tomw schreef:pyro 58, hartelijk dank voor de update!
Enkele opmerkingen:
- volgens mij is dit geen repair profiel?
- upstream current bitrate en max bitrate zijn gelijk, kan dit?
Het al dan niet vectored zijn van een lijn, wordt dat uitgelezen uit modem, of verondersteld afhankelijk van andere waardes?
Dit is inderdaad geen repairprofiel, zal nog een foutje zijn in de profiellijst.
De upstream max bitrate is een waarde die de bbox zelf berekend aan de hand van de upstream noise margin. Bij u is die 0, dus dan zal uw max bitrate gelijk zijn aan de current bitrate.
De upstream noise margin lijkt nooit onder de 7.5 te gaan. Vanaf het lager is, wordt het automatisch 0, volgens mij is dit een bug in de bbox.
broke23 schreef:DLM= NO ?
Dat komt omdat uw profiel niet gevonden werd, dan wordt de default waarde genomen ('No' in dit geval).
Ik ga dit aanpassen naar 'Unknown' om verwarring te vermijden.
jackho schreef:
Downstream attenuation: 9,9 dB
Downstream noise margin: 4,3 dB
deze waardes zijn omgewisseld
Zijn dit de resultaten van een bbox2? Zal het verder nazien, lijkt me wel makkelijk te fixen.
sman schreef:Ik zit volgens uw tool op 860 meter en heb dus niks aan vectoring.
Die afstandsberekening mag je nog niet voor werkelijkheid nemen. Aan de hand van de feedback van gebruikers kan ik in volgende versies de formule verbeteren.
Maar aan de hand van uw lijnwaarden zal je inderdaad in zone 3 zitten (700-1000m).
Ik denk dat Proximus later vectoring wel zal activeren voor alle zones, je zal nog even geduld moeten hebben.
tomw schreef:Misschien dat de tool dan beter "unknown" ofzo zou kunnen tonen als de data niet zeker is?
Uknown toon ik al bij de lijnwaarden als ik de waarde niet kan achterhalen. Bij DLM/repair/vectoring moet ik dit inderdaad nog doen.
tomw schreef:Want wat ben je met gegevens waarvan je niet kunt zeggen als ze kloppen of niet?
De lijnwaarden zelf zijn betrouwbaar. De profielen nog niet. Dat is inderdaad een knelpunt dat ik binnenkort ga aanpakken met een nieuw systeem.
jackho schreef:Moest er nu een middel zijn om Proximus te overtuigen, dat ze het uitlezen van de lijngegevens beter zouden toelaten, dan zouden we al dat gedoe niet nodig hebben, maar ja dat zal weer een utopie zijn zeker !
Ik vind vooral de logica van Proximus raar. Waarom de lijnwaarden toestaan op de BBox2 en niet op de BBox3? Als ze dan toch niet willen dat klanten de lijnwaarden kunnen uitlezen, waarom dit dan niet op alle toestellen blokkeren? Vreemd gedoe...
philippe_d schreef:inderdaad een goed idee voor de volgende release:
Vectoring, DLM, repair op "unknown" in plaats van "No" (in geval van onbekend profiel)
Will do, inderdaad een goede suggestie.
@all bedankt voor de feedback
Ik maak binnenkort een v0.7.1 met enkele profielfixes zoals in eerdere posts aangegeven.