Slimme stroommeter in elk huis
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Heist, dus jij vindt het heel normaal dat je ze helpt met hun doelstelling te bereiken, en daarna ervoor afgerekend wordt, met de lakonieke opmerking "ze liggen er toch..."
Ik dacht het niet hoor....
Als jij straks alles hebt geïsoleerd, nieuwe beglazing hebt gestoken, en een zonneboiler hebt geplaatst , met alle nodige subsidie, .... ga jij dan mooi een gedeelte van de subsidie terugbetalen omdat de heren een berekeningsfout gemaakt hebben en nu inzien dat de subsidie eigenlijk te overdreven was?
Ik dacht het niet...
Ik dacht het niet hoor....
Als jij straks alles hebt geïsoleerd, nieuwe beglazing hebt gestoken, en een zonneboiler hebt geplaatst , met alle nodige subsidie, .... ga jij dan mooi een gedeelte van de subsidie terugbetalen omdat de heren een berekeningsfout gemaakt hebben en nu inzien dat de subsidie eigenlijk te overdreven was?
Ik dacht het niet...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Conclusie van dit en verschillende andere topics: zonnepanelen blijven de gemoederen verhitten.
[ Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Misschien een een cru antwoord maar nadat de meerderheid van de bevolking zijn woonst beter heeft geisoleerd en ook zuiniger omgaat met gebruik van energie blijkt nu dat bij eandis en energie producenten/leveranciers ze een vermindering aanwinsten vaststellen. Dus zoeken ze andere middelen om hunwinst terug hoger te maken zoals bvb vergoeding injectie van uit zonnepanelen. Alles draait rond geld
- Sylvester
- Elite Poster
Laat dit dan de eindconclusie zijn : alles draait rond geld.lion51 schreef: Alles draait rond geld
En als er toevallig iemand zijn telraam kapot is, en hierdoor een scheve overdreven berekening maakt voor subsidie (Freya) , dan draaien uiteraard de anderen ervoor op.
Je kan moeilijk op de PV bezitters schieten, zij maken gewoon gebruik van iets dat hun op een gouden dienblaadje wordt aangeboden.
Het systeem van subsidies werkt altijd volgens hetzelfde principe : de ander betaalt.
Net zoals autoverzekeringen : de buurman heeft zijn wagen perte totale gereden, jij betaalt voor zijn wagen.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik schiet ook helemaal niet op PV-bezitters. Je kan het niemand kwalijk nemen om in een financieel interessant aanbod in te gaan. Ook al wist iedereen dat het absurd genereus was.
Cfr woonbonus: elk normaal denkend mens snapt toch dat de woonbonus gewoon geschift is: je bent rijk genoeg om een huis te kunnen kopen, dus krijg je van de staat (en dus heel de maatschappij, ook de sukkelaars) elk jaar (als koppel) €2000 van de staat terug (€2280 + €760 gedurende 10jaar per persoon; 35% marginaal belastingtarief). Ondanks het feit dat het een absurd concept is, maak ik er - samen met mijn vrouw - gretig gebruik van.
Als ze de woonbonus compleet zouden afschaffen, zou ik eens vloeken (uiteindelijk krijg ik dan elk jaar €2000 minder terug), maar ik zou het wel logisch vinden.
Idem ZP discussie.
De subsidies waren en zijn gewoon absurd hoog, ook in tijden met hogere ZP-prijzen. Als het afgeschaft zou worden, ook voor bestaande installaties (cfr woonbonus: voor bestaande contracten), is dat jammer, maar meer ook niet?
@autoverzekering
Jij betaalt een risicipremie voor uzelf, niet voor uw buurman.
Als hij zijn auto perte-total rijdt, betaalt de verzekering dat uit hun reserves, die jij mee hebt helpen opbouwen (en die ook voor uw schadegevallen klaar staat).
Cfr woonbonus: elk normaal denkend mens snapt toch dat de woonbonus gewoon geschift is: je bent rijk genoeg om een huis te kunnen kopen, dus krijg je van de staat (en dus heel de maatschappij, ook de sukkelaars) elk jaar (als koppel) €2000 van de staat terug (€2280 + €760 gedurende 10jaar per persoon; 35% marginaal belastingtarief). Ondanks het feit dat het een absurd concept is, maak ik er - samen met mijn vrouw - gretig gebruik van.
Als ze de woonbonus compleet zouden afschaffen, zou ik eens vloeken (uiteindelijk krijg ik dan elk jaar €2000 minder terug), maar ik zou het wel logisch vinden.
Idem ZP discussie.
De subsidies waren en zijn gewoon absurd hoog, ook in tijden met hogere ZP-prijzen. Als het afgeschaft zou worden, ook voor bestaande installaties (cfr woonbonus: voor bestaande contracten), is dat jammer, maar meer ook niet?
@autoverzekering
Als hij zijn auto perte-total rijdt, betaalt de verzekering dat uit hun reserves, die jij mee hebt helpen opbouwen (en die ook voor uw schadegevallen klaar staat).
-
- Elite Poster
@heist: wel even bij de les blijven. Subsidies voor zonnepanelen zijn al een tijdje geleden afgeschaft.
- Sylvester
- Elite Poster
Nee nee, je snapt het waarschijnlijk niet. Iedereen betaalt mee aan die perte-totale van de buurman. Uiteraard betaal ik een premie, net zoals jij en ik betalen voor groene stroom, subsidies allerhande, onderhoud net , enz...heist_175 schreef: @autoverzekering
Degene die dat niet betaalt, heeft geen stroom.
Degene die geen verzekering betaalt, is niet verzekerd. Ik betaal met mijn risicopremie ook voor de buurman , en uiteraard ook voor mezelf.
Is dus identiek, de gemeenschap draagt de kost.
Is dat niet met alles zo?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Die discussie hebben we toch al vele malen gevoerd en ik dacht dat het stilaan 'agree to disagree' geworden was ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
De subsidies gaan nu stilaan terug naar de producenten weliswaar, vanaf 1 juli betaal je volgens geïnstalleerde vermogen op je dak een vergoeding.powaq schreef:Ik denk dat hij de afschaffing van GSC's voor iedereen die er nu krijgt bedoelt. Zou inderdaad een goede zaak zijn maar ik denk juridisch onmogelijk.
Men spreekt weer van zonnepanelen stimuleren overigens, maar als je voor zelf geïnstalleerd vermogen net zoveel gaat betalen dan gewoon stroom afnemen (nog niet het geval, maar dat komt wel) dan heeft het ook geen zin he.
Code: Selecteer alles
Ten gevolge van een beslissing van de Vlaamse regulator voor de elektriciteits- en gasmarkt (VREG) zal vanaf 1 juli 2015 een nieuw aanvullend tarief (het “prosumententarief”) van toepassing zijn voor eigenaars van kleine productie-eenheden (bv. zonnepanelen, kleine windmolens en kleine warmtekrachtinstallaties), die geïnstalleerd zijn in het Vlaamse Gewest. Eneco, evenals andere energieleveranciers, treedt voor de betrokken klanten op als tussenpartij voor de facturatie en ontvangst van deze vergoeding.
Wat is het prosumententarief?
Het prosumententarief is een bijkomende distributievergoeding, gebaseerd op het geïnstalleerde vermogen van uw productie-eenheid en vastgelegd door de distributienetbeheerder van uw regio.
Voor wie geldt dit tarief?
Het prosumententarief is van toepassing voor eigenaars van productie-eenheden met een maximaal geïnstalleerd vermogen van 10 kVA, die over een terugdraaiende elektriciteitsmeter beschikken.
Hoeveel zal dit tarief bedragen?
Het prosumententarief wordt als volgt berekend:
Vermogen van uw installatie (uitgedrukt in kVA) x Vast bedrag (verschilt per netbeheerder)
Op basis van de gegevens ontvangen van uw netbeheerder wordt het prosumententarief voor u berekend op xxx,xx euro per jaar (BTW inbegrepen).
Waarom dit nieuwe tarief?
Alle gebruikers van het distributienet betalen een netvergoeding op basis van hun verbruik. Aangezien u eigenaar bent van zonnepanelen die geheel of gedeeltelijk uw verbruik dekken, betaalde u tot hiertoe geen netvergoeding die overeenkwam met uw daadwerkelijk gebruik van het elektriciteitsnet. Om dit recht te zetten rekenen de netbeheerders daarom een forfaitair bedrag aan dat overeenkomt met het gebruik van het elektriciteitsnet.
Vanaf wanneer en hoe wordt dit prosumententarief aangerekend?
Dit bedrag, dat integraal wordt doorgestort aan de netbeheerder, zal worden verdeeld over 12 maanden en zal via de maandelijkse voorschotfacturen aan u worden aangerekend vanaf juli of augustus 2015. Het is echter ook mogelijk om uw voorschotbedrag niet te wijzigen. Het prosumententarief wordt dan verrekend via uw eerstvolgende jaarlijkse afrekeningsfactuur. Om dit aan te vragen volstaat het om via onderstaande link het online formulier in te vullen voor 30 juni 2015.
-
- Premium Member
Zoals ik vroeger al schreef het gaat om geld.
Eandis/Infrax krijgen minder geld via netvergoeding binnen en zo kunnen ze de aandeelhouders meestal de steden en gemeenten minder winsten uitbetalen.
Gevolg we gaan dan maar met toelating politici een bijkomende kost opleggen of beter gezegd een verdoken taks om toch maar aan onze voorziene winsten te geraken zodat de steden en gemeenten ongestoord met geld kunnen blijven gooien.
Voor een slimme meter zullen ze ook nog eens bijkomende kosten rekenen plus het jaarlijks verbruik door de meter en communicatie apparatuur zal hoger liggen dan huidige meters.
We spreken dan nog niet van de werkplaatsen die verloren gaan want de opnemers zullen overbodig worden.
De creatie werkgelegenheid die Agora aanhaalde zal maar van tijdelijk aard zijn tot alle meters zijn gefabriceerd en geplaatst.
Eandis/Infrax krijgen minder geld via netvergoeding binnen en zo kunnen ze de aandeelhouders meestal de steden en gemeenten minder winsten uitbetalen.
Gevolg we gaan dan maar met toelating politici een bijkomende kost opleggen of beter gezegd een verdoken taks om toch maar aan onze voorziene winsten te geraken zodat de steden en gemeenten ongestoord met geld kunnen blijven gooien.
Voor een slimme meter zullen ze ook nog eens bijkomende kosten rekenen plus het jaarlijks verbruik door de meter en communicatie apparatuur zal hoger liggen dan huidige meters.
We spreken dan nog niet van de werkplaatsen die verloren gaan want de opnemers zullen overbodig worden.
De creatie werkgelegenheid die Agora aanhaalde zal maar van tijdelijk aard zijn tot alle meters zijn gefabriceerd en geplaatst.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 4 keer
Volgens mij leidt die discussie over ZP nergens naar toe.Nee nee, je snapt het waarschijnlijk niet. Iedereen betaalt mee aan die perte-totale van de buurman. Uiteraard betaal ik een premie, net zoals jij en ik betalen voor groene stroom, subsidies allerhande, onderhoud net , enz...
Degene die dat niet betaalt, heeft geen stroom.
Degene die geen verzekering betaalt, is niet verzekerd. Ik betaal met mijn risicopremie ook voor de buurman , en uiteraard ook voor mezelf.
Is dus identiek, de gemeenschap draagt de kost.
Is dat niet met alles zo?
Zoals reeds herhaaldelijk door anderen gezegd, valt de ZP-bezitters niets te verwijten.
Zij zijn enkel ingegaan op het aanbod van de overheid.
De ZP-bezitters voelen zich echter persoonlijk aangevallen en verzinnen de meest absurde argumenten om hun situatie te 'rechtvaardigen', alhoewel dat helemaal niet nodig is.
Het principe van een verzekering vergelijken met de subsidies voor ZP is volgens mij een typisch voorbeeld van zo een absurd argument.
1) Bij een (auto) verzekering betaalt iedereen die een auto heeft een bijdrage, terwijl de subsidies voor ZP nu net betaald worden door diegene die geen ZP heeft.
Stel je een autoverzekering voor waarbij de premies enkel betaald worden door diegenen die geen auto hebben.
2) In ruil voor de premie die je betaalt voor je autoverzekering krijg het rustgevend gevoel dat je niet geruïneerd bent als je een ongeval veroorzaakt. De mensen zonder ZP moeten wel betalen, maar krijgen er niets voor terug.
3) Als je buurman een ongeval veroorzaakt stijgt zijn premie en betaal hij dus een grotere bijdrage.
-
- Elite Poster
Hilarisch waar ze het soms toch blijven uithalen die rakkers zonder ZP. Je betaalt NIET volgens het vermogen op je dak maar je betaalt WEL volgens het vermogen van de omvormer. En laat het vermogen van die omvormer nu toch wel toevallig ALTIJD hoger zijn dan het geïnstalleerde vermogen op je dak zeker. Financieel een groot verschil voor de netbeheerder.MClaeys schreef:De subsidies gaan nu stilaan terug naar de producenten weliswaar, vanaf 1 juli betaal je volgens geïnstalleerde vermogen op je dak een vergoeding.
Als je 1 kW op je dak hebt liggen dan is je omvormer 1,1 of 1,2 kVA. Omvormers renderen nu eenmaal niet aan de volle 100%. Ik heb 3,8 kW op het dak en de omvormer is 4,3 kW. Op de papieren richting VREG voor mijn GSC staat als geïnstalleerd vermogen 4,3. Of hoe ik genaaid ben. En met mij alle eigenaars van zonnepanelen. Mijn installatie haalt nooit het vermogen wat de omvormer aankan.
-
- Elite Poster
Ik plaats net de mail die mijn ouders gekregen hebben omdat ze wel ZP hebben...Jack Daniels schreef:Hilarisch waar ze het soms toch blijven uithalen die rakkers zonder ZP.MClaeys schreef:De subsidies gaan nu stilaan terug naar de producenten weliswaar, vanaf 1 juli betaal je volgens geïnstalleerde vermogen op je dak een vergoeding.
Dat men de omvormer als basis neemt verklaart wel het vreemde bedrag in hun geval. Zijn ze wel blij dat ze niet voor een veel zwaardere omvormer gegaan zijn zoals men in de tijd voorstelde.
Ik lig er niet wakker van, zij evenmin, maar ze snappen wel dat er mensen zijn die hier niet akkoord mee zijn.
-
- Elite Poster
Hoe kan je nu akkoord gaan met een wetgeving waar je verplicht wordt te betalen voor gebakken lucht?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Daarom loopt er ook nog een rechtszaak... Ik blijf het trouwens straf vinden dat men al gaat innen zonder dat er een uitspraak is in deze zaak...
-
- Elite Poster
Er niet wakker van liggen =/= het er mee eens zijn. Er liep voor zover ik weet nog een rechtzaak tegen het invoeren van die wet, dus is het afwachten wat daaruit komt. In de tussentijd, willen of niet, betalen zal je moeten doen.
-
- Elite Poster
MClaeys: ge moet niet vragen hoe goed je op de hoogte bent van heel deze materie. Nul komma nul. Had je een heel klein beetje op de hoogte geweest, dan had je geweten dat de vorige rechtszaak in het voordeel van ZP eigenaars werd beslist en dat wij eerst betaald hebben en na de uitspraak het bedrag terug hebben gekregen van onze leverancier. Als ik totaal geen verstand heb van een of ander onderwerp op dit forum dan onthoud ik mij van elke reactie. Anderen voelen zich dan weer geroepen om om het even wat neer te pennen zonder enige kennis terzake.
-
- Elite Poster
Ik heb nergens enige bewering gedaan van kennis op dit gebied... Er stond duidelijk "voor zover ik weet" en de andere post was letterlijk de verkregen mail.
Overigens is zowat 99% van mijn aanwezigheid op dit forum om dingen bij te leren, itt het verkondigen alle wijsheid in pacht te hebben. Als dat de nieuwe regels zijn dan verlaat ik het wel...
Overigens is zowat 99% van mijn aanwezigheid op dit forum om dingen bij te leren, itt het verkondigen alle wijsheid in pacht te hebben. Als dat de nieuwe regels zijn dan verlaat ik het wel...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je kan perfect de berekening laten doen op de werkelijke afname... zie punt 12; http://www.eandis.be/sites/eandis/files ... aiende.pdfJack Daniels schreef:Je betaalt NIET volgens het vermogen op je dak maar je betaalt WEL volgens het vermogen van de omvormer. En laat het vermogen van die omvormer nu toch wel toevallig ALTIJD hoger zijn dan het geïnstalleerde vermogen op je dak zeker.
Ik kan trouwens mis zijn... maar volgens mij is er nooit sprake geweest dat ZP bezitters geen distributie kosten moesten betalen (een nul meterstand is iets totaals anders zoals je kan lezen onder punt 3 in de link hierboven).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Misschien heb je geluk en gaat je huidige omvormer op tijd kapot. Dan kan je alsnog je installatie GOED dimensioneren.Jack Daniels schreef:Ik heb 3,8 kW op het dak en de omvormer is 4,3 kW. Op de papieren richting VREG voor mijn GSC staat als geïnstalleerd vermogen 4,3. Of hoe ik genaaid ben.
-
- Elite Poster
Er is inderdaad nooit sprake geweest dat PV bezitters distributiekosten hoeven te betalen...
- Sylvester
- Elite Poster
Het piekvermogen, dus het laagste ???
Ik ken er die indertijd een overgedimensioneerde omvormer gekocht hebben, gewoon omdat er geen andere meer waren.
2500 wp op het dak, en een omvormer van 5000 w.
Gewoon een schande als dit oneerlijk systeem er toch zou komen.
Ik ken er die indertijd een overgedimensioneerde omvormer gekocht hebben, gewoon omdat er geen andere meer waren.
2500 wp op het dak, en een omvormer van 5000 w.
Gewoon een schande als dit oneerlijk systeem er toch zou komen.
-
- Deel van't meubilair
Ook niet dat ze het niet hoeven te betalen... (althans voor zover ik weet).Slafes schreef:Er is inderdaad nooit sprake geweest dat PV bezitters distributiekosten hoeven te betalen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik vind het toch vreselijk dat we telkens weer over die zonnepanelen en hun subsidies ruziën, hoewel dit hier eigenlijk volledig off-topic is .Jack Daniels schreef:Conclusie van dit en verschillende andere topics: zonnepanelen blijven de gemoederen verhitten.
Ik stel voor dat we hier verder gaan over de slimme stroommeters zelf, en dat we die welles-niets discussies over de zonnepanelen verder zetten in de reeds bestaande topics.
En voor de mensen die denken dat er een link moet zijn tussen slimme stroommeters en zonnepanelen: Spanje als voorbeeld...
Voor zover ik weet bestaat er in Spanje geen vergelijkbare subsidieregels voor zonnepanelen en certificaten, en zie ik ook véél minder zonnepanelen op de daken (hoewel het rendement daar toch zeer hoog zou moeten zijn).
En toch staan daar overal van die slimme meters, die vanop afstand kunnen uitgelezen worden.
Persoonlijk vind ik dat wel een voordeel:
- gedaan met de kosten om mensen op pad te sturen om meters af te lezen.
- er kan heel vlug gedetecteerd worden als je een abnormaal verbruik hebt (nu moet je een jaar wachten op je afrekening).
- je kan je verbruik opvolgen, ook al heb je geen toegang tot de fysieke locatie (vb vakantiewoning in buitenland).
- In plaats van maandelijkse/tweemaandelijkse voorschotten, krijg je maandelijkse/tweemaandelijkse afrekeningen van je werkelijk verbruik. Geen discussies meer of je voorschot te hoog / te laag is, geen verassingen meer met de eindafrekening ...
Of mogelijke toepassingen (buiten de zonnepanelen discussie) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Een abnormaal verbruik zou je toch zelf ook kunnen vaststellen he, af en toe eens een meterstand op een papier noteren is nog steeds iets wat werkt... Trouwens, zelfs met een digitale meter is dat moeilijk in te schatten, iemand zijn verbruik kan in de winter spectaculair hoger liggen tegenover de zomer. Krijgt deze dan een waarschuwing?
Nog wat mogelijke nadelen:
Een slimme meter verbruikt ook stroom.
Verbruik opvolgen kan alleen maar als men dat toe laat, en dan komen we uit bij privacy problemen, wat als iemand uw account hackt, of nog erger, je meter?
Toch betaal ik liever een vast maandelijks bedrag, net wat hoger ingesteld zodat ik op het einde van het jaar een klein overschot heb. Als je begint met maandelijkse afrekeningen is het de ene maand fijn om een lage rekening te krijgen, de maand erop mogelijk een dure. Het zou wel eerlijker zijn, maar daarom niet gemakkelijker.
Reken ook nog eens de installatie kost van pakweg 400 euro. Een analoge meter plaatsen kost nu al om en bij de 200 euro dus 70 euro kan gewoon niet.
Slecht voor het milieu, ik ben er zeker van dat die dingen sneller stuk gaan dan onze analoge exemplaren en de analoge moeten ook vervangen worden en dan komen we op het volgende punt.
Wat je dreigt uit te sparen aan de werkuren van enkele personen per provincie (die we uiteindelijk nu ook reeds betalen) ga je compleet overschaduwen door de investeringskosten te doen en extra personeel aan te werven om de nieuwe meters te plaatsen en mogelijk een grote onderhoudskost.
Wat mogelijk wel zou kunnen is dat men bij een verbouwing of nieuwbouw zou verplichten om zo'n meter te installeren. Dan komt vroeg of laat wel elk huis aan de beurt en hoeft men geen al te zotte kosten te doen of tijdelijke aanwervingen.
En de reden waarom die slimme meters hier gekoppeld worden aan pv bezitters en waarom de discussie weer los kwam... Het is met elkaar verbonden he. Men wil immers eerst de pv eigenaren van zo'n meter voorzien. Volgens mij een backup plan voor als de rechtszaak weer wordt verloren.
Nog wat mogelijke nadelen:
Een slimme meter verbruikt ook stroom.
Verbruik opvolgen kan alleen maar als men dat toe laat, en dan komen we uit bij privacy problemen, wat als iemand uw account hackt, of nog erger, je meter?
Toch betaal ik liever een vast maandelijks bedrag, net wat hoger ingesteld zodat ik op het einde van het jaar een klein overschot heb. Als je begint met maandelijkse afrekeningen is het de ene maand fijn om een lage rekening te krijgen, de maand erop mogelijk een dure. Het zou wel eerlijker zijn, maar daarom niet gemakkelijker.
Reken ook nog eens de installatie kost van pakweg 400 euro. Een analoge meter plaatsen kost nu al om en bij de 200 euro dus 70 euro kan gewoon niet.
Slecht voor het milieu, ik ben er zeker van dat die dingen sneller stuk gaan dan onze analoge exemplaren en de analoge moeten ook vervangen worden en dan komen we op het volgende punt.
Wat je dreigt uit te sparen aan de werkuren van enkele personen per provincie (die we uiteindelijk nu ook reeds betalen) ga je compleet overschaduwen door de investeringskosten te doen en extra personeel aan te werven om de nieuwe meters te plaatsen en mogelijk een grote onderhoudskost.
Wat mogelijk wel zou kunnen is dat men bij een verbouwing of nieuwbouw zou verplichten om zo'n meter te installeren. Dan komt vroeg of laat wel elk huis aan de beurt en hoeft men geen al te zotte kosten te doen of tijdelijke aanwervingen.
En de reden waarom die slimme meters hier gekoppeld worden aan pv bezitters en waarom de discussie weer los kwam... Het is met elkaar verbonden he. Men wil immers eerst de pv eigenaren van zo'n meter voorzien. Volgens mij een backup plan voor als de rechtszaak weer wordt verloren.
-
- Elite Poster
Hier werd even spanje aangehaald. Daar heeft de regering ook een bocht van 180 graden gemaakt. En zelfs meer. Van subsidie op panelen naar een belasting op panelen. Verder is het zo dat je in Spanje VERPLICHT bent een aansluiting te hebben op het stroomnet op straffe van boetes tot 60 miljoen Euro. Een off grid systeem met batterijen is verboden. Reden voor dit alles: de elektriciteitsbedrijven hebben daar zulke torenhoge schulden door de enorme import van stroom in de loop der jaren dat elke Euro meer dan welkom is om die schuld af te bouwen.
Verder is het ook zo dat analoge stroom tellers in Spanje niet achteruit draaien. Conclusie van de Spaanse situatie: de consument draait verplicht op voor het kortzichtige/slechte/verkeerde beleid van de overheid en/of van de elektriciteitsbedrijven.
Verder is het ook zo dat analoge stroom tellers in Spanje niet achteruit draaien. Conclusie van de Spaanse situatie: de consument draait verplicht op voor het kortzichtige/slechte/verkeerde beleid van de overheid en/of van de elektriciteitsbedrijven.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Voor Standaard lezers, hierbij een opiniestuk dat bevestigt wat de meesten hier zeggen (tenminste, diegene die over de slimme meter praten): http://www.standaard.be/cnt/dmf20150614_01730380
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
Worden onze oude kilowattuurtellers straks vervangen door ‘slimme meters’? Dat hoeft geen dom idee te zijn, schrijft Joannes Laveyne. Maar niet iedereen is erbij gebaat, en al zeker de kwetsbare gezinnen niet.
Wie? Onderzoeker aan de vakgroep elektrische energietechniek van de UGent
Wat? De besparing die slimme meters de consument opleveren, is verwaarloosbaar klein. Probeer hem dan ook niet het omgekeerde wijs te maken.
Het valt op dat de netbeheerders en energieleveranciers meer baat hebben bij de slimme meter dan de eindverbruiker.
Zijn slimme meters dan een slecht idee? Zeker niet. De voordelen voor de netbeheerders en energieleveranciers komen op termijn de hele maatschappij ten goede. Een accuratere afrekening, minder stroomdiefstal en een betrouwbaarder netwerk zijn goed voor iedereen. Bovendien zijn veel bestaande energiemeters aan vervanging toe, waarom niet meteen door een modern exemplaar? Maar men focust onterecht op de al met al beperkte directe voordelen voor de consument. Leg gewoon uit wat de werkelijke voordelen van de slimme meter zijn. Maak de vaste voorschotfacturen optioneel, zodat zwakkere gezinnen niet voor verrassingen komen te staan. Implementeer strenge privacyregels en dito toezicht. Voorzie een ‘volg me niet’-knop op de meter waarmee de privacy-bewuste energieverbruiker zijn slimme meter weer kan omvormen naar een ‘dom’ exemplaar.
Slimme meters zijn geen dom idee, maar net zoals alle nieuwe concepten vereisen ze omzichtigheid en flankerende maatregelen. Ze simpelweg opleggen is nooit een slimme zet.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik zie vooral nadelen:philippe_d schreef:
Persoonlijk vind ik dat wel een voordeel:Misschien zien jullie nog andere voor- en nadelen?
- gedaan met de kosten om mensen op pad te sturen om meters af te lezen.
- er kan heel vlug gedetecteerd worden als je een abnormaal verbruik hebt (nu moet je een jaar wachten op je afrekening).
- je kan je verbruik opvolgen, ook al heb je geen toegang tot de fysieke locatie (vb vakantiewoning in buitenland).
- In plaats van maandelijkse/tweemaandelijkse voorschotten, krijg je maandelijkse/tweemaandelijkse afrekeningen van je werkelijk verbruik. Geen discussies meer of je voorschot te hoog / te laag is, geen verassingen meer met de eindafrekening ...
Of mogelijke toepassingen (buiten de zonnepanelen discussie) ?
* 750€ incl BTW voor een meter die maar 10 jaar meegaat. Dat is 75€ per jaar. (750€ installatiekosten, andere administratiekosten buiten beschouwing gelaten)
* Dus je moet al minstens 75€ electriciteit per jaar besparen om break even te draaien.
* Systemen als energieID.be laten nu al toe om AL je verbruik op te volgen (water, electriciteit, gas, autoverbruik, ....) Alles gegevens centraal zichtbaar op 1 plek
* Als deze digitale electriciteitsmeters komen, volgen misschien digitale gas en water meters (zelfde prijs per meter)
* Voor iemand zonder Zonnepalen zie ik weinig voordeel, behalve hogere kosten
Laatst gewijzigd door warpozio 15 jun 2015, 10:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
Nergens spreekt men hier over hoe men de data uitleest en de gevolgen voor internetmarkt
Eandis/Infrax gebruiken liefst de modem van de eigenaar waar slimme meter wordt geplaatst en ze hebben daarvoor een overkomst met enerzijds Telenet (kabelmodem) anderzijds Belgacom (dsl). Bespaart hen kosten en terug op kap van de klant.
Als men als bewoner later wilt veranderen van operator kan dit wel problemen veroorzaken.
Vrijheid wordt beperkt tot keuze operator en zodoende krijgen beide grote spelers meer macht in vlaamse deel voor aanbreng internet.
Eandis/Infrax gebruiken liefst de modem van de eigenaar waar slimme meter wordt geplaatst en ze hebben daarvoor een overkomst met enerzijds Telenet (kabelmodem) anderzijds Belgacom (dsl). Bespaart hen kosten en terug op kap van de klant.
Als men als bewoner later wilt veranderen van operator kan dit wel problemen veroorzaken.
Vrijheid wordt beperkt tot keuze operator en zodoende krijgen beide grote spelers meer macht in vlaamse deel voor aanbreng internet.
- heist_175
- Elite Poster
Over "liefst modem gebruiker" heb ik nergens iets gelezen?
Wat met mensen die geen internet hebben? Of hun internet uit zetten?
Ik had net gelezen dat de grote mobiele operatoren maar al te blij zouden zijn met slimme meters omdat ze dan data-abonnementen kunnen verkopen.
Al weet ik niet hoeveel ontvanst je nog hebt in het midden van de kelder van een doorsnee-appartement?
Wat met mensen die geen internet hebben? Of hun internet uit zetten?
Ik had net gelezen dat de grote mobiele operatoren maar al te blij zouden zijn met slimme meters omdat ze dan data-abonnementen kunnen verkopen.
Al weet ik niet hoeveel ontvanst je nog hebt in het midden van de kelder van een doorsnee-appartement?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Contacteer:
zouden ze dat niet kunnen uitvragen over het stroomnet zelf. Ze sturen nu toch ook signalen om de meter op nachtstand/dagstand te zetten.
Is maar een idee...
Is maar een idee...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Premium Member
In hetgene ik had gevonden via google waren daar ook proeven mee maar blijkbaar was dit iets te kwetsbaar voor hackers.
Moest men dan ook in ieder wijkcabine ook bijkomende apparatuur zetten en vandaar dan via modem telenet.
Dit was bij Infrax
Moest men dan ook in ieder wijkcabine ook bijkomende apparatuur zetten en vandaar dan via modem telenet.
Dit was bij Infrax
-
- Deel van't meubilair
Ze mogen een poortje huren op mijn managed gigabit switch aan 25 euro/maand (snelheid 128 Kbit/s, max. 5 GB / maand)lion51 schreef:Eandis/Infrax gebruiken liefst de modem van de eigenaar waar slimme meter wordt geplaatst
- heist_175
- Elite Poster
Ik ken de details niet, maar dat is nu een puls die de ene dan wel de andere teller triggert.Doktor Avalanche schreef:zouden ze dat niet kunnen uitvragen over het stroomnet zelf. Ze sturen nu toch ook signalen om de meter op nachtstand/dagstand te zetten.
Is maar een idee...
Op internet vind je ook verhalen van mensen bij wie die puls niet altijd doorkomt (lees: in het weekend draait hun piekteller nog).
Als die puls al niet altijd werkt, wat gaat dat geven als je data gaat doorsturen?
- identificatie (EAN nummer)
- meterstand
- datum registratie meterstand (mocht de verzending niet meteen werken)
-
- Premium Member
- Contacteer:
Ja, Ik heb mij ook steeds afgevraagd of je met een low pass filter die signalen er niet kunt afhalen en zo alleen maar op nachttarief kunt leven.lion51 schreef:In hetgene ik had gevonden via google waren daar ook proeven mee maar blijkbaar was dit iets te kwetsbaar voor hackers.
Dit was bij Infra
Je moet dan wel op een draad durven werken onder spanning , langs de andere kant die wiet telers takken ook af voor de meter... die durven dat ook
-
- Premium Member
- Contacteer:
==> dacht dat dat een signaal was dat 3 x verstuurd werd, en dat is in verschillende streken een andere frequentie gebruikten.Ik ken de details niet, maar dat is nu een puls die de ene dan wel de andere teller triggert.
Ik heb ook al eens verhalen gelezen dat dit bij sommige hun domotica triggert, dat waren volgens mij dimmers die dan reageerde en flikkerende lichten veroorzaakten. (wel handig om te weten wanneer het nachttarief begint )