Huis in Nederland

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Zoals sommigen wel weten ben ik al enige tijd op zoek naar een woonst :) thuis is het niet lang meer vol te houden en ik wil men eigen kant op (wie niet?).

Als je maar alleen kan lenen is het budget niet al te groot maar nu en dan zie ik toch iets interessant. Nu heb ik men oog laten vallen op een leutig huisje net over de Nederlandse grens. Echter zit ik daar toch met wat vragen :)
Wat zijn de nadelen die je als Belg hebt moest je een huis kopen in Nederland?
Zoveel kon ik me op dit moment niet echt bedenken.
- Slecht bereik met de gsm waarschijnlijk in de grensstreek.
- Men vriendin zag er al tegenop dat ze daar geen Vier, 2be en Vijftv zou kunnen kijken. Zelf mis ik dat totaal niet.

Wat dan weer in het "voordeel" spreekt
- Ongeveer even ver van het werk.
- Rustige streek en dagdagelijkse producten zijn er goedkoper.

Maar volgens mij bekijk ik het te simpel :) hoe zit het bvb met belastingen? staat elke werkgever dit zomaar toe? etc...
Zijn er hier Belgen die over de grens wonen? Anderen die er ooit aan gedacht hebben?
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

Ik studeer in Nederland en er wordt altijd wel gezegd dat Belgen minder belastingen moeten betalen voor de auto en op vlak van wonen tov Nederland.

Maar verder dan deze algemene stellingen van medestudenten kan ik je niet meteen verder helpen helaas.

Al ben ik zelf ook wel eens benieuwd hoe dat nu precies zit.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Ik heb - dit jaar alweer 20 jaar geleden - de omgekeerde beweging gemaakt. In the end relatief simpel, maar kijk eens rond bij of maak eens een afspraak met bureau Belgische zaken https://www.svb.nl/int/nl/bbz/over_bbz/spreekuren/. Met name ook de ziektenkostenverzekering uitzoeken, dat is een dure hobby in Nederland.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

MClaeys schreef:Wat zijn de nadelen die je als Belg hebt moest je een huis kopen in Nederland?
- Men vriendin zag er al tegenop dat ze daar geen Vier, 2be en Vijftv zou kunnen kijken. Zelf mis ik dat totaal niet.
Als je naar Nederland verhuist, moet je ook de moeite doen om je daar thuis te voelen en te integreren, anders moet je het niet doen. Dan zijn zaken als GSM bereik, Vlaamse TV zenders, van ondergeschikt belang.
Technisch valt dat wel op te lossen als je familie hebt in België :)
MClaeys schreef:Wat dan weer in het "voordeel" spreekt

Ik zou er nog enkele kunnen opnoemen
- Geen files naar je werk (vanuit Zeeuws Vlaanderen is Brugge, Zelzate, Gent, Antwerpen heel vlot te bereiken.
- Groot aanbod van goedkope woningen
- Fiscale woning aftrek (het fiscaal voordeel wordt maandelijks uitbetaald, In belgïe moet je 2 jaar wachten tot het via de fiscus terugbetaald wordt)
- Rustig, vriendelijke buren (Vlamingen worden er gastvrij ontvangen) ...
MClaeys schreef:Maar volgens mij bekijk ik het te simpel :) hoe zit het bvb met belastingen? staat elke werkgever dit zomaar toe? etc...
Simpel is het niet. Zelfs binnen Europa zijn er veel paperassen (voorbeeld je auto inschrijven in Nederland)
Belastingen betaal je in Nederland denk ik. Er zijn wel belastingsakkoorden tussen België en Nederland (zodat je niet dubbel betaalt).
Je moet toch geen toelating vragen aan je werkgever om te verhuizen?
Veel belgen wonen in Nederland, maar blijven in België werken
marijke1968 schreef:Met name ook de ziektenkostenverzekering uitzoeken, dat is een dure hobby in Nederland.
Als je in België blijft werken, blijf je in België sociaal verzekerd (ziekte, pensioen, kinderbijslag)

Ik zou zeggen: informeer je goed op voorhand. Er is veel op het internet te lezen, en probeer in contact te komen met enkele lotgenoten ...
http://www.zeeuws-vlaanderen.be/
http://www.tvoost.be/nl/2012-03-15/wone ... N5x2S6Dha8
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Let vooral op het laatste puntje dat Marijke/Phillipe aanhaalden.
Als je in nederland woont en in belgie werkt kan dat wel voor verassingen zorgen de dag dat je op pensioen wil gaan.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Sinds kort is er een duidelijke website die alle mogelijke informatie bundelt. http://startpuntgrensarbeid.benelux.int/nl/
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

philippe_d schreef: Simpel is het niet. Zelfs binnen Europa zijn er veel paperassen (voorbeeld je auto inschrijven in Nederland)
Belastingen betaal je in Nederland denk ik. Er zijn wel belastingsakkoorden tussen België en Nederland (zodat je niet dubbel betaalt).
Belastingen betaal je in het land waar je werkt. Dat blijft dus gewoon België. Auto zal je inderdaad in NL moeten inschrijven spijtig genoeg.
Wat betreft toelating van je werkgever, ik denk dat die daar weinig of niets op te zeggen heeft. Woonplaats is een privé aangelegenheid.
Je hypotheekaftrek zal in België zijn aangezien dat ook het land is waar belastingen betaald moeten worden.
Zorgverzekering moet niet in NL genomen worden aangezien dat je onder Belgische sociale zekerheid valt.

Al bij al gaat er praktisch vrij weinig veranderen denk ik.

Als je van thuis uit werkt, dan zal je in NL belastingen moeten betalen moeten betalen. Mijn vriendin (een hollandse) gaat binnenkort naar België verhuizen en werkt voor een NL bedrijf. Maar zij werkt eigenlijk 100% van thuis uit. Ze gaat dus in België belasting moeten betalen (+200 euro per maand netto kwijt, yay. Maar geen zorgverzekering te betalen dus dat is weer -100, op het einde van de rit komt het op zowat hetzelfde neer).

Die startpunt site is inderdaad wel goed.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef:
MClaeys schreef:Wat zijn de nadelen die je als Belg hebt moest je een huis kopen in Nederland?
Als je naar Nederland verhuist, moet je ook de moeite doen om je daar thuis te voelen en te integreren, anders moet je het niet doen. Dan zijn zaken als GSM bereik, Vlaamse TV zenders, van ondergeschikt belang.
Voor mij maakt tv niks uit, de metgezel waar ik mee ga samenwonen is wat moeilijker op dat vlak maar zou wel snel genoeg aan de Nederlandse gewend zijn.
Qua gsm doel ik vooral op de grensstreekproblemen, Belgen roamen op het Nederlandse netwerk en Nederlanders op dat van België, de signalen stoppen niet aan de grens.
philippe_d schreef:
MClaeys schreef:Wat dan weer in het "voordeel" spreekt

Ik zou er nog enkele kunnen opnoemen
- Geen files naar je werk (vanuit Zeeuws Vlaanderen is Brugge, Zelzate, Gent, Antwerpen heel vlot te bereiken.
Ik werk net voorbij Leuven, maar er is daar inderdaad een vlotte aansluiting met de E19 en vandaar is het traject vrijwel hetzelfde dan van mijn huidige thuis :).
philippe_d schreef:- Groot aanbod van goedkope woningen
Bwa, heb hier al meer baksteen gezien voor minder geld. Het huis zat op het uiterste randje van het (huidige) budget, maar het was een met potentie :)
philippe_d schreef:- Rustig, vriendelijke buren (Vlamingen worden er gastvrij ontvangen) ...
Soms heb je wel overenthousiaste gevallen :D dat zou wennen zijn dan, maar het klopt ze zijn daar vaak meer gastvrij :)
philippe_d schreef:Belastingen betaal je in Nederland denk ik. Er zijn wel belastingsakkoorden tussen België en Nederland (zodat je niet dubbel betaalt).
Om toelating vragen gaat het niet zozeer, eerder om praktische zaken daarrond (wat dat ook allemaal kan zijn). Wagen is een bedrijfswagen, de hare is privé.
Het is best populair, Belgen trekken naar Nederland en Nederlanders naar België, ik snap de trend niet echt.
raf1 schreef:Sinds kort is er een duidelijke website die alle mogelijke informatie bundelt. http://startpuntgrensarbeid.benelux.int/nl/
Top! Bedankt!
marijke1968 schreef:Ik heb - dit jaar alweer 20 jaar geleden - de omgekeerde beweging gemaakt. In the end relatief simpel, maar kijk eens rond bij of maak eens een afspraak met bureau Belgische zaken https://www.svb.nl/int/nl/bbz/over_bbz/spreekuren/. Met name ook de ziektenkostenverzekering uitzoeken, dat is een dure hobby in Nederland.
Moet je die dan in Nederland hebben?

We hebben weer iets meer tijd om er over na te denken alvast, want vanmorgen gehoord dat er gisteravond al een bod gedaan is (vrij snel) en we er dus naast zullen grijpen. Maar het is een regio die we niet willen uitsluiten, dus al die info is dan wel degelijk nuttig.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

On a sidenote: als jullie ooit aan kinderen gaan beginnen, hou er dan wel rekening mee dat die later dan wel "Hollands" gaan spreken he. ;-)
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Veel Nederlanders komen naar Belgie,bijv. voor een operatie uit te voeren.Het is algemeen bekend dat de gezondheidszorg in Belgie beter is.
Roken,en al wat ermee te maken heeft,is veel duurder in Nederland.
Wat TV kanalen betreft,in Nederland heeft men een mooie keus,tussen providers,die op hun beurt niet allemaal dezelfde tv zenders geven(zoals hier meestal wel het geval is).
Alles wat met autorijden te maken heeft,is merkelijk duurder in Nederland.
In de grensstreken vooral is het Hollands zeer goed te begrijpen,en vice versa.Wij Vlamingen worden daar goed onthaald.
Regio Sas van Gent/Terneuzen heeft een vrij redelijke vastgoedprijs,ik kom er regelmatig (om te winkelen)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Zeeuws-Vlaanderen is toch niet echt in de buurt te noemen als je in het Leuvense werkt, eigenlijk geen enkele nederlandse streek tenzij Maastricht, maar dat is toch ook een eindje.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De afstand is op 5 km na t zelfde als van mij thuis. Plaats van werk kan veranderen dus om daar alles van te laten afhangen :).
Dat roken duur is maakt niet uit, we roken niet ;)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Als je deze keuze vooral van je budget laat afhangen kan je natuurlijk binnen de landsgrenzen naar andere regio's kijken. Jouw huidige woon-werktraject lijkt me zelfs verre van optimaal (zowel R0 als R1 trotseren?).

Hier kan je een kaartje vinden: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130822_00702865

In Limburg liggen de prijzen lager, maar ook in het Waals Gewest. Je wil niet weten hoeveel Vlamingen net over de grens in het Waals Gewest wonen omwille van het groot verschil in vastgoedprijzen dat er soms te vinden is; zelfs op plaatsen die 500m van elkaar verwijderd zijn, maar enkel door een gewestgrens gescheiden.

Ik heb echter een vermoeden dat je in de buurt van je familie wil blijven?
Afbeelding
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

MClaeys schreef: - Men vriendin zag er al tegenop dat ze daar geen Vier, 2be en Vijftv zou kunnen kijken. Zelf mis ik dat totaal niet.
Neem TV Vlaanderen, satelliet. Dan heb je die zenders. Het abonnement zal wel officieel op een adres in België moeten staan. Maar daar heb je familie voor :-D

Correctie: ik heb de indruk dat je ook direct TV Vlaanderen klant kan worden wanneer je in het buitenland woont. Ze leveren het pakket met de spullen ook in het buitenland. Lijkt gek dat ze dat zouden doen maar geen abonnement op een buitenlands adres zouden toestaan.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kenw00t schreef:Als je deze keuze vooral van je budget laat afhangen kan je natuurlijk binnen de landsgrenzen naar andere regio's kijken. Jouw huidige woon-werktraject lijkt me zelfs verre van optimaal (zowel R0 als R1 trotseren?).
Woon-werktraject kan wijzigen als de plaats van het werk zou wijzigen. Ik weet niet waar ik binnen 5 of 10 jaar sta, maar schik dan nog steeds in dezelfde woonst te wonen. Dus daar laat ik het niet teveel van afhangen.
En hoe koop je een huis zonder het van je budget te laten afhangen? Je kan niet meer uitgeven dan banken willen uitlenen + spaargeld. En ze zijn zeer streng/strict op leningen tegenwoordig.
Kenw00t schreef:Ik heb echter een vermoeden dat je in de buurt van je familie wil blijven?
Geloof me, zeker niet het geval.
WalterB1 schreef: Neem TV Vlaanderen, satelliet. Dan heb je die zenders. Het abonnement zal wel officieel op een adres in België moeten staan. Maar daar heb je familie voor :-D
Afkikken en meer quality time samen ;) niks wat een boek, netflix, een dvd'tje of een spel niet kan opvullen :). (En in Nederland hebben ze ook 100 kanalen met reclame, geen echt verschil daar). Maar het is een mogelijkheid idd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”