vos/marter/krapuul in kaart brengen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

situatie.png
(8.32 KiB) 22 keer gedownload
De slaapkamer van de buren is de blauwe ovaal.
Mijn kot is de blauwe rechthoek, en de ren is een smalle strook die tussen mijn keuken en de haag loopt. De haag loopt tot helemaal vooraan door (onderaan), maar door een tussenschot kunnen de kippen dus niet tot aan de straat.

Helemaal aan de achterkant van het perceel grenst een weide van de gemeente, die door hen wordt afgereden. Ik had inderdaad het idee geoppert om de ren naar daar te verplaatsen, maar dan is mijn tuin er helemaal aan, gezien daar dan het maanlandschap komt.

Vanuit mijn slaapkamer:
ren.jpg
Er staat een enorme haag tussen het kot en hun slaapkamer, dat dempt normaal al extreem het geluid. Zij verwachten nu dat ik heel de ren zou verplaatsen naar de achterkant van het perceel, maar dat is niet haalbaar om esthetische redenen:
achterkant.jpg
Op het einde van het gazon zou er dan een maanlandschap zijn, terwijl dit maanlandschap nu op een verloren deel van de tuin zich bevindt, namelijk achter de keuken. Huisbaas weet er al lang van, en heb hem beloofd dat indien ik hier ooit zou weggaan, de putten dicht ga maken. Hij maakt er geen probleem van.

Anderzijds ik hoor nu de haan in een ren honderd meter verder, daar maken ze geen probleem van.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Uw buren kunnen u toch niet verplichten om uw tuin aan te passen :).
Stel u voor.

We agree to disagree.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Verplichten is een groot woord... normaal tracht je beide tot een compromis te komen... je moet ten slotte met elkaar leven.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ja maar zij doen wel echt MOEILIJK é..
Ik zou inderdaad er eens over praten, maar dezelfde partij moet niet altijd toegeven.
Er is nergens iets wat je verbiedt kippen te houden op de "buiten". Ik zou zeggen dat je er zelfs over denkt van ganzen te zetten en eventueel een ezeltje om het gras te onderhouden, bij wijze van spreke als grap, maar dat ze het wel verstaan.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Je kan erbij zeggen dat je schrik hebt van een vos en van inbrekers.
Ganzen en inbrekers: ga dan maar lopen.
Een gans loop super snel en heeft veel kracht in de vleugels.

Wij hebben ook woorden gehad met onze buur, een gepensioneerde 80+'er.
Wij laten onze kippen in het najaar en de winter in heel onze tuin lopen. Hij vond dat niet kunnen.
Ik zei: relax. Volgend jaar sluit ik de voortuin ook af, dan lopen ze daar ook.

Dat vond hij hélémààl níét kunnen.
Ik zei: oké, niet in de voortuin, dan behouden we de bestaande situatie.
:angel:

We zijn terug "dikke vrienden", we hebben een cadeautje gekregen bij de geboorte van onze dochter en sindsdien waait hij terug als we elkaar zien.

Je moet redelijk zijn, niemand is gebaat met burenruzies.
Maar redelijk, das in 2 richtingen hé.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb net gebeld. Blijkbaar is hun slaapkamer op het gelijkvloers tussen hun garage en hun keuken, dus aan de overkant van mijn keuken, iets wat ik dus niet verwacht had.

Het probleem is pas sinds enkele weken. Het kot heb ik inderdaad verplaatst dichter naar hun slaapkamer zonder dit te weten, en ze horen dat de kippen 's morgens tegen het hout van het kot stampen/bonken.

Dus de oplossing is triviaal: kot terug verhuizen naar oude locatie zoals drie weken eerder, dat gebonk hebben ze nooit eerder toen gehoord.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ub4b schreef:Dus de oplossing is triviaal: kot terug verhuizen naar oude locatie zoals drie weken eerder, dat gebonk hebben ze nooit eerder toen gehoord.
Pffft. Als die buren i.p.v. direct een brief sturen en al dreigen met aanleggen van een dossier nu eens hadden komen bellen zou dat dan niet vriendelijker en sneller opgelost zijn?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

't ja enkele weken terug sprak ik met zijn vrouw die klaagde over geurhinder (die ik zelf niet ruik), ik dacht toen om het kippenhok te verhuizen naar achter, maar dat is nooit een belofte geweest, gewoon een gedachte, en nu wordt ik daar via mail al op gepakt ....

Het kot gaat gewoon terug naar de oude locatie, toen klaagden ze ook niet, dus normaal lost dat het probleem wel op.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Bij mijn ouders 9 jaar geleden hebben 2 mensen gebouwd op het stuk naast hun. Mijn ouders wonen daar al 30 jaar.
In het begin, geen enkel vuiltje aan de lucht. Mijn ma lette zelfs op de kinderen van hun, speelde zogezegd een goedkope babysit.
Al die tijd is er aan de tuin etc niets verandert.

Tot zij verleden jaar ineens begonnen te klagen over de bomen en het verlies van bladeren. Je moet weten dat we knal op de boerenbuiten wonen, met weides, bossen etc in de achtertuin. Achter het stuk en in het midden hebben mijn ouders een boske, mooi verzorgd.
Ons ma vroeg wat het probleem was, en ze moesten het gazon teveel "borstelen" om alle bladeren weg te krijgen.
Raar, maar ik gaf hen de raad eens te vragen waarom ze dan per sé naast hun wouden komen wonen. De bomen, bos etc staat perfect reglementair.
Bon, de vent van de buurvrouw lachte die kritiek, hetzij lichtelijk met plaatsvervangende schaamde voor zijn vrouw, ook weg.

Een jaar later, dit jaar dus, kwam de kat op de koort. Ze gingen een zwembad aanleggen. En daar gaan dus blaadjes invallen.
Ik heb mijn ouders de raad gegeven niets, maar dan ook niets te vervangen aan de bestaande beplanting. Dat is hetzelfde als gaan wonen in de rand rond de vlieghaven, goedkoop, om dan te gaan klagen over de overlast, of 2 jaar geleden gaan wonen op de Sinksefoor en dan gaan klagen.
Ondertussen is de vent nog altijd vriendelijk, maar moet wel elke dag elk blaadje scheppen uit het zwembad, en ondertussen zwemt de vrouw. Ocharme die sloef :(

Soms moet je rationeel nadenken en niet emotioneel. Mijn ouders moeten zich niet aanpassen, omdat de stads buurvrouw oh zo graag op het platteland wil wonen, met enkel de voordelen maar geen enkel nadeel. Ook wij hebben last van soms de blatende koeien, mekkerende geiten, balkende ezels, bemesting van veld, lawaai van traktors, maar ook het voordeel van de rust, natuur, vogeltjes etc.. Beide zijn in balans.

Ik geef dan ook de raad mee gewoon kordaat te zeggen waarop het staat tegen de buren, op een vriendelijke manier weliswaar. Jij hebt dat hok daar gezet voor een reden. Je moet jezelf het leven niet moeilijker maken, als zij bot blijven. Als er inderdaad gepraat kon worden, dan zouden jullie tot een gemeenschappelijke oplossing kunnen komen. Maar als er direct gedreigd wordt, stopt het ook voor mij.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ze kunnen er een afdak over maken hé :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Idd, niemand dat hen zal tegenhouden.
Ze hadden ook het zwembad aan de andere kant van het gazon kunnen aanleggen ipv tegen onze kant?
Het zal te logisch zijn zeker :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen het hok al weer verplaatst. Eigenlijk hadden ze geen poot om op te staan maar dit was om de vrede te bewaren:

1. huisbaas is akkoord met de kippen
2. ze slapen met hun raam open op gelijkvloers, dat er aan de andere kant kippen in een hok zitten ....

Op zich is een kippenhok niet verboden. Anderzijds heb ik al contact gehad met de gemeente, en het feit dat de kippen tegen het hok bonken is op zich geen verboden item:
artikel 2.7.13 uit het politiereglement: Dieren mogen geen abnormale hinder veroorzaken voor de omwonenden door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs. Derhalve zijn de houders van dieren verplicht hun dieren op een degelijke wijze onderdak en verzorging te verlenen. De houders van de dieren waarvan het geluid de rust van de omwonenden stoort of als overdreven hinderlijk kan worden beschouwd, zijn strafbaar.

Dit artikel is voor interpretatie vatbaar. Wat voor de ene storend is, is het voor de andere niet.
geblaf: neen
geschreeuw: neen
gekrijs: neen

wel "gebonk" :) Maar ook huisbaas zegt dat het fel overdreven is en ze geen poot hebben om op te staan.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Isoleer het kippenhok met dikke PIR platen (enkel op het dak als de rest te moeilijk is), die houden het geluid ook goed tegen. Hopelijk waait de geur hun slaapkamer niet binnen want dan gaan ze niet opgeven.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga voorlopig niks doen buiten dan hok op oude plaats, waar ze toen niet klaagden.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

De mensen kunnen tegenwoordig niets meer verdragen. Respect is er dikwijls ook niet meer voor de medemens.
Sommige mensen denken dat ze alle rechten hebben, maar geen plichten.
Het is dikwijls geven en nemen, maar velen vergeten dat en doen altijd aan "nemen", spijtig genoeg.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Mijn buren zijn dan nog een handelszaak waar ik al regelmatig iets kocht .... heb ooit eens een klant van ons ook doorgestuurd die bij hem al zijn restjes heeft opgekocht.

Enkele weken terug heb ik ze zelfs eens een paar luidsprekers en versterker uitgeleend, omdat hun kinders aan een of ander project werkten en ze moesten een videomontage maken en hadden geen deftige luidsprekers.

Je zal wel begrijpen dat na hun zware mail met dreiging tot rechtzaak ik niet meer sta te springen
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

"vos/marter/krapuul"
"Krapuul", slaat dat nu op uw buren ... ? :-)

Iemand in mijn vriendenkring vertelde me ooit (toen hij in Gent woonde en een nogal armtierige woonst huurde) dat hoe meer plaats de mensen hebben, hoe meer ruzie ze maken met de buren. Ik vond dat er wel iets voor te zeggen viel voor die uitspraak.

Ironisch genoeg woont hij nu residentieel met grote tuin en heeft overal ruzie met de buren ! Enfin, hij heeft zijn eigen theorie bewezen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Oei, ik heb andere ervaring.
Omdat je groot woont
- maakt die paar centimeter grensperceel niets uit.
- kan je meer lawaai maken, zonder dat je uw buren stoort
- kan je gemakkelijk uw haag op 1m planten (ipv de wettelijke 0,5m)
- ...

Ik ken iemand die in Deurne woont, op wandelafstand van de Roma.
Daar wordt constant op straat over en weer geroepen, nachtlawaai, buren met een luide TV, ... :eek:
Als je meer plaats hebt, merk je niet eens dat de buren hun TV hebben opstaan.

Of wonen wij in een uitzonderlijk rustige wijk/straat :)?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

fredo66 schreef:"vos/marter/krapuul"
"Krapuul", slaat dat nu op uw buren ... ? :-)
Door het marter/vos probleem op te lossen, stond het hok dichter bij de buren, dus de oplossing van probleem x geeft nu probleem y
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Oei, ik heb andere ervaring.
Omdat je groot woont
- maakt die paar centimeter grensperceel niets uit.
- kan je meer lawaai maken, zonder dat je uw buren stoort
- kan je gemakkelijk uw haag op 1m planten (ipv de wettelijke 0,5m)
- ...

Ik ken iemand die in Deurne woont, op wandelafstand van de Roma.
Daar wordt constant op straat over en weer geroepen, nachtlawaai, buren met een luide TV, ... :eek:
Als je meer plaats hebt, merk je niet eens dat de buren hun TV hebben opstaan.

Of wonen wij in een uitzonderlijk rustige wijk/straat :)?
Nee, dat klopt wat je schrijft. In de stad is de burenoverlast allemaal veel extremer.
Op de buiten heb je meer plaats, tuin etc en zou je verwachten dat er minder burenproblemen zijn. Maar dikwijls maakt men daar van een muis een olifant.
En omdat men elkaars gezicht niet letterlijk ziet en elkaars gevloek en dergelijke niet continu hoort (zoals dat bij flatbewoners soms wel het geval is) gaat men de problemen vanop afstand gaan oplossen (brieven schrijven, advocaten etc).
In de stad moet men gewoon veel meer verdragen van elkaar tot de kruik barst (en dan zijn de gevolgen soms niet te overzien, het gaat dan niet meer met briefjes schrijven ...)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Over die theorie denk ik toch iets heel anders.
Het hangt ook veel af van de persoon zelf, hoe die is.

Sommige mensen zijn snel jaloers,
of hebben het hoog in en denken gewoon dat ze alles mogen en een ander niets.
Of sommige zijn gewoon gek, die hebben in een psychiatrische instelling gezeten,
hebben die verlaten en zijn nu onthaalmoeder.

Daar hangt veel vanaf.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Het "krapuul" is nu realiteit geworden.

Nu enkele weken verder is er dus geen overlast meer van onze kippen richting hun slaapkamer, waar ze dan nog met open venster naast sliepen, omdat het kot nu enkele meters verder staat.

Gisteren was alweer een topper: na middernacht waren ze nog luidruchtig aan het discussieren op hun terras. Normaal zijn het hun kinderen die dit elk jaar rond deze periode lappen, telkens als de ouders op verlof zijn.

Ik haal dus mijn megafoon boven met line in, en speel een moquito ringtone af met de hoorn richting hun terras, er zat zeker 20m afstand tussen. Onmiddelijk geroep en getier "zet die box af". Ik riep dan terug: ik hoor jullie tot in mijn slaapkamer babbelen, ga dan maar binnen verder babbelen of ik zal de politie moeten bellen.

Daarop riepen ze terug: nee je gaat de politie niet bellen, doe maar oorstoppen in

Dus conclusie:

- ik mag geen overlast bezorgen met mijn kippen, want zij moeten met open raam naast mijn hok kunnen slapen
- zij mogen wel overlast bezorgen, want praten na middernacht en dus na 22:00 is niet verboden in hun ogen, ook niet op volume

Het is helemaal ontploft toen deze middag bleek dat zowel mijn buren als hun kinderen en hun toekomstige schoonzoon/schoondochter gisteren op het terras aan het babbelen waren na middernacht. Zij vinden dus dat zij zich niks moeten aantrekken, en dat enkel wij zich moeten aanpassen aan hen. Zij vinden dus dat praten niet verboden is, zelfs als je dat één huis verder hoort. Ze vinden dat ik maar in een bos of in de natuur moet gaan wonen zodat ik van niemand last heb.

Vorige week mocht ik nog aan de andere kant van mijn villa twee huizen verder genieten van luidkeelse schlagers ..... spijtig dat de mensen zich totaal geen bal aantrekken van 22u en nachtlawaai.

Ik heb dus echt zin om mijn kippenren terug aan te passen, als ze dan moeilijk doen kan ik ook antwoorden: steek maar oordopjes in en doe uw ruit dicht.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Zo egoïstisch zijn de mensen tegenwoordig.
Voor niemand respect en denken dat ze alles mogen.

Als je van die buren langs je hebt wonen dan ben je de klos.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Het ergste is dat zij denken dat ze het voorbeeldgezin zijn in de wijk ....
Ze spreken over mijn directe buren ook negatief, o.a. een verhaaltje over drugsverslaafden ....

Het heeft er alle schijn van dat ze eerdere huurders hier al hebben weggepest.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik kocht mij een haan :).

Als ze er dan een opmerking over maken: kijk, ofwel houden we rekening met elkaar of niet.
Ik wil gerust rekening houden met jullie, heb ik al getoond door mijn kot te verplaatsen,
maar ik heb de indruk dat jullie geen rekening houden met mij: nachtlawaai.
Dus ofwel in de 2 richtingen, ofwel niet.

Misschien zorgt dat dat de ogen opengaan...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

heist_175 schreef:Misschien zorgt dat dat de ogen opengaan...
Ofwel krijgen we in een volgend seizoen van "De Rechtbank" ub4b te zien.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Feit is wel dat je het eerst ook effe gewoon had kunnen vragen of een sms'je sturen.
Ik zit tegenwoordig meer op het terras van mijn buren of zij op ons terras dan dat we slapen :)

Feit: als ze zo reageren, ik kocht gvd nog 3 ezels, 5 ganzen en 10 Hollandse kwakers!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Ik werk op een landschapbureau. Ik trek mij van niets meer iets aan.
Behalve misschien die ene keer dat er een tractorkar tegen de gevel reed, dan wel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”