SP.A lost taboe op kilometerheffing personenwagens

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

heist_175 schreef:Tot nader order kies je uw werkgever toch zelf (tenzij "aangemoedigd" door de RVA).Heel wat bedrijven - behoudens shiften - hebben glijdende uren.Hoe heb jij geen controle over het moment waarop je rijdt en waar je rijdt?Als je in Leuven moet zijn, lijkt het me logisch dat je niet via de ringweg van Aarlen gaat rijden, maar verder?Om in Leuven te geraken zijn er treinen, fietsen, ...?
No offence, maar moet je uw werkgever maar dumpen als hij wat flexibiliteit eist? Lang onderweg zijn naar je job en al dan niet file hebben is 1 ding, tevreden zijn met je werk iets anders. Ik sta in de file, voor mij is OV geen alternatief. Ik doe de job graag dus ik heb dat er voor over. Voor een job die je niet graag doet ga je dat inderdaad niet doen.
Komt daar nog bij dat het met de huidige arbeidsmarkt het niet meer is van "we graaien even in de jobpot naar een toffe job op de hoek". Ik wil de mensen die willen werken maar geen job vinden geen eten geven (inbefore blabla profiteurs blabla, het zijn echt niet allemaal mensen die liever doppen dan werken...).
Dat kwam me toch wat kort door de bocht over :beerchug: maar misschien vatte ik het fout op.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

heist_175 schreef:Mensen zijn misschien niet koppig, maar alvast niet flexibel. In plaats van vast te houden aan de heilige koe, zoek alternatieven.
Ik voel me ook niet geroepen om voor iedereen uit te maken hoe hij of zij zonder auto of door beperkter gebruik te maken van de auto toch op zijn werk geraakt.
Je voelt je niet geroepen... heb je dan al eens gelezen wat je geschreven hebt, of wat andere mensen schrijven ?

Als ik jou moet geloven liggen de jobs voor het rapen, en hebben we alternatieven zat om ons te verplaatsen.

Discusieren met iemand die niet in staat is zich in te leven in de problematiek van iemand anders heeft weinig zin... ik geef het dan ook op, dit is gewoon energie verspilling.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer
Provider

Dat is een mes dat hier vaak aan twee kanten snijdt. De pot verwijt de ketel dat er niet mee te discussiëren valt maar zelf is men halsstarrig en gunt men de andere zijn MENING niet.

Oa één van de redenen waarom ik hier nog amper de moeite doe om iets uit te schrijven... In heel deze discussie is er geen winnaar en geen enkele mening zaligmakend. Probeer dan ook niet op de man te spelen.

Het is gewoon een combinatie van allerhande problemen waardoor we zo hard in de file staan en ik denk niet dat dit 1-2-3 op te lossen is. Met de beste wil van de wereld.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Slafes schreef:Dat is een mes dat hier vaak aan twee kanten snijdt. De pot verwijt de ketel dat er niet mee te discussiëren valt maar zelf is men halsstarrig en gunt men de andere zijn MENING niet.
Een mening hebben is één ding... maar ik verwacht in een gezonde discussie dat je deze kan onderbouwen en dat doe je niet met argumenten als ga elders wonen, zoek een andere job, wees flexibel, ... Wat mij betreft geeft dit blijk van weinig respect voor iemand anders en heeft het eerder "dictatuur" trekjes.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

r2504 schreef:[quote="heist_175"Ik voel me ook niet geroepen om voor iedereen uit te maken hoe hij of zij zonder auto of door beperkter gebruik te maken van de auto toch op zijn werk geraakt.
Je voelt je niet geroepen... [/quote]
Daarmee bedoelde ik dat ik niet voor iedereen het alternatief ga uitdokteren.
Ik doe dat voor mezelf en voor collega's en vrienden.
Iedereen is slim genoeg om zich te bedienen van Google Maps, NMBS, ... en kan dus zelf wel uitmaken wat alternatieven zijn tov de auto.

@mening
Iedereen mag zijn/haar mening hebben, maar ik heb hier nog niet al te veel alternatieven gelezen?
Het enige alternatief is: allemaal keihard in de file gaan staan.
Dat is wat er nu massaal gebeurt, wat niet werkt, wat veel vervuiling en congestie creëert, etc.
Er is OV, dat is niet zaligmakend, dat is waar. Om mensen te stimuleren om toch meer OV te nemen, is een SKH een prima middel. Cfr de consultant met firmawagen die plots als interne wél met OV komt, omdat de auto (en de parking) plots te betalen is, waarbij het voordien deel uitmaakte van zijn verloningspakket.

Maar dus: als SKH schandalig is, formuleer andere suggesties om het verkeer draaglijker te maken en het milieu wat meer te sparen?
Opnieuw: DIFTAR heeft gewerkt. Wat we minder in de afvalbak hebben gestoken zijn we niet plots massaal in de beken gaan dumpen hé. Misschien is het sluikstorten gestegen, maar er is wel degelijk een gigantisch verschil sinds DIFTAR overal ingevoerd werd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

heist_175 schreef:Iedereen mag zijn/haar mening hebben, maar ik heb hier nog niet al te veel alternatieven gelezen?
Heb je er dan nog niet bij stil gestaan dat die er voor een grote groep ook gewoonweg niet zijn !
heist_175 schreef:Het enige alternatief is: allemaal keihard in de file gaan staan.
Dat is wat er nu massaal gebeurt, wat niet werkt, wat veel vervuiling en congestie creëert, etc.
Een mens is slim genoeg om zelf te oordelen over wat wel en niet werkt... dat moet vadertje staat heus niet doen.

Als dit persoon ervoor kiest om in te file te gaan staan... dan werkt dat duidelijk wel (want anders zou hij daar gewoon niet staan).
heist_175 schreef:Er is OV, dat is niet zaligmakend, dat is waar. Om mensen te stimuleren om toch meer OV te nemen, is een SKH een prima middel.
Je gaat dus mensen zonder alternatief dwingen in een oplossing die helemaal niet werkt ?

Lees m'n concreet voorbeeld... Kempen - Antwerpen (niet het centrum naast het station hé)... 2u onderweg met het OV, met de auto 30 a 40 minuten !

Ik denk dat je dan ook slim genoeg bent om in te zien dat indien ik zelfs nog een half uur extra in de file zou staan ik er nog steeds voor kies.

Zelfs indien men mij financiel gaat straffen... ja dan ga ik NOG STEEDS in die file staan omdat er gewoonweg GEEN alternatief tegenover staat.

SKH werkt dus gewoon niet... het treft alléén de financiel zwakkere (welke je dan ook vermoedelijk in de armoede/werkloosheid dwingt).
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

heist_175 schreef: @mening
Iedereen mag zijn/haar mening hebben, maar ik heb hier nog niet al te veel alternatieven gelezen?
Het enige alternatief is: allemaal keihard in de file gaan staan.
Er is OV, dat is niet zaligmakend, dat is waar. Om mensen te stimuleren om toch meer OV te nemen, is een SKH een prima middel. Cfr de consultant met firmawagen die plots als interne wél met OV komt, omdat de auto (en de parking) plots te betalen is, waarbij het voordien deel uitmaakte van zijn verloningspakket.

Maar dus: als SKH schandalig is, formuleer andere suggesties om het verkeer draaglijker te maken en het milieu wat meer te sparen?
Decentralisatie overheidsdiensten.
Glijdende werkuren.
Betere voor- en naschoolse opvang.
Belastingsvoordelen voor thuiswerk.
Beter openbaar vervoer (het is nu ronduit schrijnend tenzij je op een grote as woont)
Zware controles op rijgedrag en niet enkel snelheid, minder ongevallen = minder files.

Bv.
Allemaal moeilijker en duurder dan werkmensen 300 euro per maand uit hun zakken te kloppen natuurlijk.
Je kan het allemaal met een roze bril bekijken maar alle proefprojecten met kilometerheffing hebben toch al uitgewezen dat gedragsverandering slechts tijdelijk is. Dit is gewoon een poging om het toekomstig verlies van brandstofaccijnzen op te vangen met een flinke stijging van belastingsdruk er bovenop.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

heist_175 schreef:Cfr de consultant met firmawagen die plots als interne wél met OV komt, omdat de auto (en de parking) plots te betalen is, waarbij het voordien deel uitmaakte van zijn verloningspakket.

Dat is echt de nagel op de kop slaan.
Dikwijls genoeg gezien, eerst komen ze met een dikke firmawagen, de baas zegt het contract op na een jaar, maar biedt ze de mogelijkheid om als interne verder te werken en dan rijden ze met hun fietske naar het station om in tweede klas naar het werk te sporen, want de baas betaalt alleen tweede klas terug ...

Pak de autobestuurders in hun portemonnee, schaf de salariswagens af en voer een mobiliteitspakket in voor iedereen.
En voila, ineens plaats genoeg op de Belgische wegen om diegene die het er dan nog voor over hebben om met de auto naar het werk te gaan.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Autobestuurders worden al in hun portemonnee gepakt hoor, maakt u niet ongerust :lol:

Ik snap toch ook niet echt die redenering hoor. Denk je nu echt dat alle mensen in die file consultanten met dikke auto's zijn.
Het overgrote deel zijn gewoon werkmensen die helemaal niet in die auto willen zitten.

Nu kan ik wel snappen dat zo iemand die bij u bedrijf komt met een dikke bak afgunst veroorzaakt, maar om dat nu als excuus te gebruiken om gewone mensen te pluimen gaat er bij mij echt niet in.
Laatst gewijzigd door Devilzown 01 jul 2015, 21:52, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Of diftar gewerkt heeft stel ik toch in vraag, kom je wel eens in een bos ? Mij valt het op dat daar meer afval ligt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

duizend schreef:Pak de autobestuurders in hun portemonnee, schaf de salariswagens af en voer een mobiliteitspakket in voor iedereen.
Laat me raden: jij moet waarschijnlijk niet veel de baan op? Nogmaals, om te kotsen deze mentaliteit. Mensen laten betalen gaat niet plots alternatieven creëren. Eindresultaat gaat zijn dat we nog steeds in de file staan, maar nu gewoon meer betalen. Of denk je echt dat alternatieven creëren zo simpel is? Het OV kampt met gelijkaardige problemen als de wagen en die gaan niet plots verdwijnen, in tegenstelling zelfs.

Sommigen leven hier precies toch echt in een fantasiewereld. De jaloezie druipt er vaak ook van af, moesten ze zelf een bedrijfswagen krijgen zouden ze niet klagen. Zelf heb ik er ook geen, maar ik ga niet liggen wenen omdat iemand meer krijgt dan ik. Bedrijfswagens zijn ook niet de hoofdoorzaak van de files. Akkoord, die worden vaak misbruikt, maar mensen meer laten betalen omdat ze iets hebben dat jij niet hebt is gewoon zielig, verhuis dan naar een communistisch land hé als je dat niet kan verdragen.

Ik weet zelf trouwens ook niet wat de oplossing dan wel is, maar autobestuurders zomaar meer laten betalen zonder dat daar iets substantieels tegenover staat is het alvast niet, dat ziet het kleinste kind.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

gm123 schreef:Sommigen leven hier precies toch echt in een fantasiewereld.
En dat is dan nog zwak uitgedrukt... gelukkig zijn er ook nog mensen die wel een realistisch beeld hebben.

Ik begrijp trouwens niet waarom al die gelukkige treinreizigers zich zo'n zorgen maken om iemand die voor z'n plezier in de file gaat staan :roll:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Ik denk dat we eens massaal het OV moeten pakken en dat op zijn gat trekken.

Wij gaan ook met de auto werken momenteel.
Voor de kindjes er waren ben ik een jaar met de trein & plooifiets geweest, dat viel best mee. Ik was wel wat langer onderweg, maar het kostte me niks. En uiteindelijk ontbeet ik op de trein, dusja dat spaarde ik dan ook weer uit.
Nu sedert dat de kindjes er zijn, tweeling, is het praktisch niet haalbaar om de trein te nemen. Soms kunnen we samenrijden, maar soms zijn het ook andere uren en dan brengt mijn vrouw ze en ga ik ze halen. Aan de creche of station is het overal betaald parkeren, dus eerst naar huis fietsen en dan de auto pakken daar verlies je ook gigantisch veel tijd door. (en neen, een bakfiets/fietskar is geen optie, vind die dingen ronduit gevaarlijk in stedelijke gebieden)
Komt nog eens bij dat doordat ik in glijdende daguren werk, dat mijn werkgever mij "straft" als ik een treinabonnement pak. Dan heb ik nog 5 parkeerbeurten op jaarbasis. In de omgeving is't daar ook overal betaald parkeren.

Stel dat'k om 16u stop, tegen dat'k omgekleed en buiten ben is't 16u10. Heb een trein om 16u36 en ben in Kortrijk om 17u02. 2km naar huis fietsen, maar met uit station wandelen enzovoorts maakt dat dat'k tegen 17u15 thuis ben. De auto nemen en 10min naar creche rijden. Dus pakt dat'k daar tegen 17u30 ben. Met de auto ben'k er om 16u40 ten laatste.

Probleem is ook, als ik ze zou moeten brengen & halen, dat ik per definitie 50% extra moet betalen voor de creche omdat ze er langer dan 11u zijn. Moet om 6u40 de trein pakken, dus moet ze er zeker om 6u15 ten allerlaatste afzetten...

En verhuizen?
Met plezier, als je me een betaalbare woonst vindt, maar nog belangrijker een creche voor een tweeling die een beetje degelijke openingsuren heeft en niet de andere kant van de stad ligt want dan heb je hetzeldde probleem...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gm123 schreef: Bedrijfswagens zijn ook niet de hoofdoorzaak van de files. Akkoord, die worden vaak misbruikt, maar mensen meer laten betalen omdat ze iets hebben dat jij niet hebt is gewoon zielig, verhuis dan naar een communistisch land hé als je dat niet kan verdragen.

Toch wel, bedrijfswagens rijden per definitie altijd tijdens de spitsuren.
Schaf de subsidie van de salariswagens af en er rijden er minder dan de helft nog rond.

Tja en altijd weer dat onzinnig triestig argument van : gij hebt dat niet en gij zijt jaloers.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Bedrijfswagens rijden altijd tijdens de spits? Dan is het blijkbaar 24/7 spits?
Niet iedereen die een kantoorjobke heeft en 9 to 5 uren heeft een bedrijfswagen hé. Een groot deel van de bedrijfswagens zijn de wagens die het personeel "krijgt" zodat ze mobieler zijn, net buiten de kantooruren! En uiteraard zijn er ook een pak zelfstandigen op de baan en 90% heeft nu eenmaal daarvoor een wagen nodig...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef: Schaf de subsidie van de salariswagens af en er rijden er minder dan de helft nog rond.
Ah ja? En hoeveel van die afgeschafte wagens worden gewoon vervangen door nieuwe wagens denk je? Mensen zullen gewoon zelf voor hun wagen betalen in plaats van het te "krijgen". Reden hiervoor, en let nu goed op want het dringt precies niet door, er is geen alternatief voor velen. Kijk nu toch eens verder dan dat je neus lang is.

Beginnen met de wagen meer te belasten en bedrijfswagens ongunstig te maken gaat niets oplossen wanneer mensen genoodzaakt zijn hun auto te nemen, da's nu toch niet zo moeilijk te begrijpen, of wel? Ik ben het eens dat op lange termijn de wagen moet ontmoedigd worden, maar dat kan niet gebeuren voordat er voor het merendeel van de bevolking een volwaardig alternatief bestaat. En dat is nu absoluut niet het geval. Als je denkt van wel, heb je totaal geen greep op de realiteit of ben je gewoon zo kortzichtig dat je niet verder kan kijken dan je eigen situatie.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ik begrijp trouwens niet waarom al die gelukkige treinreizigers zich zo'n zorgen maken om iemand die voor z'n plezier in de file gaat staan :roll:
Congestie en vervuiling.

Dat jaloezieverhaal wordt er maar bijgetrokken zonder reden.
Ik heb zelf een firmawagen, maar ik ben er niet verknocht aan. Die staat nu geparkeerd aan het station van Mechelen, zodat ik met de trein kan rijden vanuit Mechelen.
Doorheen het jaar staat die in de garage thuis en neem ik de trein vlakbij.
Firmawagens zijn niet zozeer het probleem, ik ken heel wat mensen (waaronder ikzelf) die een firmawagen hebben, in de 5hoek werken en liever in de trein slapen, lezen, ... dan in de file te gaan staan.
Ik gaf het voorbeeld van de consultant met firmawagen die nooit andere mobiliteitsoplossingen zag dan zijn eigen wagen, tot hij intern werd. Dan is het OV plots wel goed :).
Om maar aan te geven dat mensen vaak niet verder kijken dan hun neus portefeuille lang is.

Maar opnieuw: laten we gezellig verder doen, er is geen probleem, we moeten dus ook niet naar een oplossing zoeken :bang: .
Wie is er dan naïef?

Overigens: dat zeg ik niet, hé.
Dat zegt AmCham (American Chamber of Commerce in Belgium).
DeStandaard 02/07/2015 - Amerikaanse bedrijven bezorgd over Belgische files
De leden van de Chamber, met onder andere ManpowerGroup, Caterpillar en Hewlett-Packard, maken zich steeds meer zorgen over de mobiliteit in België. ‘De files beginnen te wegen op de productiviteit van hun werknemers en op hun logistieke ketens’, zegt Claes. ‘Het is hoog tijd dat er oplossingen komen.’ De bedrijfswagen is daarbij voor AmCham geen heilige koe: ‘Die is er gekomen, veel later dan in andere landen, om de hoge belastingdruk te compenseren. Als een verschuiving kan helpen de congestie op te lossen, zijn we daar niet tegen.’
Zij die oplossingen zoeken zijn naïef, leven in een droomwereld.
Yeah right.

Het is natuurlijk veel gemakkelijker om suggesties af te knallen, dan om zelf met alternatieven te komen.

@verbinding Kempen-Antwerpen
Kempen bevat zoveel gemeenten dat ik u geen tips kan geven. Enkele binnenkoppers uit de Kempen in de provincie Antwerpen: Essen, Turnhout, Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Mol met alvast een rechtstreekse aansluiting naar Antwerpen met de trein. Vanuit de gemeenten errond kan je dan eventueel met de auto tot in één van die gemeenten rijden om daar de trein te nemen. Een collega uit Nijlen rijdt met zijn firmawagen (een hele dikke zelfs, een 3reeks GT full option :-o ) naar Lier, neemt daar de (rechtstreekse) trein naar Brussel Centraal en neemt dan de metro. OV krijgen wij volledig terugbetaald.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ik begrijp trouwens niet waarom al die gelukkige treinreizigers zich zo'n zorgen maken om iemand die voor z'n plezier in de file gaat staan :roll:
Congestie en vervuiling.

Dat jaloezieverhaal wordt er maar bijgetrokken zonder reden.
Ik heb zelf een firmawagen, maar ik ben er niet verknocht aan. Die staat nu geparkeerd aan het station van Mechelen, zodat ik met de trein kan rijden vanuit Mechelen.
Doorheen het jaar staat die in de garage thuis en neem ik de trein vlakbij.
Firmawagens zijn niet zozeer het probleem, ik ken heel wat mensen (waaronder ikzelf) die een firmawagen hebben, in de 5hoek werken en liever in de trein slapen, lezen, ... dan in de file te gaan staan.
Ik gaf het voorbeeld van de consultant met firmawagen die nooit andere mobiliteitsoplossingen zag dan zijn eigen wagen, tot hij intern werd. Dan is het OV plots wel goed :).
Om maar aan te geven dat mensen vaak niet verder kijken dan hun neus portefeuille lang is.

Maar opnieuw: laten we gezellig verder doen, er is geen probleem, we moeten dus ook niet naar een oplossing zoeken :bang: .
Wie is er dan naïef?

Overigens: dat zeg ik niet, hé.
Dat zegt AmCham (American Chamber of Commerce in Belgium).
DeStandaard 02/07/2015 - Amerikaanse bedrijven bezorgd over Belgische files
De leden van de Chamber, met onder andere ManpowerGroup, Caterpillar en Hewlett-Packard, maken zich steeds meer zorgen over de mobiliteit in België. ‘De files beginnen te wegen op de productiviteit van hun werknemers en op hun logistieke ketens’, zegt Claes. ‘Het is hoog tijd dat er oplossingen komen.’ De bedrijfswagen is daarbij voor AmCham geen heilige koe: ‘Die is er gekomen, veel later dan in andere landen, om de hoge belastingdruk te compenseren. Als een verschuiving kan helpen de congestie op te lossen, zijn we daar niet tegen.’
Zij die oplossingen zoeken zijn naïef, leven in een droomwereld.
Yeah right.

Het is natuurlijk veel gemakkelijker om suggesties af te knallen, dan om zelf met alternatieven te komen.

@verbinding Kempen-Antwerpen
Kempen bevat zoveel gemeenten dat ik u geen tips kan geven. Enkele binnenkoppers uit de Kempen in de provincie Antwerpen: Essen, Turnhout, Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Mol met alvast een rechtstreekse aansluiting naar Antwerpen met de trein. Vanuit de gemeenten errond kan je dan eventueel met de auto tot in één van die gemeenten rijden om daar de trein te nemen. Een collega uit Nijlen rijdt met zijn firmawagen (een hele dikke zelfs, een 3reeks GT full option :-o ) naar Lier, neemt daar de (rechtstreekse) trein naar Brussel Centraal en neemt dan de metro. OV krijgen wij volledig terugbetaald.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

Heist, bedrijfswagen & abonnement OV is naar mijn mening niet te combineren. Dat is 2x subsidies trekken.

Voor u werkgever is't uiteraard voordeliger zo, dan u het verschil op u rekening te moeten storten, maar correct is het niet.

Daarom zoals al aangegeven wordt, mobiliteitsbudget. En het voor werkgevers makkelijker maken om poolwagens te voorzien.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Maar opnieuw: laten we gezellig verder doen, er is geen probleem, we moeten dus ook niet naar een oplossing zoeken :bang: .
Wie is er dan naïef?
Niemand zegt dat er geen probleem is, iedereen zegt dat de zogenaamde oplossing helemaal geen oplossing is zonder dat er een waardig alternatief is. Dik verschil.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedrijfswagen & OV terugbetaling is prima te combineren.
Zowel mijn vorige als mijn huidige werkgever doen dat, ik ken nog wel een aantal werkgevers die dat doen.

@probleem.
Dus er is een probleem, maar laten we lekker voortdoen zoals we bezig zijn.
Het probleem is er vanzelf gekomen, het zal wel vanzelf weggaan? Ik dacht dat we die quote wel al ontgroeid waren?
Opnieuw: een voorgestelde oplossing afbreken is gemakkelijk, je zet uw hakken in het zand om de bestaande situatie zeker niet te veranderen.
Suggesties voor andere oplossingen heb ik nog niet horen/zien passeren, een zwaktebod?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Als de consultant met de wagen komt en eenmaal intern met het OV omdat zijn werkgever slechts dit terugbetaalt: is toch een correcte logica?
Als consultant wordt een veel hogere flexibiliteit verwacht (je bent 'leverancier') én in je dagvergoeding zitten de kosten van vervoer. In dit geval de reeds bestaande en in afschrijving zijnde bedrijfswagen van de consultant. Deze gebruikt de ter zijne beschikking gesteld vervoermiddel, en als werknemer doet hij hetzelfde.

Laatst nog gelezen dat tijdens de files 50% van de voertuigen bedrijfswagens zijn.

Ik heb er geen, rij met mijn eigen wagen, ben niet jaloers en kan alleen maar beamen dat niet elke werkplek deftig met het OV bereikbaar is. Sommige plaatsen kan je er geraken met het OV met de eerste trein maar geraak je niet meer thuis na 9u werkvloer (8u werk + 1u middagpauze), ook in de 5 hoek.
Nick
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb ook een bedrijfswagen (ik ben geen vertegenwoordiger, maar dit zat in mijn loonpakket).
Mijn afstand woon-werk is 130km; vroeger had ik mijn eigen wagen en reed ik evenveel kilometers.
1. Het is niet omdat ik een bedrijfswagen heb dat ik meer km's rijd, zowel prive als professioneel!
2. Ik ga ook het openbaar vervoer niet nemen omdat ik plots km-heffing zal moeten betalen.

De reden?
Omdat het gewoonweg veel te lang zou duren om er te raken en terug EN ik dan ook niet flexibel genoeg ben om kinderen op te halen, vlug iets halen in een winkel, als ik plots naar ergens moet,...

Ter vergelijking;
1. Met de auto 130km -> 1:30
2. Met openbaar vervoer: 3:30 (als alles vlot gaat, en er geen stakingen zijn en ik nergens een overstap mis want de overstap is soms maar met 5min verschil en interval van 30min!
Ik moet met fiets of bus naar het station; met trein naar Gent, in station met bus naar andere halte en van daar dan nieuwe lijn naar werk! En te voet tussen een van de punten gaat niet want dat is makkelijk nog eens 20 minuten. En met al die stakingen zou dat een ramp zijn.

Ik snap trouwens niet waarom er altijd geklaagd wordt over bedrijfswagens; er zullen er tussen zijn die er geen nodig hebben: ok
Maar als ik er nu een krijg of niet... ik heb een auto nodig en ik zal blijven met auto naar het werk rijden!
Laatst gewijzigd door Nick 02 jul 2015, 14:18, in totaal 1 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer
Provider

45 min over 130 km? Dan moet je toch heel wat boetes krijgen, niet? Of bedoel je 65km enkel?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Uw randvoorwaarden voor de trein: stakingen, vertragingen, ... gelden even goed voor de auto: ongevallen, regen, ...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer
Provider

Vaganzza schreef:45 min over 130 km? Dan moet je toch heel wat boetes krijgen, niet? Of bedoel je 65km enkel?
Ik was precies hetzeflde aan het denken... :) :|
Nick
Member
Member
Provider

Heb het aangepast. ;-)
In de 15 jaar dat ik heen en weer pendel (E40); heb ik amper files meegemaakt in vergelijking met het aantal stakingen. De files starten meestal na Zwijnaarde.
Soms sta ik eens in de file door werken/ongeval maar in ergste geval is dat een half uur/45min erbij en meestal is dat dan niet 's avonds nog eens in de terugrit ook.
Probleem is als er een vertraging is met een bus/trein; dan kan dat heel het verdere parcour serieus vertraging geven als er bv maar iedere 20min een trein is en iedere 30min een bus.
Dus in mijn geval komt dat totaal niet voordelig qua tijd; ook al kan ik het nog beperken tot 3u.

Even ter info: Ik heb dit trouwens een keer uitgeprobeerd in de praktijk om te zien hoe het er in het echt aan toe ging en niet enkel volgens de tijdschema's in theorie. En zonder enig probleem was dat iets van 3u20min. En dat was dan nog met haasten zodat ik zeker nergens vertraging had.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gm123 schreef: Ah ja? En hoeveel van die afgeschafte wagens worden gewoon vervangen door nieuwe wagens denk je? Mensen zullen gewoon zelf voor hun wagen betalen in plaats van het te "krijgen". Reden hiervoor, en let nu goed op want het dringt precies niet door, er is geen alternatief voor velen. Kijk nu toch eens verder dan dat je neus lang is.
En voor velen is er WEL een alternatief, er wordt nu gewoonweg niet naar gekeken want de wagen is gratis en/of sneller.
En neen ik moet hier geen voorbeelden lezen van "ik moet van hier naar daar en kijk er is geen alternatief"
Dan rij je toch gewoon met de wagen, zonder files want al wie WEL een alternatief heeft gaat zijn gedrag wijzigen als het echt geld kost.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

duizend schreef:En voor velen is er WEL een alternatief
Waarschijnlijk verstaan we iets anders onder "alternatief"... voor mij is dat niet het bestaan van een OV traject waarbij je 's morgens en 's avonds telkens een uur langer onderweg bent (en alle sociale gevolgen die dit heeft op je gezinsleven) en het aan enige flexibiliteit totaal ontbreekt.

Trouwens de trein... leuk in dit weer zonder airco (ja misschien heeft jou lijn dat wel maar hier alvast niet).
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Het OV... voor de een een zegen, voor de ander een vloek.
Toegegeven, ik ben enkele reis ook 2u45 onderweg met het OV ('s morgens van 6u35 om met een beetje geluk om 9u20 aan te komen en 's avonds van 15u55 om om 18u35 thuis te komen - deur tot deur), maar de auto is voor mij geen waardig alternatief. Dan doe ik er ook minstens 2u30 over om er te geraken, en door het drukke verkeer heb ik al koppijn van voor mijn werkdag begint. Op de trein doe ik mijn laptop open en ga ik aan het werk, zowat volledig als werktijd gerekend.

Ik merk doorheen de reacties dat sommigen echt niet zonder wagen kunnen en anderen dat niet (willen) begrijpen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij/zij de wagen nodig heeft of - zonder al te veel in te boeten aan comfort - voor het OV kan kiezen.
Computer(k)nul
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef: Waarschijnlijk verstaan we iets anders onder "alternatief"... voor mij is dat niet het bestaan van een OV traject waarbij je 's morgens en 's avonds telkens een uur langer onderweg bent (en alle sociale gevolgen die dit heeft op je gezinsleven) en het aan enige flexibiliteit totaal ontbreekt.
Als er volgens jou geen alternatief is rij je gewoon met je eigen wagen en betaal je de volle pot, toch niet moeilijk.
Van het geld dat je gespaard hebt door in het hol van pluto te gaan wonen kan het er gerust af.
En anders verhuizen of van werk veranderen.
Of inderdaad accepteren dat je wat langer van huis bent.

Je ziet : mogelijkheden genoeg, maar voor jou moet het blijkbaar zijn ikke alleen in mijne auto die door de staat gesponsord wordt.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Huidige reismethode naar het werk : Auto

Heen :
Vertrek : 07u
Aankomst : 07u50 (incl. parkeren, wandelen naar werkplek)

Afstand : 45 km (enkel)

Terug :

Vertrek : 16u30 (soms later wegens vergadering, e.d.m. : 17u30 )
Aankomst : 17u30 (i.g.v. vergadering : 18u30 )
Nota : zo'n vergadering valt maar zo'n 3 tot 5 keer per jaar voor.

Enkele keren per week worden de verplaatsingen naar huis gecombineerd met inkopen doen bij winkels die langs of vlakbij de reisweg naar huis gelegen zijn.

Alternatief : Openbaar vervoer (bus, trein is er gewoon niet)

Gegevens komen uit de officiële routeplanner van De Lijn

Heen

Vertrek : 06u23

Aankomst : 08u31

[+ 9 min. wandelen tot aan werkplek = 08u40, info buitenuit de routeplanner De Lijn]

Terug :

Vertrek : 17u17
Let op ! Ten laatste om 16u37 moet ik bellen om een belbus te reserveren, want deze moet minimum 2 uur op voorhand worden aangevraagd (1)

Aankomst : 19u06

Er is ook nog een mogelijkheid om te vertrekken om 17u42 of 18u03; telkens met aankomst om 20u06

Let op ! Belbus moet uiterlijk om 17u35 gereserveerd zijn. (1)

Voordeelprijs : 294 Euro per jaar met een jaarabonnement

(1) Belbus brengt me dan de laatste 5 of 12 kilometer naar huis (route verloopt anders op de verschillende tijdstippen).

Alternatief 2 : de fiets

90 km/dag
- Grote stukken route levensgevaarlijk om met de fiets te doen : o.a. enkele stukken waar er helemaal géén fietspad beschikbaar is. Er rijden hier dan ook nauwelijks fietsers. Zo weinig zelfs dat bestuurders van motorvoertuigen totaal verrast zijn als er toch eens een fietser is, met levensgevaarlijke situaties (zowel voor de fietser, bestuurder van het motorvoertuig, andere weggebruikers) tot gevolg.
- Geen mogelijkheid om op het werk te douchen.
- Veel te lange reistijd (ben geen wielertoerist, maar gewone fietser)

Alle waardering en respect trouwens voor de mensen die wel grotere afstanden woon-werk-verkeer met de fiets afleggen.

Als ik nog een alternatief gemist moest hebben : vul maar aan.

En dan te bedenken dat er hier ooit - in lang vervlogen tijden - een tram door het dorp reed. De stelplaats staat er nog steeds, alleen is er nu een drankenhal in gevestigd.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Nick
Member
Member
Provider

Als er volgens jou geen alternatief is rij je gewoon met je eigen wagen en betaal je de volle pot, toch niet moeilijkVan het geld dat je gespaard hebt door in het hol van pluto te gaan wonen kan het er gerust af.En anders verhuizen of van werk veranderen.Of inderdaad accepteren dat je wat langer van huis bent.
Je ziet : mogelijkheden genoeg, maar voor jou moet het blijkbaar zijn ikke alleen in mijne auto die door de staat gesponsord wordt.
Dat is wel wat heel kort door de bocht!
Niet iedereen woont in het hol van pluto, en dan nog...het OV moet hier rekening mee houden zodat het door iedereen kan gebruikt worden; waar dan ook!
Verhuizen doe je ook niet zomaar he, je kiest tenslotte niet waar je geboren wordt en je hebt een heel sociaal netwerk opgebouwd. (Dus telkens gaan verhuizen als je van werk verandert??? (zelf gekozen of ontslagen worden)... 'handig' :roll: )

Weeral worden mensen dat willen werken gestraft; het is op den duur voordeliger om gewoon thuis te blijven en van de staat te gaan leven via werkloosheidsuitkering.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Funfile schreef:Als ik nog een alternatief gemist moest hebben : vul maar aan.
Volgens sommigen blijkbaar verhuizen naar een grootstad in de vijfhoek of naast het werk. Al de rest is hol van pluto want daar zijn bij de besparingsrondes bij het openbaar vervoer ritten afgeschaft.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jouw avatar past perfect bij die post :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

duizend schreef:Van het geld dat je gespaard hebt door in het hol van pluto te gaan wonen kan het er gerust af.
De uitspraken worden hier dwazer met de minuut... regio Lier blijkt plots "het hol van pluto" waar bouwgrond volgens jou gratis wordt gegeven :bang:
duizend schreef:En anders verhuizen
Gisteren werkte ik in Nederland, woensdag Antwerpen LinkerOever, Dinsdag Antwerpen Haven, ... je moet bij eens vertellen waar ik dan moet gaan wonen... straks ga je nog vertellen dat ik in een woonwagen moet gaan wonen of wat ?
duizend schreef:of van werk veranderen.
Ben jij wereldvreemd of wat... zijn er jobs in overvloed ? Wei gaat plots dan het werk voor die bedrijven doen... of moeten die gewoon maar sluiten en wegtrekken uit Belgie volgens jou ?
duizend schreef:Of inderdaad accepteren dat je wat langer van huis bent.
En de kinderen op kostschool sturen voor gans de week en thuiskomen, eten en in bed kruipen of wat ?
duizend schreef:Je ziet : mogelijkheden genoeg, maar voor jou moet het blijkbaar zijn ikke alleen in mijne auto die door de staat gesponsord wordt.
Stop alsjeblief met je afgunst... ze druipt eraf :!: Trouwens als mijn baas me die morgen niet meer geeft (mag geven) dan zal ik er zelf één moeten aanschaffen en de kilometers doorrekeken... denk je nu echt dat er plots auto's gaan verdwijnen ?

Dit is gewoon een non-discussie door enkele mensen die totaal wereldvreemd zijn en vinden dat je maar iedereen moet straffen die niet in hun beeld past. Alvast veel geluk in het leven met dergelijke mentaliteit... je zal er ver mee komen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik kan me niet herinneren dat de kilometerheffing iedereen van de baan probeert te houden?
Als je dus constant bij andere bedrijven/klanten/... moet zijn, dan zal de auto voor u waarschijnlijk het handigste/eenvoudigste zijn. Niemand gaat dat afstrijden.
Maar heus niet iedereen moet elke dag ergens anders werken, als je al die mensen al op alternatieven krijgt, word jij ook gelukkiger omdat je minder lang onderweg bent.

Overigens is "Kempen" plotseling "regio Lier" geworden.
In een eerdere post zei je dat je vanuit de Kempen niet tot in Antwerpen geraakt op een redelijke termijn.
Vanuit Lier (én omstreken: Nijlen, Berlaar, ...) is er een rechtstreekse verbinding naar Antwerpen.
Maar voel u zeker niet aangevallen of verplicht: als jij elke dag bij een andere klant moet zijn, geniet van de autorit op een veel minder drukke autosnelweg.

Die extra belasting - als je veel kilometers doet zal je netto méér betalen - zal je er maar bij moeten nemen. Ofwel is dat de prijs van het comfort (als er alternatieven zijn), ofwel is dat de prijs die uw baas voor zijn rekening zal moeten nemen (als het niet anders kan, zoals in uw geval blijkbaar).
Die meerkost is dan de vergoeding voor de vervuiling.
Of is het schandalig om de vervuiler te laten betalen?

Economie en vervuiling hoeven niet per sé hand in hand te gaan, het hangt er gewoon vanaf hoe je u als maatschappij organiseert.
Dus kom niet af met: dan gaan alle bedrijven failliet :-) .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

heist_175 schreef:Ik kan me niet herinneren dat de kilometerheffing iedereen van de baan probeert te houden?
Jou stelling is nochtans iedereen straffen... noodzaak of niet, alternatief of niet... STRAFFEN !
heist_175 schreef:Maar heus niet iedereen moet elke dag ergens anders werken, als je al die mensen al op alternatieven krijgt, word jij ook gelukkiger omdat je minder lang onderweg bent.
Ik ben blijkbaar niet zo naief als jij... ik geloof niet dat SKH enige impact gaat hebben (mensen roken ook niet minder omdat een pakje ondertussen al een veelvoud kost, en dan spreken we nog over iets niets essentieels). In het beste geval ga je een korte dip zien tot mensen realiseren dat er geen alternatief is en hun sociaal leven volledig om zeep is omdat ze veel langer onderweg zijn.
heist_175 schreef:Overigens is "Kempen" plotseling "regio Lier" geworden.
In een eerdere post zei je dat je vanuit de Kempen niet tot in Antwerpen geraakt op een redelijke termijn.
Vanuit Lier (én omstreken: Nijlen, Berlaar, ...) is er een rechtstreekse verbinding naar Antwerpen.
Lier is volgens mij nog steeds de Kempen... trouwens Antwerpen is groter dan enkel het station alléén. Trouwens ik woon niet in Lier zelf en verlies al minstens 15 a 20 minuten om gewoon tot aan het station te rijden (waar de parking steeds volzet is) aangezien je toch een klein beetje marge wil (per ongeluk de vuilkar voor je 's morgens en je bent je trein kwijt). Antwerpen is dan redelijk goed voorzien van trams maar kijk maar eens hoelang het in beslag neemt om tot bijvoorbeeld het nieuwe justituepaleis te geraken of in de haven.

Kortom... je weet niet waarover je praat... "er is een rechtstreekse trein" is het verste dat je inlevingsvermogen geraakt.
heist_175 schreef:geniet van de autorit op een veel minder drukke autosnelweg.
Waar haal je toch het idee dat het minder druk zal zijn... wishfull thinking ? Waar zijn studies dat dit werkt ?
heist_175 schreef:ofwel is dat de prijs die uw baas voor zijn rekening zal moeten nemen (als het niet anders kan, zoals in uw geval blijkbaar).
Die meerkost is dan de vergoeding voor de vervuiling.
Je begrijpt toch dat jij de eerste zal zijn die die meerkost zal betalen... en aangezien onze bedrijven het nu reeds moeilijk hebben om te concurreren gaat dit onherroepelijk jobs kosten.
heist_175 schreef:Die meerkost is dan de vergoeding voor de vervuiling.
Dus als ik betaal mag ik vervuilen... moest het geld dan ook nog naar het milieu gaan :bang:

Dergelijke uitspraken geven pas aan hoe absurd we bezig zijn ! Ik denk dat de auto al meer dan genoeg geld in het laadje brengt... maar vanuit je afgunst kan ik natuurlijk begrijpen dat je liever iemand anders treft dan in eigen boezem te kijken.
heist_175 schreef:Dus kom niet af met: dan gaan alle bedrijven failliet :-) .
Alle niet... maar het gaat banen kosten... leuke boodschap aan de mensen in deze tijd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Technieker als eerste werk bij u omdat uw probleem het belangrijkst is ? dat kost dan XXX€ meer, meneer.
Technieker per direct naar u toe ? dat zal niet gaan , de trein rijdt pas over een uur meneer.
Technieker in het centrum van Brussel ? Met vervangstukken ? begin uw geld maar te tellen.

Service zal er dan op achteruit gaan of duurder worden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

Ik denk dat niemand echt een probleem heeft met mensen die wel degelijk een alternatief hebben te forceren om gebruik te maken van dit alternatief (hoe dit dan praktisch in z'n werk zou gaan, geen idee). Maar zomaar een algemene kilometerheffing doet gewoonweg iedereen pijn, en geen klein beetje. Het zogenaamd wegvallen van wegentaks en BIV compenseert niets, een druppel op een hete plaat. Wegvallen van accijns op benzine geloof ik nooit. Dat vechten onze buurlanden direct aan vrees ik. Dus dan gaan we EN enorme accijnzen op benzine EN KM-heffing mogen betalen.

Ideeën zoals "verhuizen naar uw werk", "veranderen van werk" zijn gewoon financieel en economisch onhaalbaar voor het gemiddelde gezin (een huis verkopen en kopen is ook allesbehalve gratis in dit land dankzij de veel te hoge registratierechten), laat staan dat er genoeg jobs zouden zijn. News flash, die zijn er niet. Het komt er op neer dat een KM-heffing een ENORM zware verhoging van belastingen zou betekenen zonder maar enige impact op het milieu.

Tot op de dag dat er feilloos werkend OV is in dit land, waar je op redelijke manier en tijd op de meeste plaatsen kan geraken, is een KM-heffing een zware belastingverhoging die 0,0 impact op het milieu gaat hebben en alleen maar zal leiden tot sociale drama's.
Maar mensen eerst gaan belasten met een KM-heffing en dan maar hopen dat het OV volgt met verbetering is toch pure waanzin? Moest er een garantie zijn dat dat geld efficiënt gebruikt gaat worden om een feilloos OV net uit te bouwen dan zou ik achter het idee kunnen staan. Maar, gezien het trackrecord van onze overheid, zal dit nooit gebeuren. Dat geld gaat verkwist worden en na een tijdje zijn we het allemaal toch gewoon om die extra taks te betalen maar staan we tegelijk nog altijd in de file want anders hebben we geen werk. En het milieu (waar het hier toch om gaat?) zal er geen hol op vooruit gegaan zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”