oeeeeeh. Ik had mezelf ook voorgenomen om niet verder meer te reageren, maar ik lees hier nu toch zo een paar dingen waar ik niet helemaal mee akkoord kan gaan (ofwel heb ik iets niet door, en dan staat het jullie allemaal toe om mij op een gefundeerde manier op het rechte pad te zetten).
Stelling : "er zijn minder Mac's dus is de doelgroep voor infecties kleiner". : volledig akkoord.
Stelling : er zijn ongeveer evenveel ernstige exploits op het OSX platform als op het MS platform : volgens mijn Apple trainer is dit gewoon zo. Sterker nog : hij ergerde zich mateloos over het feit dat MS bij kritische lekken veel sneller reageert als Apple. De cijfers die ik had uit 2013 waren zoiets van een 1500 exploits voor MS, en 1300 voor OSX.
Dus (toen) minder voor OSX, maar in grootteorde zeker vergelijkbaar.
Stelling : "Er is foutopsporing nodig op Apple want er zijn geen fouten" :
Sorry, maar da's schele onzin. Zeker wanneer je Macs tegenkomt in een meer belastte omgeving (Videoeditering, High-memory-Bandwidth operations, Rendering, ...) dan gaat een Mac regelmatig door de knieën. Vaak is dat een puur software issue. Soms is het een hardware issue. Maar op een Windows machine heb ik genoeg GOEDE tools om uit te vissen wat er fout loopt. Bij een Apple .... niet.
Zoals ik al eerder aangaf, een keten als Switch kan niet eens een defecte hdd correct vaststellen in een Imac. En de reden daarvoor is het ontbreken van fatsoenlijke diagnostic tools en foutopsporingstools. (of je moet geloven dat het allemaal kuikens zijn bij Switch, en dat geloof ik dus niet).
Stelling : "De service van Apple is top". : nou, helaas niet. Apple ZELF zonder twijfel wel, maar Apple gebruikt aangeduide Certified Repair Centers en geloof me vrij : die zijn absoluut NIET top. Zeker bij "af en toe" problemen hebben die mannen heel weinig bruikbare en betrouwbare tools tot hun beschkking. Dat ze zelf Windows-Machine-bedoelde geheugentestsoftware moeten gebruiken omdat AppleDiag allesbehalve betrouwbaar is zegt heel veel.
En het wordt erger. Praktijkvoorbeeld van bij ons : Ik had een paar maanden geleden voor mij een nieuwe Imac die crashte bij 2 uit 3pogingen er een 10.10 op te zetten. HANG. Niks error trace, niks feedback, nul. Ik test het geheugen uit (MacDiag vond niks) met Memtestx86 : geen fouten. Naar Switch voor repair. Duurt 3 weken. Komt terug : NTF (no trouble found), 45€ nazichtskosten. Staat enkel een puur "OBE" (out-of-box-experience) op. Ik herstart OSx 10.10 install. Crash. Gaat dus weer terug naar Switch. 2 Weken later : 45€, NTF. Weeral een OBE erop. Ik installeer WEER een 10.10. Dit keer lukt dit. Verdacht. Burnin gestart (Heaven Benchmark) : na 1 uur : Crash. WEER naar Switch met de hele uitleg erbij. Switch reageert met "jamaar da's overhitting hé, want de plastic hangt nog op het scherm". Scheel als ze zijn hebben ze mijn technisch rapport niet eens gelezen en de screenshots niet gezien, waarop het gecrashte Heaven Benchmark scherm staat, met rechtsboven mooi de temperatuur van het systeem .... 53°C.
Uiteindelijk swappen ze het mainboard. Van die 2x45€ hebben wij NOOIT iets teruggekregen ondanks aandringen.
Goede serivce ? *kuch* . En dit is maar 1 voorbeeld hoor. We hebben op een bepaald moment de ene Macbook Air na de andere hier gehad waar het filesysteem van het ene moment op het andere gewoon LEEG was. Klanten die dat 4 tot 5 maal mee maakten op 3 maanden tijd. "Niks aan de hand, NTF, 45€ enzovoort". Na een half jaar krijgen we plots te horen "dat er een probleem is met een reeks SSD's in de Air's waardoor dataloss optrad, en dat deze toestellen allemaal terug moesten".
Dus : data loss bij klant, meerdere malen opgestuurd, betaald voor non-repair en refund word geweigerd.
Goede service ? Doe me niet lachen.
Stelling : "Malware ...Hoe je het ook draait of keert, op een mac heb je daar een pak minder last van. Dat is niet de verdienste van Apple, ". Niet akkoord. Het is voor een groot deel WEL de verdienste van Apple, en wel op deze manier : Als je je Mac op een PROPERE, ik zal maar zeggen "non-PC" manier gebruikt, staat je Gatekeeper continu aan, en haal je je software enkel van "vetrouwde bronnen" (=Apple Store). De kans dat je rommel via Apple Store binnenhaalt, zeker bij een actieve Gatekeeper die IEDER programma dat je binnenhaald op geldige certificatie ontroleert, is NUL. Heeft zo een gebruiker een antivirus nodig ? Nee, volgens mij (nog) niet.
De MAC's die ik binnenkrijg en die geinfecteerd zijn, zijn ALTIJD van studenten die hun Mac gebruiken als "PC", met andere woorden : Gatekeeper UIT want "te hinderlijk", downloads van zowat iedere knows MAC-torrent site (en een paar "gewone") en DAN tot de vaststelling komen dat hun MAC's OOK geinfecteerd zijn. (en dan begint de lol, want éénmaal je als exploit voorbij je Gatekeeper komt, ligt OSX zowat compleet open. Er is geen Apple equivalent van een Windows Defender of dergelijk die actieve infecties probeert op te sporen .... dus heb je geen virusscanner lopen op je MAC zit het er dik in dat je niet eens merkt dat je MAC al maanden lang een bot is geworden voor één of andere miner aan de andere kant van de aardbol .... en da's in het beste geval, natuurlijk.
Dat van die HDD stuk dus koop maar een nieuwe .... geloof ik zelfs. En het grappigste van dit is : vele Mac gebruikers zullen dit doen zonder zich daar vragen bij te stellen. Macbook van 4 jaar oud, moederbord defect, 2000€ gekost en nu niet herstelbaar volgens Apple ? Die mensen stappen vrolijk naar buiten met een nieuwe Macbook Pro. Zonder morren. Als ik iemand binnenkrijg met een HP probook van 1200€ en hetzelfde verhaal, hoor ik ONMIDDELLIJK "da's toch een schande, kapot na 4 jaar en HP is toch rommel enzovoort". Image is EVERTYHING. Daar kan je als die-hard technieker blind voor proberen te zijn, maar ik weet wel beter.
En trouwens niet vergeten : Apple is al lang niet meer echt geintereseerd in de impact van Apple OSX. Het is een uithangbord, een kleerhanger waar je als fabrikant vooral meer verkoop uit kan genereren. Het hele OSX verhaal heeft voor Apple op dit moment een impact op de omzet van ruwweg 4% tot 7% (afhankelijk van welke bron je raadpleegt bij Apple Brussel). Ze vinden het tof dat die dingen verkopen, maar deze markt is echt niet waar ze het van moeten hebben, en zolang hun hippe/high tech aura in takt blijft is er wat hun betreft ook geen enkel probleem. Ik kan het Apple niet kwalijk nemen.
Mijn collega die niks van Apple wil weten, noemt dat soort mensen "I-sheep". Ik noem ze "tevreden klanten". De waarheid ligt waarschijnlijk ergens tussen de 2.
Zo, en nu zwijg ik over dit topic. Ik hoop dat de TS inmiddels door de bomen het bos wel nog kan zien, en wens hem geluk met welke beslissing hij ook zou nemen. (hint : ik zou persoonlijk voor een Macbook Air gaan ...)