koenraaddeconinck schreef:Gray schreef: Wat is de gewone werkmens? Wat is de rijke? Iedereen geeft daar zijn eigen invulling aan. Maar met de "gewone werkmens" identificeerd 90% van de werkende bevolking zich, met "de rijken" misschien 5%?.
Je kan toch het bestaan van de zon of de maan niet ontkennen, denk ik. Ik wil met veel plezier die werkmens zijn met een wedde van 15000€ per maand of laat staan meer die zich identificeert met 90% van de werkende bevolking ...
Ben je daar zeker van? Wil je naast die 15.000 euro ook zijn werkdagen van 10 tot 12 uren? Zijn verantwoordelijkheid om een bedrijf van pakweg 1.000 man draaiende te houden? Al de shit die hij over zich heen krijgt want "hij wordt er toch voor betaald"? En daarvoor moet je trouwens heus geen 15.000 euro verdienen. Voorbeeldje:
2 op 3 zegt nee voor een job in het middenkader
Ik vind trouwens redelijk oneerlijk om 15.000 € als voorbeeld te nemen, want wie verdient er begod nu zoveel? Een heel klein percentage van de bevolking. Je zou beter de verschillen vergelijken tussen iemand die pakweg 2.000 bruto en 5.000 bruto verdient.
koenraaddeconinck schreef:Gray schreef:Maar de algemeen populaire stelling dat de "laaggeschoolde" gewone simpele werkmens altijd de rekening betaald klopt helemaal niet. In Belgie wordt je belast op hoeveel je verdient, en dat gaat stelselmatig omhoog van enkele % tot 50%.
Ik hoop dat dit bedoeld is als grap:
- nemen we het indexmechanisme: de arbeider die 2000 € per maand verdient krijgt iets minder aanpassing dan de manager die 15.000 of meer euro's per maand verdient ... Dit noemen ze het 'Matheus-effect' aldus een zekere Prof. Deleeck waarbij de armen armer worden en de rijken rijker. Kosten al de producten in de index korf misschien meer voor de meer begoeden ? En inderdaad, op het einde van de rit worden ze gelijkwaardig behandeld door de belastingen.
tenzij ...
Euh ja, alle producten in de indexkort kosten inderdaad meer voor de "rijken" omdat ze ook meer uitgeven
. Maar je kan de indexsprong toch niet ongelijk verdelen als de belasting die erop wordt geheven al ongelijk verdeeld is? Die die 5.000 euro verdient zal op de verhoging van 2 % meer dan 50 % belasting betalen, terwijl die van 2.000 € per maand daarop minder dan 30 % belasting zal betalen. En dat lijkt me niet meer dan fair trouwens. Maar als je de verhoging van die die 5.000 € verdient nu ook nog halveert, dan betaalt hij op die verhoging eigenlijk 75 % belasting. Is dat dan fair? Misschien vind jij van wel, maar ik alleszins niet. Op die moment, zullen er velen toch al wat vaker beginnen nadenken over wat meer in hun luie zetel te gaan zitten.
koenraaddeconinck schreef:
- nemen we inschrijvingsgeld aan de hoge scholen en univs dat door onze erudiete politici net niet verdubbeld is. Ik weet wie daar het meest onder lijdt ... Waarom deze inschrijvingsgelden ook niet koppelen aan de inkomsten?
Omdat er momenteel gekozen is voor een ander systeem. Of dit "fair" is, wil ik me niet over uitspreken, maar momenteel is er dus een systeem waar iedereen hetzelfde betaalt en diegene die het niet kunnen betalen een studiebeurs krijgen. Tenminste, zo is de theorie
.
Trouwens 600 euro per inschrijving is al zwaar gesubsidieerd. In landen waar deze subsidies niet bestaan, moet men zwaar gaan lenen om te gaan studeren. Bijna iedereen zou dit moeten kunnen samen sparen, indien we ervan uit gaan dat je 1 of 2 kinderen hebt. Want eerlijk: voor een kind te kunnen doen studeren, daar moet je niet op zijn 18e over beginnen nadenken hoe je dat gaat financieren! Vanaf geboorte elke maand 25 euro opzij zetten en je komt al ergens.
- en wat met de zelfstandige die maar en fractie van zijn werkelijk inkomen aangeeft .... (om over de ingebrachte kosten nog te zwijgen). Bij mij als loontrekkende is dat op voorhand al ingevuld door de fiscus en het klopt perfect hoor.
Zo bestaan er zeker. Maar er bestaan er minstens even veel die het spel eerlijk(er) spelen. Nu, om daar naast te zetten: hoeveel mensen ken je die aan de dop staan en in het zwart bijverdienen? Dat zijn eigenlijk "loontrekkenden" (werkloosheidsbijdrage) die niks aangeven van hun inkomsten. Wat zou de Staat het meest kosten? Zij of de zelfstandigen die wat vals spelen?
- wat met de recente internationale dubieuze financiële constructies die onlangs aan het licht gekomen zijn en die even prompt weer in de diepvries zullen belanden ...
Absolut niet goed te praten!
- wat zeg je over de belastingsdiensten die bepaalde KMO's zelfs niet controleren owv. het zogenaamde gebrek aan personeel ... ?
Hoeveel jobs creëren die KMO's en hoeveel belasting wordt er op die jobs niet geïnd? Niet om te zeggen dat ik het goed praat, maar geef KMO's alsjeblieft de mogelijkheid om aan entrepreneurship te doen, we hebben ze echt wel nodig hier in België!
koenraaddeconinck schreef:- wat met de zorgvezekering waarvan het bedrag verdubbeld is en waar men evenveel bijdraagt ongeacht het inkomen maar wel dezelfde waarborgen geniet ...
Zolang die een klein bedrag is, blijft dit haalbaar, maar zodra het nog een stuk zal stijgen (en geloof me: dat komt), dan zal deze rekening moeten houden met het inkomen.
koenraaddeconinck schreef:- wie zal straks het impact van de BTW- verhoging het meest voelen? De zelfstandige die aankopen (sorry, 'investeringen' die de economie doen heropleven) voor privé doeleinden
doet maar de BTW zelfs niet moet betalen wegens toch aftrekbaar ...
Je kan echt niet zomaar alles kwijt in je boekhouding hoor, dat zijn fabeltjes.
Ik krijg echt de tranen in mijn ogen van deze vormen van sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardige (fiscale) behandeling.
En ik als ik jouw argumenten lees, maar even goeie vrienden hoor!
Je kan niet altijd met iedereen op dezelfde golflengte zitten
.