SP.A lost taboe op kilometerheffing personenwagens

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 28/06/2015 - SP.A lost taboe op kilometerheffing personenwagens
Dat SP.A zich steeds verzet heeft, was ‘vanuit een terechte bekommernis voor mogelijke asociale effecten’, aldus Vandenbroucke. ‘Maar als wij de regeringspartijen vragen om zonder taboes naar de taxshift te kijken, dan mogen we zelf ook geen taboes hebben als het over mobiliteit gaat.’

Een eventuele kilometerheffing hoort echter niet thuis in een loutere besparingslogica, zo trekt de SP.A’er wel nog een lijn in het zand voor mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). ‘Het openbaar vervoer wordt duurder, de dienstverlening wordt afgebouwd. Als je dat eerst doet, dan kan je daarna de mensen toch niet vragen om te betalen als ze met de wagen rijden’, zo hekelt Vandenbroucke nog het beleid van Weyts.
Beetje bij beetje worden de obstakels opgeruimd...
Als vanaf april 2016 de vrachtwagensector de kinderziektes eruit haalt, staat niets de kilometerheffing voor personenwagens in de weg.

DIFTAR: gedifferentieerd afval tarief, oftewel je betaalt voor uw vervuiling en congestie
:banana: :banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:DIFTAR: gedifferentieerd afval tarief, oftewel je betaalt voor uw vervuiling en congestie
Bij ons heeft dat al lang een andere naam gekregen... DIFSTAL ! (maar da's voor een ander topic)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DIEFSTAL
geDIfferentieerd en EFficient Systeem Ter Afvalvermindering en Leefmilieubevordering

dat kan dus ook :)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Kan je dat niet patenteren? 8)
Computer(k)nul
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

[off-topic]
Mijne foscam heeft onlangs ontdekt dat de buur aan afvaltoerisme doet door dat DIFTAR gedoe. Enfin, weer een deukje in mijn geloof in de goedheid van de mensheid.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Een collega van mij ging 4 weken op vakantie naar Spanje, kreeg een factuur van 2 ophalingen van GFT tijdens zijn verlof. De buurman had zijn bak 2 keer buiten gezet. :)

Ken nog mensen die bij huisvuil in de ochtend hun bak moeten nakijken want ineens zit die een stuk voller.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Hier toen het nog diftar was kon je in optie een slot krijgen op je container. Maar soit wegens te duur om te verwerken is diftar er weer uit gegaan.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb heel die discussie maar met een half oog gevolgd. Stel dat die kilometerheffing ingevoerd wordt, hoe zit het dan met de huidige verkeersbelasting? Valt die dan weg? Mijn boerenverstand zegt van wel, maar met die sjarels in de Wetstraat weet ge natuurlijk nooit.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Maglor schreef:Ik heb heel die discussie maar met een half oog gevolgd. Stel dat die kilometerheffing ingevoerd wordt, hoe zit het dan met de huidige verkeersbelasting? Valt die dan weg? Mijn boerenverstand zegt van wel, maar met die sjarels in de Wetstraat weet ge natuurlijk nooit.
Als ze u in de spits 0,15€/km zullen aanrekenen dan kunt ge toch zelf rekenen dat ge met de volledige vrijstelling van verkeersbelasting niet ver zult rijden op een jaar.
DAT noemen ze dus een taxshift: een habbekrats (25€/maand netto) en langs de andere kant tot 15€/dag aan kmheffing aanrekenen (west-vlaming die aan de andere kant van Brussel zijn werkplek heeft).
Doppen zal binnenkort meer opbrengen dan werken-kosten om op t werk te geraken.
Wat Zij uit het oog verliezen is dat je 8u op de werkvloer moet zijn+1u middagpauze dus dat je je altijd in de dure spits moet verplaatsen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Een deel van het doel van de kilometerheffing is natuurlijk dat die persoon uit Brugge gaat nadenken of een job dichter bij huis niet interessanter is natuurlijk.
Allemaal voordelen
* minder kilometerheffing betalen
* minder lang onderweg
* andere mensen hebben minder file

Maar na verloop van tijd zal de heffing dan wel omhoog gaan om de staatsinkomsten te vrijwaren :)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Een Bruggeling heeft dan nog het voordeel van een uitgebreid (allez, vroeger toch) openbaar vervoer te hebben, zowel qua bus als trein.
Als je in the middle of nowhere woont, is dat wel even anders...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan en moet u ook de vraag stellen waar de SPA wél zijn slag heeft thuisgehaald.
Geloof maar niet dat ze dit uit menslievendheid doen. Ergens hebben ze een deal gekregen waarbij ze hun verzet in dit dossier laten varen, maar in een ander dossier dan wel mogen scoren.
De vraag is: welk dossier.

Over 20-30 jaar lezen we daarover in de memoires van deze of gene politicus.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Sinna schreef:Een Bruggeling heeft dan nog het voordeel van een uitgebreid (allez, vroeger toch) openbaar vervoer te hebben, zowel qua bus als trein.
Als je in the middle of nowhere woont, is dat wel even anders...
Dat zijn zaken die je op voorhand weet.
Ik heb bewust voor een woonplaats gekozen met goed openbaar vervoer, en ik kan in Brussel gaan werken met de trein.

Als iemand in de middle of nowhere gaat wonen, moet ie niet zagen dat het moeilijker/duurder is om op het werk te geraken.

Een belasting(zoals een kilometerheffing) gebruiken om een mentaliteitswijziging te veroorzaken is perfect legitiem. Met de sigaretten doen ze dat ook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stroper schreef:Dat zijn zaken die je op voorhand weet.
Oh, dus mensen in bepaalde regio's hebben meer rechten als andere ? Stel je voor dat iedereen in Belgie in grootsteden gaat wonen.
Stroper schreef:Ik heb bewust voor een woonplaats gekozen met goed openbaar vervoer, en ik kan in Brussel gaan werken met de trein.
Zo stabiel is openbaar vervoer niet altijd... stations die gesloten worden, dienstregeling die aangepast wordt, buslijnen afgeschaft...
Stroper schreef:Als iemand in de middle of nowhere gaat wonen, moet ie niet zagen dat het moeilijker/duurder is om op het werk te geraken.
Ik heb ondertussen twee werkgevers gehad... echter is de hoofdzetel van het bedrijf al zes maal verhuist (nieuwe locatie en overname).

Ik werk trouwens nooit vanop kantoor maar ben haast altijd bij klanten.
Stroper schreef:Een belasting(zoals een kilometerheffing) gebruiken om een mentaliteitswijziging te veroorzaken is perfect legitiem.
Wat mij betreft is het een middel om de laatste gemotiveerde mensen ook nog hun nek om te draaien ! (en ze richting uitkering te duwen)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Iedereen heeft evenveel rechten/plichten.
Maar als je in DePanne gaat wonen, is het niet absurd dat je langer onderweg bent naar Brussel dan wanneer je in Vilvoorde woont.
Overigens heeft iemand uit DePanne ook evenveel of even weinig recht om het milieu te verpesten dan iemand uit Vilvoorde.

Dus: de vervuiler betaalt.
Als je in DePanne woont en per sé in Brussel wilt gaan werken (tenslotte krijg je gemiddeld in Brussel een hoger loon), dan zal je moeten betalen voor de congestie en vervuiling die je creëert. Als je dat niet ziet zitten, kan je verhuizen naar waar je maar wilt.
Je hoeft ook niet in de 5hoek te wonen om vlot met OV naar Brussel te geraken. Naar Brussel zijn er veel treinen, maar ook metro of fietsostrades.

De kans is reëel dat het een aanpassing vergt (net zoals het nieuwe circulatieplan van Brussel centrum), maar het milieu en wij dus allemaal gaan er wel bij varen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Als je in DePanne woont en per sé in Brussel wilt gaan werken
"Per sé"... je doet precies of er op iedere hoek van de straat werk in overvloed te vinden is :nono:

Ik denk dat je vandaag de dag al blij mag zijn dat je werk kan vinden... of het nu in de Panne, Limburg of Brussel is.

Maar blijkbaar is de boodschap... als je niet naast de deur kan werken gaan we je nog eens extra belasten omdat je flexibel bent en wil werken :bang:
heist_175 schreef:maar het milieu en wij dus allemaal gaan er wel bij varen.
Zijn groene mensen nu altijd zo naief... aan de andere kant van de wereld ligt men niet wakker over het milieu... en dat voelen we tot hier.

En om dat op te lossen gaan we in Brussel enkele straten afsluiten :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De booschap is: als je om te werken het milieu extra wil belasten, gaan we u daarvoor financieel straffen.
Is dat absurd?
DIFTAR
CO2 belasting VAA (al is dat een lachertje)
VIB/BV gebaseerd op CO2
E-peil van een woning (en vermindering KI die je kan scoren)

Niemand zegt dat je in DePanne moet gaan wonen hé. Dat is een eigen keuze.
Niemand zegt dat je in Brussel moet gaan werken hé. Dat is een eigen keuze.

Als je bij het kiezen van een woning enkel naar de woning kijkt en niet naar de ligging tov OV en aanverwanten, heb je echt onder een steen geleefd, de laatste 20-30 jaar.

Kiezen is verliezen.
Als je geen zotte afstanden wil afleggen, moet je misschien een kleinere woning kopen.
Als je een gigantische villa wil, met gigantisch veel grond rond, dan zal de bereikbaarheid misschien minder zijn.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik kan hier veel neerpennen uit eigen ervaring wat meteen tot de nuchtere feiten zou kunnen leiden waarom ik zelf een grote afstand moet afleggen totbmijn werkplek. Echter dit zou als te persoonlijke keuze discussie kunnen leiden.

Dan maar een situatieschets van een collega (die ooit op dezelfde locatie als ik werkte aan de andere kant van BXL), hij woonde iets dichter bij BXL als ik.
Hij heeft zijn job opgegeven om dichter bij huis te werken, op aanraden van zijn vrouw die onregelmatiger uren had. Gezien de werkplek in Gent was was hij binnen het half uur ter plaatse, totdat zijn opleiding was afgelopen .... dan werd hem een klant toegeschoven die niemand wou (lastige klant) en die was in Leuven gevestigd! Nog 50 km verder dan waar hij ooit met mij werkte!
En als klap op de vuurpijl, toen hij die klant zowat overwonnen jad nam het Gentse bedrijf een concurrent in Nederland over, ik moet er nu geen tekening bij maken zeker, hij moest ook nu en dan en meer nu voor enkele dagen in de week H&T naar Nederland.

Kwestie dat je kiest waar je woont en werkt maar niet waar je baas verwacht dat je opduikt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@baas

Dan zal de baas binnenkort moeten uitmaken of de meerkost aan kilometerheffing, de inkomsten bij/van die klant rechtvaardigt.
Of, als die baas de KMH niet op zich wil nemen: dan zal jij als werknemer moeten bepalen of het sop de kool nog waard is en je niet beter bij een andere WG kan gaan werken.

Op langere termijn gaan bedrijven zich niet meer verstoppen in Anderlecht of in Haasrode, maar terug dichter bij het centrum van een stad.
Op die manier geraak je er met OV zonder veel problemen.
Denk ook in termen van huurfietsen, cambio-auto's, taxi, ... om de last mile te doen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Bedrijven liggen gevestigd op industriezones en die liggen aan de afrit van een grote baan. Buiten een klein tijdslot 's morgens en 's avonds heeft niemand die bus nodig. Echter meer en meer flexibiliteit wordt verwacht van de werknemer, die dit wel ziet zitten, zodat buslijnen nog minder aanlokkelijk lijken. En als je dan nog wat van je privéleven wilt maken (ophalen kids, e.a.) dan is de wagen de enige optie.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Maglor schreef:Ik heb heel die discussie maar met een half oog gevolgd. Stel dat die kilometerheffing ingevoerd wordt, hoe zit het dan met de huidige verkeersbelasting? Valt die dan weg? Mijn boerenverstand zegt van wel, maar met die sjarels in de Wetstraat weet ge natuurlijk nooit.
Het is aan de politiek om te bepalen, wat ze mee "in het bad" trekken.
- Belasting op inverkeersstelling (BIV-
- Verkeersbelasting (VB)
- Accijnzen op brandstof

Aangezien het concept budgetneutraal moet zijn (qua inning), kan je maar ruimte voor incentives creëeren door VEEL componenten mee te nemen.
Als de VB €250 per jaar is, is uw sturingsmarge nogal beperkt. en BIV betaal je maar 1 keer.
Dus ga ik er vanuit dat de accijnzen of een deel ervan mee in het SKH-verhaal meegenomen worden.

Uiteindelijk zijn accijnzen nu al een soort kilometerheffing, maar niet slim (afhankelijk van locatie + tijdstip).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Dan zal de baas binnenkort moeten uitmaken of de meerkost aan kilometerheffing, de inkomsten bij/van die klant rechtvaardigt.
Je beseft toch dat die baas geen andere keuze heeft en dit dus gewoon zal doorrekenen aan de klant (jij dus !)

Uiteindelijk blijven we dus vervuilen (wees realistisch, dat is werken nu éénmaal) alléén gaan we het allemaal nog duurder maken (en de groenen gaan daar ook voor opdraaien).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Stroper schreef:
Sinna schreef:Een Bruggeling heeft dan nog het voordeel van een uitgebreid (allez, vroeger toch) openbaar vervoer te hebben, zowel qua bus als trein.
Als je in the middle of nowhere woont, is dat wel even anders...
Dat zijn zaken die je op voorhand weet.
Ik heb bewust voor een woonplaats gekozen met goed openbaar vervoer, en ik kan in Brussel gaan werken met de trein.

Als iemand in de middle of nowhere gaat wonen, moet ie niet zagen dat het moeilijker/duurder is om op het werk te geraken.

Een belasting(zoals een kilometerheffing) gebruiken om een mentaliteitswijziging te veroorzaken is perfect legitiem. Met de sigaretten doen ze dat ook.
Alleen werkt het bij sigaretten ook niet (eigen indruk, niet cijfers).

Persoonlijk kijk voor een woning wel naar de bereikbaarheid van mijn werk, maar ik besef goed dat die volgend jaar alweer helemaal anders kan zijn. Vorig jaar ben ik ook begonnen in Antwerpen, wat zeer bereikbaar was voor mij en ik ging er normaal 2 jaar zitten. Het is anders uitgedraaid, ik zit inmiddels meer dan een half jaar bij een klant in Haasrode en nu en dan in Genk. Dit zijn lange afstanden voor mij, OV is niet echt een optie en ik moet langs enkele zware punten. De extra uitdagingen die de job mij geeft en de kansen maken het dat waard voor mij. Maar evengoed kan het zijn dat ik volgend jaar op een totaal andere locatie sta en dus minder lang/langer onderweg ben. Daar kan je nu eenmaal bij het zoeken naar een woning niet altijd rekening mee houden :beerchug: . En als je nog thuis woont helemaal niet want dan hebben uw ouders die keuze gemaakt voor u (zij woonden dicht bij hun werk, maar volgend jaar gaat hun werk alweer wat verder verhuizen).

Btw, de vervuiler betaald, maar als iemand kiest voor een elektrische wagen om het milieu te ontlasten is deze toch enorm gesjareld? Voor hen gaat het duurder uitkomen als men de shift van de accijnzen haalt (wat volgens mij niet gaat gebeuren) (of begrijp ik het verkeerd? Ik heb me er nog niet ten volle in verdiept).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Daar zeg je iets
De minister verkondigde laatst nog dat elektrische wagens ondersteund moeten worden omdat belgie achterloopt.
En na de ondersteuning KMheffing waar hebben we die techniek nog gehoord
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik word hier depri van al die afko's.
Ik heb trouwens ook altijd begrepen dat het voor de burger een nuloperatie zou worden.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Toch zielig hoe de mensen die voor kilometerheffing zijn bijna allemaal mensen zijn die niet dagelijks de baan op moeten. Ik moet zelf niet ver rijden voor mijn werk, maar wees toch eens realistisch. De mentaliteit "ik moet niet betalen dus ik heb er geen last van" is ook om te kotsen. En dan nog afkomen met argumenten zoals "je kiest er voor" of "dan moet je maar verhuizen". Zijn die dan echt zo naïef om te denken dat mensen voor hun plezier in de file gaan staan?

En sommigen die dan denken dat een kilometerheffing de magische oplossing voor het probleem is.. er is een reden dat we met zoveel file zitten en een kilometerheffing gaat daar niets aan veranderen. Doek dat idiote idee nu toch eens op zeg.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Joe de Mannen schreef:Ik word hier depri van al die afko's.
Ik word oud..., maar wat zijn afko's?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

gm123 schreef:Toch zielig hoe de mensen die voor kilometerheffing zijn bijna allemaal mensen zijn die niet dagelijks de baan op moeten. Ik moet zelf niet ver rijden voor mijn werk, maar wees toch eens realistisch. De mentaliteit "ik moet niet betalen dus ik heb er geen last van" is ook om te kotsen. En dan nog afkomen met argumenten zoals "je kiest er voor" of "dan moet je maar verhuizen". Zijn die dan echt zo naïef om te denken dat mensen voor hun plezier in de file gaan staan?

En sommigen die dan denken dat een kilometerheffing de magische oplossing voor het probleem is.. er is een reden dat we met zoveel file zitten en een kilometerheffing gaat daar niets aan veranderen. Doek dat idiote idee nu toch eens op zeg.
Ik werk bij verschillende klanten en doe al zeker 6 jaar alles met het OV. Toegegeven: af en toe heb ik een auto nodig omdat het sneller is.
"Je kiest ervoor": misschien moet je de topics over SKH eens herlezen, telkens zijn er mensen die zeggen dat het OV wel kan, maar dat ze toch liever met de auto rijden (tijd, comfort, ...) Dus wel degelijk een keuze.

Sinds de invoering van DIFTAR is het afval ook gedaald.
Zit in de mensen hun portefeuille en het gedrag wijzigt.

SKH is dus geen "idioot idee", maar een manier om mensen die vervuilen en congestie veroorzaken, te laten betalen voor hun congestie/vervuiling.
Zo bizar klinkt dat toch niet.

Opnieuw: binnen de 5hoek van Brussel is er absoluut geen reden om met auto te komen, aangezien het OV meer dan toereikend is.
Vandaar: dat je nu nog fileplezier/-keuze hebt. Mensen vinden het leuker om in de file te staan, dan om met de trein te komen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Mijn auto, mijn vrijheid. Ik kies ervoor om in de file te gaan staan
Ik merk dat het vooral een kwestie van mentaliteit is: mijn voorkeur gaat uit naar (in deze volgorde): te voet, met de fiets, met het OV (bus/trein), en als het echt niet anders kan: de auto. Hierdoor staat de auto tijdens de week meestal stof te vangen, maar in 't WE kan ik niet zonder wegens ontoereikend OV. Mocht er een Cambio-stelplaats dichter in de buurt zijn (nu op ruim 6km), dan overwoog ik sterk om voor die enkele keer dat ik de auto nodig heb, lid te worden van Cambio.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

heist_175 schreef:...
Sinds de invoering van DIFTAR is het afval ook gedaald.
Zit in de mensen hun portefeuille en het gedrag wijzigt.
...
Ik merk vooral meer zwerfvuil in de beken rondom onze wijk sinds het containerpark hier significant duurder is geworden. :roll:
En wat afval betreft, pak ook de bron aan! Hoe sommige producten verpakt zijn...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef:
Stroper schreef:Dat zijn zaken die je op voorhand weet.
Oh, dus mensen in bepaalde regio's hebben meer rechten als andere ? Stel je voor dat iedereen in Belgie in grootsteden gaat wonen.
Dat zou de oplossing zijn. Heel België op een half Shanghai. Metro's om de minuut, paar bussen om de gaten op te vullen. Een auto hebben is niet alleen duur dan, maar ook onbruikbaar in de stad.
Alleen is dat jammer genoeg niet haalbaar in België.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gm123 schreef:Toch zielig hoe de mensen die voor kilometerheffing zijn bijna allemaal mensen zijn die niet dagelijks de baan op moeten.
Het is inderdaad droevig om vaak dat soort reacties te lezen... ik gebruik het niet dus laat de rest het dan maar betalen.

Ik heb geen kinderen (één van vele voorbeelden) en betaal ook netjes mee voor hun... of moet ik nu ook egoïstisch worden ?

Heb is trouwens niet dat mensen met een auto niets betalen... meer dan de helft van hun verbruik is reeds een tax al is het voor sommige blijkbaar nooit genoeg ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is net droevig om te lezen hoe graag mensen wel willen blijven vervuilen, hun eigen gedrag niet in vraag durven stellen en enkel vanuit hun eigen gelijk/situatie vertrekken zonder het brede plaatje - de maatschappij - te willen in ogenschouw nemen.

Laten we nóg meer fijn stof produceren.
Laten we nóg meer congestie creëeren.
Laten we dus groeien met de kop in het zand, zoals vroeger.
Of laten we mensen een financiële incentieve geven (iets anders werkt toch niet) om de uitstoot te verminderen. Een incentive per kilometer, geen flat fee ofzoiets.

Individueel zullen er mensen zijn die er financieel op achteruit gaan, tot ze zich aangepast hebben aan de nieuwe situatie.
Maar de maatschappij als geheel zal erop vooruitgaan. Minder uitstoot, minder congestie.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Bij ons hier ben je reddeloos verloren,zonder auto.Het openbaar vervoer is een lachertje,een station,of een tram is hier niet,wel een belbus,maar daar kan je gemakkelijk 2uren op wachten.ik heb het over de Gentse kanaaldorpen,regio Zelzate-Wachtebeke-Sintkruiswinkel,Desteldonk,mendonk enz.
Als je hier geen auto tot uwer beschikking hebt,kan je niet eens aan een rol toiletpapier geraken.
Eigenlijk zou het de bedoeling moeten zijn dat de autotaks verdwijnt,samen met het BIV dat men moet betalen bij aankoop v/e auto.Dit zou ongeveer moeten overeenkomen met een 10 000 km per jaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Het is net droevig om te lezen hoe graag mensen wel willen blijven vervuilen, hun eigen gedrag niet in vraag durven stellen en enkel vanuit hun eigen gelijk/situatie vertrekken zonder het brede plaatje - de maatschappij - te willen in ogenschouw nemen.
Jij hebt dus steeds de pampers uitgewassen van je kinderen... of toch ook maar de "luxe" genomen van wegwerp luiers ?

Ik veronderstel dat je trouwens ook geen vlees eet, geen huisdieren hebt, ... anders gaan we daar ook wel eens de impact op maatschappij over vertellen hoor.

Je moraal les klinkt altijd heel mooi maar misschien moet je eens twee keer nadenken over bepaalde dingen !
heist_175 schreef:Laten we nóg meer fijn stof produceren.
De auto industrie doet inspanningen om die vervuiling omlaag te helpen en binnen x-aantal jaren rijden we misschien allemaal electrisch maar voor jou (als niet auto gebruiker) kan het natuurlijk niet snel genoeg gaan om die groep nog eens extra te belasten ?
heist_175 schreef:Laten we nóg meer congestie creëeren.
Weet je wat congestie is... dat is als morgen 10% van de autobezitters het openbaar vervoer neemt... je gaat nog smeken dan dat we terug met de auto willen rijden !
heist_175 schreef:Laten we dus groeien met de kop in het zand, zoals vroeger.
Ik steek heus m'n kop niet in het zand... ik heb eerder de indruk dat jij dat doet door je simplistische logica (die vooral jezelf niet raakt).
heist_175 schreef:Of laten we mensen een financiële incentieve geven (iets anders werkt toch niet) om de uitstoot te verminderen. Een incentive per kilometer, geen flat fee ofzoiets.
Meer dan 50% tax per liter brandstof... mij lijkt dat incentive genoeg... voor jou precies niet ? Ik blijf trouwens van mening dat je positieve incentives moet geven om gedrag te veranderen, geen negatieve... maw. zorg eerst voor een GOED en FLEXIBEL openbaar vervoer en de rest volgt wel vanzelf (of geloof je echt dat mensen voor hun plezier dagelijks uren in de file gaan staan ?)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie niet goed in waarom op de man spelen plots een oplossing zou kunnen zijn, maar ik wil u gerust antwoorden.

@pampers
Pampers uitwassen op 90° is ook een belasting, plus in de crèche aanvaarden ze geen herbruikbare pampers :).

@huisdieren
Onze poezen zorgen ervoor dat ik geen ratten- en muizenvergif moet strooien.
Onze kippen zorgen ervoor dat ik zelf mijn groenafval omzet in eieren en stront om aan de planten te geven.

@vervuiling auto industrie
Dat is iets meer dan een schaamlapje, maar 70K kilometer per jaar met een Audi A4 Ultra of 15K kilometer per jaar met een 6 jaar oude auto, qua uitstoot zal je in het 2de geval toch beter af zijn.

@congestie op treinen
Laten we eerlijk zijn: er is de laatste jaren onvoldoende geïnvesteerd in het OV, dus ja, als alle autorijders morgen de trein nemen, dan is er een probleem :).
Gelukkig zijn mensen koppig genoeg om toch in de file te willen blijven staan, dus zal de transitie naar OV traag verlopen en zal de NMBS de tijd hebben om het aanbod uit te breiden. Op grote assen heb je nu al vaak 2 of 3 dubbele sporen (Leuven-Brussel, Antwerpen-Brussel), dus daar kan je nog wat treinen bij proppen. Ook kan de capaciteit van de treinen nog omhoog: enkele treinen vervangen door langere treinen en dubbeldeks.
Dus van vandaag op morgen levert een massale transitie problemen op, maar op langere termijn niet echt.

@incentive
Brandstofprijs staat toch ver af van een slimme kilometerheffing.
- niet gebaseerd op het moment waarop je congestie veroorzaakt
- niet gebaseerd op de locatie waar je rijdt

Overigens, waar je de conclusie haalt dat ik zelf niet geïmpacteerd zou zijn, is me een raadsel?
Ik sta inderdaad niet elke dag voor mijn plezier in de file. Ik kies ervoor om mijn krant op de trein te lezen.

Opnieuw: werken binnen de 5hoek kan je perfect met OV, idem Singel Antwerpen.
Tenzij dat iedereen die 's morgens in de file staat een salesfunctie heeft en elke dag 4-5 of meer klanten moet bezoeken. Voor die mensen is een SKH een lastig verhaal. Maar zij gaan er ook bij winnen, want als er minder verkeer is, gaat het ook sneller vooruit. Dus in plaats van dat die salesmensen nu 1u onderweg zijn van Brussel naar Leuven, kan dat plots op 25 minuten.
Maar ik zie toch heel veel verkeer in de 5hoek en die mensen kunnen zonder veel moeite op OV overstappen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:Sinds de invoering van DIFTAR is het afval ook gedaald.
Zit in de mensen hun portefeuille en het gedrag wijzigt.
Klopt, men stookt het op of dumpt het aan de kant van de weg helaas (niet allemaal, maar wekelijks mag ik wel een mailtje naar de gemeente sturen dat er weer eens een zak afval in de gracht ligt in de straat. Als je het niet meld blijft het gewoon liggen). Men zoekt eerder omwegen, zo ook het voorbeeld van roken dat ik al heb aangehaald, de mensen gaan gewoon om pakken tabak over de grens en rollen zelf.
heist_175 schreef:"Je kiest ervoor": misschien moet je de topics over SKH eens herlezen, telkens zijn er mensen die zeggen dat het OV wel kan, maar dat ze toch liever met de auto rijden (tijd, comfort, ...) Dus wel degelijk een keuze.
Maar daar gaat het hem net om, er zijn ook personen die aangeven dat het OV helemaal geen alternatief bied. Dat er zijn die met de wagen gaan waar dit wel een alternatief zijn is jammer genoeg een feit en deze zouden er uit moeten gaan. Daar staat tegenover dat ik ook altijd redelijk wat amusementsverkeer in de spits zie. Mensen die op vakantievertrekken en er niet beter op vinden dan in de spits te gaan of hoogbejaarden die een toertje doen.
fluppie schreef:Eigenlijk zou het de bedoeling moeten zijn dat de autotaks verdwijnt,samen met het BIV dat men moet betalen bij aankoop v/e auto.Dit zou ongeveer moeten overeenkomen met een 10 000 km per jaar.
10K zou voor mij privé ruim voldoen, ik denk dat ik op jaarbasis privé nog geen 2K oprij. Ik begeef me liever niet op de baan als ik niet moet. Maar voor het werk zit ik dan weer aan 50K.
heist_175 schreef:Laten we eerlijk zijn: er is de laatste jaren onvoldoende geïnvesteerd in het OV, dus ja, als alle autorijders morgen de trein nemen, dan is er een probleem :).
Gelukkig zijn mensen koppig genoeg om toch in de file te willen blijven staan, dus zal de transitie naar OV traag verlopen en zal de NMBS de tijd hebben om het aanbod uit te breiden. Op grote assen heb je nu al vaak 2 of 3 dubbele sporen (Leuven-Brussel, Antwerpen-Brussel), dus daar kan je nog wat treinen bij proppen. Ook kan de capaciteit van de treinen nog omhoog: enkele treinen vervangen door langere treinen en dubbeldeks.
Dus van vandaag op morgen levert een massale transitie problemen op, maar op langere termijn niet echt.
Ja en nee, ze breken het aanbod eerder af door minder treinen op sommige lijnen. Net als bij het verkeer zit je nog met redelijk wat strops, 1 panne en het hele net draait in de soep. Zelfs vandaag zijn er op redelijk wat lijnen problemen met de capaciteit, als ik naar Brussel moet neem ik de trein en ik ben blij dat ik bij de vroege stations zit. Toch heb ik niet de indruk dat die capaciteit omhoog gaat (het kan een indruk zijn, ik moet niet al te veel in Brussel zijn).


Dat er een probleem is is duidelijk, al jaren, maar dat KH de oplossing zou zijn durf ik dan weer betwijfelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Laten we eerlijk zijn: er is de laatste jaren onvoldoende geïnvesteerd in het OV, dus ja, als alle autorijders morgen de trein nemen, dan is er een probleem :).
Kom met je moraal lessen dan nog eens terug als dit probleem is opgelost !

Je wil graag mensen straffen zonder dat je ze een alternatief kan aanbieden :bang:
heist_175 schreef:Gelukkig zijn mensen koppig genoeg om toch in de file te willen blijven staan
Die mensen zijn heus niet koppig... die mensen hebben gewoon geen evenwaardig alternatief (tenzij ze nog wat extra uren onderweg willen zijn en hun kinderen nog wat langer in het onthaal willen stoppen) zoals je iets verder kan lezen.
heist_175 schreef:Op grote assen heb je nu al vaak 2 of 3 dubbele sporen (Leuven-Brussel, Antwerpen-Brussel), dus daar kan je nog wat treinen bij proppen.
Er kan geen treintje meer bij... en dat zal zo blijven tot men in Brussel iets aan de Noord-Zuid as doet (lees binnen 20 jaar).
heist_175 schreef:Dus van vandaag op morgen levert een massale transitie problemen op, maar op langere termijn niet echt.
En tegen die mensen ga je doodleuk vertellen dat het wel ooit in orde zal komen ? Vanuit de Kempen hebben we verdorie 15 jaar actie mogen voeren voor een aanvaardbare verbinding met Brussel (en daar hebben we nu één treintje per uur, leuk als je vergadering 5 minuten uitloopt).
heist_175 schreef:Brandstofprijs staat toch ver af van een slimme kilometerheffing.
- niet gebaseerd op het moment waarop je congestie veroorzaakt
- niet gebaseerd op de locatie waar je rijdt
Per ongeluk twee dingen waar de gemiddelde werkwens totaal geen invloed op heeft... leuk iemand straffen voor iets waar hij niets aan kan doen !
heist_175 schreef:Ik kies ervoor om mijn krant op de trein te lezen.
Prijs je gelukkig dat je bij die kleine minderheid bent... maar heb een beetje respect (en da's toch wel heel ver zoek) voor mensen die dat niet hebben.
heist_175 schreef:Opnieuw: werken binnen de 5hoek kan je perfect met OV, idem Singel Antwerpen.
Ik woon in de Kempen en zit tegenwoordig vaak in Antwerpen... met de auto vertrek ik om 7u45 en ben ik om 8u30 (of vroeger ter plaatse)... met het openbaar vervoer moet ik om 6u32 vertrekken volgens de route planning van Delijn.be ! Voor een afstand van 30 km (maar dat is vermoedelijk weer m'n eigen schuld dat ik "zover" woon ?) is dat dus met andere woorden een gemiddelde snelheid van 15 km/u :bang:
heist_175 schreef:Maar zij gaan er ook bij winnen, want als er minder verkeer is, gaat het ook sneller vooruit. Dus in plaats van dat die salesmensen nu 1u onderweg zijn van Brussel naar Leuven, kan dat plots op 25 minuten.
Hoe naïef kan je zijn... geloof je nu echt dat er met SKH plots een daling van meer dan 50% gaat zijn op de reistijd :lol:

De staatskas gaat er beter van worden... het milieu... keep on dreaming !
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

heist_175 schreef:Gelukkig zijn mensen koppig genoeg om toch in de file te willen blijven staan
Wie steekt nu zijn kop in het zand? Het is vaak geen kwestie van koppig zijn maar noodzaak. Nogmaals, niemand staat voor zijn plezier in de file.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:Hoe naïef kan je zijn... geloof je nu echt dat er met SKH plots een daling van meer dan 50% gaat zijn op de reistijd :lol:
Nou, dat is helemaal niet zo naïef.
Een weg heeft een bepaalde capaciteit. Tot die capaciteit gaat alles goed, geen file.
Eens je dan 1 auto toevoegt, heb je file.
Je hieft niet zo gek veel auto's weg te halen om geen file meer te hebben.

In de realiteit is het iets complexer omdat je met op- en afritten zit, maar het basisprincipe blijft hetzelfde.
Verminder het aantal voertuigen op de weg met 10-15% en veel files verdwijnen.
Dat is wat ze in Nederland hebben bereikt door masaal te investeren in extra capaciteit op de weg. De intensiteit daalde 10-15% en de files verdwenen.
Dat is ook wat ze in Antwerpen gedaan hebben op de snelweg naar de Kempen: een beetje extra capaciteit (en niet eens heel de dag) en de files werden veel korter.
Misschien een cursus wachtlijntheorie en productie&logistiek lezen 8)

Verder quote je wel heel selectief.

@capaciteit
Dat is een vicieuze cirkel. Wachten tot de capaciteit er is om te investeren. Niet investeren voor er vraag is.
Iemand moet de eerste stap zetten :).

@koppig
Mensen zijn misschien niet koppig, maar alvast niet flexibel. In plaats van vast te houden aan de heilige koe, zoek alternatieven.
Ik voel me ook niet geroepen om voor iedereen uit te maken hoe hij of zij zonder auto of door beperkter gebruik te maken van de auto toch op zijn werk geraakt.
Ik zie in mijn omgeving veel mensen - opnieuw: niet sales - die perfect met OV zouden kunnen komen werken (voornamelijk Brussel, Leuven en Antwerpen), maar dat gewoon weigeren. Ook zie ik consultants die na jarenlang de loftrompet afgestoken te hebben over de auto en hun "fileleed", plots toch het OV ontdekken als ze als "interne" bij diezelfde klant gaan werken en dus geen firmawagen meer krijgen in hun loonpakket hebben.

@treinen
Er kunnen nog massa's treinen bij, alleen durft er niemand bij de NMBS de beslissing te nemen om niet iedereen door de Noord-Zuid tunnel te proppen.
Overigens hoe je geen treinen toe te voegen om de capaciteit te verhogen: langere treinen en dubbeldeks verhoogt de capaciteit zonder extra treinen toe te voegen
(een voorbeeld van uw selectief citeren)

@volgzame werknemer
Ik weet niet in welke sector jij actief bent, maar we werken allen toch op de Belgische/Vlaamse arbeidsmarkt?
Tot nader order kies je uw werkgever toch zelf (tenzij "aangemoedigd" door de RVA).
Heel wat bedrijven - behoudens shiften - hebben glijdende uren.
Hoe heb jij geen controle over het moment waarop je rijdt en waar je rijdt?
Als je in Leuven moet zijn, lijkt het me logisch dat je niet via de ringweg van Aarlen gaat rijden, maar verder?
Om in Leuven te geraken zijn er treinen, fietsen, ...?

@krant in trein
Ik prijs mij gelukkig dat ik flexibel kan denken en beslissen hoe ik naar mijn werk ga, zonder dogmatisch aan "auto" te denken.
Versta me niet verkeerd, een leven zonder auto zou heel lastig zijn. Maar mijn mobiliteit begint noch eindigt met mijn auto.
Ik zou medelijden kunnen hebben met zij die in de file willen staan, maar omdat het een keuze is, vind ik het eigenlijk gewoon bizar en jammer. Daarenboven vervuilen al die filerijders mijn omgeving :).

@plezier in de file
Een propvolle Singel, elke ochtend.
Een provolle kleine ring, elke ochtend.
Allemaal mensen die liever in de file staan dan op de trein te slapen.

Tenzij dat allemaal sales zijn die meerdere klanten per dag moeten doen.
De salesmensen in mijn omgeving blijven tot dik na 9u thuis (hetzij in hun bed, hetzij voorbereidend werk) en gaan dan pas op de weg, omdat er dan minder verkeer is. Iedereen die toch zo hoognodig met de auto moet, is dan al op kantoor voor een hele dag en dat maakt de reistijd korter.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”