De Vlaamse energieregulator Vreg moet beslissen wat moet gebeuren met de tekorten die de netbeheerders Eandis en Infrax hebben opgebouwd omdat ze groenestroomcertificaten moesten opkopen. Dat heeft het Brusselse hof van beroep beslist.
1,8 miljard euro, stel terugbetalen over 10 jaar -> 180 miljoen per jaar.Een studie van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (Serv) raamt dat er tegen eind 2015 voor 1,8 miljard euro aan groenestroomcertificaten opgepot zit bij de netbeheerders. Als die worden doorgerekend, gaan de energieprijzen met een schok de hoogte in.
Er zijn 2,6 miljoen "gezinnen" (Statbel FGov) -> €70 per jaar extra
Waarbij ik abstractie maak van gezinsgrootte (alleenstaande of gezin met 5 kinderen betaalt evenveel) terwijl het logischer zou zijn om het per verbruikte kWh te doen
Waarbij ik abstractie maak van de stijging (daling lijkt me onrealistisch) van het aantal gezinnen
Waarbij ik abstractie maak van de financieringskost van de resterende put
De vraag is ook in hoeverre de netbeheerders hun opgebouwde winst/reserve kunnen/moeten aanwenden op die put al te beginnen dichten.
PS: het is niet de bedoeling een zoveelste zonnepaneelbezitters-schietkraam te starten . De put is er, we moeten er iets mee doen.