Telenet DCHP uitschakelen of omzeilen?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
24Carat
Starter
Starter

Hallo,

sinds enige tijd heb ik problemen met de verdeling van IP adressen naar mobiele apparaten (ipads en telefoons)
De enige mogelijkheid is om de telenet modem stekker uit te trekken en na 10 sec terug in te steken ...

Je ziet dan naar de instellingen van zo'n ipad verbonden met telenet-xxx maar ip adres is dan ipv 192.168.0.xxx iets op een ander subnet.
Waardoor het niet mogelijk is om op het netwerk te geraken en ook geen internet dus ...
Het probleem is 'random', daarmee wil ik zeggen dat het soms werkt, soms niet, ... 'k Kan het ook onmogelijk nabootsen.
Het gebeurt wel verschillende keren per dag.
Vaste toestellen (verbonden met kabel (pc, sonos (3x), ip cameras, domotica, ...) behouden wel hun IP adress.

Volgens Telenet is natuurlijk alles in orde en is er geen enkel probleem met de modem en moet ik zelf maar voor een oplossing zorgen.

Typisch ...

Elk eventeel alternatief voorstel is natuurlijk ook zeer welkom ... :-)

Bij deze ... :)
Het liefst zou ik een nieuwe router instellen (dhcp, dns, dhcp, betere QoS, betere firewall, ...)
Alleen zit ik hieromtrent met enkele vragen in mijn hoofd ...
bv.:
-kan ik een 2e DHCP instellen op hetzelde subnet? of kan dit enkel als ik een ander subnet instel?
]-ik dacht dit te doen via de dmz (alles open naar 1 ip address) de nieuwe router dan een vast ip address van de dmz

is het zo dat alles achter de dmz niet in de ip-pool van de telenet router zit?
-kan ik de telenet digicorder gewoon succesvol achter de nieuwe router hangen?
Ik heb gehoord dat de digicorder een 2é IP moet krijgen van de telenet router omdat ie ook nog op een ander subnet zit ergens tss. 10.160.0.xxx en 10.199.0.xxx gaat deze dan nog werken als die aan een andere dhcp hangt?
Aan de kabel waar de telenet digicorder aanhangt is via een kleine switch achter in de kast ook nog muziek-versterker, sonos, tv, ... aangsloten.
Gaan die nog kunnen communiceren met de apparaten die in de DMZ zitten? pc's, nas, andere sonos', ip-cams, ...

Heb totaal geen ervaring met DMZ eigenlijk, dus weet niet waarvoor deze dient. Iedereen raadt DMZ af omdat dan alles open is maar als er terug een firewall tussenzit kan dit toch geen kwaad?

Kan ik dit met een goede Linksys? of moet ik een aparte firewall en router installeren?

Schets van het netwerk is als volgt:
Telenet router ----------- Switch (26poort) ----------- alle apparaten(niets hangt aan telenet alles gaat over de switch)

Ik dacht dan eventueel
Telenet router ----------- Linksys router ----------- switch ----------- apparaten
(als alles op een 2é VLAN subnet mag (bv 192.168.1.xxx) moet ik me geen zorgen maken over de dhcp van telenet
Alleen weet ik niet als ik interactieve TV kan hebben dan.
Als ik geen interactieve TV kan hebben moet alles op hetzelfde subnet
maar dan moet ik de dhcp van telenet kunnen negeren want ik kan hem niet uitchakelen. (heb geen zin om op elk apparat ip handmatig in te geven)
als de digicorder dan nog eens aan de telenet router moet hangen, ... kan er dan communicatie zijn tss apparaten aan digicorder en apparaten aan 2e router .. ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je kan perfect een tweede dhcp instellen in hetzelfde subnet, je moet er wel voor zorgen dat ze aparte scopes (adressenreeksen) uitdelen.
Als je volledige controle wil, ben je best af om te proberen de hgw om te ruilen voor een modem only.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
24Carat
Starter
Starter

Kan ik die Telenet Decoder dan ook op de 2e DHCP hangen?

Ik heb op sommige fora gelezen dat deze zijn ip moet krijgen van de telenet modem omdat die ook een dhcp van 10.x range uitdeelt voor interactieve tv ... (lijkt me wel raar 2 ip's over 1 utp kabel ... maja ...)

Via mijn.telenet.be kan je geen DHCP scope instellen voor een ip addressen range van 100 tot 200 ofzo.
Het valt me wel op dat alles een ip heeft boven de 100, misschien heeft die een ingebouwde verborgen scope vann 100+ ofzo.
Als ik dan een scope van 50 tot 100 kies zal dat wel lukken zeker?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als ik je openingspost lees, dan stel ik vast dat je één probleem(ke) hebt: namelijk je mobiele apparaten verliezen soms hun IP. En dat wil je oplossen door een zeer ingewikkelde constructie met een 2de DHCP, een eigen router in DMZ, ...

De mug en de olifant?
En wie zegt dat hiermee jouw WLAN probleem opgelost zal zijn?

Ik zou gewoon die Linksys gebruiken/instellen als AP, de Telenet wifi uitzetten, en dan eens zien of je probleem opgelost geraakt? Dan moet je je geen zorgen maken over DMZ, de interactiviteit van de digicorders, enz ... Want dan blijft alles op één netwerk.

Je digicoders moeten op de TN HGW aangesloten zijn, daar mag geen router tussen. Op die manier krijgt deze een 10.x.x.x adres voor interactiviteit, en een correct "inhome" adres (192.168.0.x) voor het DNLA/mediaserver gebeuren.

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Je kan perfect een tweede dhcp instellen in hetzelfde subnet, je moet er wel voor zorgen dat ze aparte scopes (adressenreeksen) uitdelen.
Maar dan loop je de kans dat ook je decoders hiervan een IP-adres krijgen en ben je gezien :lol:

Zoals philippe aangeeft ben je bezig met gevolgen op te lossen ipv de oorzaak !
24Carat
Starter
Starter

Er hangen nog 2 WAP's aan de switch omdat de telenet wifi geen genoeg bereik heeft.

Ip addressen-range word gebroadcast vanaf de dhcp op de TN router. Dus heeft niets met wifi signaal sterkte te maken.

Het probleem ligt volgens mij echt wel aan de dhcp van de telenet, waarom de dhcp-broadcast wel opgemerkt word door de toestellen die aan utp kabel hangen en niet door de mobiele weet ik niet.

Ik heb opgemerkt dat alle ip adressen tussen de 100 en 200 lijken te liggen. Lijkt me dat dit de range moet zijn van de TN dhcp?
Ik dacht dan het volgende: Als ik een 2e DHCP ernaast zet en de dhcp range instel van 50 tot 99 kan dit toch geen probleem opleveren?

Als ik het MAC address van de TN HGW blokkeer op de nieuwe switch omeen ip te krijgen, dan zal ie het normaal toch krijgen van de oude niet?

En zolang er geen 2 dezelfde toestellen hetzelfde ip address krijgen maakt het niet uit denk ik welke dhcp service als eerst opgenomen word?

Eigenlijk vind ik dat ze van telenet gewoon een nieuwe router moeten sturen, want het is sinds kleine week continue dat ik problemen heb, nergens in huis is er sinds lange tijd iets veranderd qua apparatuur dus waarom ben ik dan verantwoordelijk om het op te lossen als ze al hun router instellingen voor het grootest deel onbereikbaar maken?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Je kan perfect een tweede dhcp instellen in hetzelfde subnet, je moet er wel voor zorgen dat ze aparte scopes (adressenreeksen) uitdelen.
Maar dan loop je de kans dat ook je decoders hiervan een IP-adres krijgen en ben je gezien :lol:

Zoals philippe aangeeft ben je bezig met gevolgen op te lossen ipv de oorzaak !
Juist, ik vergeet die decoder weer :-)
En je hebt gelijk, ik heb enkel gereageerd op de vraag ivm de dhcp ipv heel het probleem door te lopen en aan te pakken.

philippe_d
Moderator
Moderator

24Carat schreef:Er hangen nog 2 WAP's aan de switch omdat de telenet wifi geen genoeg bereik heeft.
Ip addressen-range word gebroadcast vanaf de dhcp op de TN router. Dus heeft niets met wifi signaal sterkte te maken.

Het probleem ligt volgens mij echt wel aan de dhcp van de telenet, waarom de dhcp-broadcast wel opgemerkt word door de toestellen die aan utp kabel hangen en niet door de mobiele weet ik niet.?
Je maakt hier gewoon een (verkeerde?) assumptie dat het aan de DHCP server ligt van de HGW :-( .
en je wil niet luisteren naar verstandige mensen die je hier raad proberen te geven :lol: .

De TN HGW kan toch geen onderscheid maken tussen mobiele devices en vast verbonden toestellen, gezien dit alles verloopt via je eigen WAP's. Voor de HGW zijn dat toch allemaal "bedrade" toestellen (via WAPs en switches).

Probeer eerst je probleem op te lossen (elimineren), voor je het op de DHCP van de TN HGW steekt?
Ik denk meer dat het te maken heeft met de roaming tussen de TN WLAN en jouw WAP's (gezien je ook schreef dat jouw mobile devices soms een IP adres krijgen in een verkeerd subnet). Staan jouw WAP's correct ingesteld?
24Carat schreef:Elk eventeel alternatief voorstel is natuurlijk ook zeer welkom ... :-)
Het heeft weinig zin dat we ons best doen om alternatieve voorstellen te formuleren, als je een "idée fixe" hebt van wat het probleem is :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Mss ns met een ander toestel een wireshark te laten lopen en kijken of er dhcp broadcasts over het netwerk komen en gaan.
Verder dan dat ga je niet meer kunnen checken, nu de tijd van de hubs voorgoed gedaan is.

24Carat
Starter
Starter

Hallo,

Mijn acces points zijn WAP610N.
http://www.linksys.com/en-apac/products ... ts/WAP610N

'K heb de instellingen nog eens goed bekeken volgens mij staan er geen router opties tussen welke voor conflicten kunnen zorgen.

Voor mij het irritantste is dat ik niet 100% weet wat het probleem echt veroorzaakt, waardoor op sommige moment ze wél een ip address krijgen en op sommige momenten niet.
Als het probleem zich voorstelt, heb ik volgende dingen reeds gedaan.

- wifi aan/uit zetten van mob toestellen (verbinding is gemaakt met SSID van telenet-xxxx )
- WAPs uitschakelen

- telenet modem uitschakelen en terug aanschakelen is het enigste wat helpt

De bedrade toestellen hebben hun ip adress wel, maar op het moment dat er de mobiele geen ip hebben is als we thuiskomen.
De bedrade staan permanent aan 24/7.

Ik weet dat ik op kantoor dit probleem nog nooit heb meegemaakt.
En dat ik dit thuis ook nog nooit heb meegemaakt, tot sinds kort dan.

Kan het zijn dat wanneer het probleem zicht voorstelt dat de bedrade toestellen hun ip-address nog verkrijgen omwille van ergens een cache geheugen ergens op het netwerk?

Grtz
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Nee.
Toestellen krijgen een IP adres van een dhcp server. De lengte van de lease kan mogelijks een probleem zijn. Eenmaal de lease voor de helft is verstreken, gaat het toestel normaal gezien proberen om zijn lease te verlengen.

Als het toestel geen ip meer heeft, gaat hij zoiezo een dhcp discover sturen om een nieuw te krijgen. Mogelijks komen die discovers niet goed aan bij de dhcp server, of geraken de reacties (offers) niet terug bij de mobiele toestellen.

Zijn het laptops, of tablets/gsms die de moeilijkheden geven?
Bij die laatste kan je ns proberen het netwerk te doen "vergeten" en opnieuw te verbinden.
Bij laptops, als het windows is, doe je ns een "ipconfig /all" in een command prompt en copypaste het resultaat.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

24Carat schreef:maar op het moment dat er de mobiele geen ip hebben is als we thuiskomen.
Om het even samen te vatten... is dit je enige probleem... wireless clients die niet werken als je thuis komt ?

Probeer eens hun wireless aan en uit te zetten dan.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Over welke mobiele toestellen gaat het?
Staat je ipad op het laatste iOS? Wifi bugs in iOS komen af en toe wel voor.
Bij laptops kan je misschien eens de energie instellingen bekijken, ik heb hier een acer laptop met hetzelfde probleem (wifi verliest zijn verbinding na inactiviteit) als de wireless NIC energiebesparing heeft aanstaan.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

24Carat schreef:Er hangen nog 2 WAP's aan de switch omdat de telenet wifi geen genoeg bereik heeft.
Zoiets is prutswerk. Drie Wifi-zenders die elkaar uiteindelijk storen. En dan heb je nog geen weet van hoeveel (nutteloze) Wifi-zenders de buren allemaal gebruiken!

Het basisprobleem is dus onvoldoende Wifi-bereik van de Telenet HGW. Los dat probleem op door die Wifi volledig uit te schakelen: http://klantenservice.telenet.be/conten ... -uitzetten
Plaats daarna 1 Wifi-toegangspunt via netwerkkabel centraal in de woning, beveilig de draadloze verbinding met WPA2-PSK AES-encryptie en test een aantal weken of alles correct werkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Zoiets is prutswerk. Drie Wifi-zenders die elkaar uiteindelijk storen.
Daar kan jij totaal niet over oordelen... misschien heeft de TS een grote villa of veel ijzer in muren steken. Voor zoiets moet je een site-survey doen.

Als hij trouwens kanaal 1, 6 en 11 gebruikt gaan die drie zenders elkaar totaal niet storen.
raf1 schreef:Plaats daarna 1 Wifi-toegangspunt via netwerkkabel centraal in de woning, beveilig de draadloze verbinding met WPA2-PSK AES-encryptie en test een aantal weken of alles correct werkt.
Nogmaals... wie zegt dat hij daar een AP kan plaatsen... en vooral dat het overal voor voldoende dekking zal zorgen.

Dat de TN HGW meestal op een niet ideale plaats hangt gaan niemand ontkennen... maar je antwoord is een beetje kort door de bocht.
philippe_d
Moderator
Moderator

Misschien moet de TS eens duidelijker omschrijven hoe zijn netwerk in elkaar zit.
  • - vanaf de TN modem: switches, AP's
    - welke kanalen zijn AP's gebruiken?
    - welke SSSID's zijn AP's uitzenden?
    - hoe deze ingesteld staan (merk? AP mode? LAN IP's van deze AP's? enz)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

24Carat schreef: Je ziet dan naar de instellingen van zo'n ipad verbonden met telenet-xxx maar ip adres is dan ipv 192.168.0.xxx iets op een ander subnet
Als je eens een concreet IP adres en gateway van zo'n iPad "die niet werkt" zou kunnen vermelden (ipv het vage "iets op een ander subnet"), zouden we al veel verder staan.

Gebeurt het ook als je je WAPs uitschakelt?
24Carat
Starter
Starter

Hallo,

Allemaal toch nog even bedankt voor de moeite om dit probleem te helpen op te lossen.
Zaols ik reeds enkele keren zei is het moeilijk om het te 'recreëren',
verleden week was het nu 3 dagen achter elkaar, in het weekend heb ik geen problemen gehad,
maandag weer wel dan met de iphone,
tot vandaag eignelijk nog geen prob gehad.

Iphone heeft op de zaak nog geen probleem met wifi gehad.

Schets van het netwerk is als volgt: (iets gedetaileerder als vorige keer)
Telenet router op 192.168.0.1
----------- Switch (Cisco SG 200-26P) op 192.168.0.151
----------- WAP610N op 192.168.0.172 (2.4ghz, SSID zelfde als TN modem, kanaal staat op automatisch)
----------- WAP610N op 192.168.0.184 (2.4ghz, SSID zelfde als TN modem, kanaal staat op automatisch)
----------- PC (24/7 aan) op 192.168.0.171
----------- 4x Ip Cam (ACTi)
----------- 1x connectie domotica (Jung KNX)
----------- 3x sonos
----------- telenet decoder
----------- tv & andere apparatuur zoals bluray, receiver, ...
----------- 1x printer

----------- mobiel 2x ipad (soms probleem)
----------- 1x iphone6 (soms probleem)
----------- 1x windows phone (deze heeft het probleem nog nooit gehad )

Heeft geen zin om overal ip adres op te schrijven van de dingen die werken, ze krijgen allemaal ip toegewezen (geen enkel heeft statisch ip), er zit ook nergens een dubbel ip address in.

Het is dus nooit all mob toestell tegelijk.
Meestal is het de iPhone 6 en/of de ipads

Heb dit al geprobeerd als probleem zich voorsteld.
- wifi aan/uit zetten van mob toestellen (verbinding is gemaakt met SSID van telenet-xxxx )
- WAPs uitschakelen

- telenet modem uitschakelen en terug aanschakelen is het enigste wat helpt
Het ip adress van zo'n toestel met probleem zou dan vb 192.16.200.15 ofzo met mask van 255.255.0.0
soms ook iets anders in ieder geval niet 192.168.0.x
Gateway is dan ook niet TN modem
philippe_d
Moderator
Moderator

Een mooi netwerkje :-)
Als alles goed ingesteld is, zou dat perfect moeten werken.

Zou het kunnen gebeuren dat de TS aanloopt tegen een maximum aantal IP adressen die de HGW uitdeelt?
In dit geval zou het misschien helpen om een aantal vaste toestellen, een vast IP adres te geven?
  • de DHCP range van de HGW is standard ingesteld op 192.168.0.100 - 253
  • vaste IP's kunnen toegewezen worden in de range 192.168.0.2 - 99
  • vaste toestellen, waarvoor je zeker een vast IP zou kunnen overwegen zijn de switch, de 2 AP's, de 4 Cam's, de printer?
  • de digicorder geeft zichzelf ook een vrij "inhome" adres in de range 192.168.0.2 - 99.
Maar gezien je zegt dat je soms een verkeerd IP krijgt (192.16.200.15 ofzo met mask van 255.255.0.0), moeten we in de richting zoeken van een 2de DHCP die stoort??
  • is het geen 169.x.x.x adres die je krijgt? want dat betekent dat de het toestel de DHCP server niet vindt en een "automatisch private IP adres krijgt (APIPA).
  • nog eens controleren of je WAP's op mode "access point" ingesteld staan (online configuratiepagina > op "AP Mode" klikken en "Access Point (default)" selecteren
  • nog eens controleren of jouw switch goed ingesteld staat. De Cisco SG 200-26P is een smart switch met veel instelmogelijkheden, daar kan ook een en ander misgaan?
  • ben je zeker dat je mobiel toestel niet op de Telenet Hotpsot terecht komt in plaats van jouw privé netwerk?
Meer valt me nu niet te binnen :-( .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Maar gezien je zegt dat je soms een verkeerd IP krijgt (192.16.200.15 ofzo met mask van 255.255.0.0), moeten we in de richting zoeken van een 2de DHCP die stoort??
[*]is het geen 169.x.x.x adres die je krijgt? want dat betekent dat de het toestel de DHCP server niet vindt en een "automatisch private IP adres krijgt (APIPA).
Een 192.16.200.15 (niet 192.168.200.15 ?) krijg je niet zomaar... dat is inderdaad vermoedelijk een tweede DHCP server ergens op je netwerk !
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Blijkt nu dat uitsluitend Apple-producten een probleem hebben met de Wifi-verbinding?
Misschien in die richting eens zoeken.
24Carat
Starter
Starter

Hallo philippe_d,
... maximum aantal IP adressen die de HGW uitdeelt ...
Deze avond als ik terug thuis ben zal ik beginnen met een hoop dingen een vast ip te geven.

Goede tip.

Volgens mij zijn ze goed ingesteld, de switch heb ik gekocht voornamelijk omdat die 26 poorten heeft en voldoende power heeft voor de POE. Eigenlijk nooit geen instellingen op gewijzigd.

Maar waarom zou TN een toestel op de markt brengen met zo'n zware beperkingen?
Of heeft dit iets te maken met licenties? ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Een 192.16.200.x adres is een publiek ip adres. Zeer vreemd dus. Als het een typo is en 192.168.200.x moet zijn, is de /16 prefix dan weer zeer ongewoon.
Als er een 169.254.x.x /16 apipa adres op een toestel is, heeft je toestel dat idd zelf genomen, dus geen dhcp gevonden.
(btw, apipa adressen zijn altijd in de 169.254.0.0/16 range, die 169.0.0.0/8 misvatting mag de wereld ns uitgeholpen worden wat mij betreft)

Iirc was er vroeger een beperking dat de telenet router slechts 16 ip adressen uitdeelde. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Mogelijks zit daar je probleem.

philippe_d
Moderator
Moderator

24Carat schreef:
Deze avond als ik terug thuis ben zal ik beginnen met een hoop dingen een vast ip te geven.
Dit is inderdaad geen verloren werk, voor een aantal van deze toestellen (WAP's, cam's) vind ik het altijd nuttig dat ze een vast IP hebben.
Geen idee of dit zal helpen, het was gewoon luidop nadenken :wink:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

For the record, wat is de IP scope van de telenet dhcp weer, dat ie zijn fixed adressen niet instelt binnen die scope, om dubbels te voorkomen?

Enne, voor de duidelijkheid, dat heeft niks met licenses te maken. Ik heb geen enkel idee waarom ze dit zouden beperken. Mijn eerste gedacht was om het aantal toestellen te limiteren om de router niet te overbelasten, maar dan zouden ze toch nog klachten krijgen van mensen die er meer nodig hebben en niet weten hoe het komt "dat het ni werkt". Ik kan dus enkel maar bedenken dat het een overblijfsel is van controlegedrag, zoals vroeger toen je moest betalen per pc die je gebruikte.
(dat laatste verklaart ook de enorme populariteitsboost van huisroutertjes die onder andere mac cloning konden doen) ;-)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:For the record, wat is de IP scope van de telenet dhcp weer, dat ie zijn fixed adressen niet instelt binnen die scope, om dubbels te voorkomen?
Misschien eens op de vorige pagina lezen ;-)
ITnetadmin schreef:Ik heb geen enkel idee waarom ze dit zouden beperken.
Wie zegt dat ze dit beperken ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Will check.

Ik meen me te herinneren dat, toen de hgw pas uitgerold werd, er slechts 16 ip adressen werden uitgedeeld intern. Ik meen me ook te herinneren dat die limiet niet meer bestaat nu.

Maar het blijft een vreemd probleem, dat moeilijk te diagnoseren valt zonder toegang tot het netwerk om ns een paar diagnostic tools erop los te laten.

En zoiezo, hoe meer ip adressen hij static instelt, hoe beter naar mijn mening.

vcoppije
Starter
Starter

Hallo,

Ik heb recent een soortgelijk probleem beginnen krijgen.
Heb een telenet router met daarachter een switch en verschillende AP.

Tot voor kort werkte alles perfect - IP adressen van telenet modem.

Plots zijn er sommige toestellen waarbij de verbinding verbroken wordt.
Dacht eerst dat het aan de TELENET HOMESPOT lag.
Ook bij mij hielp de router uit en aanzetten wel.

Bij nader inzien kregen die geen IP adres meer.
ALs ik via Mijn Telenet kijk zie ik dat er 16 toestellen geconnecteerd zijn.
Ik vermoed dus dat de limiet van 16 nog steeds bestaat.

Telenet helpdesk gebeld. Niet zo'n technisch iemand aan de lijn :(
Kreeg de melding dat dat wel veel toestellen zijn?? Ik denk dat met IOT dit nog veel vaker zal voorkomen.
Uiteindelijk het antwoord gekregen dat ze een extra router kunnen plaatsen.

Ondertussen zelf aan de slag om een router te configureren met extra DHCP. Range 192.168.0.50 tot 192.168.0.99.
Nog geen groot succes, de toestellen die van de nieuwe router een ip krijgen raken nog niet op Internet.

Even verder zoeken dus.

Mvg,
Vincent
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

vcoppije schreef:Kreeg de melding dat dat wel veel toestellen zijn?? Ik denk dat met IOT dit nog veel vaker zal voorkomen.
Nochtans maakt TN reclame met "Met zijn allen tegelijk. Op al je toestellen." :bang:

https://www2.telenet.be/nl/alles-in-een/whoppa/
vcoppije schreef:Uiteindelijk het antwoord gekregen dat ze een extra router kunnen plaatsen.
Wat een nonsens... voor zover ik weet heeft men bij TN geen routers... en je wil heus geen dubbele NAT.
mac_donaldo
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

r2504 schreef: Nochtans maakt TN reclame met "Met zijn allen tegelijk. Op al je toestellen." :bang:
Waarom zou dat niet kunnen met whoppa.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
24Carat schreef:
Dit is inderdaad geen verloren werk, voor een aantal van deze toestellen (WAP's, cam's) vind ik het altijd nuttig dat ze een vast IP hebben.
Geen idee of dit zal helpen, het was gewoon luidop nadenken :wink:
Een vast IP is inderdaad een oplossing, maar ik gebruik vrij vaak fixed DHCP : de toestellen krijgen een ip via DHCP, maar krijgen steeds hetzelfde IP toegewezen. Voordeel hiervan is dat je niet manueel moet bijhouden welk toestel je welk fixed ip hebt gegeven. Gewoon kijken in de DHCP list.
mac_donaldo schreef:
r2504 schreef: Nochtans maakt TN reclame met "Met zijn allen tegelijk. Op al je toestellen." :bang:
Waarom zou dat niet kunnen met whoppa.
Blijkbaar is er een limiet van 16 toestellen als ik het bovenstaande correct heb gelezen. Ik alleen heb al een 10-tal raspberry pi's, 4 camera's op IP basis, 2 NAS'en, 4 smartphones, 2 laptop's, 2 tablets, 1 fixed computer, 1 tv, 1 bluerayspeler en 1 wii op mijn netwerk (en dan vergeet ik wss nog zaken). Steeds meer dingen werken via IP, vergeet dit niet. Een gemiddeld gezin met 2 kinderen zit snel aan deze limiet (computer, smartphones, tablets, ...).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator

vcoppije schreef:Ondertussen zelf aan de slag om een router te configureren met extra DHCP. Range 192.168.0.50 tot 192.168.0.99.
Nog geen groot succes, de toestellen die van de nieuwe router een ip krijgen raken nog niet op Internet.
Een extra DHCP sever in je netwerk is natuurlijk geen propere oplossing.
Maar als je dat doet, moet die natuurlijk verwijzen naar de HGW als gateway, anders krijg je geen internet op je devices.
Dus DHCP sever kan gerust 192.168.0.2 zijn, maar de "gateway" moet 192.168.0.1 zijn
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een extra DHCP is zinloos omdat je als client niet kan kiezen welke DHCP server je gebruikt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Kan je de telenet dhcp niet afzetten?
Want r2504 heeft uiteraard gelijk, dhcp is een first come first serve protocol.

Duurdere switches kunnen natuurlijk dhcp discover traffic weigeren vanop bepaalde poorten, maar dat is overkill in dit geval.
Gewoon static IPs instellen lijkt me best, maar je moet idd de gateway instellen op de router die naar buiten gaat, niet zomaar de router die de dhcp uitdeelt.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Kan je de telenet dhcp niet afzetten?
Nope, kan je niet. De TN router is eigenlijk heel beperkt wat betreft instellingen (ook geen static leases ed.)
ITnetadmin schreef:Duurdere switches kunnen natuurlijk dhcp discover traffic weigeren vanop bepaalde poorten, maar dat is overkill in dit geval.
DHCP Snooping is nochtans een vrij common feature op de meeste managed switches.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Maar of het hier een oplossing gaat bieden?
Een ITer kan/wil dat nog wel steken, maar ik weet niet of je een managed gaat vinden binnen een aanvaardbaar prive budget, gewoon om dhcp te filteren.

Nu, goed om weten dat die feature common aan het worden is, 5 jaar geleden vond ik dat niet terug op mijn managed modellen.

philippe_d
Moderator
Moderator

ITnetadmin schreef:Want r2504 heeft uiteraard gelijk, dhcp is een first come first serve protocol.
In een first come first serve omgeving zal je 2de DHCP dan misschien overnemen, als de eerste geen adres meer wil geven?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Yups, dat dan weer wel. Niet aan gedacht.
Zolang je de scopes apart houdt en de gateways juist invult valt dat te proberen, met een extra router/ap'tje.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Zo eenvoudig is het allemaal niet... er zijn trouwens consequenties aan meerdere DHCP servers.

Bij je renew kan namelijk een andere antwoorden dan je originele... en zo zijn er nog een aantal potentiele problemen.
Synman
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer

Heb momenteel 22 toestellen geconnecteerd. Alles beneden 192.168.1.100 kan als statisch addres gebruikt worden. Alles boven 192.168.1.100 wordt uitgedeeld als dynamische adressen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”