Beste UB'ers,
Ik ben aan het denken om thuis een pc in te richten als server. Voornamelijk zal hierop Xen komen, zodat ik een aantal virtuele machines kan aanmaken om mee te testen. Daar ik al lang de hardwarewereld niet meer volg (gaat iets te snel om goed te zijn) zou ik graag jullie hulp hebben hierbij.
De voornaamste kenmerken die ik zoek:
- Geen Windows meegeleverd of geïnstalleerd
- Energiezuinig (kan tot een maand 24/7 aan staan)
- Stil of amper hoorbaar (dus geen 19 inch pizzadoos die een poging doet om een opstijgende jet te evenaren qua lawaai)
- Ram : ik zou beginnen met 4GB, maar zou er later graag 8GB of 16GB of meer in steken (indien mogelijk)
- harddisk : 1TB lijkt me goed om te beginnen, mag zelfs 500GB zijn
- CPU : er komen voornamelijk centos machientjes op welke vrij lichte taken op zich nemen zoals bvb webserver, ftpserver, ... dus moet niet het laatste nieuwe zijn. Zelf dacht ik aan een core I3, dacht dat deze vrij energiezuinig zijn?
- Moederbord : absoluut geen idee. Hoe meer RAM er kan opgeprikt worden, hoe liever. Hoe meer SATA aansluitingen, hoe liever. Echter is elk voorstel hier goed genoeg, alles valt immers te overwegen
- Kast : standaardkastje lijkt me meer dan goed genoeg
- Fan : 1 of 2 grote fans lijkt me ideaal om het boeltje te koelen, zolang ze maar stil zijn
- Prijs : de vrouw des huizes zegt zo goedkoop mogelijk
Bedankt voor jullie hulp!
Hulp bij samenstellen nieuwe "server"
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik bouw high-end muziekservers, dus van stille hardware weet ik wel iets af
1. passief moederbord
ASRock C2750D4I of een opvolger (google op atom asrock 12x sata)
deze heeft 12x sata en 4 ram slots
Heb je minder funds, probeer dit bord, ik heb er al veel van ingezet, zeer stabiel en 6x sata:
MSI C847MS-E33 (te koop bij alternate)
Heb je maar 2x sata nodig dan is een J1900 bord nog interessanter, 10 Watt verbruik ipv 17 Watt bij de MSI, en vier cores.
Ik draai op deze borden fedora 20. Er is trouwens een opvolger met maar 6 Watt, maar geen idee of die goed met linux werkt.
2. HDD's
laptop HDD's maken het minst lawaai, neem een 7200rpm HDD
3. voeding
als je dan toch voor low power low noise gaat, kan je op het moederbord een nano supply dc->dc converter prikken
extern gebruik je dan een 12V voeding, hier is de sky the limit, je kan voor een SMPS 12V gaan
Je kan op deze manier een server bouwen die 20 Watt vebruikt en je niet hoort. Anders kom maar langs ben ook van Wetteren.
Ik heb thuis meerdere thuisservers die volledig stil zijn op dit principe.
1. passief moederbord
ASRock C2750D4I of een opvolger (google op atom asrock 12x sata)
deze heeft 12x sata en 4 ram slots
Heb je minder funds, probeer dit bord, ik heb er al veel van ingezet, zeer stabiel en 6x sata:
MSI C847MS-E33 (te koop bij alternate)
Heb je maar 2x sata nodig dan is een J1900 bord nog interessanter, 10 Watt verbruik ipv 17 Watt bij de MSI, en vier cores.
Ik draai op deze borden fedora 20. Er is trouwens een opvolger met maar 6 Watt, maar geen idee of die goed met linux werkt.
2. HDD's
laptop HDD's maken het minst lawaai, neem een 7200rpm HDD
3. voeding
als je dan toch voor low power low noise gaat, kan je op het moederbord een nano supply dc->dc converter prikken
extern gebruik je dan een 12V voeding, hier is de sky the limit, je kan voor een SMPS 12V gaan
Je kan op deze manier een server bouwen die 20 Watt vebruikt en je niet hoort. Anders kom maar langs ben ook van Wetteren.
Ik heb thuis meerdere thuisservers die volledig stil zijn op dit principe.
-
- Moderator
- Contacteer:
Afspreken gaan momenteel wat moeilijk (ziekte) maar ik hou je zeker op de hoogte! Bedankt voor deze info!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Kijk eens naar de Shuttle DS81/DS87 toestelletjes (al heeft men meer low-end Celeron based dingen ook in hun gamma).
Ik was hier voornamelijk naar aan het kijken in de context van VMWare ESXi virtualisatie (heeft ook bepaalde vereisten).
Storage heb je hier wel niet op... maar daar kan je dan kijken naar een NAS (al hebben die tegenwoordig ook wel leuke virtualisatie mogelijkheden zoals de nieuwe http://tweakers.net/nieuws/103792/qnap- ... essor.html al zal de prijs niet echt goedkoop zijn dan).
Ik was hier voornamelijk naar aan het kijken in de context van VMWare ESXi virtualisatie (heeft ook bepaalde vereisten).
Storage heb je hier wel niet op... maar daar kan je dan kijken naar een NAS (al hebben die tegenwoordig ook wel leuke virtualisatie mogelijkheden zoals de nieuwe http://tweakers.net/nieuws/103792/qnap- ... essor.html al zal de prijs niet echt goedkoop zijn dan).
- willem2
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Ik heb vorig jaar rond deze tijd het volgende gebouwd:
- Intel Celeron G1820 Boxed
- Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x
- WD Green WD30EZRX, 3TB
- Cooler Master Elite 110
- Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1339DS1S00
- HDPlex 150W DC-ATX Converter
- HDPLEX Internal 120W AC-DC Adapter
- Crucial M500 mSata 120GB
- Met Intel stock koeler zo goed als stil - een G1820 is eventueel passief te koelen.
- De combinatie (moederbord/bios/ubuntu server 14.04 LTS) komt niet hoger dan "Package State" C3, met een ander moederbord moet het lukken tot C6 te raken. Op die manier wordt 10 W AC mogelijk
- Moederbord gekozen omwille van "dual lan", uiteindelijk niet gebruikt, dus verkeerde keuze.
- Een processorupgrade naar Pentium, i3 of zelfs i5, zal zeer weinig/geen invloed hebben op het idle verbruik.
- "T" processorversies verbruiken idle niet minder.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 119 keer
Heb je hier toevallig een voorbeeld van? Hoe weet je wanneer het moederbord dit ondersteunt? Ik ben ook op zoek naar low-power hardware voor mijn zelfbouw NAS. De ASRock C2750D4I die ub4b al aanhaalde leek mij al interessant met rond de 20-30W idle, maar als het nog lager kan..willem2 schreef:
- De combinatie (moederbord/bios/ubuntu server 14.04 LTS) komt niet hoger dan "Package State" C3, met een ander moederbord moet het lukken tot C6 te raken. Op die manier wordt 10 W AC mogelijk
-
- Deel van't meubilair
Low-power is fijn... maar het is ook een balans zoeken tussen wat je precies wil doen.
Als je bijvoorbeeld wil virtualiseren en dingen als video transcoding dan heb je toch wat meer power nodig.
Als je bijvoorbeeld wil virtualiseren en dingen als video transcoding dan heb je toch wat meer power nodig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Met de (paar) laatste generaties intel processors moet je niet meer echt kiezen.
Een i5 4460 (toch wel een redelijk perfomante quadcore) doet icm met 2X4GB ram, een SSD en een HDD, 300watt voeding een 26watt idle aan de muur. Dat is vrij weinig voor dergelijke performance. Het verbruik gaat wel richting de 100watt als je de iGPU en de CPU aan het werk ziet.
Als server heb ik hier een Freenas server staan met een Celeron G530 (dat is al een generatie of twee oud, nog 32nm) en dat doet met een 300watt voeding, 2x4GB ram, 4x4TB + 1X500GB een 42watt aan de muur met alle schijven draaiend. Plex transcoden gaat zonder problemen in 1080p, zelfs meerdere streams.
Wat ik zou doen is een goedkoop socket 1150 bordje met genoeg geheugensloten, een celeron G18xx erbij, 1X4GB ram een basic 300watt voeding (bequiet bv) een simpele case met genoeg plek voor HDD's indien gewenst. Dat heb je al voor 200 euro.
Mocht je meer performance nodig hebben gooi je er wat ram bij of binnen x jaar ene tweedehandse i5 4460/4690k of i7 4790k.
Verbruik is zodanig laag dat je met een 3rd party cpu heatsink nog wel fanless kan gaan. De stock intel cpu koeler is stil genoeg bij lage last, eventueel een fan op 5v voor de HDD's indien het er een aantal zijn.
Als je dat dan concreet maakt:
Intel Celeron G1840 Boxed
€ 36,- € 36,- del
ASRock B85M Pro4
€ 64,51 € 64,51 del
Cooler Master Elite 342
€ 24,87 € 24,87 del
Crucial CT51264BA160BJ
€ 24,50 € 24,50 del
be quiet! System Power 7 300W
€ 34,49 € 34,49
Totaal een 220-230 afhankelijk van welke winkels.
Een i5 4460 (toch wel een redelijk perfomante quadcore) doet icm met 2X4GB ram, een SSD en een HDD, 300watt voeding een 26watt idle aan de muur. Dat is vrij weinig voor dergelijke performance. Het verbruik gaat wel richting de 100watt als je de iGPU en de CPU aan het werk ziet.
Als server heb ik hier een Freenas server staan met een Celeron G530 (dat is al een generatie of twee oud, nog 32nm) en dat doet met een 300watt voeding, 2x4GB ram, 4x4TB + 1X500GB een 42watt aan de muur met alle schijven draaiend. Plex transcoden gaat zonder problemen in 1080p, zelfs meerdere streams.
Wat ik zou doen is een goedkoop socket 1150 bordje met genoeg geheugensloten, een celeron G18xx erbij, 1X4GB ram een basic 300watt voeding (bequiet bv) een simpele case met genoeg plek voor HDD's indien gewenst. Dat heb je al voor 200 euro.
Mocht je meer performance nodig hebben gooi je er wat ram bij of binnen x jaar ene tweedehandse i5 4460/4690k of i7 4790k.
Verbruik is zodanig laag dat je met een 3rd party cpu heatsink nog wel fanless kan gaan. De stock intel cpu koeler is stil genoeg bij lage last, eventueel een fan op 5v voor de HDD's indien het er een aantal zijn.
Als je dat dan concreet maakt:
Intel Celeron G1840 Boxed
€ 36,- € 36,- del
ASRock B85M Pro4
€ 64,51 € 64,51 del
Cooler Master Elite 342
€ 24,87 € 24,87 del
Crucial CT51264BA160BJ
€ 24,50 € 24,50 del
be quiet! System Power 7 300W
€ 34,49 € 34,49
Totaal een 220-230 afhankelijk van welke winkels.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Neem meteen 1 x 8GB memory, XEN os gebruikt namelijk ook geheugen en dan hoef je niet elke keer andere VM's uit te schakelen als je tekort komt.
De moderne I3/I5 moederborden kunnen max. 32GB memory aan, als je dat ooit wil gaan gebruiken kan je gewoon latjes van 8GB bijsteken.
Als je 24/7 draait is een voeding met goede interne componenten belangrijk.
Gebruik geen green/eco disken. Ipv 1 grote disk van 1TB te gebruiken kan je ook 2 disken van 500GB gebruiken. Je kan dan de VM's verdelen over meerdere fysieke disken (=betere I/O).
Vroeg of laat ga je ook met ESXI willen spelen, zorg dat je hardware daarmee compatible is. Dit hoeft daarom geen server hardware te zijn. Zolang je geen te vage moederbord chipsets, disk controllers of netwerkkaarten gebruikt valt dat achteraf nogwel te modden via ESXI customization.
De moderne I3/I5 moederborden kunnen max. 32GB memory aan, als je dat ooit wil gaan gebruiken kan je gewoon latjes van 8GB bijsteken.
Als je 24/7 draait is een voeding met goede interne componenten belangrijk.
Gebruik geen green/eco disken. Ipv 1 grote disk van 1TB te gebruiken kan je ook 2 disken van 500GB gebruiken. Je kan dan de VM's verdelen over meerdere fysieke disken (=betere I/O).
Vroeg of laat ga je ook met ESXI willen spelen, zorg dat je hardware daarmee compatible is. Dit hoeft daarom geen server hardware te zijn. Zolang je geen te vage moederbord chipsets, disk controllers of netwerkkaarten gebruikt valt dat achteraf nogwel te modden via ESXI customization.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Als ik jullie suggesties hier lees over Celeron vraag ik mij toch af wat jullie daar allemaal mee doen?
Even off topic gaan, los van Krisken zijn specifieke noden, maar is zo'n Celeron bv geschikt voor meerdere semi-zware windows servers (VM's) parallel te draaien, of ben je dan al beter af met een dual-core i5, of zelfs een quad-core i7?
Even off topic gaan, los van Krisken zijn specifieke noden, maar is zo'n Celeron bv geschikt voor meerdere semi-zware windows servers (VM's) parallel te draaien, of ben je dan al beter af met een dual-core i5, of zelfs een quad-core i7?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
Een Celeron G1840 heeft een score van 2939, m'n ondertussen toch al wel enkele jaren oude Core i3-550 in m'n server doet 2854.
Als je echter wil virtualiseren spelen er andere factors dan louter snelheid... aantal cores, Hyperthreading, VT-d, VT-x ... al zijn die ook wel bij Celerons te vinden.
Het belangrijkste is echter hardware support als je ESXi gaat draaien.
Als je echter wil virtualiseren spelen er andere factors dan louter snelheid... aantal cores, Hyperthreading, VT-d, VT-x ... al zijn die ook wel bij Celerons te vinden.
Het belangrijkste is echter hardware support als je ESXi gaat draaien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Puur op snelheid is dat meestal voldoende, tenzij in bepaalde gevallen. (toch zeker voor thuis gebruik) De processoren zijn de laatste jaren veel sneller geworden, maar de dagdagelijkse applicaties vergen niet zoveel meer resources. Wel zijn er bepaalde features (die r2504 al noemt) die er meestal niet inzitten bij de celerons om je te duwen naar de duurdere modellen.Trojan schreef:Als ik jullie suggesties hier lees over Celeron vraag ik mij toch af wat jullie daar allemaal mee doen?
99% van de huis tuin en keuken pc's zijn snel zat met een celeron en een SSD. Echter zijn dat meestal de modellen uit winkel x of y die kant en klaar komen met de dikste i5 of i7, een HDD (zucht) en een goedkope voeding.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Compleet off topic maar ik ben benieuwd, waarom kies je vandaag nog voor xen , ik heb het idee dat die hypervisor heel hard aan het doodgaan is ten voordele van kvm/esxi/hyperv ?
-
- Moderator
- Contacteer:
Eerder uit gewoonte, niet specifiek een reden
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 27 keer
Er is geen fysiek verschil tussen een WD Green en een WD Red, ze hebben enkel individuele firmware. De green parkeert zijn headers sneller bij idle (8 sec) en heeft geen TLER. Die TLER heb je niet nodig als je klassieke raid links laat liggen en een 3e generatie filesystem gebruikt en de header parking kan je manipuleren met een script en zo volledig uitschakelen.joriz schreef:Gebruik geen green/eco disken. Ipv 1 grote disk van 1TB te gebruiken kan je ook 2 disken van 500GB gebruiken. Je kan dan de VM's verdelen over meerdere fysieke disken (=betere I/O).
Het voornaamste probleem met default green's in een klassieke raid te gebruiken is dat deze headers veel vaker terug uit hun idle stand worden gehaald en het 'schoentje' waar deze in rusten sneller slijt. Maar zoals ik zei kun je dit volledig uitschakelen en zal je disk blijven spinnen, wat voor een hoop minder slijt zorgt. Je kan de idle time ook op max 5 minuten zetten, waardoor slijt ook langer weg blijft en je toch je disks kan stil leggen wanneer deze idle'n.
Gebruik van dit script heeft geen invloed op je garantie (komt zelfs beter uit) en bespaart je al snel €10 tot €20 / disk als je green's verkiest boven red's.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 397 keer
ik vind dit gewoon rommeldrives, heb destijds 12 wd green 1.5 TB mogen omruilen door seagatesEr is geen fysiek verschil tussen een WD Green en een WD Red, ze hebben enkel individuele firmware. De green parkeert zijn headers sneller bij idle (8 sec) en heeft geen TLER. Die TLER heb je niet nodig als je klassieke raid links laat liggen en een 3e generatie filesystem gebruikt en de header parking kan je manipuleren met een script en zo volledig uitschakelen.
ook de seagates gingen kapot
meest betrouwbare drives: HGST
ze zijn wel iets duurder maar als je moet hollen voor warranty ben je meer kwijt, en met genoeg seagates of wd's in je drive pool is dat een garantie
over de jaren heen:
- 12 keer 1.5 TB WD greens, meeste kapot -> in de stats van backblaze blijkbaar grootse rommel ooit verkocht
- omruiling seagates: meeste ook kapot
- 6x 4 TB seagate expansion USB 3 -> ook al drie van omgeruild
Van al die 1.5 TB's heb ik er nu meer een paar zonder reallocated sectors.
Dus WD en seagate ..... In mijn eigen product steek ik toshiba laptop drives, no more seagate for me ....
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Saegate heeft Maxtor overgenomen en sindsdien is het dezelfde kwaliteit als Maxtor...
Als je power friendly wil zijn kan je ook 2,5" schijven nemen. In mijn Thecus 0503 NAS heb ik 2x 2TB 2,5" en 3x 1TB 2,5".
Als je power friendly wil zijn kan je ook 2,5" schijven nemen. In mijn Thecus 0503 NAS heb ik 2x 2TB 2,5" en 3x 1TB 2,5".
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 27 keer
HGST is toch een dochter van WD tegenwoordig? Ze werken vast nog wel vrij autonoom.
Ik heb ook de blog van Backblaze wat gevolgd. Het hangt ook vrij hard af van welk model, het ene doet het goed de andere weer niet. De green's bij Backblaze (zijn volledig uitgefaseerd voor zo ver ik weet) waren ook met default firmware.
@ub4b Je draaide de greens met default firmware?
Ik heb ook de blog van Backblaze wat gevolgd. Het hangt ook vrij hard af van welk model, het ene doet het goed de andere weer niet. De green's bij Backblaze (zijn volledig uitgefaseerd voor zo ver ik weet) waren ook met default firmware.
@ub4b Je draaide de greens met default firmware?
- willem2
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Bij Haswell processoren valt er tussen PC3 en PC6/7 nog enkele watt's winst te behalen.gm123 schreef:Heb je hier toevallig een voorbeeld van? Hoe weet je wanneer het moederbord dit ondersteunt? Ik ben ook op zoek naar low-power hardware voor mijn zelfbouw NAS.
Het al dan niet ondersteunen van PC6/7 van een moederbord is o.a. afhankelijk van:
- OS
- BIOS
- netwerkchip op mobo (Realtekdrivers en linux geven problemen)
Intel (desktop CPU's) Celeron & Pentium idlen niet lager dan PC6 (i3, i5 & i7 gaan tot PC7), het verschil in verbruik tussen PC6 & PC7 is echter verwaarloosbaar.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer
Ik zou ook voor gratis ESXi gaan, dan kan je zelfs een VM rebooten vanop je smartphone met bv Virtual Viewer(android)krisken schreef:Eerder uit gewoonte, niet specifiek een reden
wat betreft hardware, kijk ook eens naar logicsupply.be en mini-itx.com voor zuinige mini-itx oplossingen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik merk idd dat esxi beter ondersteund wordt dan xen. Laatst nog ups shutdown miserie gehad met xen waar voor esxi een custom programma beschikbaar was.
Kvm nog nooit gebruikt.
Hyper-V begint serieus de rest in te halen omdat je, iirc, mgmt software a la vSphere bij HyperV al in de license erbij hebt (en dus gratis kan gebruiken), terwijl dat bij vmware en xen serieus kost.
Daar gaan dus nog serieuze veranderingen op til zijn, want enkel al voor die reden ken ik al veel ITers die omschakelen naar HyperV.
[ Post made via mobile device ]
Kvm nog nooit gebruikt.
Hyper-V begint serieus de rest in te halen omdat je, iirc, mgmt software a la vSphere bij HyperV al in de license erbij hebt (en dus gratis kan gebruiken), terwijl dat bij vmware en xen serieus kost.
Daar gaan dus nog serieuze veranderingen op til zijn, want enkel al voor die reden ken ik al veel ITers die omschakelen naar HyperV.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Als het echt maar zeer lichte taken zijn zoals een webservertje en ftp en mail ofzo waarom dan geen raspberry pi 2. Zuiniger, goedkoper en stiller ga je niet vinden. Virtualisatie is natuurlijk niet te doen met 1GB ram maar voor die simpele taken is het genoeg.
Hang er gewoon een externe hdd (liefst met externe power) aan en je bent klaar.
Als je projecten persé in virtualisatie wil uitvoeren ben je wel beter af met een krachtigere machine.
Hang er gewoon een externe hdd (liefst met externe power) aan en je bent klaar.
Als je projecten persé in virtualisatie wil uitvoeren ben je wel beter af met een krachtigere machine.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 31 keer
https://azerty.nl/31-3022-394942/superm ... -moed.html
Intel Atom D525 / 1.8 GHz ( Dual-Core )
6 x SATA
Intel GMA 3150 Built-in gfx
2 x Gigabit Ethernet (wel shared denk ik)
16x PCI-e poort voor eventuele raid controller of iets degelijks
mini ITX (dus zeer klein)
Ideaal als serverbord, dat ding heeft zelfs een ILO waarmee je ook iso's kan mounten als virtual drive. Je hoeft dus niet eens een drive aan te sluiten bij initiële install.
Paar jaar geleden de d510 variant gekocht, never looked back
Ik denk dat dit met 6 drives ergens een 40W trekt.
Intel Atom D525 / 1.8 GHz ( Dual-Core )
6 x SATA
Intel GMA 3150 Built-in gfx
2 x Gigabit Ethernet (wel shared denk ik)
16x PCI-e poort voor eventuele raid controller of iets degelijks
mini ITX (dus zeer klein)
Ideaal als serverbord, dat ding heeft zelfs een ILO waarmee je ook iso's kan mounten als virtual drive. Je hoeft dus niet eens een drive aan te sluiten bij initiële install.
Paar jaar geleden de d510 variant gekocht, never looked back
Ik denk dat dit met 6 drives ergens een 40W trekt.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik heb momenteel geen server meer draaien, maar van wat ik mij nog herinner van vorig jaar was dat de standaard hyper-v mgmt tools even veel kunnen als die client van vmware. Wil je alle superfancy functies zoals geavanceerd clustering en failover en load balancing en weet ik veel nog wat, mag je alvast flink dokken voor System Center Virtual Machine manager, net zoals bij VMWare.ITnetadmin schreef:Ik merk idd dat esxi beter ondersteund wordt dan xen. Laatst nog ups shutdown miserie gehad met xen waar voor esxi een custom programma beschikbaar was.
Kvm nog nooit gebruikt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.