UK: Chauffeurs beboet wegens nemen van beelden van ongeval

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De Politie van Cambridgeshire (UK) zal 15 weggebruikers vervolgen wegens het nemen van fot's / filmen van een ongeval op de autoweg A14 tussen Histon and Girton, waarbij 4 trucks betrokken waren.

De Politie stelde vast dat een ongebruikelijk groot aantal chauffeurs hun gsm gebruikten om foto's te nemen en/of te filmen, en noteerde de nummerplaten. Ze zullen vervolgd worden wegens "GSM gebruik tijdens rijden, onvoorzichtig rijden of rijden zonder de nodige zorg en aandacht."

Afbeelding

Hoewel ik ook vind dat sturen en GSM gebruiken niet samengaan, vroeg ik me toch af, of ze tijdens zo'n ongeval niets beter te doen hadden :-)

bron: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... le-up.html
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Beetje moeilijke situatie. In Nederland bv. heeft de overheid het aantal kijkfiles drastisch naar beneden kunnen halen om de simpele reden dat er grote schermen geplaatst worden als er een aanrijding of ongeluk gebeurt. Op die manier ontnemen deze schermen het zicht van de chauffeurs die in de andere richting rijden en is er ook geen mogelijkheid meer om foto's te nemen of om trager te gaan rijden zodat je toch zeker bent dat je andermans misère goed gezien hebt. Dat je daarmee het achteropkomend verkeer ophoudt, dat zal de nieuwsgierige chauffeurs worst zijn zeker? Persoonlijk ben ik ook groot voorstander van zo een systeem met grote schermen. Het is al erg of dramatisch genoeg dat de rijrichting met het ongeluk alle ellende van de wereld over zich heen krijgt door de zich opstapelende file. Het verkeer in de andere richting moet ook niet nog eens voor extra files gaan zorgen door te gaan teren op andermans misère.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Teren is nogal hard uitgedrukt. Volgens mij is het gewoon een sneeuwbal effect. Er zijn er inderdaad die kijken en daarbij vertragen. Het verkeer vertraagt en er wordt nog meer gekeken, totdat het uiteindelijk zo traag gaat dat iedereen naar de overkant kijkt. Je gaat mij toch niet zeggen dat je bij stapvoets rijden, niet zelf ook naar de overkant gaat turen om te zien wat er gebeurd is...
Ik dacht trouwens dat ze in Belgie ook gingen beginnen met zo'n schermen. Het principe komt me alleszins bekend voor (ie al over gelezen).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In België zetten ze die schermen al bij grote werken, ook om te vermijden dat mensen gaan vertraging "om ne keer goe te zien wat er gebeurt".
Ook in België is het verboden om (als chauffeur) met uw GSM foto's ed te maken en ook in België zijn er al boetes uitgedeeld aan chauffeurs die foto's maken van ongevallen.
Het staat de politie vrij om daarop te verbaliseren, het is hoe dan ook gevaarlijk (met uw GSM spelen als chauffeur).
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Al staat er wellicht niet in de wet dat ik met een spiegelreflex geen foto's mag maken?

Of wel?

Dikke onzin allemaal! Waar gaat men naartoe?

Nou ja, ik werd vorige vrijdag gestopt door de douane omdat ik blijkbaar een openstaande boete had wegens te snel rijden, gezien ik niet wist waarover het ging dacht ik nooit de brief te hebben ontvangen met de uitnodiging voor het betalen ervan... Haal ik die douaniers in, lezen ze m'n nrplaat in met hun LPR camera aan de voorkant van hun camionette, en achtervolgen ze me wel niet zeker... :bang:

Ik meld dan mooi aan beide douaniers dat ze gefilmd worden met audio opname, en de ene begint tegen mij te roepen dat dit niet mag enz... Terwijl het wel mag. Bref. Achteraf gezien had ik uiteindelijk die boete wel al betaald en bleek het nog niet opgenomen te zijn in hun 'boekhouding'... Dubbel betaald dus.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ken schreef:Al staat er wellicht niet in de wet dat ik met een spiegelreflex geen foto's mag maken?
Jij mag geen enkele handeling verrichten de je kan afleiden en het verkeer in gevaar kan brengen !
Ken schreef:Ik meld dan mooi aan beide douaniers dat ze gefilmd worden met audio opname, en de ene begint tegen mij te roepen dat dit niet mag enz... Terwijl het wel mag.
Ook dat mag jij niet zonder toestemming wettelijk gezien.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik dacht dat je opnames mag maken in die situatie op voorwaarde dat je het kenbaar maakt op voorhand. Verspreiden mag niet zonder schriftelijke toestemming van alle betrokkenen.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

bruma schreef:Ik dacht dat je opnames mag maken in die situatie op voorwaarde dat je het kenbaar maakt op voorhand. Verspreiden mag niet zonder schriftelijke toestemming van alle betrokkenen.
Het gaat puur om het feit dat je aandacht afgeleid is van het besturen van je voertuig ... Je bent op die moment meer bezig met het nemen van foto's dan het inschatten van de verkeerssituatie en het besturen van je voertuig.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ooit eens een 3 uur durende uitleg gehad over privacy- en camerawetgeving etc en de materie is inderdaad zo typisch Belgisch (achterhaald en complex) dat niemand ze duidelijk snapt of kent.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Ook dat mag jij niet zonder toestemming wettelijk gezien.
Mja dat is dan portretrecht zeker? Of toch terug privacy?
Dus als ik morgen wat vakanties maak aan de cote de Blanquenberge ... dan mag dit eigenlijk niet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Oei, ik had het over de post juist boven de mijne en niet over het nemen van de foto.
Ieder call-center neemt de gesprekken op en als je dat niet wil moet je inhaken.
Evident voor mij dat, indien je het ongeval bekijken prioriteit geeft je fout bezig bent en ramptoerist op je voorhoofd gekleefd zal worden.

Ben ik dan heiliger dan de paus? Nee, wil ik dan niet weten wat of hoe? Ja, echter ik realiseer me dat ik het beter zal zien als ik er thuis multimedia zal op naslaan dan dat ik het ter plaatse bekijk en wil zodoende t snelst naar huis.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In de wet staat niets over spiegelreflex, smartphone, ... maar wel dat je als chauffeur uw aandacht erbij moet houden, ten allen tijden.
Spelen met een fototoestel of GSM hoort daar sowieso onder, dus is de boete 100% terecht.

Wat dashcams betreft:
DeStandaard 08/06/2015
Wat zegt de privacycommissie over dashcams?
Als iemand een dashcam gebruikt om zijn autoreis door Frankrijk te filmen en de beelden enkel gebruikt voor persoonlijke doeleinden in de huiselijke sfeer, is de privacywetgeving niet van toepassing.
Wie een dashcam installeert en de beelden buiten de huiselijke sfeer wil gebruiken moet dat wel melden bij de privacycommissie. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 150 tot 600 euro. Als u de beelden bijvoorbeeld op het internet (Youtube, Facebook,...) wil publiceren moet u dus de privacycommissie inlichten. Bovendien is in dat geval ook de privacywet van toepassing en moet u personen die in beeld komen en nummerplaten onherkenbaar maken.

Wie met zijn dashcam een ongeval filmt, moet dat ook melden aan de tegenpartij. Ook de beelden van het ongeval mogen niet zomaar op het internet worden geplaatst. Indien u de beelden wil gebruiken als bewijsmateriaal moet u ook aangifte doen bij de privacycommissie.
De douane had dus ongelijk, zolang je de beelden niet gebruikt in een rechtszaak, als bewijsmateriaal ergens of om publiek te maken, mag je een dashcam plaatsen en gebruiken zonder dat te moeten melden aan de gefilmden en/of aan de Privacycommissie.
Het is ook wel vragen om problemen om het te melden als je met de douane praat :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

philippe_d schreef:Hoewel ik ook vind dat sturen en GSM gebruiken niet samengaan, vroeg ik me toch af, of ze tijdens zo'n ongeval niets beter te doen hadden :-)
Van mij mogen ze er bij elk ongeval zelfs een dedicated team aan toewijzen... Hatelijke kijkfiles. Je hindert de vlotte doorgang en zorgt nog eens voor het risico op een nieuw ongeval ook.
Ken schreef: Bref. Achteraf gezien had ik uiteindelijk die boete wel al betaald en bleek het nog niet opgenomen te zijn in hun 'boekhouding'... Dubbel betaald dus.
Zo zie je maar weer hoe halfslachtig alles hier in België weer aan elkaar plakt. Niks tegen dergelijk systeem, maar dat ze het dan wel eerst op punt zetten. Veel succes met de terugvordering van het bedrag.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@terugvorderen
Veel succes!
Ooit zal je het wel terugkrijgen, maar je zal er lang op moeten wachten.
Wie weet stellen ze voor om het te regelen met de afrekening van de belastingen van 2015, zoals ze ook doen bij niet-betaalde boetes :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Mja dat is dan portretrecht zeker? Of toch terug privacy?
Dus als ik morgen wat vakanties maak aan de cote de Blanquenberge ... dan mag dit eigenlijk niet?
Ken sprak over het filmen van douaniers... iemand specifiek dus en dat kan enkel mits toestemming.

Film je echter gewoon iedereen (los van het feit dat je dit al rijdend vanuit je wagen zou doen) waaronder ook de douaniers dan is er op zich minder een probleem.

Idem voor jou vakantie... ga je mensen expliciet fotograferen in Blankenbergen dan is dat mogelijks een pribleem... fotografeer jij gewoon iedereen op het strand dan niet.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:De douane had dus ongelijk, zolang je de beelden niet gebruikt in een rechtszaak, als bewijsmateriaal ergens of om publiek te maken, mag je een dashcam plaatsen en gebruiken zonder dat te moeten melden aan de gefilmden en/of aan de Privacycommissie.
Het is ook wel vragen om problemen om het te melden als je met de douane praat :)
Sowieso, met de politie ook. De laatste keer dat ik gestopt werd door een zwaantje ging die zich via z'n walkie-talkie informeren bij z'n dispatch, want 'dat mag niet'... Uiteindelijk heeft 'm toch geplooid. De beelden hou ik sowieso enkel voor mezelf, ik heb hen meteen gemeld bij het openen van m'n ruit dat ze gefilmd werden. Meteen heel wat verbaal kabaal van die ene man, en hij vluchtte meteen terug weg naar z'n voertuig, z'n vrouwelijke collega nam het dan over om m'n papieren in handen te nemen waarna ik dan even naar hun voertuig mocht komen, wederom met melding dat er geluidsopnames werden gemaakt via m'n iPhone :p. :bdaysmile: 't Was meteen feest, gezien ik overtuigd was dat ik het al betaald had, en om het bewijs te leveren (die ik uiteindelijk niet meer kon terugvinden) hebben we nog 10km rondgereden, ik op kop met m'n auto, tot aan m'n kantoor en dan nog eens tot bij me thuis.
Ze waren best wel vriendelijk, zeiden ze achteraf zelf ook nog eens...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Een mooi voorbeeldje van bij ons: http://nieuws.vtm.be/binnenland/146834- ... ngeval-e40

En hoewel men het hier over vrachtwagens heeft zullen personenwagens ook wel niet heilig zijn.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Probleem is dat er geen politie te zien is op de baan, en dat is niet de schuld van de agenten maar een politieke schuld.


't Is simpel he, met al zo van die clowns, zet voldoende zwaantjes in en leid ze aan het volgende tankstation af. Zet daar 1 persoon die alle PV's opmaakt, en iedereen mag rijtje schuiven. Is heel uw dag om zeep, tja pech dan is heel uw dag om zeep.
Kopie van't PV naar de werkgever, dan weten ze direct waarom hem een dag niet productief geweest is. Niks te overmacht.

Zo dingen gelden voor die filmers, pechstrookrijders, rechts inhalen, bumperkleven en al van die dommigheden.
Het financiële kan sommigen maar weinig schelen, zeker met sommige lage boetes. Maar pak hun hun tijd af, dat komt veel harder aan.


En eigenlijk is het Amerikaanse systeem nog niet zo slecht, met veel machtsvertoon en poeha iemand van de baan plukken. Geen briefkes achteraf sturen, maar u direct briefke overhandigen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

thamar schreef:Zo dingen gelden voor die filmers, pechstrookrijders, rechts inhalen, bumperkleven en al van die dommigheden.
Het financiële kan sommigen maar weinig schelen, zeker met sommige lage boetes. Maar pak hun hun tijd af, dat komt veel harder aan.
En eigenlijk is het Amerikaanse systeem nog niet zo slecht, met veel machtsvertoon en poeha iemand van de baan plukken. Geen briefkes achteraf sturen, maar u direct briefke overhandigen...
"met veel machtsvertoon" en dan riskeren dat ze ook effectief meer machtsmisbruik gaan vertonen? de politie heeft nog steeds een voorbeeldfunctie,
en "veel machtsvertoon" hoort daar niet bij. al moet respect wel van 2 richtingen komen natuurlijk, en ik kan me goed genoeg voorstellen dat het héél vaak de agent is die geen respect krijgt. al zijn er sommige die dat ook zelf in de hand werken.

en over dat "rechts inhalen" ben ik het niet helemaal met je eens. als ik op het 1ste vak rij, aan 110-120 op een 3vaksbaan, niemand voor me op dat vak, en op het middenvak is er een idioot 90 a 100 aan het rijden, ga ik niet ineens van vak 1 naar vak 3 om vlak na die wagen terug naar vak 1 te gaan!
en dan rij ik idd rechts voorbij.
is dat dan mijn fout? nee toch? dat is duidelijk de fout van die persoon die hardnekkig op het middenvak blijft rijden, ondanks dat die eigenlijk rechts moet rijden.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Het Amerikaanse systeem is daar toch echt wel beter in hoor. Zoals thamar zegt: geen boete in de bus, maar gewoon direct aan de kant gezet worden door de verkeerspolitie. En zeg nu eerlijk: in België is snelheid bijna letterlijk het enige waarop gecontroleerd wordt. Wat met alle andere regels? Je kan in het dagelijkse verkeer een pak regels aan je laars lappen zonder ooit gestraft te worden. Ik zie een mobiele flitser nog niet snel uit eigen initiatief de achtervolging inzetten voor een andere verkeersovertreding. In de VS gebeurt dat dus wel. Op die manier straf je hardleerse overtreders, niet door een briefje in de bus wanneer ze eens 10 km/h te snel reden. En dat is inderdaad een politieke keuze waarvan ik hoop dat ze ooit nog eens gaat veranderen, maar zo lang het geld op brengt vrees ik er voor.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Oorzaken op van verkeersongevallen (Bron: europ-assistance)

Op 100 verkeersongevallen zijn de oorzaken toe te schrijven aan (meerdere oorzaken zijn tegelijkertijd mogelijk):

Afbeelding

De reden dat men zo hard inzet op snelheid is omdat het doodsoorzaak nummer één is...

Net even aan het pluizen op de BIVV website, interessante rapporten daar, oa het percentage mensen dat te snel rijdt in de gewesten en dergelijke, en dan haal je er uit dat zone 30 precies niet gerespecteerd wordt, in zone 50 zijn Vlamingen koploper wat overtredingen betreft en in zone 70 houden de Walen zich er het minst aan. In zone 90 zijn er bijna geen overtredingen en ligt de gemiddelde snelheid zelfs maar rond de 80...

136 pagina's plezier. :) http://ibsr.be/frontend/files/userfiles ... atoren.pdf
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Als je dan dit ziet: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... lmen.dhtml denk ik dat boetes uitdelen volledig terecht is!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

indien je zo verlekkerd bent op dit soort taferelen, haast u naar huis, diegene achter u zal u dankbaar zijn. Thuis voor TV of voor uw PC zal je alles in geuren en kleuren kunnen aanschouwen in video of foto.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Imo is het een menselijke reactie. Mensen zijn nieuwsgierig.
Is het ethisch juist? Neen, natuurlijk niet. Ik wil ook liefst geen bloed, ledematen, ... zien van iemand anders. Daarom ook dat ze inderdaad best de schermen zetten, al zullen er dan ook mensen zijn die zelfs daardoor willen piepen of hopen traag te rijden en toch iets op te vangen.
Meestal is het voor mij net (en zeker op de moto) alle alarmbellen aan, want je ziet soms de gekste manoeuvres in de ongeval file.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Overdreven snelheid heeft toch wel een nuance nodig, in het merendeel van die statistieken spreken ze over onaangepaste snelheid en dat wordt door diverse instanties dan te snel naar overdreven snelheid vertaald.
Want hieronder valt dus ook niet tijdig kunnen stoppen, dat is ook onaangepaste snelheid.


Soit, eindeloze discussie.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

In die zin is ELK ongeval een gevolg van onaangepaste snelheid, want je had vlak voor de plaats van het ongeval eigenlijk stil moeten staan...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

In het merendeel van de ongevallen zal dat inderdaad zijn, voorrangsregels buiten beschouwing gelaten want daar is het dikwijls van niet weten of willen weten en de categorie dommigheid & zattigheid (eigenlijk is dat ook dommigheid) vallen er ook buiten.

Ga maar eens luisteren in de politierechtbank bij de ongevallen.
Bij het merendeel van de ongevallen dat daar behandeld worden, krijgt de "aanrijder" nog een boete voor onaangepaste snelheid erbij, overtreding 2de graad €110.



Maar onaangepaste snelheid is niet zomaar te controleren, dus is het veel makkelijker om overal te beginnen roepen van overdreven snelheid want dan is de publieke opinie voor al die bingotoestellen langs de kant van de weg.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Slafes schreef:De reden dat men zo hard inzet op snelheid is omdat het doodsoorzaak nummer één is...
Hard inzetten op snelheid is dan ook niet echt het probleem, het feit dat je vrijwel geen blauw op 't straat ziet voor de andere oorzaken steekt mensen meer tegen. De reactie in de meeste gevallen is dan ook "flitsen kunnen ze, maar anders ziet ge ze niet". Hoe vaak heb je al alcoholcontrole gehad? Of controle boorddocumenten of iemand aan de kant zien staan vanwege gevaarlijke manoeuvres? Dan komt dat inderdaad meer over bij de mensen als zijnde "tis weer om de kas te spekken, veiligheid heeft er niks meer mee te maken".
En in dat geval denk ik er op den duur ook zo wel over (overigens geen zware voet dus ze deren me niet echt. Vorige week blijkbaar eerste flitsboete binnen gekregen).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, moet ik eerlijk zijn? Ik zie hier in en rond Leuven anders behoorlijk wat blauw op straat en zie er toch veel meer dan vroeger die aan de kant staan geflankeerd door politiewagens (uit het verkeer geplukt). Van de week nog een wit bestelwagentje gezien die aan de kant gezet werd door een motard, heb het live kunnen volgen. :) Vorige week nog een lichte bestelwagen en een andere wagen die uit het verkeer werden geplukt... Ook boetes voor bellen achter het stuur worden veelvuldig gegeven... Trouwens, in Leuven communiceert de politie op zijn facebookpagina gewoon hoeveel er werden gecontroleerd op snelheid en op alcohol. Hier zijn er toch wekelijks meerdere controles op alcohol en snelheid. De controles worden trouwens allemaal aangekondigd op de website van de lokale politie.
Wil je weten waar je op een alcohol- of snelheidscontrole kan stoten? Of waar onze verkeerspolitie je (brom)fiets, boorddocumenten of gordeldracht controleert? Let wel, het gaat hier om aangekondigde acties, je kan eender welk moment gecontroleerd worden in Leuven.
Vandaag zijn er geen aangekondigde controles is Leuven. :)

Goh ja, er zal altijd wel iets te vinden zijn he, zo ben ik zelf niet te voor flitskastjes op de snelweg, het maakt de snelweg er niet veiliger op, in tegendeel, maar roodlicht flitsers vind ik bijvoorbeeld wel nuttig.

Langs de andere kant, ik hoorde ook van mensen die echt de ramptoerist uithangen die met opzet in een ongevalsfile gaan aanschuiven om te gaan kijken. Het is en blijft gevaarlijk en eigenlijk zouden ze beter overal een middenberm voorzien met wat groen van een meter of 2 hoog zodat niemand de andere kant kan zien. :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik zie niet in hoe een ongevalsfile 'gevaarlijk' kan zijn. Idem met dat HLN artikel dat het heeft over 'roekeloos' rijden terwijl ze nog geen 20km/u aan het rijden zijn :bang: . Ja, uiteraard is het ergerlijk en is de kans op een blikschade-ongeval pakken groter met alle extra ellende vandien. Maar om het te hebben over 'gevaarlijk' en 'roekeloos' ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een file is altijd gevaarlijk.
Enig idee hoeveel mensen er dood worden gereden omdat er aan de staart van de file niet tijd wordt geremd?

In de file zelf - 20-50km/h en dan knalt er een motard door, tegen een niet aangepaste snelheid (90 ofzo).
Die zie je ook vliegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In de US zijn de boetes dan ook niet mals, makkelijk 500 dollar en meer.
Daar zal hem ook wel de afschrikfactor liggen.


Verder ben je wel degelijk in fout als je rechts inhaalt; juridisch gezien mag je andermans fout niet als excuus gebruiken voor je eigen, die fouten worden apart aanzien.
Wat niet wil zeggen dat ik het niet snap dat je dat doet. Ik doe het zeer af en toe met een linkerstrookrijder die zich als slak gedraagt, maar dan heb ik ook geen keuze om links in te halen. Toch blijft het uiteraard fout.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik geef je helemaal gelijk dat het fout is, dat ga ik ook niet tegenspreken...
maar je hebt dan eigenlijk enkel de keuze:

1) op het rechtervak blijven, zonder de slak voorbij te steken (wat frustreert en uiteindelijk filevorming bevordert)
2) gaan claxoneren en hopen dat die het snapt en rechts gaat rijden (maar claxoneren mag ook wettelijk niet zonder direct gevaar...)
3) ALS er al 3 vakken zijn, gevaarlijk gaan doen door van vak 1 naar 3 te gaan en daarna terug naar 1 (onnodig veel manoeuvres)
4) rechts voorbijsteken (wat ook niet mag)

er zijn dus geen goede oplossingen, en de midden/links rijder is eveneens in fout, net zoals jezelf als je rechts passeert...
maar spijtig genoeg vermoed ik dat ze dan sneller de voorbijsteker aanpakken dan de midden/links rijder, gezien de mentaliteit "makkelijker het gevolg aan te pakken dan de oorzaak".

maar ongeacht wat men doet, bestaat er zoiets als een ideale oplossing om files of ongevallen echt drastisch te verminderen?
zelf heb ik zoiets van hou vrachtverkeer van de snelwegen af tijdens de spitsuren (bv tussen 6-9 en 16-19).
persoonlijk denk ik dat iedereen ermee gebaat zou zijn (minder ongevallen, minder file, sneller einde spitsuur, snellere doorgang voor vrachtverkeer erna)
maar daar zullen transportbedrijven en dergelijke het waarschijnlijk niet eens mee zijn.

een andere oplossing zou zijn om gewoon letterlijk in wagens in te bouwen dat ze niet sneller kunnen dan 120, niet sneller dan hun voorligger, en minstens xx meter afstand houden op de voorligger.
maar dat neemt dan weer vrijheid af waardoor de gemiddelde autorijder niet akkoord zal gaan, om nog maar te zwijgen van het kostenplaatje.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Die middeltjes bestaan eigenlijk al, en ik vraag me af waarom een aantal van die dingen nog niet standaard op auto's staan wat de kostprijs ook enorm zou drukken...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Omdat de consument/burger/kiesvee dat als betutteling zou beschouwen.
Van mij mag dat erin, maar dan wel voor iedereen :twisted:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Et voila... :)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... -weg.dhtml
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant hebben vandaag voor de eerste keer een wagen met snelheidsassistentie (ISA) getest in het verkeer. Er werd een parcours afgelegd in Haren (Brussel) en het nabije Machelen.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

"voor het eerst getest in het verkeer"
Zulke wagens zijn toch al te koop bij Toyota en Honda?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik begreep de commotie ook niet goed. :) De overheid werkt altijd wel een beetje trager he. :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Te snel rijden...is meestal één van de oorzaken.
Als je aan 140 gaat bumperkleven, half aan het slapen bent, ...

Benieuwd naar % ongevallen alleen te wijten aan snelheid: 10% ?
Ik zit nog steeds aan 0 ongevallen in 15 jaar (en ik zit veel op de baan).
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

MClaeys schreef:
Slafes schreef:De reden dat men zo hard inzet op snelheid is omdat het doodsoorzaak nummer één is...
Hard inzetten op snelheid is dan ook niet echt het probleem, het feit dat je vrijwel geen blauw op 't straat ziet voor de andere oorzaken steekt mensen meer tegen. De reactie in de meeste gevallen is dan ook "flitsen kunnen ze, maar anders ziet ge ze niet". Hoe vaak heb je al alcoholcontrole gehad? Of controle boorddocumenten of iemand aan de kant zien staan vanwege gevaarlijke manoeuvres? Dan komt dat inderdaad meer over bij de mensen als zijnde "tis weer om de kas te spekken, veiligheid heeft er niks meer mee te maken".
En in dat geval denk ik er op den duur ook zo wel over (overigens geen zware voet dus ze deren me niet echt. Vorige week blijkbaar eerste flitsboete binnen gekregen).
Ik denk dat je er serieus van zou verschieten hoeveel blauw er op straat rond rijdt, maar het valt gewoon minder op omdat een groot deel ook anonieme wagens zijn. Normaal zou ik u verwijzen naar "Alloo en de wegpolitie", maar dat is spijtig genoeg niet meer online te bekijken.

Daarin is mooi te zien dat ze niet enkel de snelheidsduivels er uit vissen, maar ook gevaarlijke maneuvers, roekeloos rijden, zwalpen op de eigen rijstrook. En dan hebben we enkel nog maar de brave gevallen te zien gekregen. Telkens worden trouwens ook ademtesten uitgevoerd op dronken rijden, en nazicht van alle papieren.

Het valt natuurlijk niet op hoeveel blauw er is op straat, omdat dit procentueel gezien niets is met al het verkeer er rond. Maar dat wil niet zeggen dat er GEEN blauw is om over onze veiligheid te waken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”