Type trein opzoeken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bestaat er een website die het type trein weergeeft, gebaseerd op het treinnummer?
Er is nogal een verschil in rijcomfort tussen M6 of Desiro en AM75 of nog ouder.
Het zou handig zijn mocht ik op een website kunnen opzoeken welk materiaal de NMBS inzet op een bepaald treinnummer.

Concreet: IC2214 en P8305
Die P-trein is een beestenwagen, maar wat is die IC2214?

M6 - persoonlijke favoriet
Afbeelding
MS08/Desiro - persoonlijke favoriet
Afbeelding

En beestenwagens zonder airco of enig zitcomfort (banken van 1,5 en 2,5 waar je steevast met 2 en met 3 gepropt zit)
AM75
Afbeelding

Absolute horror:
Afbeelding Afbeelding
Propbanken:
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Probleem is dat er operationeel gezien vaak veranderingen zijn.
Bv. op L50(a) heb je vaak de ene dag 1 type trein en opeens de volgende dag om hetzelfde uur een andere type trein.

Heb je het al aan NMBS via Twitter gevraagd? :lol:
rowan007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2015, 09:41
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Die Desiro's zijn toch ook maar beestenwagens, amaai mijne rug.
En dan in de winter die koudte die binnenkomt, om nog maar te zwijgen over al die pannes.
byter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

I11 / DMT's zijn echt aangenaam. Helaas heb je die amper op het traject wat ik deed..
Desiro vind ik echt niks aan buiten het geluid bij optrekken.

Je kan eventueel eens tweeten naar @NMBS. Die zouden je op zijn minst de theoretische samenstelling moeten kunnen geven van 2214. Die relatie heb je breaks maar ook gesleept materiaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat er last minute operationele wijzigingen zjijn, oké. Maar dan kan je ten minste een trein kiezen die comfortabel is.
Ik vind die Desiro's best oké, jammer dat er geen armleuningen zijn. Maar als je dat vergelijkt met de M80 die ze op mijn verbinding (Heist-op-den-Berg > Leuven) inzet(t)en... :eek: Dan weet ik toch wat kiezen. Alleen al voor de individuele stoelen op die Desiro's, plus airco, plus optreksnelheid, ...

Twitter: no idea hoe dat werkt :oops: -> account aangemaakt
Laatst gewijzigd door heist_175 05 jun 2015, 10:15, in totaal 1 gewijzigd.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Ik heb 10jaar in de 'absolute horror' gezeten :-)

Als ge de raam openkreeg had je 'airco', anders niet.
Man dat kon daar soms toch heet in zijn...
Paar keer gedacht dat die recht naar Auswitch zou rijden.

Was voor mij één van de redenen om ander werk te zoeken.

Blij dat ik nu elke dag met 't fietske naar 't werk kan.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Raam open -> oorverdovend lawaai van een denderende trein
't Zal vandaag weer feest zijn, 32° op een niet-airco trein.
Hopelijk is die IC2214 wel met airco :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zo traag de treinen rijden, zo snel is de NMBS via twitter.
IC2214 is een beestenwagen: MS80
:cry: :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Kan je je lijstje wat aanvullen? Nostalgie! :-)

Deze bijvoorbeeld:
Afbeelding

Jarenlang ermee van Oudenaarde naar Brussel getreind. In de tijd dat je er nog mocht op roken zelfs. Ik ben geen roker, en man stinken dat die rookstellen deden. Nu ja, de andere ook als de deur van het "toilet" wat had open gestaan :).

Ik vind dat de huidige reiziger wat verwend is. Ik was student van 2000 tot 2004 en deed dagelijks het traject Anzegem - Brussel Centraal en we waren al content als we konden zitten en het raampje wat open kon in bovenstaande stellen. Deze hadden trouwens ongeveer de helft wagons met individuele zetels en de helft wagons met zetels waar je met veel meer op kon zitten maar veel oncomfortabeler :).

Met deze:
Afbeelding

heb ik trouwens 10 jaar tussen Anzegem en Oudenaarde geboemeld. Ik heb er zelfs een keer mogen mee rijden, dat was echt wel de max! Lekkere adrenalinestoot.

Was elke keer weer hopen dat de deuren wel gingen open gaan :). Die treinstellen zijn echt niet kapot te krijgen, we hebben er nochtans redelijk het varken in uitgehangen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Doktor Avalanche schreef:Ik heb 10jaar in de 'absolute horror' gezeten :-)
Jij had dan tenminste iets voor in te ZITTEN... enkele jaren geleden moest ik bijna dagelijks RECHTSTAAN in zo'n beestenwagon :!:

En RECHTSTAAN was dan nog luxe... je mocht al blij zijn dat er een trein reed (amper één per uur) zonder noemenswaardige vertragingen :!:

En dan hebben sommige mensen nog het idee mensen richting dergelijk openbaar vervoer te dwingen :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb jaren gespoord met deze trein toen ik op kot zat in Leuven:
Afbeelding
Antwerpen - Leuven (via Mechelen) toen nog

Toen ik de trein nam in Mechelen, wist ik welke treinen een M6 waren, die nam ik dan: MASSA's plaatsen, airco, ...!

Nu neem ik de trein vanuit Hesti-op-den-Berg en worden die oude treinen (zie foto hierboven) beetje bij beetje vervangen door Desiro's.
Die hebben OVERAL individuele stoelen, wat een enorme verbetering is.
ZIt maar eens met een dikke k0e op zo'n 1,5 of 2,5 bankje -> na 10 minuten heb je geweldige rugpijn van het gerammel van de trein plus het feit dat je u nog schrap moet zetten omdat die olifant u van het bankje wil duwen. H-a-t-e-l-i-j-k.
Op die treinen krijg je ook zelden controle :)

Die beestenwagens met plooideuren uit de oorlog rijden nog altijd, als L, P of CR trein.
Leuven -> Diegem is vaak met zo'n gedrocht.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Doktor Avalanche schreef:Ik heb 10jaar in de 'absolute horror' gezeten :-)
Jij had dan tenminste iets voor in te ZITTEN
Sorry verkeerd uitgedrukt,
- meestal rechtstaan.
- was meestal een trein van 12 wagons, maar soms ook 9 ==> proppen, maar soms ook 6 ==> toestanden genre Chinese metro.
- Door de luidsprekers : onze trein heeft een wissel gemist, we rijden nu naar plaats x ipv normale station.
- afgeschafte treinen
- met perioden elke dag vertraging van 10 a 30 minuten
- ijskoude treinstellen, snikhete treinstellen
- vechten in trein (met conducteur)
- ja, zelfs n*****n in de trein heb ik gezien
- trein komt aan op spoor 1, even later op spoor 2, even later op spoor 5, en dan rijdt ie gewoon op spoor 1 binnen ( waar ik opstapte was dat 500 man,wat een klucht)
- tijden van schoolreizen, dat zo goed als alle zitplaatsen gereserveerd zijn.
- ...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Die beestenwagons die jullie tonen zijn tenminste al op elektriciteit. Op de lijn Neerpelt-Antwerpen waren dat zo een treinen met dan van die gele diesel locomotieven ervoor tot ergens halverwege de jaren 2000 :) En daar rijden nu trouwens nog altijd diesel treinen op die lijn want vanaf Mol is er geen bovenleiding richting Neerpelt. Ah, memories :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Doktor Avalanche schreef: - ja, zelfs n*****n in de trein heb ik gezien
:???:

@dieseltreinen
Als ik overstap in Lier zie ik die soms toekomen.
Je waant u ergens in een ontwikkelingsland, maar nee, het zijn treinen naar de Kempen.
Hoewel er lokale politici (om David Geerts - SPA/Heist-op-den-Berg niet te noemen) in de politieke raad van de NMBS zitten, blijft de volledige elektrifiëring van die lijn uitgesteld worden. Compleet absurd.
Hoe wil je dan het OV als alternatief voor de auto positioneren?

Ooit eens aan de praat geraakt met iemand van CrossRail, hij zei dat zijn loc 6L per kilometer verbruikte (op kruissnelheid en "volgeladen")
Das 100keer meer dan mijn Ford Focus, maar hij zal wel "ietske" meer vervoeren dan in mijn koffer kan :-D
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Copuleren, coïtus,...

Was trouwens in Lier :-)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
Doktor Avalanche schreef: - ja, zelfs n*****n in de trein heb ik gezien
:???:
"Doing the funky chicken" :mrgreen:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Gedurende een periode gingen we gewoon in eerste klasse zitten als de 2e klasse zowel que zitgelegenheid als que staanplaatsen overvol zat. Maar daar werden we dan meestal ook uitgebonjourd.

Tijdens het weekend reed ik dan wel regelmatig ook zelf in eerste klasse (vader werkte bij de spoorwegen en had gratis bonskes) en eerlijk gezegd vond ik dat dan wel altijd aangenaam reizen. Veel leuker dan met de auto (in het weekend rijdt hij ook meestal op tijd), maar ja sinds ik het zelf moet betalen is de rekening ook snel gemaakt. Dat plus het feit dat de madam niet van de trein moet weten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

En dan mist er dus nog heel die oude diesel reeks want dit is diegene waar ik het over had op de lijn Antwerpen-Neerpelt: https://nl.wikipedia.org/wiki/M2_%28spoorwegrijtuig%29

Goeie foto ervan gevonden op Flickr:
Afbeelding

Ah, waar is den tijd :-D
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

In Oost vlaanderen zijn er ook nog een aantal lijnen met diesels, grofweg tussen Gent en de Vlaamse Ardennen denk ik. Daar rijden eerder busachtige treinen op...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Rijdt die nog? Nooit gezien.
In Lier heb ik wel al meermaals deze diesel gezien
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Zal ferm stinken in een half gesloten station als Antwerpen-Centraal...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik herinner me nog dat die oude diezels passeerden achter school, lijn Oudenaarde-Ronse. Ik vermoed dat die nog altijd geen elektriciteit heeft gekregen. Altijd een lawaai van jewelste als die passeerde.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
byter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:Rijdt die nog? Nooit gezien.
Nee, alhoewel die locomotieven nog wel bij Infrabel gebruikt worden voor werktreinen en dergelijke. Men gebruikt alleen nog die MW41 voor reizigers. Die mogen trouwens in Antwerpen-Centraal enkel op niveau +1 ontvangen worden.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Klopt, ze hebben geloof ik tot ergens begin jaren 2000 gereden op die lijn. Werd ook gebruikt als piekuurtrein Leuven-Neerpelt vrijdagavond en Neerpelt-Leuven zondagavond. Begein jaren 2000 is het dan die MW41 geworden wat wel een verademing was (ook al waren daar wel wat problemen mee in het begin meen ik mij te herinneren).

Edit: hier de link trouwens naar de MW41. Tegenwoordig is het trouwens de lijn Antwerpen-Hamont nadat ze dat station terug hebben geopend vorig jaar en Neerpelt dus niet langer de terminus is.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Goztow schreef:Ik herinner me nog dat die oude diezels passeerden achter school, lijn Oudenaarde-Ronse. Ik vermoed dat die nog altijd geen elektriciteit heeft gekregen. Altijd een lawaai van jewelste als die passeerde.
Die heeft tot op de dag van vandaag inderdaad nog altijd geen elektriciteit. Ook de lijn vanuit Geraardsbergen naar Gent, via Lierde, is (deels) niet-geëlektrificeerd.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Afbeelding

Mijn favoriete trein, hier zit ik het meest comfortabel op. Helaas enkel nog op de lijn Antwerpen-Kortrijk. De andere lijnen, Antwerpen-Oostende en Antwerpen-Gent zijn jammer genoeg al volledig geïnfecteerd door de trams (Desiro).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Goztow schreef: Afbeelding
Deze met de blauwe (zalige) zetels is mijne favoriet. 8)
De nieuwer treinen met airco zijn ook ca va maar aan de andere kant vind ik de dataverbindingen op deze treinen slechter. :lol:

@ trein in vorige post = die rijden ook nog op meerdere plaatsen hoor. Ik zie ze toch regelmatig tussen Brussel en Luik.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Over de desiro MS08:

Code: Selecteer alles

In 2008 plaatst NMBS een order om 305 motorstellen
aan te kopen. Kostprijs 1425 miljoen
euro, meteen de grootste aankoop uit de geschiedenis
van de spoorwegonderneming
bron: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 55AE1F.pdf

De 305 motorstellen bieden 84500 zitplaatsen of dus 16864€ per zitplaats!
Levensduur treinstel "30 tot 40 jaar, soms zelfs langer".

Ben ik de enige die dit waanzinnig duur vind, zelfs gegeven de levensduur ten opzichte van een auto?

Pak immers dat bij de trein gemiddeld genomen ongeveer alle zitplaatsen bezet zijn (en das vermoedelijk nog overschat) + van een auto gemiddeld genomen 1,5 zitplaatsen bezet zouden kunnen worden. Aanname levensduur wagen 10 jaar

Kostprijsvergelijking: 16864 * 1,5 * 10/40 => in plaats van geld te investeren in treinen/zitplaatsen kan je net zo goed per zitplaats van de MS08 trein (84500 keer dus) 6324€ voorzien om wagens te subsidieren (en dat dus elke 10 jaar opnieuw). Ik maak hierbij natuurlijk abstractie dat de trein steeds een andere reiziger kan vervoeren waar de wagen dat niet kan, congestie en milieuoverwegingen worden niet in rekening gebracht,....

Het punt is echter => zijn treinen niet waanzinnig veel te duur voor wat het eigenlijk is?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Buiten de airco en de aandrijving zijn die Desiro stellen waardeloos... geen deuren binnenin, een gigantische wc in het midden van de coupe :bang: , stinken.
en dan heb ik het nog niet over de waardeloze 1ste klas "plaatsen" Als je met die trein in eerste klas moet reizen wordt je gewoon opgelicht.
Nee, dan had men beter nogwat van die met blauwe zetels bijgekocht met deuren van voor en vanachter de coupe.

@lirec: De trein is inderdaad duur maar aangezien iedereen op hetzelfde moment wilt gaan werken wil je niet NOG meer autos tijdens de spitsuren.
Laatst gewijzigd door Gray 06 jun 2015, 01:43, in totaal 2 gewijzigd.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Die wc :lol: ik lag bijna strike onder tafel bij het zien van die foto.

Dat besef ik wel => zie "abstractie congestie" in mijn post. Soms heb je echter een slechte vergelijking nodig om een veel te hoge kost van iets zichtbaar te maken omdat je zo een tastbaar, gekend vergelijkingspunt hebt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De lijn Gent-Zottegem-Geraardsbergen is bvb nog steeds met Diesels. Vroeger de 62xx locs met M2 wagons erachter (groen : 2de klasse, rood : 1ste klasse). Zalig dieselgeluid!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Hoe werden die deuren gebruikt aan de voorkant van die oude treinen? Kunnen passagiers die ook gebruiken of is dat enkel voor controleurs.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

Ja, die oude treinen of klasiekjes zoals het spoorwegpersoneel ze noemt kunnen met meerdere aan elkaar gekoppeld worden tot een grote trein.
Afbeelding

Met de nieuwere MS96 (die met de rubberen band aan de voorzijde) kan dat trouwens ook.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Maar op die nieuwe kan je niet door toch, de stuurcabine zit in de weg.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Bij de MR 96 kan men de stuurpost naar binnen draaien,op die manier kan men van het ene motorstel naar het andere motorstel overstappen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”