Van Snow naar Scarlet maar wat met de Fritzbox?

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo

Graag zou ik jullie mening eens horen over de geschiedenis en toekomst van mijn internet, tel en tv verhaal.

X aantal jaren geleden zijn wij hier gestart met Scarlet internet en telefonie als opvolger van de Inbelmodem van Belgacom.
Toen was ik nog jong en onervaren en in een inpulse bui een Fritzbox gekocht met opzicht een betere internet snelheid te bereiken. Dit was uiteraard geen verbetering, een te lange lijn blijft een te lange lijn. Uiteraard waren de Voip mogelijkheden een mooie uitbreiding in de Fritzbox. Dus niet zoveel later volgde er een weepee account met een tweede nr. en een betamax provider om uit te bellen. Tot hier alles super.

Plots kwam Snow op de markt en hebben we toch de stap gewaagd hiernaar over te stappen. Toen hadden we voor de dezelfde prijs er ook digitale tv bij.
Ook hier heb ik de Fritzbox 7390 nadat de installateur van snow was geweest terug in bedrijf genomen.

Echter nu vrijdag zitten we terug met scarlet als provider. Met uiteraard terug een Sagem of dergelijke modem opgescheept.

Graag zou ik de Fritzbox blijven gebruiken met zijn draagbare telefoons die we erbij hebben enz. Ik ben er echt van overtuigd dat dit nog steeds een meerwaarde is.

Maar nu de vraag; is het verstandig de upgrade te doen naar de 7490 ivm eventuele vectoren in de toekomst en belangrijker nog ga ik geen problemen hebben bij het ontvangen van voip oproepen? ik lees her en der dat het trio abonnement hier soms toch problemen op geeft.

Wel nu, ik hoor graag jullie ideeën
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat betreft vectoring:
  • zolang er op jouw ROP geen vectoring is, kan je de bestaande FritzBox 7390 gewoon verder gebruiken, en kan je de aanschaf van een 7490 uitstellen (intussen doe je ervaring met Fritz + Scarlet).
  • wanneer vectoring op jouw ROP ge-activeerd wordt, zal je FritzBox 7390 heel waarschijnlijk blijven werken in een vectoring-friendly mode. Je hebt dan wel niet de voordelen van vectoring.
  • als je een vectoring approved FritzBox wil aanschaffen (met telefonie), moet je een 7360 of een 7490 aanschaffen
Wat betreft VoIP:
  • ontvangen van VoiP oproepen (en uitbellen via Betamax) zal probleemloos zijn. De instellingen die je nu hebt (bij Snow) zullen gewoon blijven werken.
  • de problemen die je hier hebt gehoord met Scarlet Trio (VoIP) waren:
    1. de correcte instellingen vinden om Scarlet VoIP te laten werken na de overschakeling van oude NGN platform naar het nieuwe IMS platform (dat is intussen gelukt door verschillende gebruikers).
    2. de juiste login en paswoorden (Scarlet heeft zijn paswoord policy verstrengd, waardoor de logons voor PPPoE en VoIP niet meer hetzelfde zijn).
Dit laatste is alleen een potentieel probleem als je de VoIP van Scarlet wilt gebruiken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ondertussen zijn we overgestapt naar het scarlet netwerk:
wel een aantal problemen gehad:
geen telefoon, de technieker had blijkbaar de geven van snow laten staan ipv die te vervangen door die van scarlet.
verkeerde login gegevens voor PPPOE, deels mijn fout. Vergeten er @SCARLET bij te plaatsen.

En momenteel nog een trage verbinding.

ik kom van 20 down en 4 up en nu maar 12 down en 1 up.
Hiervoor al een lijntest gedaan maar geen verbetering...

Iemand een idee wat dit nog kan zijn?
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Denken jullie dat ik kans maak op verbetering met een automatische lijntest?
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-03-31 om 22.29.56.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wellicht niet, gezien SNR van 11 dB

Maar het is wel onbegrijpelijk dat de lijn zoveel slechter is geworden bij de overschakeling van Snow > Scarlet (van 20/4 naar 12/1).
Hebben ze dit misschien op een ander paar aangesloten?
Ik zou de Helpdesk van Scarlet opbellen, en hiertegen bezwaar maken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

En zou ik durven bellen met de fritzbox aangesloten?

ik zou toch graag een 2de decoder aansluiten maar dat lijkt me nu wel uitgesloten...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Veel kans dat ze het op de FritzBox zullen steken (vooral dat de 7390 niet vectoring approved is)
Misschien de Sagem terugzetten, en kijken wat je dan krijgt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Het is ondertussen al een 7490 geworden, het moest toch ooit eens gebeuren..
Er was wel een kleine verbetering attainable data rate tussen de 7390 en de 7490.
Morgen maak ik me eerst nog eens een rj11 naar rj 45 kabeltje ipv de blauwe van de sagem. En als het nog niet beter wordt zal ik maar eens bellen... Kabel paren zijn wel niet gewisseld bij de omschakeling..
Is het eventueel mogelijk dat ze in de proximus kast een slechte connectie hebben gemaakt met mijn bestaand paar?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

ik heb ondertussen contact gehad met de scarlet klanten dienst.
Ik moet zeggen dat ze me meteen serieus namen en proximus gingen vragen de lijn na te kijken.
Ondertussen de melding gekregen dat ze morgen langs komen.

Maar ik heb ondertussen ook een 2de decoder aangesloten v4.
in deze 2dehandse decoder heb ik het lijn nummer enzo kunnen ingeven, maar ik krijg geen HD kanalen binnen.
Ook is het een belgacom layout ipv scarlet layout...

aan wat zou dit kunnen liggen?

ook hier het probleem dat de 4 poort van de fritzbox het soms laat afweten...

mvg
Simon
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Het feit dat de 2e decoder geen HD binnenhaalt komt door je snelheid. zie de beschikbaarheidstest van Proximus.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Volgens die test zou ik 2 HD decoders kunnen plaatsen.
Net is hier de proximus technieker buiten, hij heeft de 12/1 blokering weggehaald en mij op 16/2 geplaatst.

Nu is het hopen snel terug de 20/4 te krijgen...
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-04-04 om 12.59.08.png
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Iemand een idee wat er nu weer aan de hand is?
Ik heb reeds een Automatische lijntest gedaan maar terug op hetzelfde beland.
Tijdens de test begin ik op 16/0.9 en daarna valt hij terug op dit raar profiel...

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bijlagen
image.png
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Dat ziet er uit als een vectoring fallback profiel. Kijk de firmware eens na die op je FritzBox 7490 draait, enkel de versies in de Belgium-map op de AVM FTP-server zijn ondersteund.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

geen verbetering :-(
Deze versie draai er nu...
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-12-26 om 11.10.36.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien last van de recente "vectoring bug": http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 00#p635293
Trek eens de telefoonkabel uit, gedurede één minuut (zonder fritzBox herstart, zonder lijntest), en kijk eens wat er dan gebeurt na da resync?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

bracht ook helaas niets op...
ik heb de sage nog eens ingestoken, 10 minuutjes laten insteken en die draaide op 16/2.
Daarna terug de fritz ingestoken met dit als resultaat :eek:
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-12-26 om 12.55.36.png
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Terug op 7/0,5 gezet.. Kan ik een oudere versie dan 6.20 erop zetten? Vectoring is er nog niet op mijn Rop..

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Terug naar de vorige versie geweest en daarna terug naar de huidige.
Maar elke keer terug dat fallback profiel...
Staat er bij jullie ook op de homepage van de fritzbox dat er een niet ondersteunde firmware actief is?
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-12-26 om 18.29.03.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zou eens een Firmware Recovery doen.
Dan heb je een volledige nieuwe 06.20
De melding "changes not supported by the manufacturer" duiden op een op een manipulatie via telnet?
Met een firmware recovery zal die warning terug verdwijnen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Dat zal ik waarschijnlijk veroorzaakt hebben door de vdsl tool eens te proberen ( ok had wel gelezen dat er 7390 stond)
Ik heb hem de recovery laten uitvoeren en dat is gelukt.
Enkel wordt ik nog steeds op dat fall bank profiel gegooid...
Ik begin stillaan de moed te verliezen, het schuld hem waarschijnlijk in een klein hoekje maar vind het echt niet...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

ok, update van het probleem.

Ik heb vandaag een compleet nieuwe 7490 geïnstalleerd.
Alles mooi geconfigureerd, maar wat denk je?

Niets van verandering...
Na een automatische lijntest terug op het 7/0,5 profiel beland... :evil:

Iemand nog een oplossing? :help:

Kan eventueel eens een technieker naar mijn lijn kijken?
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”