sinds enige tijd heb ik problemen met de verdeling van IP adressen naar mobiele apparaten (ipads en telefoons)
De enige mogelijkheid is om de telenet modem stekker uit te trekken en na 10 sec terug in te steken ...
Je ziet dan naar de instellingen van zo'n ipad verbonden met telenet-xxx maar ip adres is dan ipv 192.168.0.xxx iets op een ander subnet.
Waardoor het niet mogelijk is om op het netwerk te geraken en ook geen internet dus ...
Het probleem is 'random', daarmee wil ik zeggen dat het soms werkt, soms niet, ... 'k Kan het ook onmogelijk nabootsen.
Het gebeurt wel verschillende keren per dag.
Vaste toestellen (verbonden met kabel (pc, sonos (3x), ip cameras, domotica, ...) behouden wel hun IP adress.
Volgens Telenet is natuurlijk alles in orde en is er geen enkel probleem met de modem en moet ik zelf maar voor een oplossing zorgen.
Typisch ...
Elk eventeel alternatief voorstel is natuurlijk ook zeer welkom ...
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bij deze ...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het liefst zou ik een nieuwe router instellen (dhcp, dns, dhcp, betere QoS, betere firewall, ...)
Alleen zit ik hieromtrent met enkele vragen in mijn hoofd ...
bv.:
-kan ik een 2e DHCP instellen op hetzelde subnet? of kan dit enkel als ik een ander subnet instel?
]-ik dacht dit te doen via de dmz (alles open naar 1 ip address) de nieuwe router dan een vast ip address van de dmz
is het zo dat alles achter de dmz niet in de ip-pool van de telenet router zit?
-kan ik de telenet digicorder gewoon succesvol achter de nieuwe router hangen?
Ik heb gehoord dat de digicorder een 2é IP moet krijgen van de telenet router omdat ie ook nog op een ander subnet zit ergens tss. 10.160.0.xxx en 10.199.0.xxx gaat deze dan nog werken als die aan een andere dhcp hangt?
Aan de kabel waar de telenet digicorder aanhangt is via een kleine switch achter in de kast ook nog muziek-versterker, sonos, tv, ... aangsloten.
Gaan die nog kunnen communiceren met de apparaten die in de DMZ zitten? pc's, nas, andere sonos', ip-cams, ...
Heb totaal geen ervaring met DMZ eigenlijk, dus weet niet waarvoor deze dient. Iedereen raadt DMZ af omdat dan alles open is maar als er terug een firewall tussenzit kan dit toch geen kwaad?
Kan ik dit met een goede Linksys? of moet ik een aparte firewall en router installeren?
Schets van het netwerk is als volgt:
Telenet router ----------- Switch (26poort) ----------- alle apparaten(niets hangt aan telenet alles gaat over de switch)
Ik dacht dan eventueel
Telenet router ----------- Linksys router ----------- switch ----------- apparaten
(als alles op een 2é VLAN subnet mag (bv 192.168.1.xxx) moet ik me geen zorgen maken over de dhcp van telenet
Alleen weet ik niet als ik interactieve TV kan hebben dan.
Als ik geen interactieve TV kan hebben moet alles op hetzelfde subnet
maar dan moet ik de dhcp van telenet kunnen negeren want ik kan hem niet uitchakelen. (heb geen zin om op elk apparat ip handmatig in te geven)
als de digicorder dan nog eens aan de telenet router moet hangen, ... kan er dan communicatie zijn tss apparaten aan digicorder en apparaten aan 2e router .. ?