Ik ben aan het denken om thuis een pc in te richten als server. Voornamelijk zal hierop Xen komen, zodat ik een aantal virtuele machines kan aanmaken om mee te testen. Daar ik al lang de hardwarewereld niet meer volg (gaat iets te snel om goed te zijn) zou ik graag jullie hulp hebben hierbij.
De voornaamste kenmerken die ik zoek:
- Geen Windows meegeleverd of geïnstalleerd
- Energiezuinig (kan tot een maand 24/7 aan staan)
- Stil of amper hoorbaar (dus geen 19 inch pizzadoos die een poging doet om een opstijgende jet te evenaren qua lawaai)
- Ram : ik zou beginnen met 4GB, maar zou er later graag 8GB of 16GB of meer in steken (indien mogelijk)
- harddisk : 1TB lijkt me goed om te beginnen, mag zelfs 500GB zijn
- CPU : er komen voornamelijk centos machientjes op welke vrij lichte taken op zich nemen zoals bvb webserver, ftpserver, ... dus moet niet het laatste nieuwe zijn. Zelf dacht ik aan een core I3, dacht dat deze vrij energiezuinig zijn?
- Moederbord : absoluut geen idee. Hoe meer RAM er kan opgeprikt worden, hoe liever. Hoe meer SATA aansluitingen, hoe liever. Echter is elk voorstel hier goed genoeg, alles valt immers te overwegen
- Kast : standaardkastje lijkt me meer dan goed genoeg
- Fan : 1 of 2 grote fans lijkt me ideaal om het boeltje te koelen, zolang ze maar stil zijn
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Prijs : de vrouw des huizes zegt zo goedkoop mogelijk
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bedankt voor jullie hulp!