MClaeys schreef:Wat zijn de nadelen die je als Belg hebt moest je een huis kopen in Nederland?
- Slecht bereik met de gsm waarschijnlijk in de grensstreek.
- Men vriendin zag er al tegenop dat ze daar geen Vier, 2be en Vijftv zou kunnen kijken. Zelf mis ik dat totaal niet.
Als je naar Nederland verhuist, moet je ook de moeite doen om je daar thuis te voelen en te integreren, anders moet je het niet doen. Dan zijn zaken als GSM bereik, Vlaamse TV zenders, van ondergeschikt belang.
Technisch valt dat wel op te lossen als je familie hebt in België
MClaeys schreef:Wat dan weer in het "voordeel" spreekt
- Ongeveer even ver van het werk.
- Rustige streek en dagdagelijkse producten zijn er goedkoper.
Ik zou er nog enkele kunnen opnoemen
- Geen files naar je werk (vanuit Zeeuws Vlaanderen is Brugge, Zelzate, Gent, Antwerpen heel vlot te bereiken.
- Groot aanbod van goedkope woningen
- Fiscale woning aftrek (het fiscaal voordeel wordt maandelijks uitbetaald, In belgïe moet je 2 jaar wachten tot het via de fiscus terugbetaald wordt)
- Rustig, vriendelijke buren (Vlamingen worden er gastvrij ontvangen) ...
MClaeys schreef:Maar volgens mij bekijk ik het te simpel

hoe zit het bvb met belastingen? staat elke werkgever dit zomaar toe? etc...
Simpel is het niet. Zelfs binnen Europa zijn er veel paperassen (voorbeeld je auto inschrijven in Nederland)
Belastingen betaal je in Nederland denk ik. Er zijn wel belastingsakkoorden tussen België en Nederland (zodat je niet dubbel betaalt).
Je moet toch geen toelating vragen aan je werkgever om te verhuizen?
Veel belgen wonen in Nederland, maar blijven in België werken
marijke1968 schreef:Met name ook de ziektenkostenverzekering uitzoeken, dat is een dure hobby in Nederland.
Als je in België blijft werken, blijf je in België sociaal verzekerd (ziekte, pensioen, kinderbijslag)
Ik zou zeggen: informeer je goed op voorhand. Er is veel op het internet te lezen, en probeer in contact te komen met enkele lotgenoten ...
http://www.zeeuws-vlaanderen.be/
http://www.tvoost.be/nl/2012-03-15/wone ... N5x2S6Dha8