r2504 schreef:Hoe naïef kan je zijn... geloof je nu echt dat er met SKH plots een daling van meer dan 50% gaat zijn op de reistijd
Nou, dat is helemaal niet zo naïef.
Een weg heeft een bepaalde capaciteit. Tot die capaciteit gaat alles goed, geen file.
Eens je dan 1 auto toevoegt, heb je file.
Je hieft niet zo gek veel auto's weg te halen om geen file meer te hebben.
In de realiteit is het iets complexer omdat je met op- en afritten zit, maar het basisprincipe blijft hetzelfde.
Verminder het aantal voertuigen op de weg met 10-15% en veel files verdwijnen.
Dat is wat ze in Nederland hebben bereikt door masaal te investeren in extra capaciteit op de weg. De intensiteit daalde 10-15% en de files verdwenen.
Dat is ook wat ze in Antwerpen gedaan hebben op de snelweg naar de Kempen: een beetje extra capaciteit (en niet eens heel de dag) en de files werden veel korter.
Misschien een cursus wachtlijntheorie en productie&logistiek lezen
Verder quote je wel heel selectief.
@capaciteit
Dat is een vicieuze cirkel. Wachten tot de capaciteit er is om te investeren. Niet investeren voor er vraag is.
Iemand moet de eerste stap zetten

.
@koppig
Mensen zijn misschien niet koppig, maar alvast niet flexibel. In plaats van vast te houden aan de heilige koe, zoek alternatieven.
Ik voel me ook niet geroepen om voor iedereen uit te maken hoe hij of zij zonder auto of door beperkter gebruik te maken van de auto toch op zijn werk geraakt.
Ik zie in mijn omgeving veel mensen - opnieuw: niet sales - die perfect met OV zouden kunnen komen werken (voornamelijk Brussel, Leuven en Antwerpen), maar dat gewoon weigeren. Ook zie ik consultants die na jarenlang de loftrompet afgestoken te hebben over de auto en hun "fileleed", plots toch het OV ontdekken als ze als "interne" bij diezelfde klant gaan werken en dus geen firmawagen meer
krijgen in hun loonpakket hebben.
@treinen
Er kunnen nog massa's treinen bij, alleen durft er niemand bij de NMBS de beslissing te nemen om niet iedereen door de Noord-Zuid tunnel te proppen.
Overigens hoe je geen treinen toe te voegen om de capaciteit te verhogen: langere treinen en dubbeldeks verhoogt de capaciteit zonder extra treinen toe te voegen
(een voorbeeld van uw selectief citeren)
@volgzame werknemer
Ik weet niet in welke sector jij actief bent, maar we werken allen toch op de Belgische/Vlaamse arbeidsmarkt?
Tot nader order kies je uw werkgever toch zelf (tenzij "aangemoedigd" door de RVA).
Heel wat bedrijven - behoudens shiften - hebben glijdende uren.
Hoe heb jij geen controle over het moment waarop je rijdt en waar je rijdt?
Als je in Leuven moet zijn, lijkt het me logisch dat je niet via de ringweg van Aarlen gaat rijden, maar verder?
Om in Leuven te geraken zijn er treinen, fietsen, ...?
@krant in trein
Ik prijs mij gelukkig dat ik flexibel kan denken en beslissen hoe ik naar mijn werk ga, zonder dogmatisch aan "auto" te denken.
Versta me niet verkeerd, een leven zonder auto zou heel lastig zijn. Maar mijn mobiliteit begint noch eindigt met mijn auto.
Ik zou medelijden kunnen hebben met zij die in de file willen staan, maar omdat het een keuze is, vind ik het eigenlijk gewoon bizar en jammer. Daarenboven vervuilen al die filerijders mijn omgeving

.
@plezier in de file
Een propvolle Singel, elke ochtend.
Een provolle kleine ring, elke ochtend.
Allemaal mensen die liever in de file staan dan op de trein te slapen.
Tenzij dat allemaal sales zijn die meerdere klanten per dag moeten doen.
De salesmensen in mijn omgeving blijven tot dik na 9u thuis (hetzij in hun bed, hetzij voorbereidend werk) en gaan dan pas op de weg, omdat er dan minder verkeer is. Iedereen die toch zo hoognodig met de auto moet, is dan al op kantoor voor een hele dag en dat maakt de reistijd korter.