Het ziet er niet echt goed uit, telco lobbygroepen zullen hun bezigheid gehad hebben.
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
En nationaal tarief wilt voor mij niet noodzakelijk zeggen "binnen uw bundel".ITnetadmin schreef:Bwahahah, als compromis zou elke burger *jaarlijks* 50 minuten, 50 smskes en 100MB data aan nationaal tarief krijgen.
For real???
Die 10 euro bundel is toch te doen qua prijs ?ITnetadmin schreef:The usual he, ter plaatse een lokaal lycamobile kaartje kopen.
Laatst nog last mee gehad, blijkt dat in de UK prepaid bundels a la lyca geen internationale nummers kunnen bellen of sms'en. Je mag je prepaid bundel (althans degene die ik had) enkel opgebruiken aan nationale nummers.
Nog nooit meegemaakt; geld is toch geld, dat de internationale tarieven hoger zijn tot daaraan toe, maar dat het gewoon niet gaat... Dan denk ik soms dat we als Belgische consument echt niet mogen klagen qua bescherming bij momenten...
Enne, om te bewijzen dat het geen gelukstreffer was, de keer daarvoor had ik een EE kaartje met knak hetzelfde probleem.
Gelukkig dat iemand in een echte winkel (kaartjes gekocht in straatstalletjes) wist wat er aan de hand was, of ik had me zot gezocht.
[Post made via mobile device ]
r2504 schreef:EU schaft roamingtarieven in 2017 af
De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad hebben overeenstemming bereikt over het afschaffen van roamingtarieven. Dat gebeurt in juni 2017. Vanaf volgend jaar april is het maximale roamingtarief voor MB's op 5 eurocent gezet.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/103966/eu-sc ... 17-af.html
Ff voor de duidelijkheid, het gaat over 5cent extra dan het binnenlandse tarief. Of maw, ze kunnen alle standaardprijzen nog wat verhogen. Consument krijgt niets en de providers zorgen dat hun winst minstens stabiel blijft.heist_175 schreef:Zo betaal je binnenkort minder als je in het buitenland bent, dan in het binnenland.
Plots kan je een abo afsluiten in Frankrijk, om in België total loss te gaan.
Daar hebben alle mobiele telco's schrik van.
http://www.politico.eu/article/telecoms ... l-reached/Roaming will be banned in 2017, and from April 30, 2016, surcharges for roaming will be capped at a maximum of €0.05 per minute for calls, €0.02 for SMSs and €0.05 per megabyte for data.
Gaat dit wel werken? Want dan krijg je toch verkeer tussen +33 en +32, wat niet onder roaming valt, maar onder internationale gesprekken? Of heb ik het verkeerd? Tenzij natuurlijk iedereen in België overstaptheist_175 schreef:Zo betaal je binnenkort minder als je in het buitenland bent, dan in het binnenland.
Je hebt gelijk. Groot verschil tussen roamen en internationale sms'en/gesprekken.driesve schreef:Gaat dit wel werken? Want dan krijg je toch verkeer tussen +33 en +32, wat niet onder roaming valt, maar onder internationale gesprekken? Of heb ik het verkeerd? Tenzij natuurlijk iedereen in België overstaptheist_175 schreef:Zo betaal je binnenkort minder als je in het buitenland bent, dan in het binnenland.
Providers mogen in uitzonderingsgevallen toch extra kosten in rekening brengen voor roaming na het afschaffen van de roamingkosten in juni 2017. Dat blijkt uit de definitieve tekst van de regelgeving die de Raad van Ministers online heeft gezet.
Als je iets van boekhouden kent, is het niet al te moeilijk om "kostendekkend" creatiever in te vullenHet in rekening brengen van extra kosten mag alleen als providers de kosten niet kunnen dekken als mensen roamen op hun netwerk, staat te lezen in de tekst. Als een provider niet uit de kosten komt, kan het met alle benodigde informatie naar de nationale telecomautoriteit stappen en daar toestemming vragen om extra kosten te rekenen. Op die manier mag een provider roaming kostendekkend maken. Winst maken op roaming is ondanks de uitzondering nog steeds verboden.