Nieuwe PPPoE caps op Proximus abbo's?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Toevallig op de Proximus site gezien:
  • Internet Start: Maximum download snelheid2 : 50 Mbps3
  • Internet Comfort: Maximum download snelheid2 : 70 Mbps3
  • Internet Maxi: Maximum download snelheid2 : 70 Mbps3
Uw downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, uw computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze 3 optimaal zijn, kunt u genieten u van de maximale snelheid.
Volgens mij is dit nieuw, dat er verschil gemaakt wordt tussen de downloads van de verschillende abbo's. Tot nu toe was het onderscheid enkel op de upload, toch?
Blijkbaar is Proximus zich aan het voorbereiden om de download snelheid te cappen naargelang het abbo ?

Dus wie denkt dat hij straks 100 mbps krijgt (DLM op vectoring) zal eraan zijn voor zijn moeite. De 100mbps zal waarschijnlijk gereserveerd zijn voor de hoogste abonnementen :-(

PS. Hier Internet Start, modem synct aan 70/10 (geen vectoring, wel DLM).
Ik zie (nog) geen cap op mijn download ...

Afbeelding
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zolang je de waarden kan uitlezen, is er geen probleem.
Als ik morgen zie dat ik sync op 100Mbps en ik krijg maar 50Mbps, kan ik kiezen om mijn abonnement te verhogen en dus ook de cap.
Bij de bbox3 kan je de waarden echter nog niet uitlezen, dus wordt dat wat lastig.

Op zich is het ook wel normaal dat je gaat diversifiëren, niet?
Als je een hoge snelheid wil, moet je meer betalen. Een cap op 50Mbps voor het startabonnement lijkt me nog wel fair.

Ik heb ook start en sync nu op 30/2.
50 of 70 lijkt dus wishful thinking :)
philippe_d
Moderator
Moderator

heist_175 schreef:Op zich is het ook wel normaal dat je gaat diversifiëren, niet?
Als je een hoge snelheid wil, moet je meer betalen. Een cap op 50Mbps voor het startabonnement lijkt me nog wel fair.
Ja, dat is normaal, en ik klaag ook niet.
Ik wilde alleen aantonen dat er een waarschijnlijk een wijziging op komst is wat betreft de download policy.
Tot nu toe werd er alleen gediversifiëerd op upload, volume en 3G/4G volume.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Vroeger was er ook een onderscheid.
is maar de laatste 4 jaar ofzo dat ze snelheden gelijkgetrokken werden.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

philippe_d schreef:Volgens mij is dit nieuw,
Yep, heb dit gisteren gemerkt toen ik een bestelling wilde plaatsen, medewerker van Proximus heeft dat ook bevestigt.
PS: Check jij elke dag de website van Proximus ;)?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Tja, ik heb nu start aan 16/1, dus upgraden is nog niet echt nodig...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Volgende stap wordt dan 50 /70 / 100 :-)
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Misschien gaan ze dan ook starten met de regel verzwakking en niet meer volgens afstand (of is dit een fabeltje)?! Want nu zitten mogelijk meerdere mensen op een te laag profiel, terwijl ze hoger zouden aankunnen....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
philippe_d
Moderator
Moderator

Het wijzigen van de snelheidscaps is een sales/marketing bevoegdheid.
Het wijzigen van de sync criteria is een technische bevoegdheid.
Volgens mij zijn dat bij Proximus 2 gescheiden werleden :).

Het laten vallen van het criterium "afstand" zal geen groot verschil maken (zolang het bestaande criterium "verzwakking" blijft bestaan). Een aantal mensen, die nu op de grens zitten (afstand) zullen dan misschien wel een hoger profiel krijgen, als hun lijn beter kan.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Eigenlijk zou Proximus hun 'speedtest' veel beter benadrukken op de hoofd/internet pagina's. Dat mensen weten wat ze kunnen halen op hun adres, en of het dan nog loont om voor het sneller aanbod te kiezen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Voor Userbasers is het belangrijk veel snelheid te kunnen halen (zonder het effectief te benutten), maar Maxi biedt wel meer voordelen dan enkel maar die megabits sneller, denk maar aan Multi boeket, 2 GB volume 3G/4G , TV Overal, onbepperkt volume, meer promo's, etc.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vraag is of al die tierlantijntjes (want dat zijn ze tenslotte : gratis dingen die een uitzondering hier en daar gebruikt) dat extra geld waard zijn... Velen zouden blijer zijn met een basic pack (tv, internet, telefonie) zonder al die zever...

Zo zullen er absoluut mensen zijn die de 2GB gebruiken, maar de helft van de mensen laat deze gewoon links liggen. Reden? Ze hebben geen tablet met SIM mogelijkheid en ze hebben een GSM waarmee ze tethering kunnen doen. Dus de enige mogelijkheid om die 2GB te gebruiken is dat steken in een 3G/4G dongle en zo met de computer surfen... Wat ook bijna niemand gaat doen (remember : tethering)

Is het nu zo moeilijk om gewoon een prijs op te maken voor wat de mensen gebruiken? Proximus laat een immense kans liggen op dat vlak : ze kunnen telenet een serieuze hak zetten door gewoon de prijs lager te zetten ipv al die prullaria erbij te "geven"...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Is het nu zo moeilijk om gewoon een prijs op te maken voor wat de mensen gebruiken? Proximus laat een immense kans liggen op dat vlak : ze kunnen telenet een serieuze hak zetten door gewoon de prijs lager te zetten ipv al die prullaria erbij te "geven"...
Dat heet het Pack Start of Scarlet.
En er zijn meer mensen die dat gratis volume gebruiken, of kijken naar de extra zenders, dan dat jij doet uitschijnen, hoor. ;)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik twijfel er dan niet aan dat jij dat kan staven met cijfers en procenten? ;)
Scarlet is inderdaad min of meer wat ik bedoel maar ook niet helemaal... De prijssetting is alvast super, maar je moet het als klant wel weer doen met aftandse brol als bbox2 en sterk verouderde, energiezuipende decoders.

Telefonie = EDPnet + OVH
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Evenmin als jij :lol:
Scarlet is inderdaad min of meer wat ik bedoel maar ook niet helemaal... De prijssetting is alvast super, maar je moet het als klant wel weer doen met aftandse brol als bbox2 en sterk verouderde, energiezuipende decoders.
een Pack Start met TV @ € 45,95.
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

krisken schreef: Zo zullen er absoluut mensen zijn die de 2GB gebruiken, maar de helft van de mensen laat deze gewoon links liggen. Reden? Ze hebben geen tablet met SIM mogelijkheid en ze hebben een GSM waarmee ze tethering kunnen doen. Dus de enige mogelijkheid om die 2GB te gebruiken is dat steken in een 3G/4G dongle en zo met de computer surfen... Wat ook bijna niemand gaat doen (remember : tethering)
Veel mensen gebruiken die 2GB op hun gsm die ze in hun pack toevoegen. Een Smart 15 heeft zo al 3 GB data voor maar €13. Of een Smart 50 in pack + die 2GB data komt dan al €25/maand goedkoper uit dan een Smart 65 en biedt evenveel qua nationaal verbruik.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Lord Utopia schreef:
Tuurlijk, wat ik vertelde is wat ik zie in mijn naaste omgeving. De meesten zijn Proximusklant maar weinigen gebruiken al die zaken. Die hebben gewoon een vaste lijn, een TV waarmee ze content zijn dat ze kunnen opnemen (en waarmee ze niet kijken op tablets etc) en internet dat ze niet mobiel gebruiken. Daarmee spreek ik niet over oudere mensen als mijn ouders maar ook jongere mensen (pakweg 25 jaar)
Lord Utopia schreef:
een Pack Start met TV @ € 45,95.
Dat is dan weer zonder telefonie. Sprak over 3-in-één packs. Zonder GSM.

Telefonie = EDPnet + OVH
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

3gb data voor 13€? Bij Proximus ?
Waar kan ik tekenen?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

decat schreef:3gb data voor 13€? Bij Proximus ?
Waar kan ik tekenen?
Maxi Pack + Smart+15 nemen. Bij mij wordt het zelfs nog aan 10 EUR per maand afgerekend (oud abonnement) :D.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

I C, die 2 gb wordt met de 1 gb van de Smart 15 gecombineerd. Dat lijkt dan wel interessant. 8)
Lord Utopia
Erelid
Erelid

krisken schreef:
Lord Utopia schreef:
Tuurlijk, wat ik vertelde is wat ik zie in mijn naaste omgeving.
Als ik zie naar wat ik dagelijks doe, mijn werk, zeg ik je het tegenovergestelde.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Vergeet het EPP programma niet, geldig voor Comfort en Maxi
10% korting op de totale abonnementsprijs
geldig voor veel grote bedrijven en ook voor alle leerkrachten
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Kan je dat EPP programma combineren met die 13€ korting voor 6 maanden?

[EDIT] Antwoord zelf gevonden: ja.
Het aanbod is cumuleerbaar met de nationale promotie op het Proximus Pack / op het Proximus-abonnement*, maar niet te combineren met de webdeals.
Laatst gewijzigd door philippe_d 04 maa 2015, 09:20, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: posts samengevoegd
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
philippe_d
Moderator
Moderator

decat schreef:3gb data voor 13€? Bij Proximus ?
Waar kan ik tekenen?
- Met een Smart 15+ krijg je 1GB. Als dit gecombineerd zit in een Pack Maxi krijg je 2GB mobiel volume extra (die je kan toevoegen aan je Smart15+ abbo).
- Gecombineerd in een Pack kost je Smart 15+ dan 13 EUR (bij oude Packs 10 EUR).

Dus inderdaad "3gb data voor 13€?"
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef:Is het nu zo moeilijk om gewoon een prijs op te maken voor wat de mensen gebruiken? Proximus laat een immense kans liggen op dat vlak : ze kunnen telenet een serieuze hak zetten door gewoon de prijs lager te zetten ipv al die prullaria erbij te "geven"...
Misschien moet je gaan solliciteren bij de Marketing afdeling van Proximus?

Proximus heeft maar één doel - zoals iedere gezonde onderneming - en dat is nu winst maken, en ervoor zorgen dat ze in de toekomst ook nog (meer) winst maken ...

Ze kunnen natuurlijk hun prijs laten zakken, en Telenet "een hak" zetten.
Maar ik ben er zeker van dat daar zéér goed over nagedacht is, door slimme mensen :-) .
  • Prijzen laten zakken is minder winst (25 miljoen EUR per jaar netto winstverlies voor iedere EURO prijsdaling)
  • Voor een paar EURO minder gaan ze niet zo heel veel klanten overtuigen van een overstap. Zelfs al komen er 50.000 klanten op af, dan nog compenseert dat niet het ernorme netto winstverlies t.g.v een prijsdaling.
  • Proximus heeft misschien niet de capaciteit om (op korte termijn) een paar honderdduizend nieuwe VDSL2 klanten te bedienen.
  • Gezien het Belgische duopolie, heeft het voor Proximus geen zin om een prijzenoorlog te ontketenen met Telenet (getuige hun aanbod op de groepsofferte), daar worden ze op termijn alle twee niet beter van ...
Dat zijn maar enkele bedenkingen ...
Ik denk dus niet dat ze jouw advies gaan volgen om gewoon de prijs lager te zetten ipv al die prullaria erbij te "geven"...

En voor de klanten die "goedkoop zonder prullaria" willen, hebben ze toch Scarlet?
Scarlet Trio is een succesverhaal volgens mij (getuige de stadige aangroei van Proximus TV klanten).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik raad zelden Scarlet aan, voor de prijs van Scarlet Trio (€39) kan je net zo goed VOIP+BGC TV+BGC Start nemen voor €46.
Die €7 is dan voor nieuwere hardware, de FON, geen installatiekost, meer zenders
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Dat Proximus geen cap gebruikt, ook niet op de goedkoopste internetformule, zag ik juist als een belangrijk voordeel tov Telenet (tenminste voor die minderheid van de potentieële klanten die een downloadsnelheid kunnen halen van meer dan 50).
Als dat weg valt is dat toch wel jammer ... Ik vraag me dan ook af of ze daarmee niet wat in eigen voet gaan schieten ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
BBB
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

philippe_d schreef:Toevallig op de Proximus site gezien:
  • Internet Start: Maximum download snelheid2 : 50 Mbps3
  • Internet Comfort: Maximum download snelheid2 : 70 Mbps3
  • Internet Maxi: Maximum download snelheid2 : 70 Mbps3
Uw downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, uw computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze 3 optimaal zijn, kunt u genieten u van de maximale snelheid.
Eigenlijk zou de proximus beter zeggen "Uw downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van onze willekeur".

Die snelheden zijn mooi, maar uiteindelijk mag uw lijn nog zo goed zijn als ze wilt, als ze geen goesting hebben om u sneller te laten gaan dan beperken ze het gewoon, zelfs met een internet maxi abo.

Ik syncte op 50Mbps maar snelheid was beperkt door PPPoE (lijnwaarden waren perfect volgens helpdesk), nadat ik gebeld heb hebben ze de sync verlaagd naar 30Mbps ... ik ben misschien al te lang klant om van deze snelheden te mogen genieten (en als je belt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd).
fredo66 schreef:Dat Proximus geen cap gebruikt, ook niet op de goedkoopste internetformule, zag ik juist als een belangrijk voordeel tov Telenet (tenminste voor die minderheid van de potentieële klanten die een downloadsnelheid kunnen halen van meer dan 50).
Als dat weg valt is dat toch wel jammer ... Ik vraag me dan ook af of ze daarmee niet wat in eigen voet gaan schieten ...
Eigenlijk gebruiken ze wel een cap, want :
Details over de snelheid van uw internetabonnement
Uw telefoonnummer
-
Uw internetabonnement
Internet Overal Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 63,4 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max.: 63,4 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload

Uw downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.
En zoals hierboven geshreven: ik syncte met perfecte waarden op 50Mbps maar er was PPP limitatie op de snelheid, en na het bellen, ... sta ik op 30 Mbps.
Dus met perfecte lijnwaarden verplicht syncen aan 30mbps, dat noem ik wel een cap.
...
philippe_d
Moderator
Moderator

BBB schreef:Eigenlijk zou de proximus beter zeggen "Uw downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van onze willekeur".

Die snelheden zijn mooi, maar uiteindelijk mag uw lijn nog zo goed zijn als ze wilt, als ze geen goesting hebben om u sneller te laten gaan dan beperken ze het gewoon, zelfs met een internet maxi abo.
Denk je nu echt dat dit met "goesting" te maken heeft?
Of dat dit afhangt van de toevallige humeur van een medewerker?
Ze zouden veel werk hebben, moesten ze 1.7 miljoen lijnen onderwerpen aan de beslissing van een goed-geluimde medewerker.

De sync snelheden zijn gebaseerd op objectieve gegevens, enerzijds gebaseerd om metingen (verzwakking, overspraak), anderzijds gebaseerd op hun documentatie (lengte van de lus, enz)
Dat de ciriteria soms wat (te) conservatief zijn is wel waar, en dat er soms fouten kunnen zitten in de metingen/documentatie is ook mogelijk. Maar daarom kan je dat geen willekeur noemen (hoe frustreren je het ook vindt).
BBB schreef:Dus met perfecte lijnwaarden verplicht syncen aan 30mbps, dat noem ik wel een cap.
Dat kan jij een cap noemen.
Maar wat wij in deze topic bedoelen als cap, is een effectieve snelheid die lager ligt dan de modem sync (= PPPoE cap).
BBB
Premium Member
Premium Member

De reden waarom ik het willekeur noem is omdat ik meer dan een jaar een sync heb gehad van 50Mbps (maar nooit de snelheid effectief heb gehad door een PPPoE cap).
Enkele dagen na het bellen met de helpdesk is het dan "toevallig om objectieve redenen" op 30Mbps gekomen en nu zo gebeleven.

En als het op objectieve gegevens gebaseerd is dan vind ik het toch heel raar dat alle gegevens perfect waren toen ik op 50Mbps zat (meerdere keren geconfirmeerd door de helpdesk) en dan kom ik nadien op basis van diezelfde gegevens op 30Mbps?
...
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

BBB schreef: Ik syncte op 50Mbps maar snelheid was beperkt door PPPoE (lijnwaarden waren perfect volgens helpdesk), nadat ik gebeld heb hebben ze de sync verlaagd naar 30Mbps (...)
Als ik dit zo lees heb ik het idee dat ze gewoon een lijntest hebben gestart op uw lijn om o.a. DLM te resetten zodat het probleem met je cap mogelijk opgelost raakt. Enkele weken geduld dus en intussen de topics over DLM op dit forum eens doornemen.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
BBB
Premium Member
Premium Member

Ik heb begin Februari gemerkt dat de sync 30Mbps was (ik kijk daar nu wel niet dagelijks naar).
Maar als dit na het contact is geweest dan is dit al van half januari zo, we zijn nu begin maart, ik heb er dus niet direct een goed oog in dat dit ooit nog zal verhogen.

Als ze nu een reden zouden kunnen geven waarom dan zou ik er nog met kunnen leven. Maar blijkbaar weet niemand waarom dit profiel op de lijn staat.
Je zou toch verwachten dat ze kunnen zeggen waarom je op een bepaald profiel staat.

Dat er al lang (bij mij toch) een PPPoE cap bestaat is zeker (daar heb ik bewijzen van gepost in een andere thread).
...
BBB
Premium Member
Premium Member

philippe_d schreef:Maar wat wij in deze topic bedoelen als cap, is een effectieve snelheid die lager ligt dan de modem sync (= PPPoE cap).
Het hoeft niet per se een cap op PPPoE te zijn, het kan nog QoS gebaseerd zijn ook. Maar de kans is wel groot dat het op PPPoE is (aangezien dit bij mij ook zo was). Dat zou je kunnen testen door meerdere PPP-sessies op te zetten en zien wat dan het resultaat is.
...
philippe_d
Moderator
Moderator

BBB schreef:En als het op objectieve gegevens gebaseerd is dan vind ik het toch heel raar dat alle gegevens perfect waren toen ik op 50Mbps zat (meerdere keren geconfirmeerd door de helpdesk) en dan kom ik nadien op basis van diezelfde gegevens op 30Mbps?
Ik beweer niet dat er hier en daar geen fouten kunnen gebeuren.

Maar "objectieve gegevens" wil niet zeggen dat dit vast blijft. Het toekennen van snelheden is een dynamisch process (vandaar DLM), en dat kan in 2 richtingen werken.
Een lijn kan ook slechter worden, bijvoorbeeld wegens storing/crosstalk van andere VDSL2 gebruikers in het gebuurte.
Hoe meer VDSL2 klanten in één bundel, hoe groter de overspraak.
Of de noodzaak om jou lager te zetten, wegens teveel storing naar de geburen ...

Vandaar de invoering van vectoring.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik haal nog via Wifi op een Start deze snelheden :
Afbeelding

Dus binnenkort een CAP erop, weet iemand precies wanneer ? Wordt waarschijnlijk geleidelijk aan uitgerold ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
fj_antwerpen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vlakbij een ROP, draai ik al een hele tijd een 70/10-profiel, dat met mijn Start abonnement tot hiertoe uitsluitend in upstream werd gecapt naar 70/4, en waarbij ik effectief een snelheid haalde van 64 down en 3,8 up. Dat was zo vóór en na de upgrade van de ROP-kaarten naar Broadcom, en vóór en na de overstap naar full vectoring, tot heel recent. Een paar dagen geleden merkte ik, na een nachtelijke reset door Proximus, dat op mijn vectoring "G. impulse noise protection" was geactiveerd (stijging van 3 naar 33), zij het alleen downstream (met stijging van SNR van 18 naar 25 - SNR upstream onveranderd op 13). Dus ik dacht: laat ik nog eens een speedtest doen. Verbazing: effectieve downloadsnelheid van 64 naar 47 gezakt, met ruim een kwart dus. Omdat ik geen enkele feitelijke oorzaak kan bedenken (noch vinden), neem ik vandaag online een kijkje op de Proximus tarieven. Blijkt dat het Start abo (sinds wanneer??) nu gecapt wordt op 50/4, terwijl ik sinds vorig jaar 70/4 had. Geen prijsverhoging dit jaar, maar wel een fikse degradatie dus, vectoring ten spijt...

[Mod Edit] verplaatst naar de bestaande topic
Laatst gewijzigd door philippe_d 24 maa 2015, 23:13, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie mod break
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Staat hier al vermeld dat dit zou gebeuren. https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=44233

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator

We wisten inderdaad dat dit eraan zou komen.
Ergens normaal dat er een differentiatie gebeurt, en dat de goedkoopste abbo's niet de volle snelheid krijgen.

Maar we hadden tot nu toe nog geen feedback van gebruikers gekregen dat dit inderdaad ook toegepast zou worden.
Blijkbaar gebeurt deze aanpassing gelijktijdig met het activeren van vectoring (op die manier zullen de laagste abbo's niet mee profiteren van de vectoring verhogingen :nono:
fj_antwerpen schreef:Dat was zo vóór en na de upgrade van de ROP-kaarten naar Broadcom, en vóór en na de overstap naar full vectoring, tot heel recent. Een paar dagen geleden merkte ik, na een nachtelijke reset door Proximus, dat op mijn vectoring "G. impulse noise protection" was geactiveerd (stijging van 3 naar 33), zij het alleen downstream (met stijging van SNR van 18 naar 25 - SNR upstream onveranderd op 13).
Om verwarring te vermijden:
Die verhoging van de INP naar 33 (G.INP on) is de activering van full vectoring!
fj_antwerpen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt voor de eerdere verwijzing naar de capping-draad van begin deze maand (had ik gemist), en voor de verduidelijking mbt. de kennelijke drie-staps-overgang naar full vectoring. Maar wat ik vooral wou zeggen: het lijkt me normaal dat een dienst waarvoor je een bepaald contract hebt, niet stelselmatig in dezelfde orde verbetert als een duurdere variant; wat me niet normaal lijkt is dat de voorwaarden die je onder een bepaald contract effectief hebt gehad plots (zonder melding aan de klant) met 25% worden TERUGgedraaid. Maar dat heet allicht, net zoals in de wereld van arbeid en inkomen, "flexibilisering"? :eek:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

wat me niet normaal lijkt is dat de voorwaarden die je onder een bepaald contract effectief hebt gehad plots (zonder melding aan de klant) met 25% worden TERUGgedraaid.
De geadverteerde snelheid voor internet start is nooit 70mbit/s geweest dus je kan ook nie spreken van een wijziging. Ook is snelheid zeker geen contractvoorwaarde.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”