vos/marter/krapuul in kaart brengen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Enkele weken terug ben ik één van mijn zes kippen kwijtgeraakt, vermoedelijk aan een vos / steenmarter of boze buur die niet tegen de beestjes kan.
Maar buur lijkt me onwaarschijnlijk gezien er een camera op het tuinhuis staat wat op de ren uitkijkt.
Vandaag gebeurt er nog iets meer vreemd:
Om 20u37 zet ik mijn alarm op, en om 20u46 gaat het alarm in de keuken af. Nu waren de gordijnen niet dicht, maar als je aan de buitenkant staat, en door de venster naar de PIR kijkt, dan ziet de PIR jou niet aan de andere kant van het raam. Normaal heb ik een camera staan vanuit het tuinhuis die zulke inbraak kan capteren, maar door een stroompanne deze ochtend na een kortsluiting tijdens electriciteitswerken ben ik vergeten de camera server opnieuw op te starten.
Nadien thuisgekomen was het al donker en ik zie nog maar drie van de vijf kippen in de ren, en allen duidelijk getraumatiseerd. Buiten in de ren zie ik een witte kip en een berg pluimen.
Een verband tussen afgaan alarm en dode kippen heb ik nog niet gevonden, ik kan de PIR zelf niet doen afgaan van buiten uit. Kan ook een mot / spin of iets anders zijn, want er waren geen sporen van inbraak. Is wel een feit dat ze hier ooit eens binnenzaten en langs de keuken zijn binnengeraakt.
Omdat in ons apenland het verboden is vossen te vangen, had ik een ander idee. Ik wil gewoon weten wat voor beest in mijn ren 's nachts rondloopt.
Dus misschien een camera met nachtzicht + zoneminder erop los. Ik wil weten of ik een steenmarter of vos heb lopen die mijn kippen pikt. Of een boze buur die niet van de camera's afweet.
Maar buur lijkt me onwaarschijnlijk gezien er een camera op het tuinhuis staat wat op de ren uitkijkt.
Vandaag gebeurt er nog iets meer vreemd:
Om 20u37 zet ik mijn alarm op, en om 20u46 gaat het alarm in de keuken af. Nu waren de gordijnen niet dicht, maar als je aan de buitenkant staat, en door de venster naar de PIR kijkt, dan ziet de PIR jou niet aan de andere kant van het raam. Normaal heb ik een camera staan vanuit het tuinhuis die zulke inbraak kan capteren, maar door een stroompanne deze ochtend na een kortsluiting tijdens electriciteitswerken ben ik vergeten de camera server opnieuw op te starten.
Nadien thuisgekomen was het al donker en ik zie nog maar drie van de vijf kippen in de ren, en allen duidelijk getraumatiseerd. Buiten in de ren zie ik een witte kip en een berg pluimen.
Een verband tussen afgaan alarm en dode kippen heb ik nog niet gevonden, ik kan de PIR zelf niet doen afgaan van buiten uit. Kan ook een mot / spin of iets anders zijn, want er waren geen sporen van inbraak. Is wel een feit dat ze hier ooit eens binnenzaten en langs de keuken zijn binnengeraakt.
Omdat in ons apenland het verboden is vossen te vangen, had ik een ander idee. Ik wil gewoon weten wat voor beest in mijn ren 's nachts rondloopt.
Dus misschien een camera met nachtzicht + zoneminder erop los. Ik wil weten of ik een steenmarter of vos heb lopen die mijn kippen pikt. Of een boze buur die niet van de camera's afweet.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Bij mijn ouders hebben ze al zo dikwijls dode dieren gevonden (nu spreek ik wel van over een hele lange periode).
Zo zijn er al pauwen gepakt, eenden, ganzen, kippen etc. meestal was het een vos, dit hebben we toen opgelost door schrikdraad rond de weide te zetten. De vos is toen buiten gebleven, maar daarna hadden we meer last van marters. Dus heb ik toen een luik gemaakt op het kippenhok dat je kan bedienen.
Dit hielp, maar het is nog altijd opletten want we hebben ook al een paar keer een bezoek gehad van de kiekendief (roofvogel) (ook gezien op camerabeelden), deze valt aan uit de lucht, dus zouden we de bos/weide met een net moeten overspannen.
Vroeger hebben we dat dikwijls aangegeven bij de politie, die mannen kwamen dan kijken en daar bleef het bij, het was voor de statistieken.
En de laatste jaren zijn de zwijnen op pad, die ook heel wat vernielen, maar hoe kan een jager deze schieten als ze 's nachts niet mogen schieten.
Allemaal te danken aan de groen.
Zo zijn er al pauwen gepakt, eenden, ganzen, kippen etc. meestal was het een vos, dit hebben we toen opgelost door schrikdraad rond de weide te zetten. De vos is toen buiten gebleven, maar daarna hadden we meer last van marters. Dus heb ik toen een luik gemaakt op het kippenhok dat je kan bedienen.
Dit hielp, maar het is nog altijd opletten want we hebben ook al een paar keer een bezoek gehad van de kiekendief (roofvogel) (ook gezien op camerabeelden), deze valt aan uit de lucht, dus zouden we de bos/weide met een net moeten overspannen.
Vroeger hebben we dat dikwijls aangegeven bij de politie, die mannen kwamen dan kijken en daar bleef het bij, het was voor de statistieken.
En de laatste jaren zijn de zwijnen op pad, die ook heel wat vernielen, maar hoe kan een jager deze schieten als ze 's nachts niet mogen schieten.
Allemaal te danken aan de groen.
-
- Member
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Vos buitenhouden: omheiningsdraad ingraven en net erover.
Roofvogels: net erover.
Net erover = betere bescherming tegen vogelgriep en geen andere mee-eters meer.
Marter: wringt zich wel door draad, tenzij zeer kleine mazen, indien een marter aanwezig: oppassen voor de bekabeling van je auto, marter knaagt er graag aan met alle gevolgen voor je mobiliteit.
Marter en vos zijn geen krapuul, maken alleen gebruik van de door jou klaargezette feestdis. Afschieten helpt meestal niet of voor korte tijd, plaats wordt snel door nieuw exemplaar ingenomen
Marter: wringt zich wel door draad, tenzij zeer kleine mazen, indien een marter aanwezig: oppassen voor de bekabeling van je auto, marter knaagt er graag aan met alle gevolgen voor je mobiliteit.
Marter en vos zijn geen krapuul, maken alleen gebruik van de door jou klaargezette feestdis. Afschieten helpt meestal niet of voor korte tijd, plaats wordt snel door nieuw exemplaar ingenomen
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Bij ons ma valt dit ook 2 x per jaar, max 3 x voor.
Maar, het is de natuur. Die "roof"vogels moeten ook overleven.
Straffe bij ons is dat er zelfs al eens een KRAAI een KIP proberen te pakken heeft! 1 oog uit gepikt en 1 pootje waar nog maar 1 teen aan zit. Ook plukken pluimen kwijt, etc..
Maar, het is de natuur. Die "roof"vogels moeten ook overleven.
Straffe bij ons is dat er zelfs al eens een KRAAI een KIP proberen te pakken heeft! 1 oog uit gepikt en 1 pootje waar nog maar 1 teen aan zit. Ook plukken pluimen kwijt, etc..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Ze zijn inderdaad geen krapuul maar van deze beesten zijn er véél te véél. Je zegt het zelf: hun plaats wordt snel door een nieuw exemplaar ingenomen. Dat kan alleen als er veel te veel dieren zijn. Het is dus niet meer nodig deze dieren een beschermde status te geven !DEWAELE schreef:Marter en vos zijn geen krapuul, maken alleen gebruik van de door jou klaargezette feestdis. Afschieten helpt meestal niet of voor korte tijd, plaats wordt snel door nieuw exemplaar ingenomen
-
- Elite Poster
Buren hebben een enorme rat gezien met een korte staart, vermoeden muskusrat of beverrat.
Maar beide zijn planteneters, dus lijkt me niet aan de orde.
Een kleine zwarte kip, de stoutste die alle andere pikt, is weg, daar zien we geen pluimen van. De zwaarste kip (zie hierboven) is doodgebeten, maar niet meegenomen.
Maar beide zijn planteneters, dus lijkt me niet aan de orde.
Een kleine zwarte kip, de stoutste die alle andere pikt, is weg, daar zien we geen pluimen van. De zwaarste kip (zie hierboven) is doodgebeten, maar niet meegenomen.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Een vos leeft in Vlaanderen hoofdzakelijk van bruine ratten. Als je liever een rattenplaag hebt of een heel leger rattenbestrijdingsambtenaren wil betalen...fvhbrugge schreef:Ze zijn inderdaad geen krapuul maar van deze beesten zijn er véél te véél.
Door slordig om te springen met kippenvoer lok je trouwens allerhande knaagdieren naar je kippenren. En eens er grote populaties knaagdieren rondlopen, komt de vos een kijkje nemen.
De vos is dus perfect te vermijden. Laat nooit ook maar één graankorrel rondslingeren in de buurt van je kippenren.
-
- Elite Poster
Dat is het probleem, ik heb een apart waterdicht hok gemaakt waar de graansilo in staat tegen regen. Ik zie 's nachts ratten (pir springt dan aan) en overdag vogels en duiven daarop afkomen. Het gemak van niet elke dag graan te moeten smijten over de draad zorgt dan weer voor andere ongemakken.
- AnD
- Elite Poster
Afschieten helpt wel, maar niet stoppen met afschieten.DEWAELE schreef:Vos buitenhouden: omheiningsdraad ingraven en net erover.
Ik heb al een aantal keer gepraat met de jager die de jacht heeft bij ons in de geburen,
als je hoort hoeveel die er soms neer knalt dan zie je direct dat er gewoon te veel rond loopt.
Vroeger had mijn grootvader een fox terrier, deze haalde de vossen uit hun pijpen, vaak had de hond dan een bebloede snuit.
Tegenwoordig zijn er veel stadsmensen (echte groen) die niet weten hoe het er aan toe gaat in de natuur, de mens staat nog altijd boven de vos.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
"Tegenwoordig zijn er veel stadsmensen (echte groen) die niet weten hoe het er aan toe gaat in de natuur"
Dat klopt, dat merk je vooral in deze discussie ... Een vos eet ondermeer kippen. Als je dat niet kan verdragen, koop geen kippen.
Of ga in de stad wonen, de overlast van de vossen valt hier nogal mee moet ik zeggen.
"de mens staat nog altijd boven de vos."
Ook weer juist (nou ja, sommige dierenbeschermers zullen ook dit tegenspreken).
Maar wat je dus zelf niet beseft: de vos staat boven de kip, dat is nu net ook een natuurwet.
Dat klopt, dat merk je vooral in deze discussie ... Een vos eet ondermeer kippen. Als je dat niet kan verdragen, koop geen kippen.
Of ga in de stad wonen, de overlast van de vossen valt hier nogal mee moet ik zeggen.
Maar wat je dus zelf niet beseft: de vos staat boven de kip, dat is nu net ook een natuurwet.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Dafke
- Elite Poster
- Contacteer:
Eum, er is ook wel zoiets als OVERpopulatie, wat duidelijk hier met de vos is gebeurd omdat er een aantal jaar een verbod was om op de vos te jagen.
Alle jager klagen trouwens hierover.
En is de stad van het nog mee? Ga is naar Tervuren en vraag daar eens..?
En is de stad van het nog mee? Ga is naar Tervuren en vraag daar eens..?
- AnD
- Elite Poster
Dus ik moet mijn heel levenswijze gaan aanpassen voor een paar vossen, laat me niet lachen.fredo66 schreef:"Tegenwoordig zijn er veel stadsmensen (echte groen) die niet weten hoe het er aan toe gaat in de natuur"
Ik besef maar al te goed dat een vos boven de kip staat,
maar zoals ik zei staat de mens boven de vos en is de vos een prooi voor de mens, zo simpel is het en ook een natuurwet.
Stadsmensen, toch een volk apart...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Ik heb over laatst van een jager gehoord dat er in Vlaanderen meer als 8000 waren afgeschoten op een jaar tijd (vossen). Vond dat veel, maar blijkbaar zou dat wel kunnen...
http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... eden.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... eden.dhtml
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Niet vergeten dat door ons veel van hun leefgebied veranderd is naar woonzone. Hoe meer wij van de dieren afpakken, des te harder ga je ze zien. Al is het natuurlijk niet leuk om uw dieren 's morgens zo te vinden, maar de natuur is nu eenmaal wreed.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Bij ons in de buurt zit er zowel een vos als een steenmarter. De vos komt zelfs overdag restjes eten vlakbij de huizen, en de steenmarter heb ik 's nachts al op 2 daken gezien. Uiteraard ook een hoop dode kippen in de buurt als gevolg. Gezien de timing denk ik dat ze hier mogelijk wat dichterbij gekomen zijn door de recente geluidswerende muur langs de E40.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
En ik die dacht dat jagers die hobby voor hun plezier doen ... Blijkt nu hier dat ze dat eigenlijk liever niet zouden doen maar het toch doen (zie de reacties hierboven) en dus de jachtwetten overtreden maar ferm tegen hun goesting hoor !Dafke schreef:Eum, er is ook wel zoiets als OVERpopulatie, wat duidelijk hier met de vos is gebeurd omdat er een aantal jaar een verbod was om op de vos te jagen.
Wat is het nu eigenlijk, vinden ze jagen leuk ? Waar zagen ze dan over, ze schieten toch alles af, jachtwetten of niet.
En als ze het niet leuk vinden wat is hier dan hun probleem.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
Ik ben gisteren nog eens naar Nevele gereden voor drie nieuwe kippen, en heb deze erbij gekocht:
en als volgt geplaatst:
Rondom tuintegels (in de hoek ligt nog een terrastegel, not niet in beeld), een vos graaft normaal geen gang als hij niet vlak voor de ren kan graven. Door het fijne gaas houdt dit ook alle beesten tegen die 's nachts actief zijn zoals ratten, muizen, egels, .... en ook marters geraken niet binnen.
Anderzijds als ik deze video zie
dan ga ik de witte ren vastschroeven aan het hok. Als je ziet hoe de vos erop los beukt tot de kleine ren loskomt ..... anderzijds mijn witte ren is zeker 3x zo zwaar.
en als volgt geplaatst:
Rondom tuintegels (in de hoek ligt nog een terrastegel, not niet in beeld), een vos graaft normaal geen gang als hij niet vlak voor de ren kan graven. Door het fijne gaas houdt dit ook alle beesten tegen die 's nachts actief zijn zoals ratten, muizen, egels, .... en ook marters geraken niet binnen.
Anderzijds als ik deze video zie
dan ga ik de witte ren vastschroeven aan het hok. Als je ziet hoe de vos erop los beukt tot de kleine ren loskomt ..... anderzijds mijn witte ren is zeker 3x zo zwaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
die is niet marterproof , hier groef de marter er op 1-2-3 een kuiltje onder en zat ie alsnog binnen om Marie & Mariette de kop af te bijten (beste stuk precies)
ik dacht dit tevergeefs ook namenlijk
2 Huizen verder sleurde ie ze (zonder echte ren rond de kippen) elke nacht 1 kip weg naar wat verderop om rustig (op de pluimen na) alles te verorberen
ik dacht dit tevergeefs ook namenlijk
2 Huizen verder sleurde ie ze (zonder echte ren rond de kippen) elke nacht 1 kip weg naar wat verderop om rustig (op de pluimen na) alles te verorberen
The eternal and true pessimist
-
- Elite Poster
Ivm niet marterproof: enkel onder het kippenhok ligt nog geen plank, ik ga daar ook nog iets voorzien
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
ub4b : ik hoor steeds meer mensen hier uit de buurt dezelfde verhalen als jij vertellen.
In de buurt van het voetbalveld ken ik al een 4-tal woningen waar alle kippen dood zijn teruggevonden. Niemand weet van wat of hoe of wie.
Doe als ik : hou het bij twee katten en een boeroendoek
In de buurt van het voetbalveld ken ik al een 4-tal woningen waar alle kippen dood zijn teruggevonden. Niemand weet van wat of hoe of wie.
Doe als ik : hou het bij twee katten en een boeroendoek
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Dat is eigenlijk veels te klein als kippenren hoor! Je zou toch minstens 2à3 m² per kip moeten voorzien.
Beste methode om helemaal veilig te zijn is een komplete kooi maken.
- ondergrond volleggen met kippengaas (gaten van 1cm²) en 10 cm grond erover
- rondom tot 1m hoog kippengaas tot 2 meter gewone draad
- boven visdraad of touw spannen
Beste methode om helemaal veilig te zijn is een komplete kooi maken.
- ondergrond volleggen met kippengaas (gaten van 1cm²) en 10 cm grond erover
- rondom tot 1m hoog kippengaas tot 2 meter gewone draad
- boven visdraad of touw spannen
-
- Elite Poster
Dit is de nachtren, overdag gaat wit deurtje open. Kippen hebben dan een enorme ren.Dat is eigenlijk veels te klein als kippenren hoor! Je zou toch minstens 2à3 m² per kip moeten voorzien.
Als ik 's avonds weg moet, en ik geraak niet tijdig voor donker terug, dan steek ik ze in de witte ren en deurtje toe.
Ik heb gisteren bij familie nog zo'n opstelling gezet:
1. kippenhok met deurtje en opening, opening komt uit in kleine ren
2. kleine ren (nachtren) , aan hok vastgeschroefd, met deurtje naar grote ren (dagren)
3. rondom tuintegels
-> dus de dagren is uiteraard veel groter dan die witte constructie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
als je dit maar niet in je tuin hebt:
http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... mpel.dhtml
Of nog beter:
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... ster.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... mpel.dhtml
Of nog beter:
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... ster.dhtml
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Nee, dat denk ik niet. Jij trekt vreemde conclusies hoor ...Dafke schreef:Denkt gij nu echt dat er een overpopulatie van vossen is omdat ze er toch op jaagden terwijl het verboden was?
- Dafke
- Elite Poster
- Contacteer:
Efkes herhalen mss:
Als dat het geval zou zijn, dan zou er GEEN overpopulatie van vossen zijn, toch? Dus het verbod was er, jagers waren daar niet tevreden mee, maar hielden zich aan die wet, met gevolg: overpopulatie.
Duidelijk?
Ik maak uit jou reply op (wat trouwens ook een rare conclusie is van de mijne, ma soit) dat ze als er een verbod is, dat ze toch op de vos jagen en alles "kapot" schieten.fredo66 schreef:En ik die dacht dat jagers die hobby voor hun plezier doen ... Blijkt nu hier dat ze dat eigenlijk liever niet zouden doen maar het toch doen (zie de reacties hierboven) en dus de jachtwetten overtreden maar ferm tegen hun goesting hoor !Dafke schreef:Eum, er is ook wel zoiets als OVERpopulatie, wat duidelijk hier met de vos is gebeurd omdat er een aantal jaar een verbod was om op de vos te jagen.
Wat is het nu eigenlijk, vinden ze jagen leuk ? Waar zagen ze dan over, ze schieten toch alles af, jachtwetten of niet.
En als ze het niet leuk vinden wat is hier dan hun probleem.
fredo66 schreef:Nee, dat denk ik niet. Jij trekt vreemde conclusies hoor ...Dafke schreef:Denkt gij nu echt dat er een overpopulatie van vossen is omdat ze er toch op jaagden terwijl het verboden was?
Als dat het geval zou zijn, dan zou er GEEN overpopulatie van vossen zijn, toch? Dus het verbod was er, jagers waren daar niet tevreden mee, maar hielden zich aan die wet, met gevolg: overpopulatie.
Duidelijk?
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Nee absoluut niet duidelijk.
Ik lees hier dat de jagers "klagen" over het teveel aan vossen. Ik lees hier ook dat de jagers deze vossen massaal afschieten (verbod of niet)
(citaat hierboven): "Ik heb over laatst van een jager gehoord dat er in Vlaanderen meer als 8000 waren afgeschoten op een jaar tijd (vossen)".
Jagers zijn mensen die voor hun plezier beesten afknallen en een vos is toch een mooi target. Mochten er al teveel vossen zijn dan is het dus zeker niet aan de jagers om dat te verkondigen. Je vraagt aan een kind in een snoepwinkel toch ook niet of er niet teveel snoep te rapen valt ??? En als die kleine dan zou antwoorden "ja, dat is hier niet te doen hoor, zoveel !" zou ieder normaal mens eens goed lachen.
Stel dat er teveel vossen zijn, moeten jagers daar alvast niet over klagen. Ze zouden blij moeten zijn dat ze hun hobby zoveel kunnen uitoefenen...
Het is echter aan de boswachters om te bepalen of er in een gebied teveel vossen zitten, niet aan hobbyjagers uiteraard, die kunnen daar niet objectief over oordelen.
Ik lees hier dat de jagers "klagen" over het teveel aan vossen. Ik lees hier ook dat de jagers deze vossen massaal afschieten (verbod of niet)
(citaat hierboven): "Ik heb over laatst van een jager gehoord dat er in Vlaanderen meer als 8000 waren afgeschoten op een jaar tijd (vossen)".
Jagers zijn mensen die voor hun plezier beesten afknallen en een vos is toch een mooi target. Mochten er al teveel vossen zijn dan is het dus zeker niet aan de jagers om dat te verkondigen. Je vraagt aan een kind in een snoepwinkel toch ook niet of er niet teveel snoep te rapen valt ??? En als die kleine dan zou antwoorden "ja, dat is hier niet te doen hoor, zoveel !" zou ieder normaal mens eens goed lachen.
Stel dat er teveel vossen zijn, moeten jagers daar alvast niet over klagen. Ze zouden blij moeten zijn dat ze hun hobby zoveel kunnen uitoefenen...
Het is echter aan de boswachters om te bepalen of er in een gebied teveel vossen zitten, niet aan hobbyjagers uiteraard, die kunnen daar niet objectief over oordelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Toen ik hier half de boomgaard omkapte ('t waren grote struiken, geen bomen meer), stond er enkele maanden later toch een boswachter aan de deur die eens een kijkje wou nemen, dus blijkbaar wordt dat soort dingen toch in de gaten gehouden (via luchtfotos, geloof ik).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Mens staat niet boven de vos, de mens staat gewoon buiten alle natuurwetten maar hebben wel de grootste invloed erop. Maar ik ben er zeker van dat de persoon die laatste tijger afknalt ook de eenvoudige gedachte zal hebben : ik ben baas en gij vreet m'n geiten op, tijgertje ge had uw leven maar moeten aanpassen aan mij, bang!AnD schreef:Dus ik moet mijn heel levenswijze gaan aanpassen voor een paar vossen, laat me niet lachen.fredo66 schreef:"Tegenwoordig zijn er veel stadsmensen (echte groen) die niet weten hoe het er aan toe gaat in de natuur"
Ik besef maar al te goed dat een vos boven de kip staat,
maar zoals ik zei staat de mens boven de vos en is de vos een prooi voor de mens, zo simpel is het en ook een natuurwet.
Stadsmensen, toch een volk apart...
- AnD
- Elite Poster
Appels met appels vergelijken en niet met peren, we leven hier trouwens in België.
Als je de held wil gaan uithangen ga dan naar het buitenland de stropers tegenhouden.
[ Post made via mobile device ]
Als je de held wil gaan uithangen ga dan naar het buitenland de stropers tegenhouden.
[ Post made via mobile device ]
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Jagers gebruiken doorgaans leugens om de vos af te schilderen als een ongewenst dier. Overpopulatie bij vossen is haast onmogelijk, het sociale gedrag van de vos verhindert dat eenvoudig weg. Vossenroedels dulden geen concurrenten in hun territorium van enkele vierkante kilometers groot.
Trouwens, als jagers in de winter dominante vossen afschieten, dan zorgt dat in de lente voor extra veel voortplanting...
Trouwens, als jagers in de winter dominante vossen afschieten, dan zorgt dat in de lente voor extra veel voortplanting...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Lachen:
DeStandaard 18/06/2015 - Uw terrein ligt in jachtgebied en u weet het niet
DeStandaard 18/06/2015 - Jagers dienen klacht in tegen Vogelbescherming wegens ‘intimidatie’
maar het beeld van Vogelbescherming Vlaanderen is wel krachtig.
Het viel me ook meteen op in de krant, die 2loop.
Website: http://www.schietinactie.be/
Voorlopige ressultaten
DeStandaard 18/06/2015 - Uw terrein ligt in jachtgebied en u weet het niet
DeStandaard 18/06/2015 - Jagers dienen klacht in tegen Vogelbescherming wegens ‘intimidatie’
Je kan het eens zijn met deze of gene partij,‘Om ergens wettelijk met het geweer te kunnen jagen, moet een jager een jachtplan indienen waarbij hij over een jachtterrein met een aaneengesloten oppervlakte van minstens 40 hectare beschikt’, zegt Vogelbescherming. Maar zonder toestemming van heel wat privé-eigenaars zouden percelen ingekleurd worden, om aan die oppervlakte te geraken. Omdat burgers deze documenten moeilijk kunnen inzien, biedt Vogelbescherming Vlaanderen een digitaal platform, met http://www.schietinactie.be.
Dat platform is een serieuze doorn in het oog van de jagers. Dat Vogelbescherming ook wil dat voor alle ingekleurde percelen een schriftelijke toestemming voorgelegd kan worden, toont voor de HVV aan dat de natuurvereniging de jagers ‘als groep stigmatiseert’.
maar het beeld van Vogelbescherming Vlaanderen is wel krachtig.
Het viel me ook meteen op in de krant, die 2loop.
Website: http://www.schietinactie.be/
Voorlopige ressultaten
- AnD
- Elite Poster
Wat doet de vogelbescherming, paniek zaaien en mensen angst aanjagen.
@MichelJ: Als je over tijgers begint dan zit je inderdaad in het buitenland,
hier vind je alleen tijgers in de zoo of parken,
die dieren vragen ook niet om geboren te worden in gevangenschap,
laat staan hun leven door te brengen in gevangenschap.
@MichelJ: Als je over tijgers begint dan zit je inderdaad in het buitenland,
hier vind je alleen tijgers in de zoo of parken,
die dieren vragen ook niet om geboren te worden in gevangenschap,
laat staan hun leven door te brengen in gevangenschap.
-
- Elite Poster
De nieuwe kippenren is bij de buren niet in goede aarde gevallen:
blijkbaar staat het hok nabij hun slaapkamer, en worden ze elke dag om 6u wakker omdat ze die beesten in de kleine witte ren horen, omdat ze naar buiten willen
ook beweren ze dat de kippen stampen tegen het hok, en dat dit hun uit hun slaap houdt
ook dreigen ze met het contacteren van mijn huisbaas, met de opmerking dat het stukje tuin achter mijn keuken nu als een maanlandschap uitziet (huisbaas is al op de hoogte, maakt er geen probleem van), en dat de kippen de wortels van de sparren bloot scharrelen, waardoor het geen scharrelkippen meer zijn
en dan dreigen ze op het einde van hun brief met het aanleggen van een dossier tegen mij ter voorbereiding van een rechtzaak, als er geen oplossing komt
verder komt nu ook de aap uit de mouw dat ze doorheen de sparren ons bespieden, er zit inderdaad een kleine opening tussen de sparren en de struiken, waardoor ze ons in de gaten kunnen houden, maar dat staat er juridisch gezien los van
-> de oplossing is triviaal: de kippen niet in de kleine overdekte ren laten bij zonsopgang, dus deurtje toe
blijkbaar staat het hok nabij hun slaapkamer, en worden ze elke dag om 6u wakker omdat ze die beesten in de kleine witte ren horen, omdat ze naar buiten willen
ook beweren ze dat de kippen stampen tegen het hok, en dat dit hun uit hun slaap houdt
ook dreigen ze met het contacteren van mijn huisbaas, met de opmerking dat het stukje tuin achter mijn keuken nu als een maanlandschap uitziet (huisbaas is al op de hoogte, maakt er geen probleem van), en dat de kippen de wortels van de sparren bloot scharrelen, waardoor het geen scharrelkippen meer zijn
en dan dreigen ze op het einde van hun brief met het aanleggen van een dossier tegen mij ter voorbereiding van een rechtzaak, als er geen oplossing komt
verder komt nu ook de aap uit de mouw dat ze doorheen de sparren ons bespieden, er zit inderdaad een kleine opening tussen de sparren en de struiken, waardoor ze ons in de gaten kunnen houden, maar dat staat er juridisch gezien los van
-> de oplossing is triviaal: de kippen niet in de kleine overdekte ren laten bij zonsopgang, dus deurtje toe
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 30 jun 2015, 10:34, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Je zet een haan in het kot, zeker nu in de zomermaanden .
Die begint rond 5u ofzo te kraaien.
Nadien ga je in overleg en doe je de haan weg om hen ter wille te zijn.
Kippen die lawaai maken in hun hok en wat dan nog.
Als je "op den buiten" woont, is dat niet zo absurd.
Als je een loft hebt in het centrum van weet-ik-veel-waar, is dat een andere zaak.
Je kan altijd vragen - in overleg treden - wat hun eisen zijn.
Nu is het gewoon een oplijsting van feitelijkheden.
- kippen stampen (:))
- ze horen de kippen
- maanlandschap
- ontblote wortels
Of is hun eis: KIPPEN WEG.
Dat zal een lastige worden, of niet.
- fazanten
- kalkoenen/ganzen (maakt veel lawaai)
- zwanen
- krielkippen
- kwartels (maakt weinig lawaai, maar het geluid reikt tientallen meters in het rond, ondanks ander lawaai - GRUWELIJK irritant)
Die begint rond 5u ofzo te kraaien.
Nadien ga je in overleg en doe je de haan weg om hen ter wille te zijn.
Kippen die lawaai maken in hun hok en wat dan nog.
Als je "op den buiten" woont, is dat niet zo absurd.
Als je een loft hebt in het centrum van weet-ik-veel-waar, is dat een andere zaak.
Je kan altijd vragen - in overleg treden - wat hun eisen zijn.
Nu is het gewoon een oplijsting van feitelijkheden.
- kippen stampen (:))
- ze horen de kippen
- maanlandschap
- ontblote wortels
Of is hun eis: KIPPEN WEG.
Dat zal een lastige worden, of niet.
- fazanten
- kalkoenen/ganzen (maakt veel lawaai)
- zwanen
- krielkippen
- kwartels (maakt weinig lawaai, maar het geluid reikt tientallen meters in het rond, ondanks ander lawaai - GRUWELIJK irritant)