Tablet: Welke Android-tablet is het meest... iPad-like?

Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

M'n iPad 1e generatie kan écht niet meer mee tegenwoordig en helemaal tevreden ben ik ook niet van m'n Samsung Galaxy Tab 3.
Daarom ben ik op zoek naar een goeie tablet en puur op basis van kwaliteit/mogelijkheden lijkt het richting de iPad Air 2 te gaan, maar iOS is een beetje dubbel gevoel voor mij...
iOS is fijn stabiel en alles gaat vlot, grote applicatie-base van kwalitatieve apps (op Android is bvb nog steeds geen Penultimate, Paper by 53, Outline+, ...) en uiteraard heb ik een hele bagage aan gekochte apps die ik niet meteen de vuilbak in wil gooien. Helaas vind ik 799 euro wel héél erg veel voor een tablet. (Air 2 64 GB met 4G).

Maar op Android vind ik geen toestel dat kwalitatief hier tegenop kan, tenzij ik iets over het hoofd zie?
Zaken waar ik naar kijk:
  • Bouwkwaliteit (stevigheid)
  • Fantastisch scherm (gelamineerd display, hoge resolutie IPS, ...)
  • Precieze, snelle digitizer (meeste tablets zijn goed genoeg voor vingers, maar niet voor gebruik met een stylus zoals m'n Adonit Jot Pro voor bvb handgeschreven notities)
  • Autonomie (M'n 5-jaar-oude iPad gaat nog steeds 8+ uur gebruik mee en houdt met gemak 2 weken standby-tijd uit)
  • Performantie (ik haat haperingen, als ik ik in flipboard een pagina omdraai mag dat geen hikjes geven)
  • Lange/aanvaardbare software-ondersteuning
  • 3/4G
  • 4/3-verhouding-scherm
  • Toekomstgericht (64-bit cpu? 3 GB RAM?)
  • 32 GB of meer basisgeheugen (excl. SD-kaart)
Het enige toestel dat in de buurt komt van zo'n iPad-like ervaring lijkt me de Nokia N1, maar dit toestel is vrijwel niet te verkrijgen en is denk ik net iets te klein om comfortabel met 2 handen op te typen.

Bovenstaande staat los van eender welke prijs, maar de kans is klein dat dat boven de iPad-prijs zal komen denk ik :)

Zijn er toestellen die de vergelijking op deze manier doorstaan? Nu, of in de pijplijn van fabrikanten?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Beter als een Air 2 gaat het echt niet worden vrees ik.

De Nexus 9 misschien? Die gaat (bijna) al je eisen af:

64bit CPU, 2GB ram, goed scherm, goede bouwkwaliteit, LTE, 32GB, goede softwareondersteuning, 4:3 scherm, autonomie is redelijk (wel geen iPad niveau)

Wel 580 euro voor een 32GB LTE.

En BTW de Air 2 64GB LTE is 719 euro geen 799. Ik denk dat het de iPad zal worden, op android vlak boet je toch altijd ergens wel wat in tov een Air 2.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De vraag is wil je een tablet voor z'n vormfactor... of andere redenen ?

Persoonlijk vind ik een Surface heel wat interessanter dan een iPad... wat toch maar een duur "app-machientje" is.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

De Samsung Galaxy NotePro 4G 64GB, maar dan zit je in dezelfde prijsklasse.
Je krijgt er wel handschriftherkenning erbij. Werkt goed genoeg om dagelijks te gebruiken.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Tablets moeten iets "magisch" hebben, net weggerukt uit een sci-fi-prent. Ik wil het gevoel hebben de toekomst in m'n handen te hebben en dat lukt niet met Windows. Ongetwijfeld het beste als het op productivity aankomt, maar het blijft een Windows-machine van een centimeter dik. De note moet ik eens bekijken, maar ben geen fan van Samsung-devices. Ik kwam ook nog dit tegen, niet up to spec met wat ik opgaf, maar gaat wel in de juiste richting: http://m.gsmarena.com/hp_pro_slate_8-6962.php
Wicky
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

AndRo555 schreef:Beter als een Air 2 gaat het echt niet worden vrees ik.

De Nexus 9 misschien? Die gaat (bijna) al je eisen af:

64bit CPU, 2GB ram, goed scherm ...
Als Nexus 9 gebruiker kan ik zeggen dat het scherm slechts redelijk is - er is behoorlijk wat 'bleeding' aan de zijkanten. Verder niet erg hinderlijk, maar alles behalve 'goed'.

-Eric-
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb een Samsung Galaxy Tab Pro 10.1, de wifi versie
Dat toestel kan bijna alles wat je opsomt. Bijna alles, want ik gebruik geen 4G bv dus daar kan ik niets over zeggen.
Bouwkwaliteit (stevigheid) -> vind ik prima
Fantastisch scherm (gelamineerd display, hoge resolutie IPS, ...) -> 2560x1600
Precieze, snelle digitizer (meeste tablets zijn goed genoeg voor vingers, maar niet voor gebruik met een stylus zoals m'n Adonit Jot Pro voor bvb handgeschreven notities) -> ik heb nooit last met mijn vingerbewegingen, maar een stylus heb ik niet
Autonomie (M'n 5-jaar-oude iPad gaat nog steeds 8+ uur gebruik mee en houdt met gemak 2 weken standby-tijd uit) -> ik kan heel de week lang krant + PDF lezen op de trein ... +/- 15u per week ofzo. Tweakers zegt 10,5u webbrowsen en dik 9u film kijken
Performantie (ik haat haperingen, als ik ik in flipboard een pagina omdraai mag dat geen hikjes geven) -> 8core Qualcomm Snapdragon 800
Lange/aanvaardbare software-ondersteuning -> tja...
3/4G -> kies het juiste model, er zijn 4G modellen
4/3-verhouding-scherm -> 2560x1600
Toekomstgericht (64-bit cpu? 3 GB RAM?) -> 2Gb RAM
32 GB of meer basisgeheugen (excl. SD-kaart) -> 32Gb model

Er is nog een beter scherm met de Samsung Galaxy Tab S, die heeft een AMOLED scherm.

Kan je met de filters op Tweakers niet al ver komen?
Zeker met specs als resolutie, 3G/4G, ...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Niet iedereen is fan van (AM)OLED-schermen.
Ik verkies een LCD-IPS boven een OLED.
Zeker bij Samsung waar het zodanig overgesatureerd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik zou voor een iPad Air 32GB (1ste gen) gaan zonder 4G en mijn smartphone gebuiken als WiFi access point. Deze kost ongeveer 450€
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Als je die iPad gewoon bent en je je zinnen wat hebt gezet op een Air een Android altijd gaat tegenvallen..
Ieder zijn manier van werken natuurlijk, en als je liever Android gebruikt is dat je goed recht, maar een Android-alternatief zoeken met een iPad in gedachten steekt altijd tegen.. (Ik wil hier echt geen flamewar veroorzaken, Android is minstens even goed en voor bepaalde gebruikers ongetwijfeld beter dan iOS)

@johan.devos: een iPad Air 1ste generatie is absoluut geen slecht toestel, maar als je nu iets future proof wil kopen zou ik toch enkel een Air 2 aanraden.
Wat wel te overwegen is, is om inderdaad de 4G te laten vallen en je smartphone als hotspot te gebruiken. Voor mij persoonlijk werkt dit beter, maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken.
Ik zou zelf ook wel voor de 32 GB gaan, maar dat is weer afhankelijk van wat je wil natuurlijk. Ik gebruik 90 % van de tijd diensten als Dropbox en heb amper lokale storage nodig.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Helaas bestaat geen iPad Air 2, 32 GB. En 4G --> bij Belgacom Internet overal krijg ik sowieso een extra simmetje voor dit soort dingen en voor het buitenland steek ik daar graag een afwijkende sim in voor gebruik daar.

Die Samsung Tab Pro/S zou een Android-tegenhanger kunnen zijn (opnieuw: ik heb reeds een Tab 3, Tab 10.1v en Note, dus ik weet hoe een Android-tablet zich gedraagt), maar beeldverhouding is absoluut niet geschikt om in portretstand te gebruiken. Bovendien raak ik in die stand hele tijd hele tijd de hardware/softbuttons in de rand aan en meer dan eens druk ik dan per ongeluk op de backbutton. Daarom liever screenbuttons zoals bij de Nexus 9 of Xperia Tablet Z die meedraaien met de oriëntatie.

De Nexus 9 stond inderdaad ook ooit op m'n shortlist, maar de reviews lijken nogal tegen te vallen (al heb ik 'm nog niet vast gehad).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Stroper schreef:Niet iedereen is fan van (AM)OLED-schermen.
Ik verkies een LCD-IPS boven een OLED.
Zeker bij Samsung waar het zodanig overgesatureerd.
Amoled (Samsung) branden in, eigen ervaring :(
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

meon schreef:M'n iPad 1e generatie kan écht niet meer mee tegenwoordig .................. maar iOS is een beetje dubbel gevoel voor mij...
Een tijd geleden had ik een upgrade nodig voor een note 2 van samsung en kocht een note pro 8.4 . Op zich was dat laatste toestel best performant, maar android liet steken vallen en ik vond het niet meer fijn steeds te moeten resetten.
Daarom een ipad (retina zonder vingerscanner) aangekocht waarvan ik ios net beter weet te appreciëren dan android.
Het kan een persoonlijke interpretatie zijn, maar zowat alles werkt vlotter en zonder haperen van flipboards en dergelijke. DS audio (app van synology voor audiobibliotheek) werkt veel soepeler op de ipad dan op de note pro. Simpsons tapped out laadt op de ipad veel vlotter dan op de notepro 8.4. Om enkele voorbeelden te noemen.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Ik denk idd dat een Nexus 9 één van de beste Android tablets is die nu op de markt zijn. Of mss een nVidea Shield. Heb zelf een Nexus 9 en ben hier zeer tevreden van. 64 bits processor, heb wel de 32gb versie daar 16gb intern geheugen wel wat weinig zeker als je weet dat er geen microSD in kan.

Kan wel de Google cover afraden is echt een ambetante cover. Je zou de kunnen plooien zodat je je tablet kan rechtzetten maar deze valt steeds om omdat de magneetkracht precies niet sterk genoeg is. Heb nu een andere cover gekocht via Amazon.de en vind deze een van de betere covers voor tablets. Maar smaken verschillen natuurlijk.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

En het lijkt er op dat Sony m'n wensenlijstje gelezen heeft :)
http://www.gsmarena.com/thinner_than_th ... -11380.php
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

meon schreef:maar iOS is een beetje dubbel gevoel voor mij...
iOS is fijn stabiel en alles gaat vlot, grote applicatie-base van kwalitatieve apps (op Android is bvb nog steeds geen Penultimate, Paper by 53, Outline+, ...) en uiteraard heb ik een hele bagage aan gekochte apps die ik niet meteen de vuilbak in wil gooien. Helaas vind ik 799 euro wel héél erg veel voor een tablet. (Air 2 64 GB met 4G).
Ik zie nog niet waar je dubbel gevoel voor IOS van komt. Het enige minpunt dat je aangeeft is de prijs, maar dat heeft niets met IOS te maken.

Ik zou ook gewoon voor een 'oudere' iPad gaan. Totaal niet eens met butskristof dat oudere iPads niet meer future proof zouden zijn. Enige reden voor een Air 2 zou zijn dat je absoluut die fingerprint scanner moet hebben. Qua snelheid was zelfs mijn oude iPad 3 meer dan goed genoeg. Heb nu een oude 4 die ik van mijn vruow overnam toen ik haar een Mini 2 cadeau gedaan heb (die overigens ook een fantastisch toestel is en eigenlijk stukken handiger van formaat).
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Oh, dat dubbel gevoel heeft meerdere redenen, ik heb ze gewoon niet opgesomd.
- Geen sideloading
- Amper customizatie-mogelijkheden (uw homescreen is alles)
- Geen "default" applicaties in te stellen
- Geen filesystem en amper apps te vinden die dit kunnen op remote systemen (à la FS File Explorer)
- elke app heeft z'n eigen data
- Geen apps die voldoende systeemtoegang hebben om bepaalde dingen uit te lezen, te kunnen doen
- Feitelijke Apple-lock-in
- Inferieur intern sharing systeem (tov de Android intents)
- ...

Maar van de andere kant zijn iOS-apps vaak heel wat kwalitatiever en beter afgewerkt, zelfs al is het "dezelfde" applicatie op beide platformen (Autodesk Sketchbook, Flipboard, IMDb,...)
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

En 749 euro voor 4G-versie, slik. Zit wel een toetsenbord bij waardoor het echt een productivity device gepositioneerd wordt, niet slecht.
http://eshop.sonymobile.com/nl/buy/nl-x ... te-4g-32gb
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

meon schreef:Oh, dat dubbel gevoel heeft meerdere redenen, ik heb ze gewoon niet opgesomd.
- Geen sideloading
- Amper customizatie-mogelijkheden (uw homescreen is alles)
- Geen "default" applicaties in te stellen
- Geen filesystem en amper apps te vinden die dit kunnen op remote systemen (à la FS File Explorer)
- elke app heeft z'n eigen data
- Geen apps die voldoende systeemtoegang hebben om bepaalde dingen uit te lezen, te kunnen doen
- Feitelijke Apple-lock-in
- Inferieur intern sharing systeem (tov de Android intents)
- ...

Maar van de andere kant zijn iOS-apps vaak heel wat kwalitatiever en beter afgewerkt, zelfs al is het "dezelfde" applicatie op beide platformen (Autodesk Sketchbook, Flipboard, IMDb,...)

Ja, dat ken ik, stoort me ook wel wat. Apple is een ecosysteem waar mensen (ook ik) zich bij momenten gevangen in voelen.
Het is een kunst en vliegwerk, want ik vermijd zoveel mogelijk het gebruik van itunes, en een game uninstallen *zonder* de saves kwijt te geraken (bv om later nog ns te spelen) is een nachtmerrie die out of the box gewoon niet kan bij ios.

Persoonlijk kan ik me echter niet vinden in Android, want <opgepast strict persoonlijke mening> ios laat veel betere finetuning van je privacy toe (individuele settings per app voor gps, contacts, etc etc die je elk moment kan aanpassen), waar het bij android blijft bij "laat je deze app alles doen wat ie wil, of installeer je hem liever niet".
Met de uitzondering van de nieuwe Huawei P serie gsm's, waar de android versie door huawei is uitgebreid om ook deze finegetunede privacy te kunnen uitvoeren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

meon schreef:Persoonlijk kan ik me echter niet vinden in Android, want <opgepast strict persoonlijke mening> ios laat veel betere finetuning van je privacy toe (individuele settings per app voor gps, contacts, etc etc die je elk moment kan aanpassen), waar het bij android blijft bij "laat je deze app alles doen wat ie wil, of installeer je hem liever niet".
Da's waar Privacy Guard dat in CyanogenMod zit bij kan helpen, maar is inderdaad geen standaard feature. Ik begrijp dat momenteel applicaties het intrekken van specifieke rechten niet altijd ondersteunen of opvangen waardoor die simpelweg crashen, wat betekent dat dit (voorlopig) geen globale feature kan worden...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan iets soortgelijk ook sideloaden voor stock Android.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”