Slimme stroommeter in elk huis

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 11/06/2015
Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) is overtuigd van het nut van de invoering van slimme elektriciteitsmeters bij alle Vlaamse stroomverbruikers. Ze wil in de herfst een studie daarover afronden en nog dit jaar een politieke beslissing nemen over een massale uitrol. Dat schrijven De Tijd en De Morgen donderdag.
Op radio1 zeiden ze deze ochtend dat een slimme meter €70 per huis kost, en het is nog niet geweten wie die kost gaat dragen.
Op zich maatk het niet uit wie die kosten gaat dragen. Lingsom of rechtsom is het toch de consument die het betaald, hetzij rechtstreeks op zijn factuur, hetzij via een verhoging van allerhande taksen etc.
Ik heb liever dat ze in 1 jaar €70 erbij lappen voor mijn meter, dan dat ik "tot het einde der tijden" €15 per jaar meer moet betalen voor een nieuwe meter van heel België.

Overigens, enkele jaren geleden, toen er nog een incompetente-sos minister van Energie was (Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie - Aangetreden 13 juli 2009 - Einde termijn 25 juli 2014) is er al eens een "studie" gebeurt en toen werd de globale uitrol van slimme meters begroot op €800 per gezin.
Hoe komt men dan nu aan €70, of zou het €70 per jaar zijn :)? :banana:
warpozio
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

70€ voor een meter (het toestel)
150€ per installatie
50€ aktivatie
xx€ onderhoud
xx€ administratie
xx€ stroom per jaar om uberhaupt te kunnen werken
....
Zo kom je al snel aan 800€

Ik zie het nut niet van een verplichte stroommeter
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het nut?
Marktconforme vergoeding van elektriciteits-injectie.
Als de zon schijnt, leveren alle zonnepanelen elektriciteit -> er is dus een overschot.
In de winter als het koud en donker is, gaan zonnepaneeleigenaars meer energie verbruiken, maar aan het tarief toen er "overschot" was, gratis dus.
Wel nu, met een slimme meter is dat gedaan.

Als je elektriciteit levert als er veel aanbod is, krijg je een lagere prijs (marktconform).
Als je elektriciteit verbruikt als er weinig aanbod is, betaal je een hogere prijs (opnieuw marktconform).

Nu passeren ZP-bezitters 3 keer langs de kassa:
- groenstroomcertificaten
- geen/weinig netvergoeding, net omdat ze zomer/winter combineren en netvergoeding per "netto" verbruikte kWh is
- weinig elektriciteitskost, ondanks dat ze in de winter (mogelijks) toch veel elektriciteit verbruiken

ZP bezitters gaan de invoering ervan natuurlijk niet goed vinden. Deze maatregel tast het rendement van hun installatie aan.
In hun berekeningen om ZP's te leggen, hielden zij (terecht op die moment) rekening met alle hierboven beschreven voordelen.
Op lange termijn is dat natuurlijk niet houdbaar.

Ik overweeg al langer om ZP's te leggen, maar ik wil eerst duidelijkheid over slimme meter, netvergoeding, ... voor ik investeer.
Dat al die systemen ingevoerd gingen worden, stond in de sterren geschreven, maar wat mij betreft liever vroeg dan laat.
Dan is de reëele kost duidelijk voor mij als consument die wil investeren in ZP's.
warpozio
Pro Member
Pro Member

ok, maar ik heb geen zonnepanelen.
Ik betaal iedere maand netjes voor mijn groene stroom.
Ik geef iedere maand mijn meterstanden in via EnergieID.be (vrijwillig)
1 à 2 keer per jaar geef ik mijn meterstanden in via een briefje van Eandis (verplicht)

Voor mensen zoals ik is een "slimme" stroommeter puur een kost.
Geen voordelen, enkel kosten.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb geen idee welke meter ze willen plaatsen, maar dit zijn ook mogelijkheden van de slimme meter:
- constant meterstanden doorsturen -> privacy?
- meerdere tarieven mogelijk: nu enkel piek - piek/dal - piek/dal/nacht in de toekomst kan eender welk tarief, mogelijks met koppeling aan grote energieverbruikers -> elektrische auto, fiets, brommer, warmtepomp, ... dus een nog meer gedifferentieerd tarief (meer richting spotprijs: goedkoop in de zomer, duur in de winter)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ze verkopen het als dat de gezinnen dan exact kunnen zien wanneer je veel verbruikt, cfr wasmachine. Dat is dus belachelijk. Ik vul maandelijks via energieid.be mijn verbruik in en krijg zo ook al een heel goed overzicht. Daarvoor heb ik geen slimme meter nodig.

Natuurlijk is de bedoeling om de prijs exact te bepalen per dag. De elektriciteitsprijs is niet hetzelfde in de zomer dan in de winter... Ik moet uiteraard niet zeggen wanneer het het duurste is. Je moet maar eens kijken op je eindfactuur hoe een energieleverancier dat allemaal naar eigen goeddunken opsplitst.

Er zit zeker nog meer achter, want die gegevens worden allemaal automatisch doorgestuurd op het moment dat de netbeheerders dat willen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vaganzza schreef:Ze verkopen het als dat de gezinnen dan exact kunnen zien wanneer je veel verbruikt, cfr wasmachine.
Alsof iemand dan continue in z'n meterkast gaat kijken wanneer de stroom het goedkoopst is :bang:

Je zou dit systeem slimmer kunnen maken door een verdere koppeling met je toestellen zodat bv. je wasmachine vanzelf start bij een bepaalde prijs maar ook dan heb je heel wat praktische problemen (mogelijks start je wasmachine niet vanwege geen lagere prijs, is je was 's morgens al gedaan en blijft hij ganse dag nat in je toestel zitten, ...).

Ik vrees dus dat hier een andere agenda achter zit... en dat zijn meer variabele kosten (en ik heb sterke twijfels of dat in je voordeel zal spelen).
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Er is 1 zekerheid: de totale elektriciteitsfactuur zal nooit goedkoper worden.
Die slimme meters dienen om het netwerk te optimaliseren, maar de winsten komen enkel terecht bij de netwerkbeheerders.
Een gewone burger heeft geen enkel financieel voordeel bij een slimme meter.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Als de minister 'a' zegt zie je altijd een hoop die dadelijk alles geloven, en dat voor waarheid aannemen.
Er zijn hier niet-zonnepaneel bezitters die expert zijn in het zonnepaneel gebeuren.

Je hebt overschot en je hebt overschot.
Lokaal per huis heb je hier en daar wel installaties die meer produceren dan dat er op dat moment onmiddellijk verbruikt wordt.
Maar er zijn ook mensen met kleinere installaties die hun verbruik en productie wel beter op elkaar afstemmen.
De tijd van 8 en 10kWp installaties om te GSC van 400€ op te strijken liggen al lang achter ons. Was er iets mis met dat systeem, ja, daar ben ik mee akkoord, maar als ze niet nadenken bij het invoeren ervan en de industrie met hun mega installaties alle GSC laten opstrijken en ze laten uitschijnen dat de kleine man de oorzaak is, daar wordt ik niet goed van. (ps: heb mijn installatie nog geen jaar, dus installatie zonder subsidie en zonder belastingvoordeel)
De laatste tijd zie je toch meer en meer kleinere installaties. < 3kWp, waaronder dus die van mij.

Dus als de zon schijnt in Belgie hebben we dus een serieus overschot, of niet? Al die mensen met zonnepanelen produceren veel te veel waardoor de stroom eigenlijk heel goedkoop is.
"Het aantal zonuren in Ukkel komt uit op 234 uur tegen 159 normaal" (http://nieuws.meteovista.be/29-04-2015- ... eer-droog/)
In april was het uitzonderlijk zonnig, er is dus meer zonnestroom geproduceerd dan voorzien.

Toch staat er deze week in de krant dat België voor meer dan een kwart afhankelijk was van import in de maand april (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140611_01136553). Waar is dat overschot waar je het over hebt?
Je moet niet alles geloven wat ze je zeggen. Las deze week ook nog in de krant dat voor die 2 of 3 windmolen parken 230miljoen subsidies betaald werden vorig jaar en ze willen nog 5 parken bijplaatsen. Wie incasseert dan het meeste GSC's de kleine man of de industrie?

Annemie zei gisteren in de krant, we gaan een tool uitbrengen zodat mensen dadelijk kunnen zien of hun dak geschikt is op panelen te leggen, er moeten meer mensen investeren in windmolens en zonnepanelen. Ze wil dus groene energie promoten.
Vandaag staat in de krant, we gaan een slimme meter invoeren. Ze heeft het waarschijnlijk zelf niet goed door dat dit contra productief werkt.
Ze is bang om de 2020 doelstelling niet halen, maar zo gaat ze er zeker niet geraken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dat er 17 april om 15u21 een overschot was, zegt toch helemaal niets over de ganse maand april?

@warm/koud blazen door Turtelboom
Ik heb liever dat ze dit jaar een duidelijk kader scheppen: slimme meter + netvergoeding + weet-ik-wat-nog en er dan afblijven, mits kleine bijsturingen ofzo.
De onduidelijkheid, onzekerheid is dodelijk voor investeringen, belastingen as such niet. Als je weet wat het gaat kosten, kan je investeren.
sky
Elite Poster
Elite Poster

Er is helemaal geen overschot, niet om 11u, niet om 12u en ook niet om 16u, er zijn zelfs serieuze tekorten.
Als er een tekort is, is er een tekort tijdens de dag op het moment dat de mensen werken en de industrie bezig is, of denk je nu echt dat ze Gigawatts aan stroom moeten invoeren 's nachts om hier of daar een wekkerradio te laten werken.
sky
Elite Poster
Elite Poster

En voor die het niet willen geloven dat er een tekort is op elk uur van de dag.
Negatief wil zeggen dat er stroom tekort is en dus ingevoerd moet worden.
Op beide interconnecties en ook globaal is er een negatief saldo, dus alleen maar import

http://www.elia.be/nl/grid-data/interco ... en#anchor3
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je bekijkt het vanuit een globaal standpunt... het probleem is echter dat jou ZP opbrengst niet zomaar over te brengen is naar de andere kant van het land (of waar de industrie of tekort er ook is).
sky
Elite Poster
Elite Poster

Hetgeen electrabel niet aan mij of mijn buur moet leveren hebben ze over voor de rest, en toch komen ze niet toe.
Ik heb trouwens laatst een artikel gelezen, maar ik kan het niet dadelijk vinden, over een bepaalde dienst of instituut dat nu werkelijk eens wilde meten (meten is weten, de rest is zever in pakjes) hoeveel zonnestroom er per wijk of groep van straten waar er een heel aantal zonnepanelen lagen, te veel of te weinig was, en tot hun grote verbazing was er geen overschot, alle geproduceerde stroom werd lokaal in diezelfde wijk verbruikt.
Er is dus helemaal geen nood om mijn zonnestroom naar de andere kant van het land te sturen, want dan zijn er op andere plaatsen tekorten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

sky schreef:Er is dus helemaal geen nood om mijn zonnestroom naar de andere kant van het land te sturen, want dan zijn er op andere plaatsen tekorten.
Dat gebeurt ook nooit. Is gewoon basis fysica. Elektronen zoeken ALTIJD de kortste weg. Dus jouw overschot gaat naar je buur als die op dat moment stroom afneemt. Geraken de elektronen bij jouw buur niet binnen, dan gaan ze verder tot de volgende stroomafnemer enz. De elektronen geraken zelfs niet tot aan de wijkcabine (of straatcabine), laat staan aan de andere kant van het land.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de link, misschien moet je die ook eens gebruiken :).
Er zijn heel wat dagen waarop er op een bepaalde interconnect een overschot is.
Ik snap uw punt dus niet?
sky
Elite Poster
Elite Poster

En ik snap je punt ook niet, als je op één interconnect 500 overhebt en op de andere moet je 2000 importeren, heb je dan een overschot? ttssss.

Er is misschien een overschot op één bepaalde interconnectie, globaal voor heel Belgie staat de invoer en uitvoer balans, dus de onderste grafiek, van 01/01/2015 tot vandaag negatief, er is dus geen enkele, geen één, none, niet één dag waar er een overschot is.
En ook al zou er ocharmkes één dag bij zijn, globaal per maand staat de teller sowieso negatief, die ene positieve dag zal het niet maken.
Laatst gewijzigd door sky 11 jun 2015, 12:42, in totaal 1 gewijzigd.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Tarieven netvergoeding vanaf 1 juli kan je al checken op site eandis in een van hun pdf's
Slimme stroommeter zal niks veranderen aan het tekort bij donkere koude maanden.
Zonnepaneel eigenaars gebruiken dan extra veel stroom in die donkere periode wat hun volste recht is om zo toch op einde van de rit nulverbuik te hebben.
Zolang men geen vergoeding geeft voor het werkelijk geinjecteerde vermogen tijdens de zonnige dagen buiten die groen certificaten is slimme meter een verloren kost voor ons als gebruiker.
Er is maar een goeie oplossing iedere werkelijk KWh die men naar net stuurt omdat men op dat moment overschot heeft moet worden vergoed en iedere afgehaalde KWh zoals de gewone gebruikers zonder zonnepanlen.
sky
Elite Poster
Elite Poster

lion51 schreef:Slimme stroommeter zal niks veranderen aan het tekort bij donkere koude maanden.
Zonnepaneel eigenaars gebruiken dan extra veel stroom in die donkere periode
Even corrigeren, zonnepaneel bezitters gebruiken altijd minder, of ten hoogste evenveel stroom, met zonnepanelen als toen ze geen zonnepanelen hadden.

Er is geen enkele zonnepaneel bezitter die plots omdat hij zonnepanelen heeft in de wintermaanden 5kWh extra stroom nodig heeft als toen hij geen zonnepanelen had.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

lion51 schreef:Zonnepaneel eigenaars gebruiken dan extra veel stroom in die donkere periode wat hun volste recht is om zo toch op einde van de rit nulverbuik te hebben.
Wishful thinking? Uit de eigen duim gezogen? Van horen zeggen? Als het op zonnepanelen op aankomt, wordt hier toch nog al wat onzin uitgekraamd hoor. :bang:
Uiteraard afkomstig van wie er geen heeft.
lion51
Premium Member
Premium Member

Sorry maar dit is niet uit mijn duim gezogen.
In de omgeving waar ik woon weet ik zeker drie huisgezinnen die hun gasverwarming op laag pitje hebben gezet en in living elektrische radiatoren hebben geplaatst voor in de winter. Zelfs hun warm water is elektrisch nu.
Een paar hebben omvormer rond de 10KVA
Geen enkel plekje is onbenut van hun dak dat in de zon ligt
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Onder ZP-eigenaars noemt dat ook wel "affakelen", dat is ook uit de duim gezogen zeker :)?
Ik zie trouwens niet in waarom het aanleveren van energie in de zomer (je hebt stroom te veel) enig "recht" zou geven op verbruik in de winter?

De slimme meter zou effectief een vergoeding (bv in EUR) betalen voor energie die jij als gebruikt op het net zet. Daar zou dan ook een injectietarief tegenover staan (immers je gebruikt het distributienet).
De slimme meter zou dan ook regelen dat je een vergoeding betaalt voor de energie die jij van het net afplukt ('s nachts, winter, ...).

Overigens, ik heb geen idee hoe dat voor grote bedrijven (ZP farms) geregeld is.
Ik zie niet meteen in waarom het voor hen anders zou moeten zijn...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

lion51 schreef:Zelfs hun warm water is elektrisch nu.
Mijn warm water wordt al sinds midden van de jaren 60 (ouderlijke woning) elektrisch verwarmd, zowel voor badkamer als voor warm water aan de gootsteen. Wat is het probleem?
Waarom zou je met gas verwarmen/koken... en er geld voor betalen als je zonnepanelen gratis stroom opwekken? Ik ben ook overgestapt op elektrisch koken sinds mijn zonnepanelen. En mijn inbouwcassette en radiatoren op aardgas, die gebruik ik zo goed als nooit meer. Daar doet een houtkachel dienst. Kan je nog eens over de rooie gaan met al die rook die ik de lucht in blaas. Niet te begrijpen hoe stikjaloers sommigen zijn.
En de mensen die je kent met hun 10 kVA: ik noem het enerzijds slimme mensen. Ze hebben zo veel mogelijk geprofiteerd van een systeem dat hen werd aangeboden door de overheid. Anderzijds (als jouw uitleg juist is natuurlijk) zijn ze aartsdom want er is niets zo verkwistend als gaan (bij)verwarmen met elektrische radiatoren her en der verspreid. Zowat het laagste rendement haal je uit die dingen. Ik heb het heel in den beginne eens gedaan. Ik ben nogal rap van dat idee terug afgestapt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Laat ik duidelijk wezen: er is niets mis met mensen die gebruik maken van iets dat de overheid hen aanreikt.
Maar het vroegere systeem had een paar nadelen en die moeten rechtgezet worden. Aangezien de rekening door "iedereen" gedragen wordt (GSC's en black-out), is het te rechtvaardigen om het systeem aan te passen voor iedereen, niet enkel voor de nieuwe installaties.

- momentane vergoeding voor meer productie dan verbruik (overschot dus)
- vergoeding voor het "uploaden" van energie op het net (overschot)
- vergoeding voor verbruik van energie (tekort dus)
- vergoeding voor het "downloaden" van energie op het net (tekort)

Zo krijg je geen mensen die voor de lol (anders eindigen ze misschien het jaar met een negatief saldo) alias 'affakelen' de schaarse energie in de winter gaan verbruiken voor zaken die efficiënter kunnen.

Maar er is geen reden om rancune te koesteren tov mensen die ZP's hebben liggen
1. we hebben dat nodig om tegen 2020 20% groene energie te bekomen
2. de overheid heeft het hen(/ons) aangeboden, je zou gek zijn om het geweigerd te hebben (cfr woonbonus: een compleet achterlijk systeem, maar ik maak er ook maar lekker gebruik van :))
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

proz schreef:Er is 1 zekerheid: de totale elektriciteitsfactuur zal nooit goedkoper worden.
Die slimme meters dienen om het netwerk te optimaliseren, maar de winsten komen enkel terecht bij de netwerkbeheerders.
Een gewone burger heeft geen enkel financieel voordeel bij een slimme meter.
Zo'n meter levert de burger NIKS op. Als je thuis echt zou willen weten wat wat verbruikt, dan moet je al een slimme meter per groep zetten.

bvb in mijn geval:

- smartmeter voor de diverse sets in de toonzaal van mijn winkel
- smartmeter bureau
- smartmeter assemblageruimte
- smartmeter home cinema
- smartmeter pc hok
- smartmeter wasmachine/droogkast
- smartmeter koelkast
....
en op elk electrisch vuurtje ook één

Dan pas zal je exact zien welke grote verbruikers er zijn. Een meter die dat allemaal combineert daar weet je nog steeds niet mee waar de grote verbruikers zijn, enkel dat je een groot verbuik hebt.

Ik heb enkele maanden bij Eandis als freelancer gewerkt. Dat slimme meter project kost een fortuin, er wordt heel veel geld tegenaan gegooid. Dat geld moet terugverdiend worden. En zo'n 40% van je factuur gaat nu al naar Eandis ....

Ik ga zo'n meter gewoon weigeren. Ze moeten niet in realtime zien wat ik verbruik. Een hacker zou dit kunnen aftappen en zo weten wanneer iemand thuis is of niet, dus kwa inbraken ....... er zijn al cases geweest waar de slimme meter in andere landen gewoon zo uitleesbaar waren.
matenet
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 26 keer

De slimme meter zou dan ook regelen dat je een vergoeding betaalt voor de energie die jij van het net afplukt ('s nachts, winter, ...).

Overigens, ik heb geen idee hoe dat voor grote bedrijven (ZP farms) geregeld is.
Ik zie niet meteen in waarom het voor hen anders zou moeten zijn...
Bij vermogens van meer dan 10 kva, is er altijd al een dubbele meter: één voor afname en één voor productie. Je wordt dan ook vergoed voor de productie (kan de afnemer zelf bepalen), je moet ook wel een (heel kleine) injectie-vergoeding betalen aan de DNB. Er is ook de verplichting om maandelijks beide meterstanden door te geven, dacht voor sommige installaties ook een telemetrie-systeem verplicht.

Meer info voor grote (>10 kva) installaties: http://www.eandis.be/sites/eandis/files ... _10kva.pdf

Eigenlijk zou onmiddellijk een soortgelijk systeem voor particulieren ingevoerd geweest moeten zijn: een meter voor injectie en verbruik.
Voor particulieren zou je geen vergoeding voor geproduceerde elektriciteit geven (die wordt nog steeds in mindering gebracht van verbruik), maar wel vergoedingen voor gebruik van het net (bij afname het normale tarief, bij injectie een kleiner tarief, want die stroom wordt lokaal verbruikt). De meeste ZP eigenaren (inclusief mezelf) zouden dit een veel eerlijker systeem vinden, en het zou alle discussies van netgebruik vermeden hebben. Maar ja, dit zou dan wel direct ingevoerd moeten geweest zijn...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:Ik ga zo'n meter gewoon weigeren. Ze moeten niet in realtime zien wat ik verbruik. Een hacker zou dit kunnen aftappen en zo weten wanneer iemand thuis is of niet, dus kwa inbraken ....... er zijn al cases geweest waar de slimme meter in andere landen gewoon zo uitleesbaar waren.
Google eens op slimme meter Spanje. Tientallen sites waar je kan lezen dat de slimme meters ginder al gehackt zijn. Je kan op die manier er voor zorgen dat jij de goedkope factuur van je buur krijgt en omgekeerd. Je kan uw eigen meterstand naar beneden bij stellen en die van iemand anders naar boven bij stellen... Het blijkt zelfs mogelijk te zijn om het stroomnet plat te leggen op die manier. Hallucinant.
Alvast eentje om te beginnen
http://www.bndestem.nl/algemeen/economi ... -1.4584261
En zoiets moeten wij tolereren in ons eigen huis?????
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hebben we deze ZP discussie al niet meermaals gehad ?

Het lijkt me zinvoller te kijken naar de voor en nadelen van de meters zelf.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

In Nederland hebben ze al slimme meters en daar was ook vanalles mis mee.
http://tweakers.net/nieuws/101095/netbe ... s-toe.html

Het kan niet zo moeilijk zijn om een slimme meter te ontwikkelen die wél waterdicht is
Volgens Agoria levert de slimme meter "duizenden jobs" op
DeStandaard 11/06/2015
‘De slimme meter maakt het ook mogelijk om een reeks nieuwe diensten en innovaties, zoals het aan- en uitschakelen van huishoudtoestellen in functie van het elektriciteitsaanbod, via slimme netwerken te ontwikkelen.’ Dat kan volgens de technologiefederatie ook nieuwe jobs opleveren.
Sowieso zal Vlaanderen tijdens de komende jaren moeten investeren in nieuwe meters, zegt Agoria. Een groot deel van de ‘mechanische’ meters zijn immers aan het einde van hun levensduur. Volgens Agoria kan het Nederlandse model, waarbij de netbeheerder een basismodel slimme meter uitrolde waarbij de consument de keuze heeft bijkomende functies toe te voegen, als voorbeeld dienen.

‘Nu is dan ook het moment om ons meterpark te moderniseren en het voorbeeld van andere landen te volgen’, zeg De Pril. ‘Als we blijven zitten met de oude mechanische meters dreigen de nettarieven en de marktprijzen hoger uit te vallen door het niet invoeren van de slimme meter.’
warpozio
Pro Member
Pro Member

http://www.eerlijkemedia.nl/slimme-meter

Is dit het artikel waarover sprake? (Uit Nederland)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je bvb je wasmachine kan instellen om te starten bij een bepaald tarief gaat dat ook weer problemen geven omdat er plots zoveel wasmachines tegelijk starten. Dus dat is ook geen oplossing.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Of de koelkast en diepvriezer uitschakelen als de stroom duur is. Of als je net aan het koken bent.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Daarenboven, wij doen alle wassen in het WE, allemaal achter elkaar.
Dus het tarief speelt dan geen rol...

Idem droogkast, alles in het WE.
warpozio
Pro Member
Pro Member

Tijdstip hangt van je leverancier af.
Ecopower heeft een flatfee... maakt niet uit wanneer toestellen aanstaan, toch dezelfde prijs!
warpozio
Pro Member
Pro Member

Joe de Mannen schreef:Als je bvb je wasmachine kan instellen om te starten bij een bepaald tarief gaat dat ook weer problemen geven omdat er plots zoveel wasmachines tegelijk starten. Dus dat is ook geen oplossing.

J.
Er komt dan een zekere vernuftigheid bij.
Proberen raden/achterhalen op welk tarief de mensen in je buurt instellen en dan zelf voor een iets duurder tarief kiezen... Jouw wasmachine/droogkas/airco zal als eerst starten :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

heist_175 schreef:Daarenboven, wij doen alle wassen in het WE, allemaal achter elkaar.
Dus het tarief speelt dan geen rol...

Idem droogkast, alles in het WE.

Dat zal dan met de slimme meter ook veranderen, toch ? tarief per uur van de dag, ook in het weekend.
Er komt dan een zekere vernuftigheid bij.
Proberen raden/achterhalen op welk tarief de mensen in je buurt instellen en dan zelf voor een iets duurder tarief kiezen... Jouw wasmachine/droogkas/airco zal als eerst starten
Maar je was is dan ook duurder dan die van de buren.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Contacteer:

(tesla)batterij plaatsen, goedkoop opladen, en duur verkopen :-)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Jack Daniels schreef:
ub4b schreef:Ik ga zo'n meter gewoon weigeren. Ze moeten niet in realtime zien wat ik verbruik. Een hacker zou dit kunnen aftappen en zo weten wanneer iemand thuis is of niet, dus kwa inbraken ....... er zijn al cases geweest waar de slimme meter in andere landen gewoon zo uitleesbaar waren.
Google eens op slimme meter Spanje. Tientallen sites waar je kan lezen dat de slimme meters ginder al gehackt zijn. Je kan op die manier er voor zorgen dat jij de goedkope factuur van je buur krijgt en omgekeerd. Je kan uw eigen meterstand naar beneden bij stellen en die van iemand anders naar boven bij stellen... Het blijkt zelfs mogelijk te zijn om het stroomnet plat te leggen op die manier. Hallucinant.
Alvast eentje om te beginnen
http://www.bndestem.nl/algemeen/economi ... -1.4584261
En zoiets moeten wij tolereren in ons eigen huis?????
De ouderwetse 'analoge' meter is moeilijk te kraken ... en goed genoeg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Volgens Agoria levert de slimme meter "duizenden jobs" op
Soms lees je toch je reinste onzin :roll:

Misschien tijdelijk voor de installatie van de nieuwe meters maar nadien zie ik niet echt wat die jobs moet opleveren.
lion51
Premium Member
Premium Member

Slimme meter is electonica en electronica verbruikt energie. Op wiens rekening komt da verbruik? Vermoedelijk weer op bewoner. Zo is wel gemakkelijk terwijl met ons steeds op hart drukt om spaarzaam om te gaan met de energieverbruik bvb van huiselijke toestel die standby stand heeft
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”