpg
Voor ISDN was dat via het D-kanaal, Advice Of Charge (AOC).
Je ISDN-toestel moest enkel het protocol ondersteunen ....

Er waren 3 delen:
1 - start van de kosten (connectie)
2 - tijdens (de tijd van de connectie)
3 - einde (u toestel rekende zelfs uit hoeveel van start tot einde)
In je toestel zette je zelfs een eenmalige prijs.

Indien ISDN-PABX: die moet dat protocol enkel maar ondersteunen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo een munttoestel heeft ook meerdere mogelijkheden ten opzichte van die kostenteller ....
1 - Je kon aflezen van het display, voor hoeveel frank je nog kon bellen !
2 - Interne geldkoffer is vol .... je kon geen stukken meer insteken, werd dan automatisch geblokkeerd.
3 - indien teveel geld ingestoken, geld terug geven (indien mogelijk)
4 - Noodoproepen gratis mogelijk met identificeringstoon (900-901-906)
de dure 090x waren altijd geblokkeerd !
5 - mogelijk om je te laten op te bellen via een operator
6 - keuze van een muntsoort of verschillende (vb: 1 Bfr/5 Bfr/10 Bfr)
7 - keuze van zelfs te kiezen welke tariefeenheid vb: een oproep duurder maken dan de werkelijke R.T.T. prijs.
8 - enz. enz..

Normaal dat er een kleine computer in zit dan ....
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt voor jullie bijdragen petzl en BSsoft. In de technische documenten van Belgacom/Proximus op http://www.proximus.com/en/group/govern ... nformation over analoge en digitale lijnen vond ik inderdaad al enige informatie over die 16 kHz-tonen en Advice of Charge. Echter vooraleer daarover mijn hoofd te kunnen breken moet ik het toestel eerst opgestart krijgen. Door het gewoon aan te sluiten op mijn telefoonlijn hier lukte het alvast jammer genoeg niet. Dat was te eenvoudig geweest :-D

Ik vermoed dat de toestellen van de vorige generatie (die grijze met oude Telecards of Belgische franken) met tonen werkten maar dat dit recentste toestel (wat inmiddels ook wel al van eind jaren 90 dateert) misschien toch een ander soort beestje is...? Ergens moet er een veiligheid inzitten, anders kon iemand met slechte bedoelingen trachten op het koperpaar van de telefooncel een gewone telefoon aan te sluiten en gratis bellen?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

als het isdn is zal het niet werken op een gewone lijn....
Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Trojan schreef:Dat gaat niet simpel zijn. Als ik mij niet vergis hangen er tussen die toestellen en de centrale en speciale controller specifiek voor telefooncellen.
Wat je kan doen is openvijzen en het binnenwerk vervangen door een gewoon telefoontoestel en daarop de originele hoorn en keypad van de telefooncel aansluiten.
In de LEX stond ook een specifiek systeem voor alle "pay-phones", zou kunnen dat het "de" controller was ?
Ik veronderstel dat er ook alarmen op stonden .... bij storing/vandalisme ?
Ze werden ook afgeregeld per geval !
In een telefooncabine kwam er ook altijd 220V binnen, verlichting enz... zou kunnen dat er daar ook nog iets tussen stond voor de payphone ?

Een telefoontoestel is wat meer dan juist een hoorn en klavier !
Hoe kan je verbinden tussen een telefoontoestel en de payphone ?
1 - uithaken op pay-phone is geen probleem, maar de haak die op dat gewoon toestel zit die blijft ingehaakt ( is een mechanisch gedeelte).
==> met andere woorden het haak gedeelte speelt ook zijn rol = al of niet kiestoon krijgen !
2 - keypad op pay-phone is ingewerkt, hoe kan je dat verbinden met het keypad van het gewoon toestel ?
3 - je vergeet ook de bel !

Vroeger werden de openbare telefooncellen gedaan door een aparte dienst van de payphones .... als je zo een persoon nog kan vinden !

Het toestel in bijlage daar kan je aan prutsen en solderen zoveel je wil, maar de nieuwe toestellen zit alles vast gesoldeerd op een moederkaart !
Bijlagen
toestel intern.jpg
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

petzl schreef:als het isdn is zal het niet werken op een gewone lijn....
Cabinetjes op straat hebben nooit met ISDN gewerkt (R.T.T./Belgacom) !

Wat er wel was, ISDN met een TWIN, dat was in huizen waar ook telefooncabinetjes stonden en in handen van prive personen, firma's ....
en "soms" van malafide personen !

Dan gebruikte ze de 2 analoge uitgangen, je programmeerde de twee uitgangen + extra programmeren van kostentelling ....
op de ISDN lijn moest AOC staan, de Twin zette om naar 16kHz, daar werden dan twee kostentellers aan gehangen.
PS: de kostentellers waren later niet compatibel met seconden tarifering.

Er waren ook systemen van derden, wij noemde dat een "black-box" zowel voor PSTN als ISDN, daar zat een systeem in die de trafiek
stuurde via een andere provider (carrier selection) !

Later zijn ze overgegaan naar pure ISDN en koppelde men er apparatuur aan van derden !

Leuk is om te weten dat daar regelmatig Corporate klanten tussen waren (hoge trafiek .... vooral buitenland).
Ooit een gezien met een ISDN PRA (30 lijnen) voor zijn cabinetjes met een ISDN PABX er tussen ....
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Bssoft schreef:Vroeger werden de openbare telefooncellen gedaan door een aparte dienst van de payphones .... als je zo een persoon nog kan vinden !
Deze witte raaf hoop ik dus te vinden :-)

Bssoft, ik zie dat je uit ruime ervaring spreekt. Wat je daar zegt over de apparatuur in de LEX is misschien een eerste piste die ik kan verkennen. Weet je soms of er in de LEX nog steeds iemand fysiek aanwezig is de dag van vandaag, of wordt alles vanop afstand bestuurd?
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Of als iemand anders een lumineus idee heeft :???:
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

payphoneuser schreef:Weet je soms of er in de LEX nog steeds iemand fysiek aanwezig is de dag van vandaag, of wordt alles vanop afstand bestuurd?
Enkel nog de zeer grote LEX'en, maar dat zijn er niet zoveel meer. De meeste zijn self-service voor techniekers.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Trojan schreef:
payphoneuser schreef:Weet je soms of er in de LEX nog steeds iemand fysiek aanwezig is de dag van vandaag, of wordt alles vanop afstand bestuurd?
Enkel nog de zeer grote LEX'en, maar dat zijn er niet zoveel meer. De meeste zijn self-service voor techniekers.
Inderdaad, de grootste moedercentrales, dan spreken we over een capaciteit van meer dan 30.000/40.000 lijnen .... volgens mij !

@payphoneuser, we spreken hier over het personeel van een verdeler.
Waar verbindingen worden gemaakt tussen interne apparatuur en naar buiten toe.
VB: verbindingen naar klanten - verbindingen naar een andere Lex - storing intern op een lijn .... dat is hun taak.

Van het apparatuur zelfs, dat weten ze misschien wel staan in het gebouw maar voor de rest .... hebben ze daar geen koek van gegeten !

Vroeger had elke LEX zijn programmeurs voor de lijnen, maar dat bestaat niet meer .... alles word op afstand gedaan (remote access).

Hieronder een foto van een verdeler .... is zoals in een KVD waar er verbindingen worden gemaakt !
Bijlagen
verdeler met Siemensblokken.jpg
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik weet dat 91PIE (Gent Sint Pieters) en 91GEN (Gent Centrum) nog bemande centrales zijn. Alle overige rondom Gent (91WON, 91AMA, 91ROO, 91MEL, 91GBR, ...) mag je als technicus zelf heen koersen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

03CEN en 03ZUI waren in mijn tijd nog fulltime bemand.
03BER, sint-niklaas en een paar andere parttime.

En de rest ook self-service.

Is het PIE of GEN die van onder naar boven begint te tellen?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Das Gen dacht ik :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt voor de info over de LEX'es. Maar als ik het dus goed begrijp heeft het personeel dat daar ter plaatse is of de technieker die daar af en toe komt enkel toegang tot het gedeelte "verdeler", dus is dit waarschijnlijk een dood spoor voor mijn zoektocht?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je zou eventueel eens in Frankrijk kunnen zoeken, de toestellen zijn van Ascom Monétel, nu overgenomen door Sagem.
https://www.google.fr/#q=mon%C3%A9tel+publiphone
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Heb ik inderdaad ook al eens opgezocht, indertijd zijn deze toestellen, genaamd Proxim, bij Ascom-Monétel gemaakt, maar we spreken dan eind jaren '90 en die specifieke divisie payphones is dan blijkbaar overgenomen door de firma Duons. Die heb ik al eens gemaild, maar ik heb (nog) geen antwoord ontvangen.

Gelijkaardige toestellen bevinden (of bevonden) zich blijkbaar ook in Luxemburg, Egypte, Mexico, Vietnam, El Salvador, ...
Het geeft wel een internationaal cachet aan mijn zoektocht :-) maar iets dichter bij de deur zou toch handig zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat van Mexico klopt in elk geval : in 2011 zat ik daar en heb ik zowel in Mexico City als in andere bekende steden die toestellen gezien. Grappig detail : daar hebben ze niet één uniform kleur, maar kan je ze vinden in alle kleuren van de regenboog!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Trojan schreef:03CEN en 03ZUI waren in mijn tijd nog fulltime bemand.
03BER, sint-niklaas en een paar andere parttime.

En de rest ook self-service.

Is het PIE of GEN die van onder naar boven begint te tellen?
Enkel 03CEN0 nog tegenwoordig. AGW is taking over :-)
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Men is bezig bij Proximus over te stappen naar die AGW om in de ROP een gewone analoge lijn te simuleren (PES), correct?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er ook een technische reden was waarom telefooncellen niet zo heel lang meer konden werken, dat het legacy systemen waren enz... Kan natuurlijk een excuus als een ander geweest zijn, maar als ik nu de 2 zaken die ik in dit topic eerder las samen in beschouwing neem houdt dit wel steek. De PES gebeurt in de ROP, maar de infrastructuur voor de telefooncellen zou in de LEX staan. Dat kan dus niet meer werken, we zouden altijd een koperpaar tussen de cel en de LEX nodig hebben.
Enfin, dat is wat ik er als leek uit opmaak.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

@payphoneuser, navraag gedaan ....
Het is in elke LEX dat "een groep payphones" worden gestuurd en gecontroleerd via speciaal apparatuur .... die zijn al weggenomen.

Het zal nog enkel kunnen dienen als .... een retro toestel.
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt voor je research Bssoft, hoe jammer ik de uitkomst ook vind. Spreekt jouw bron echter over een of enkele LEX'en, of is hij/zij er zeker van dat dit nationaal het geval is? Ik kan me voorstellen dat sommige LEX'en al jaren geen telefooncellen meer verbonden hadden, maar andere hadden dit tot een maand geleden nog wel, en ongetwijfeld staat er ergens ten velde nog eentje te wachten op weghaling. Ik hoorde vooral spreken over Wallonië in dit kader. De laatste cellen die in de media werden opgevoerd waren zeker niet echt de laatste, dit was eerder ceremonieel.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

@payphoneuser, het is nationaal.
Spreekt vanzelf dat het niet op een dag zal gebeuren, komt nog wat bij kijken tenslotte:
1 - Al die lijnen in die telefooncellen moeten door een lasser worden van tussen gehaald (of die paren worden misschien als verloren opgegeven ?).
2 - Ter plaatse na wegnemen van die telefooncel moeten er bij velen terug plaveistenen worden geplaatst !
3 - Al die lijnen worden via Remote Access buiten dienst gezet.
En normaal gezien worden de verbindingen van de lijnen in de verdeler ook weg genomen.
4 - In de LEX'en de stekker van het apparatuur uittrekken van die groepen telefooncellen .... en apparatuur wegnemen !
5 - Het systeem dat alle groepen payphones controleert buiten dienst zetten = ook stekker uittrekken.
6 - Er moeten geen facturen meer worden aangemaakt = vroeger controle om na te zien of de geldstukken in het bakje van telefooncel wel
degelijk overeenkomt met de factuur ....

Dus voor dat de laatste telefooncel uit het straatbeeld zal verdwijnen .... zal zeker niet gisteren geweest zijn maar meer morgen 8)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De laatste telefooncel is reeds verdwenen. Symbolisch dan toch :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Moest je nu zelf aan die speciale apparatuur kunnen geraken, dan zou je er misschien nog iets mee kunnen doen :D.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Precies Goztow, bij Belgacom gooien ze het allicht weg (enfin, recycleren ze het) en ik zou er nog zo content mee zijn :wink:
custk9
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

payphoneuser schreef:
Bssoft schreef:Vroeger werden de openbare telefooncellen gedaan door een aparte dienst van de payphones .... als je zo een persoon nog kan vinden !
Deze witte raaf hoop ik dus te vinden :-)

Bssoft, ik zie dat je uit ruime ervaring spreekt. Wat je daar zegt over de apparatuur in de LEX is misschien een eerste piste die ik kan verkennen. Weet je soms of er in de LEX nog steeds iemand fysiek aanwezig is de dag van vandaag, of wordt alles vanop afstand bestuurd?
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... /1.2244633

Als je de programmamakers contacteert en een goeie uitleg geeft krijg je zijn adresgegevens misschien. En anders wordt het 51°N volgen op de kaart en iedere Leo aanspreken/schrijven :-)

In het item vertelt hij ook over een telefooncel die hij aan de praat wil krijgen.

Succes!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Die woont in Londerzeel.
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt voor de tip, ik ga hem eens proberen contacteren :-)
Sonytech
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jul 2015, 11:23
Bedankt: 1 keer

Hallo,

ik zag je bericht op www.circuitsonline.net over dit onderwerp.

Het lijkt me wel héél sterk dat ook de voeding voor dat hele complexe moederbord (met toch diverse stevige glaspareldiodes en transistoren/regulators in TO-220 behuizing) via die twee dunne draadjes en printspoortjes van de "L1 / L2" moet komen. Het vermogen
dat alle elektronica opneemt is toch best dusdanig dat het onwaarschijnlijk is dat dit ook via de verbinding met de centrale geleverd wordt. Een netvoeding of voedingstransformator in of in de buurt van deze telefoon lijkt me het meest voor de hand liggende scenario.

Maar: zelfs al zou je succesvol uitgevogeld hebben waar de voeding vandaan moet komen, dan vrees ik dat het toestel echt niet meteen werkt na het aansluiten van een simpele POTS-lijn, want daarvoor zitten me er net even wat teveel IC's met heel veel pootjes op de print.Om het qua software nog werkend te krijgen wordt dan de volgende uitdaging.

De meest pragmatische oplossing lijkt mij om het bestaande "moederbord" te vergeten en een simpele telefoon-met-display op de diverse componenten van deze payphone aan te sluiten. Om het zo realistisch mogelijk te maken kan je dan bv. het ook nog zo maken dat de displayverlichting gaat branden als je de hoorn van de haak neemt en dat er een kaart in de cardreader moet zitten voordat je een nummer kan kiezen etcetera. Daarbij kan ik je desgewenst wel helpen.

Groeten,

Jan Lisman.
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Dank je voor je reply Jan, leuk om het geval eens vanuit het standpunt van een elektronicaspecialist te kunnen bekijken. Ik denk dat ik inderdaad eens op zoek ga naar een wat ouder toestel, zoals Bssoft reeds postte, waarbij nog niet alles vast zit op 1 printplaat en waar ik eea op kan aansluiten.

Voor de geïnteresseerden, ik opende op http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... ge/1732425, een forum speciaal voor wat betreft elektronica, hierover nog een topic.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

krisken schreef:De laatste telefooncel is reeds verdwenen. Symbolisch dan toch :-)
Ik dacht dat ze dat echt meenden dat het de laatste was daar in Antwerpen. Vandaag heb ik er echter nog 1 zien staan in een dorpje in de Ardennen. :-)
Afbeelding
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Kenw00t schreef:Ik dacht dat ze dat echt meenden dat het de laatste was daar in Antwerpen. Vandaag heb ik er echter nog 1 zien staan in een dorpje in de Ardennen. :-)
Aha! Waar precies, als ik zo curieus mag zijn? Toevallig gezien of ze nog werkte? ("Bienvenue" op het display)
Sonytech
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jul 2015, 11:23
Bedankt: 1 keer

Hallo,

op de foto's zie ik naast connector X7 (door jou als "connector 3" aangegeven op de foto op Circuits Online) ook nog (schroef-)connector X26 zitten. De stevige uitvoering daarvan, gecombineerd met de plus- en min-aanduiding op de print, zouden wel eens kunnen wijzen op een (gelijkspannings-)voedingsaansluiting.

Maar dat is dan weer onlogisch als je kijkt naar die vier glaspareldiodes die vlak naast de gele transformator zitten. Dat llijkt een gelijkrichterbrug te zijn en die zou je bij gelijkspanningsvoeding niet nodig hebben.

Kan je van dat deel van de print eens een foto van de achterkant maken, plus overzichtsfoto's van de achterkant net zoals je die voor de voorkant gemaakt hebt?

Groeten,

Jan Lisman.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Sonytech schreef:Kan je van dat deel van de print eens een foto van de achterkant maken, plus overzichtsfoto's van de achterkant net zoals je die voor de voorkant gemaakt hebt?
Ja, is gebeurd.

Ik weet niet of je ervan op de hoogte bent Jan, maar bij een inkomende oproep wordt het belsignaal gerealiseerd door een wisselspanning. Zie dit document van Belgacom: http://www.proximus.com/sites/default/f ... E_ed41.pdf, pagina 15.
Misschien verklaart dit eea?
Sonytech
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jul 2015, 11:23
Bedankt: 1 keer

Meen je dat nou, dat het inkomende belsignaal een wisselspanning -of beter: een op een gelijkspanning gesuperponeerde wisselspanning- is? :-D

Ik had daar eigenlijk helemaal nog niet aan gedacht, want ik was meer afgegaan op het formaat van de diode's. Die gaven bij mij eerder een associatie met een voedingscircuit dan dat ze enkel en alleen zouden zijn om het weksignaal voor de buzzer gelijk te richten.

Zoals op Circuits Online ook al diverse mensen zeiden "lust" het hele moederbord door z'n veelheid aan elektronica zoveel stroom dat het niet realistisch is om aan te nemen dat deze via de aansluiting met de centrale geleverd zal worden.

Van de foto's van de achterkant wordt je ook niet erg veel wijzer met betrekking tot de verbindingen naar en tussen de diverse onderdelen die duidelijk een voedingsfunctie hebben. Enerzijds door de grote componentdichtheid van de print, maar vooral omdat het een multilayer is waarbij de koperbanen voor de voedingen "in" de print zitten en niet op de top- of bottomlayer.

Als ik alle beschikbare informatie bij elkaar voeg, dan kan ik alleen maar concluderen dat X26, dat grijze blokje met die twee schroeven erin, de aansluiting voor een externe voeding is.

Groeten,

Jan Lisman.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

payphoneuser schreef:Aha! Waar precies, als ik zo curieus mag zijn? Toevallig gezien of ze nog werkte? ("Bienvenue" op het display)
Hier: https://goo.gl/maps/Tkwl6
De cel staat er nog exact zoals op de foto; zelfs de graffiti op het buskot is ongewijzigd. Heb helaas niet kunnen kijken op het schermpje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”