PC of Mac kopen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

fredo66 schreef:Het probleem met windows is de tsunami aan adware, spyware, virussen, patches, ellenlange updates etc. Als je graag steeds maar zit te "sleutelen" aan je laptop dmv installaties van adblockers, anti-virus etc dan valt er nog mee te leven.

Maar dat wil de TS duidelijk niet. En als je dat niet doet dan gaat elke windowsconfig tegenwoordig snel voor de bijl ...
Ik had mezelf beloofd niet meer te reageren in dit topic, maar dit gaat me toch wel net iets te ver...

Gelieve dit eens door te nemen: http://www.winbeta.org/news/forget-wind ... -x-and-ios
Samengevat:
Afbeelding

M.a.w. elk OS, hoe "goed" ook, heeft zo zijn security flaws, zéker als het populair is/wordt. Da's nl. net de aantrekkingskracht van malwareschrijvers natuurlijk. Mocht niemand het gebruiken, dan is de return-on-investment laag. Dus voor de veiligheid moet je het ook al niet doen. Rest de persoonlijke, subjectieve ervaring. Persoonlijk ben ik perfect gelukkig met mijn Windows machines. Iemand anders kan prima voor Apple kiezen als hij dat wil, dat staat iedereen vrij en ik geloof best dat Mac OS ook erg ferm is. Maar kom a.u.b. niet af met van dit soort loze argumenten...
ooh. shiny.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Haha, da's ne goeie. Da's maar 1 ingredient hé, ge zijt "totaal aantal gebruikers" vergeten in uw recept. Hoeveel OSX gebruikers zijn er in vergelijking met Windows gebruikers? Zou het meer dan 1% zijn?

Zoals ons bomma ook zei: "de analyst verdronk in water van gemiddeld 5 centimeter diep".

Ik vind deze thread wel een "ok-ish", soms wordt er al wel eens een goed puntje aangehaald, maar voor de rest is het meestal zoals met zoveel andere dingen weer niet echt toepasbaar, omdat wij heel het onderwerp door onze ogen zien, en daar kan van tijd tot tijd nogal eens een verschil opzitten met de werkelijke wereld. Meneer X die hier aanhaalt "ik heb nooit problemen met Windows" wordt dan weer tegengesproken door meneer Y. Maar meneer X praat over een bedrijfsnetwerk, en meneer Y praat over zijn vrienden die zitten te klommenen met hun computers, snapt ge :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

cloink schreef: Gelieve dit eens door te nemen: http://www.winbeta.org/news/forget-wind ... -x-and-ios
Samengevat:
Afbeelding
De vraag is natuurlijk in hoeverre deze data objectief en correct is....
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Allez, nu dat weer... :roll:

Hier, deze meneer vertrouw ik precies meer dan u:
De eigenlijke bron is trouwens http://nvd.nist.gov/ - een overheidsinstelling. Maar goed, men kan altijd en overal complottheorieen zien natuurlijk!
ooh. shiny.
selder
Moderator
Moderator

Oei! Ik begreep uw antwoord al niet, maar ik ben een heel stuk vergeten te typen! oops :)

Awel, dus eerst hebt ge al dat er véél minder OSX computers zijn dan Windows, daar kunt ge niet onderuit, toch?

En dan eer dat een beveiligingsrisico een probleem wordt, is pas als boze meneren daar een bruikbare exploit voor schrijven. Correct? Of ben ik hier ook mis?

En vraag nu eens aan dien rus op twitter welke conclusie hij er uit zou trekken als ge die 2 feiten samen beschouwd.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef:Allez, nu dat weer... :roll:

De eigenlijke bron is trouwens http://nvd.nist.gov/ - een overheidsinstelling. Maar goed, men kan altijd en overal complottheorieen zien natuurlijk!
Beetje naïef ?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

cloink schreef: Gelieve dit eens door te nemen: http://www.winbeta.org/news/forget-wind ... -x-and-ios
Dit is een Windows site :wink:
cloink schreef:
Is hetzelfde lijstje als hierboven
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

't is toch vooral het Menneke die erachter zit hoor, ik heb hier klanten met Vista die nog nooit een spatje spy/adware gezien hebben & klanten die na een uur terug met een of andere reclame zitten.
Hoe je het ook draait of keert, op een mac heb je daar een pak minder last van. Dat is niet de verdienste van Apple, maar voor de gebruiker maakt dat geen hol uit natuurlijk.
Maakt het ontbreken van spyware en adware het besturingssysteem beter ? Volgens mij niet, het is een mix van dat, gebruiksgemak, de hoeveelheid software die voorhanden is, de kwaliteit van de drivers, het gemak van foutopsporing, de prijs, de compatibiliteit me andere besturingssystemen, enz..

Er zijn 2 dingen die me echt storen aan Mac :
1. Je hebt geen keuze, 2Air, 2 Pro & 2 imac's kan je moeilijk een zee van keuze noemen
2. foutopsporing is een merde & iets repareren onder garantie is een utopie.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Waarom foutopsporing als er geen fouten zijn?
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Hoe bedoel je iets repareren onder garantie een utopie? Zelf repareren dan toch, want de service van Apple zelf is top.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Denk je dat nu echt ? Ik heb liever 24 bluescreens of errors waarvan je de fout kan uit afleiden in Windows X dan het ik druk op iets en er gebeurt niks in OS X.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Mijn broer z'n iMac , paar jaartjes oud, had een defecte HDD.
De verkoper: "Wel meneer, je ga toch een nieuwe iMac moeten kopen hoor" :bang:
Mijn broer heeft dan maar een nieuwe gekocht !
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

@iceke jij hebt dat liever omdat je zelf het probleem wil gaan oplossen. De meerderheid van de mensen heeft niks aan de melding die op een bsod staat en gaat alsnog naar de winkel. Hebben die mensen dan liever 24 bsod met een boodschap die ze niet snappen, of 1 keer een fout die ze niet snappen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

oeeeeeh. Ik had mezelf ook voorgenomen om niet verder meer te reageren, maar ik lees hier nu toch zo een paar dingen waar ik niet helemaal mee akkoord kan gaan (ofwel heb ik iets niet door, en dan staat het jullie allemaal toe om mij op een gefundeerde manier op het rechte pad te zetten).

Stelling : "er zijn minder Mac's dus is de doelgroep voor infecties kleiner". : volledig akkoord.

Stelling : er zijn ongeveer evenveel ernstige exploits op het OSX platform als op het MS platform : volgens mijn Apple trainer is dit gewoon zo. Sterker nog : hij ergerde zich mateloos over het feit dat MS bij kritische lekken veel sneller reageert als Apple. De cijfers die ik had uit 2013 waren zoiets van een 1500 exploits voor MS, en 1300 voor OSX.
Dus (toen) minder voor OSX, maar in grootteorde zeker vergelijkbaar.

Stelling : "Er is foutopsporing nodig op Apple want er zijn geen fouten" : :nono: Sorry, maar da's schele onzin. Zeker wanneer je Macs tegenkomt in een meer belastte omgeving (Videoeditering, High-memory-Bandwidth operations, Rendering, ...) dan gaat een Mac regelmatig door de knieën. Vaak is dat een puur software issue. Soms is het een hardware issue. Maar op een Windows machine heb ik genoeg GOEDE tools om uit te vissen wat er fout loopt. Bij een Apple .... niet.

Zoals ik al eerder aangaf, een keten als Switch kan niet eens een defecte hdd correct vaststellen in een Imac. En de reden daarvoor is het ontbreken van fatsoenlijke diagnostic tools en foutopsporingstools. (of je moet geloven dat het allemaal kuikens zijn bij Switch, en dat geloof ik dus niet).

Stelling : "De service van Apple is top". : nou, helaas niet. Apple ZELF zonder twijfel wel, maar Apple gebruikt aangeduide Certified Repair Centers en geloof me vrij : die zijn absoluut NIET top. Zeker bij "af en toe" problemen hebben die mannen heel weinig bruikbare en betrouwbare tools tot hun beschkking. Dat ze zelf Windows-Machine-bedoelde geheugentestsoftware moeten gebruiken omdat AppleDiag allesbehalve betrouwbaar is zegt heel veel.

En het wordt erger. Praktijkvoorbeeld van bij ons : Ik had een paar maanden geleden voor mij een nieuwe Imac die crashte bij 2 uit 3pogingen er een 10.10 op te zetten. HANG. Niks error trace, niks feedback, nul. Ik test het geheugen uit (MacDiag vond niks) met Memtestx86 : geen fouten. Naar Switch voor repair. Duurt 3 weken. Komt terug : NTF (no trouble found), 45€ nazichtskosten. Staat enkel een puur "OBE" (out-of-box-experience) op. Ik herstart OSx 10.10 install. Crash. Gaat dus weer terug naar Switch. 2 Weken later : 45€, NTF. Weeral een OBE erop. Ik installeer WEER een 10.10. Dit keer lukt dit. Verdacht. Burnin gestart (Heaven Benchmark) : na 1 uur : Crash. WEER naar Switch met de hele uitleg erbij. Switch reageert met "jamaar da's overhitting hé, want de plastic hangt nog op het scherm". Scheel als ze zijn hebben ze mijn technisch rapport niet eens gelezen en de screenshots niet gezien, waarop het gecrashte Heaven Benchmark scherm staat, met rechtsboven mooi de temperatuur van het systeem .... 53°C.
Uiteindelijk swappen ze het mainboard. Van die 2x45€ hebben wij NOOIT iets teruggekregen ondanks aandringen.
Goede serivce ? *kuch* . En dit is maar 1 voorbeeld hoor. We hebben op een bepaald moment de ene Macbook Air na de andere hier gehad waar het filesysteem van het ene moment op het andere gewoon LEEG was. Klanten die dat 4 tot 5 maal mee maakten op 3 maanden tijd. "Niks aan de hand, NTF, 45€ enzovoort". Na een half jaar krijgen we plots te horen "dat er een probleem is met een reeks SSD's in de Air's waardoor dataloss optrad, en dat deze toestellen allemaal terug moesten".
Dus : data loss bij klant, meerdere malen opgestuurd, betaald voor non-repair en refund word geweigerd.
Goede service ? Doe me niet lachen.

Stelling : "Malware ...Hoe je het ook draait of keert, op een mac heb je daar een pak minder last van. Dat is niet de verdienste van Apple, ". Niet akkoord. Het is voor een groot deel WEL de verdienste van Apple, en wel op deze manier : Als je je Mac op een PROPERE, ik zal maar zeggen "non-PC" manier gebruikt, staat je Gatekeeper continu aan, en haal je je software enkel van "vetrouwde bronnen" (=Apple Store). De kans dat je rommel via Apple Store binnenhaalt, zeker bij een actieve Gatekeeper die IEDER programma dat je binnenhaald op geldige certificatie ontroleert, is NUL. Heeft zo een gebruiker een antivirus nodig ? Nee, volgens mij (nog) niet.

De MAC's die ik binnenkrijg en die geinfecteerd zijn, zijn ALTIJD van studenten die hun Mac gebruiken als "PC", met andere woorden : Gatekeeper UIT want "te hinderlijk", downloads van zowat iedere knows MAC-torrent site (en een paar "gewone") en DAN tot de vaststelling komen dat hun MAC's OOK geinfecteerd zijn. (en dan begint de lol, want éénmaal je als exploit voorbij je Gatekeeper komt, ligt OSX zowat compleet open. Er is geen Apple equivalent van een Windows Defender of dergelijk die actieve infecties probeert op te sporen .... dus heb je geen virusscanner lopen op je MAC zit het er dik in dat je niet eens merkt dat je MAC al maanden lang een bot is geworden voor één of andere miner aan de andere kant van de aardbol .... en da's in het beste geval, natuurlijk.

Dat van die HDD stuk dus koop maar een nieuwe .... geloof ik zelfs. En het grappigste van dit is : vele Mac gebruikers zullen dit doen zonder zich daar vragen bij te stellen. Macbook van 4 jaar oud, moederbord defect, 2000€ gekost en nu niet herstelbaar volgens Apple ? Die mensen stappen vrolijk naar buiten met een nieuwe Macbook Pro. Zonder morren. Als ik iemand binnenkrijg met een HP probook van 1200€ en hetzelfde verhaal, hoor ik ONMIDDELLIJK "da's toch een schande, kapot na 4 jaar en HP is toch rommel enzovoort". Image is EVERTYHING. Daar kan je als die-hard technieker blind voor proberen te zijn, maar ik weet wel beter.
En trouwens niet vergeten : Apple is al lang niet meer echt geintereseerd in de impact van Apple OSX. Het is een uithangbord, een kleerhanger waar je als fabrikant vooral meer verkoop uit kan genereren. Het hele OSX verhaal heeft voor Apple op dit moment een impact op de omzet van ruwweg 4% tot 7% (afhankelijk van welke bron je raadpleegt bij Apple Brussel). Ze vinden het tof dat die dingen verkopen, maar deze markt is echt niet waar ze het van moeten hebben, en zolang hun hippe/high tech aura in takt blijft is er wat hun betreft ook geen enkel probleem. Ik kan het Apple niet kwalijk nemen.

Mijn collega die niks van Apple wil weten, noemt dat soort mensen "I-sheep". Ik noem ze "tevreden klanten". De waarheid ligt waarschijnlijk ergens tussen de 2.

Zo, en nu zwijg ik over dit topic. Ik hoop dat de TS inmiddels door de bomen het bos wel nog kan zien, en wens hem geluk met welke beslissing hij ook zou nemen. (hint : ik zou persoonlijk voor een Macbook Air gaan ...)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:
Stelling : "Malware ...Hoe je het ook draait of keert, op een mac heb je daar een pak minder last van. Dat is niet de verdienste van Apple, ". Niet akkoord. Het is voor een groot deel WEL de verdienste van Apple, en wel op deze manier : Als je je Mac op een PROPERE, ik zal maar zeggen "non-PC" manier gebruikt, staat je Gatekeeper continu aan, en haal je je software enkel van "vetrouwde bronnen" (=Apple Store). De kans dat je rommel via Apple Store binnenhaalt, zeker bij een actieve Gatekeeper die IEDER programma dat je binnenhaald op geldige certificatie ontroleert, is NUL. Heeft zo een gebruiker een antivirus nodig ? Nee, volgens mij (nog) niet.
Niet akkoord, dat is net hetzelfde als zeggen, hier is uw Windows pc, gebruik hem enkel in Metro interface en installeer enkel apps uit de store.
Gebruikers willen geen gesloten systeem... dan is het de voordelen afwegen met de nadelen (het heeft lang geduurd voor er hier een smartphone/tablet in huis kwam)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

selder schreef:En dan eer dat een beveiligingsrisico een probleem wordt, is pas als boze meneren daar een bruikbare exploit voor schrijven. Correct? Of ben ik hier ook mis?
Uiteraard is Windows dus wat dat betreft een groter doelwit, dat gaf ik zelf ook al aan, dacht ik (return-on-investment)?
Maar om van op een high horse te gaan verkondigen dat Mac veiliger is...
Sylvester schreef:Beetje naïef ?
Waar stuurt gij in godensnaam op aan?
lacer schreef:Dit is een Windows site :wink:
Uiteraard, nieuws als dit wordt door "Windows sites" natuurlijk nogal snel opgepikt. Het oorspronkelijke artikel had geen affiniteit met Windows en de bron van de data is een overheidsinstelling die ik niet durf te beschuldigen van enige voorkeur naar Windows of Mac OS toe.

Maar goed, blijkbaar ben ik naief en ongetwijfeld ook bevooroordeeld en allicht zelfs ook gewoon een corporate robot! Oh, wat zou het toch fijn zijn om alleen over feiten te oordelen...
ooh. shiny.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

iceke schreef:Er zijn 2 dingen die me echt storen aan Mac :
1. Je hebt geen keuze, 2Air, 2 Pro & 2 imac's kan je moeilijk een zee van keuze noemen
En de MacMini die telt niet mee of wat? Je hebt dan wel enkel en alleen de computer en voor de rest (muis, toetsenbord, monitor) moet je zelf zorgen. Maar je sluit daar om het even welk PC toetsenbord of muis op aan. En de monitor, daar heb je ook keuze te over. Voortaan je toch maar wat beter informeren voor je iets neerpent.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef: En trouwens niet vergeten : Apple is al lang niet meer echt geintereseerd in de impact van Apple OSX. Het is een uithangbord, een kleerhanger waar je als fabrikant vooral meer verkoop uit kan genereren. Het hele OSX verhaal heeft voor Apple op dit moment een impact op de omzet van ruwweg 4% tot 7% (afhankelijk van welke bron je raadpleegt bij Apple Brussel). Ze vinden het tof dat die dingen verkopen, maar deze markt is echt niet waar ze het van moeten hebben, en zolang hun hippe/high tech aura in takt blijft is er wat hun betreft ook geen enkel probleem. Ik kan het Apple niet kwalijk nemen.
Hier moet ik je, jammer genoeg, groot gelijk in geven. Mijn eerste Mac kocht ik in 1988 of zo, ik ben dus verknocht aan de Mac. Sinds de introductie van al de "iGadgets" zoals de iPhone, iPod, iPad, Apple Watch... is de Mac écht in het verdomhoekje geraakt. Er komen zo goed als geen nieuwe modellen meer op de markt, Apple blijft serieus ter plaatse trappelen op Macintosh gebied. Ik heb dit ook al vaker aangekaart op een Mac forum maar daar doen ze of hun neus bloedt. Mocht Apple écht willen dat hun OSX verder verspreid geraakt, dan zouden ze beter gewoon toelaten dat OSX ook op non-Mac toestellen geïnstalleerd kan/mag worden. Alle initiatieven in deze zin worden gefnuikt door Apple. Van zodra Cupertino te weten komt dat iemand zich met zo een project bezig houdt, staat er een leger aan advocaten klaar om het hele project in de kiem te smoren. Indien hun Mac toestellen nog slechts een marginaal verschijnsel zijn in heel hun productgamma, dan zou ik het een hele verwelkoming vinden mocht OSX zijn weg vinden naar andere merken van PC's. De processor die er in zit is sinds een paar jaar toch van het Intel gamma. Dus wat houdt Apple tegen?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Niet akkoord, dat is net hetzelfde als zeggen, hier is uw Windows pc, gebruik hem enkel in Metro interface en installeer enkel apps uit de store.
Gebruikers willen geen gesloten systeem... dan is het de voordelen afwegen met de nadelen (het heeft lang geduurd voor er hier een smartphone/tablet in huis kwam)
Yep. Da's inderdaad hetzelfde. En MS heeft duidelijk ook met dat idee gespeeld, dat zie je aan W8.
Maar of het grootste deel van de klanten specifiek een "open systeem" willen is maar de vraag. Jij wel. Ik ook.
Velen met een puur technische insteek idem.

Maar iemand die productie draait, iemand die een klein parkje van 10-of-zo toestellen heeft en weinig/geen risico wil lopen qua de resultaten van wat ik maar zal zeggen "onverantwoord gebruik", wiens Macs exact doen wat ze moeten doen met de officiële software die hij op de App Store vinden en kopen kan, die kan "de gesloten natuur" van de Apple biotoop absoluut niet boeien en zo iemand ervaart dat helemaal niet als nadeel maar als voordeel.
Wat je niet kent, mis je niet. En wat je niet mist, zie je ook niet als beperking.

Wil je dat echt niet, dan koop je geen Apple. Simpel toch ?

Ik snap je punt wel, maar het verschil tussen jouw en mij is dat ik me blijkbaar iets makkelijker kan verplaatsen in de denkwereld van een Mac gebruiker : het is allemaal niet zo zwart/wit als jij je lijkt voor te houden.

Wat de voordelen van OSX betreft : ik heb hier al hopen (volgens mijn bescheiden mening heel gekleurde) uitspraken gelezen over "uitermate stabiel" en weet ik veel. Met aardig wat van de uitspraken en halve heiligverklaringen ten aanzien van OSX ben ik het -uit eigen praktijk ervaring- grondig oneens.
Maar als er 1 ding is dat ik heel erg heb leren waarderen aan OSX, dan is het OSX' ontbreken van een registry zoals in Windows, en de daaruit voortkomende voordelen :

1) een zwaar gecrahste OSX (oh yes, het kan) is superéénvoudig terug op zijn poten te krijgen, zonder herinstallatie van userdata. Je trekt gewoon je OSX installer erover heen, klaar.
2) als dat niet lukt (hardware defect, hdd stuk, stand van de maan, weet ik veel) haal je de defecte hdd eruit, steekt een nieuwe, doet een cleane install (en dankzij Internet recovery heb je nooit gezeur over installatiemedia ect), maakt een gebruiker aan, copieert de hele users-homemap van de gecrashte Mac naar de herstelde of nieuwe Mac, past de ACL's aan en _klaar_, inclusief alle geinstalleerde software, rechten, passwoorden, accounts ... noem het maar.
3) ben je daar niet bedreven genoeg in ? Je steekt de defecte hdd met een nog-leesbare-usermappen in een externe doos, klikt "migration assistant", en na een half uurtje maximum -en bij thunderbolt nog VEEL sneller- : klaar, met identiek hetzelfde resultaat als in punt 2
4) je probleem-mac start niet meer door, of je kan niet aan je HDD wegens IMac-in-garantie of weet ik veel, maar hij geeft wel nog beeld ? Thunderbolt kabel naar een andere Mac, Target mode activeren, migration assistant oproepen, klaar. Nieuwe mac draait, volledig geconfigureerd met de userdata van de defecte machine en ALLE instellingen en software binnen het half uurtje. (Een defecte Macbook Air naar een werkende copieren over thunderbolt : is op minder als 30 minuten gedaan)
5) Of mijn persoonlijke favoriet : Mac stuk, maar je hebt een backup van de hdd en enkel een voorlopige andere Mac ter beschikking ? Hdd in een USB3.0 (of thunderbot) behuizing steken, opstarten via de USB3.0 of Thunderbolt kiezen en klant kan ongehinderd verder werken met zijn eigen data, op een andere Mac. Werkt op een USB3.0 tegen een acceptabele snelheid. Bij een Thunderbolt merkt de gebruiker niet eens dat 'ie via een non-eigen system disk draait. Je moet dit echt zelf ervaren om dit naar volle waarde in te schatten : Zaaaalig.

Je kan praten over de geslotenheid van de Apple biotoop, maar dit soort dingen kunnen is voor mij, vanuit gebruikersstandpunt, een absolute vrijheid die geen enkele Windows machine mij bieden kan, en heeft een ongelooflijke impact op de downtime van een klant (zoals : quasi geen) in vergelijking tot een Windows machine.

Ik weet best dat je binnen de MS wereld soortgelijke dingen doen KAN (universal restores ect), maar neem gerust van mij aan dat deze dingen in vergelijking tot de snelheid, flexibiliteit en pure elegantie van OSX's gedrag bij dat soort problemen heel primitief werken.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Mocht Apple écht willen dat hun OSX verder verspreid geraakt, dan zouden ze beter gewoon toelaten dat OSX ook op non-Mac toestellen geïnstalleerd kan/mag worden. Alle initiatieven in deze zin worden gefnuikt door Apple
Sterker nog : dit was zowat het eerste dat Steve Jobs getorpedeerd heeft bij zijn heraanstelling bij Apple. Tot die tijd kon je effectief een Apple OS kopen, zonder Apple hardware. Job's mening hierover was dat dit pure waanzin was : de marges hierop waren rampzalig, de kosten van support kwamen dan ook nog op hun dak voor hardware verkopen waar Apple _niks aan verdiende_. En dan zwijg ik nog over stabiliteitsproblemen met exotische hardware, slecht geschreven drivers, totaal ontbrekende standaarden .... . Als je bekijkt hoe weinig er echt als standaarden is vastgelegd in de PC wereld mag het een wonder heten dat die dingen Uberhaubt werken, laat staan dat ze zelfs GOED kunnen werken (en dat kan wel degelijk, een mening die menig Apple fan niet deelt).

Jobs' was overtuigd dat het net dit was dat Apple aan de rand van het bankroet gedreven heeft. Ik ben het met heel veel dingen die Jobs gezegd heeft in zijn leven ronduit oneens, en dit ging tot het niveau van een -persoonlijke degout- voor de man, maar hier had hij 100% gelijk. In hoeverre ging die degout ? Wanneer mijn Amerikaanse collega's mij vroegen wanneer ik terug een Apple zou kopen, was mijn antwoord "when he's 6 feet under". True story. Ik kocht mijn eerste nieuwe Mac na een pauze van 10 jaar of zo nadat Steve byebye was. Totaal absurd en kinderachtig, I know. Maar wel waar.

OSX op non-Apple hardware ? Not going to happen. Been there, done that. Bad idea.
selder
Moderator
Moderator

Ja amai, ik moest ook eventjes in m'n ogen wrijven toen ik dat hier las.

Dat OSX alleen op Apple hardware draait is zowel hun sterkste en hun zwakste punt.
Sterk: hardware en software kunnen perfect op elkaar afgestemd worden.
Zwak: Geen groot marktaandeel mogelijk (maar in hoeverre Apple daar om maalt, om niet te zeggen dat ze daar niet wakker van liggen)

Dat Windows zo ongeveer op alles wat los of vast zit draait is ook zowel hun sterkste als het zwakste punt!!
Sterk: Hoe zou het komen dat Windows zo'n groot marktaandeel heeft?
Zwak: Vanwaar komen (in mijn persoonlijke opinie) NEGENENNEGENTIG procent van software problemen op Windows vandaan?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Dat OSX alleen op Apple hardware draait is zowel hun sterkste en hun zwakste punt.
Zwak: Geen groot marktaandeel mogelijk (maar in hoeverre Apple daar om maalt, om niet te zeggen dat ze daar niet wakker van liggen)?
Vele PC bouwers zouden maar wat graag het marktaandeel van Apple hebben. Vaak wordt een Mac vergeleken met Windows wat totaal verkeerd is. Een Mac is een computer, Windows is een besturingssysteem. Er zijn tig merken computerbouwers die een veel kleiner marktaandeel hebben dan de Mac.
Een artikel uit 2012 geeft wat cijfermateriaal:
http://www.onemorething.nl/2012/10/mac- ... el-stijgt/
en daar onthoud ik voornamelijk het volgende: "Door de minder sterke daling van Mac-verkopen groeide het Mac-marktaandeel naar 13,6. Daarmee staat Apple op de derde plaats achter Dell (21,4%) en HP (27%)."
selder
Moderator
Moderator

Ik zeg toch ook OSX en niet MAC :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Yep, je hebt gelijk. Beetje foutieve interpretatie van mijnentwege
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ach elk OS heeft zo zijn voordelen en nadelen.

Zelf gebruik ik erg graag MacOS op mijn macbook (fantastische hardware ook met dat retina scherm) en mijn imac, Voor het werk programmeer ik in Visual Studio onder windows 8.1 (ook prima stabiel) en ik speel erg graag met Linux (ubuntu) servers en een freebsd firewall...

En alles kan uitvallen...foutloze software (en dus ook OS) bestaat niet.

Natuurlijk (had) linux en mac os een voorsprong op beveilingsgebied, omdat de basis een multi-user systeem is. Bij Microsoft is dat er later ingebouwd met alle problemen van dien,plus dat Windows systemen aanvallen gewoon meer opleverd. Maar je ziet nu bij alle OSsen dat de meeste aanvallen zich nu richten op Java, Flash en browsers.

Kortom, koop wat je mooi vind, handig vind werken.
Je kunt natuurlijk altijd linux en/of windows op je mac(book) draaien...omgekeerd is wat lastiger...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Belangrijkste vraag: na al deze discussies/opmerkingen, heeft de TS nu een keuze gemaakt?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Poll organiseren in nieuw topic met keuze Mac of PC?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Das Bullsh*t, uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeuren. Als jij liever op een Mac werkt, geen enkel probleem.
De TS zal zelf moeten beslissen naar wat z'n voorkeur uitgaat hoor, moest het makkelijk zijn, had hij de vraag niet gesteld.

Nog 1 keer mijn mening :
Puur voor presentaties te geven : een tablet met hdmi out.

Waarom geen Mac ?
Vooral voor de garantie & het werken met een Mac in een voornamelijk windows omgeving.
Zowat elke beamer heeft een HDMI of een vga aansluiting, een Mac heeft dat niet -> prutsen met adaptors.

Waarom wel Pc ?
Of je spaart een heleboel geld uit aan een Notebook die aan z'n noden voldoet, of je geeft dat extra geld aan een carepack dat er voor zorgt dat je 3-4-5 jaar support krijgt van de fabrikant.
Laatst gewijzigd door iceke 03 maa 2015, 15:10, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Dafke schreef:Belangrijkste vraag: na al deze discussies/opmerkingen, heeft de TS nu een keuze gemaakt?
Ik vermoed dat hij na het lezen van deze thread zijn internetaansluiting opgezegd heeft en zijn presentatie vanaf nu doet met een overheadprojector en wat alcoholstiften :-)
En hij schreef nog zo
Laten we er AUB geen Mac/Windows polemiek van maken
in zijn originele posting !
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Wat had hij dan verwacht ? Dat iedereen ging zeggen koopt u maar een Mac voor de minste zever...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

hij had verwacht een antwoord op zijn vraag te krijgen! Helaas...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

1 groot voordeel van de Mac waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan: Op een Mac kan je (parallel met OSX) Windows installeren en draaien en de Mac gebruiken als ware het een Windows PC. Op een Windows PC kan je geen OSX installeren. Conclusie: voor de (hogere) prijs van een Mac krijg je eigenlijk "the best of both worlds".
selder
Moderator
Moderator

Dan ben ik nog grotere voorstander van VMware Fusion (en niet van Parallels)

[youtube]aLv3ZuhuSZ4[/youtube]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik had het dan ook niet over VMWare Fusion, Parallels, Bootcamp... Ik schreef gewoon dat je op een Mac, behalve OSX, ook Windows kan draaien maar omgekeerd gaat het niet. Over de manier waarop je Windows op een Mac installeert, spreek ik mij niet uit.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Zou ik op een Macbook of iMac ook brouwser Google Chrome kunnen installeren? Op mijn iPad is dat alvast gelukt.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

selder schreef:Dan ben ik nog grotere voorstander van VMware Fusion (en niet van Parallels)
Ik ben nochtans redelijk tevreden van Parallels in combinatie met mijn BootCamp partitie. Specifieke problemen?
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Ja Chrome is beschikbaar voor Mac
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
iceke
Elite Poster
Elite Poster

En waarom zou dat op windows niet kunnen ?
Ik zie het nut erniet van in. Maar os x of linux draai je evengoed in een virtuele omgeving op pc.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Ik zie het nut erniet van in. Maar os x of linux draai je evengoed in een virtuele omgeving op pc.
Hoe? (OS X dan)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

tja, op dezelfde manier als mensen erin slagen om andere copy protection(zie computerspelletjes, DVD,...) te breken.
Maar hierover zal er niet echt gesproken mogen worden op het forum.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”