Fax to mail

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Iemand een idee hoe een analoge lijn (inkomende fax) te converteren naar e-mails ?

Ik weet dat er op internet hiervoor services bestaan (oa gratis bij WeePee) echter in dit geval is dat niet mogelijk (ik bespaar je de details).

Is dit haalbaar via bv. een SPA112 in combinatie FreePBX (RPI) ?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

HylaFax activeren op de RPI en SPA112 gebruiken voor analoog-digitaal-conversie?
Da's toch de manier waarop ik het (binnenkort) ga implementeren, zij het met een PAP2T ipv. SPA112.
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

SPA112 ondersteunt T.38 als ik goed heb, een softpbx met T.38 (freeswitch bvb) kan dan faxen naar tiffs omzetten en dan mailen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:Iemand een idee hoe een analoge lijn (inkomende fax) te converteren naar e-mails ?
Ik zou hiervoor een afgedankte of 2de-handse FritzBox gebruiken (vb 7170).
Deze instellen als IP Client op je netwerk.
  • - ingebouwde faxontvanger (analoge fax switch)
    - converteert naar PDF
    - stuurt als e-mail attachment.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heb je daar iets meer info van... lijkt me namelijk de eenvoudigste oplossing.

Als ik echter de manual bekijk https://www.gebruikershandleiding.com/d ... 2022:14:56 dan kan ik niet meteen iets vinden van die PDF conversie of het mailen ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Je deed me twijfelen of deze functie al ingebouwd zat in de eerste generatie fritzBoxen
Eventjes nagekeken, zou moeten lukken:

1) fax switch activeren op de analoge lijn (FritzBox neemt gesprek aan, en luistert of er een fax is)
Fax switch.PNG
2) dan kan je een device toevoegen, in dit geval een "intern" fax toestel:
Fax reception.PNG
3) hier kan je dan ingeven of je de fax wilt bewaren op de USB stick, of naar een mail adres sturen:
Fax2mail.PNG
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik had ondertussen het volgende filmpje gevonden... ... al is dat voor een ander model.

Enige idee welke modellen hier allemaal voor in aanmerking komen (ook modellen die vandaag nog te koop zijn) ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik neem aan alle huidige modellen met telephony.
De youtube clip in jouw link beschrijft een recent model, met nog meer functionaliteit.
Maar een recente FritzBox (7490) aankopen om alleen als fax ontvanger in te stellen, is natuurlijk wel overkill (€200+).
Een 2de-handse 7170 (voor enkele euros) zal in principe aan je wensen voldoen (inkomende fax converteren naar e-mail).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Sinna schreef:HylaFax activeren op de RPI en SPA112 gebruiken voor analoog-digitaal-conversie?
Da's toch de manier waarop ik het (binnenkort) ga implementeren, zij het met een PAP2T ipv. SPA112.
Dat zal niet gaan. De PAP2T en de SPA112 hebben alleen FXS poorten. Daarop kan je geen inkomende lijn aansluiten.
Hiervoor heb je een FXO poort nodig. De SPA3102 heeft dat wel.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

dit lijkt me idd ook interessant, net nu mn Xerox de geest heeft gegeven, aantal belsignalen kan je ook wel instellen vooraleer hij overneemt dat we niet teveel last op de telefoonlijn krijgen..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

MarkDM schreef:
Sinna schreef:HylaFax activeren op de RPI en SPA112 gebruiken voor analoog-digitaal-conversie?
Dat zal niet gaan. De PAP2T en de SPA112 hebben alleen FXS poorten. Daarop kan je geen inkomende lijn aansluiten.
Hiervoor heb je een FXO poort nodig. De SPA3102 heeft dat wel.
Overschot van gelijk MarkDM.
Ik haal twee gevallen door elkaar: een inkomende analoge faxlijn omzetten naar email en een faxnummer die via VoIP binnenkomt termineren op een analoge fax. Voor het eerste geval heb je inderdaad een FXO-poort nodig, voor het tweede geval een FXS.
elegast
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer

met freepbx:
1 free fax license van digium.
zie ook die handleiding voor de setup
een extensie aanmaken en dan kan je de fax enablen en email adres invullen waar die afgeleverd mag worden in PDF
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Gisteren mn fritzbox fon 7170 ontvangen en geconfigureerd volgens de uitleg van Philippe...maar werkt spijtig genoeg niet :(

Mijn analoge telenetlijn op de telefoonaansluiting aangesloten, op LAN1 (WAN) de utpkabel naar de telenet modem-only..
De Fritzbox krijgt een 178.x.x.x ip adres en internet is in orde...., alle parameters zoals aangegeven door Philippe ingevuld...

Wanneer ik een analoog telefoontoestel op bvb FON1 of FON2 aansluit en de hoorn opneem of luidsprekertoets indruk ,licht eerst ledje "fixed line" op en na een 2-tal seconden dooft dit en licht het ledje "internet" op en krijg ik een kiestoon...

Nu hoor ik van Philippe dat je blijkbaar de telefoon moet opnemen vooraleer de passieve switch werkt, dit moet ik nog eens proberen maar dwz dat bij afwezigheid je geen faxen kan ontvangen...ofwel de passieve switch uitzetten...ik dacht niet dat aantal belsignalen in te stellen was ?

Blijkbaar steek ik er best nog een usb stick ook in , kwestie van wat geheugen te hebben....

Heeft iemand dit werkend of wat moet er nog aangepast worden?
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Is het niet simpeler de lijn bij een VoIP provider als WeePee of OVH te hebben en dat daar te configureren?
Zo heb je geen 'bakje' nodig die stroom staat te verbruiken voor als er eens een fax binnenkomt...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
philippe_d
Moderator
Moderator

laroyj schreef:Heeft iemand dit werkend of wat moet er nog aangepast worden?
Ik heb hier nog een ongebruikte FritzBox 7340 loggen (het kleinere broertje van de 7390): geen ISDN, 2 LAN aansluitingen, 2 analoge uitgangen.
Ik zal deze in de komende dagen eens volledig configureren als Fax-to-Mail toestel. Ik post mijn bevindingen hier.
Ken schreef:Is het niet simpeler de lijn bij een VoIP provider als WeePee of OVH te hebben en dat daar te configureren?
Waarschijnlijk wel, maar de TS vroeg expliciet naar een oplossing om een eigen analoge faxlijn te converteren naar fax-to-mail.
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik heb dit perfect werkend gekregen op een 7430
  • - inkomende oproepen op de analoge telefooningang worden direct beantwoord met de Fax toon.
    - Faxen worden omgezet naar PDF en doorgestuurd en/of opgeslaan (USB stick).
    - Via de Web interface kan een fax verstuurd worden (soort coversheet waar je een pagina tekst kan schrijven). Je kan er ook één kleine attachment aan hangen (JPG of PNG).
laroyj schreef:Nu hoor ik van Philippe dat je blijkbaar de telefoon moet opnemen vooraleer de passieve switch werkt, dit moet ik nog eens proberen maar dwz dat bij afwezigheid je geen faxen kan ontvangen.
Als je de (passieve) fax switch wilt gebruiken bij afwezigheid, moet je gewoon een antwoordapparaat configureren in de FritzBox. het antwoordapparaat zal de oproep aannemen, de fax switch zal de Fax herkennen en de oproep naar de ingebouwde fax functie sturen.
Bij inkomende faxoproepen wordt de voicemail dan automatisch verwijderd.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

om mn 7170 krijg ik het op geen enkele manier werkend, de analoge telefoons worden niet doorgestuurd , heb geprobeerd met een analoge lijn van telenet(van een modem-only), met een analoge lijn van een Sagem Simbox, en een analoge lijn van een Cisco Gataway, bij allen hetzelfde resultaat.....
Ook voor het versturen van de fax alle combinaties geprobeerd...

De gewone telefoons rinkelen gewoon maar de Fritzbox doet niks, meer nog wanneer ik dan de hoorn opneem van het telefoontoestel aangesloten op FON1(of FON2) krijg ik zelfs gewoon de kiestoon...ook al de firmware geupgrade niks helpt , nochtans mail pushing werkt en de instellingen staan zgz goed...

Code: Selecteer alles

Your FRITZ!Box Connection Overview of 28.02.2015 00:17

To the FRITZ!Box settings: http://fritz.box
This mail was generated automatically by your FRITZ!Box. It contains current information on the use of your FRITZ!Box.

Call List
All telephone calls conducted with FRITZ!Box are recorded in the Call List. Please note: This Call List may deviate slightly from that on your telephone carrier’s detailed invoice.
There are no entries in the Call List.

Internet Telephony Voice Transmission
This table shows detailed information about voice transmission during Internet telephony.
There are no entries in the list.

Online Meter
FRITZ!Box keeps track of the time online and the of data volume transmitted during this period. Keep in mind that this online meter may deviate slightly from the exact amount billed by your Internet Service Provider.
Period	Online Time	Data Volume	Connections
 	[hh:mm]	total	sent /
received	Number
Today	00:16	10MB	745kB / 9MB	1
Yesterday	23:39	110MB	36MB / 74MB	3
Current week	23:55	119MB	37MB / 82MB	4
Last week	00:00	0kB	0kB / 0kB	0
Current month	23:55	119MB	37MB / 82MB	4
Last month	00:00	0kB	0kB / 0kB	0

Events
The following events were recorded by your FRITZ!Box :
Date	Event
28.02.15 00:12:22	The FRITZ!Box settings were changed on the user interface.
28.02.15 00:09:37	Login to the FRITZ!Box user interface from the IP address 192.168.178.xxx.
28.02.15 00:08:49	Media server with 0 media files started. All media files are available.
28.02.15 00:08:49	Media server starting.
28.02.15 00:08:42	Partition mounted in CBM2080-FlashDisk-01
28.02.15 00:08:30	Internet connection established successfully. IP address: 178.xxx.xxx.xxx, DNS server: 195.130.131.5 and 195.130.130.133, Gateway: 178.xxx.xxx.1
28.02.15 00:08:28	USB device 002, class 'USB 2.0 (full-speed) storage', plugged in

FRITZ!Box Configuration Overview of 28.02.2015 00:17
Product name	FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A
Firmware version	58.04.85
WLAN	inactive
Call diversion	inactive
Call blocking	inactive
Night service	inactive
Port forwarding	inactive
Energy efficiency	68 %
Last restart	28.02.2015 00:07

If you no longer wish to receive this e-mail message, disable Push Service on your FRITZ!Box
radiometeor.be
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Uiteindelijk werkend gekregen door bij Weepee een voip account aan te maken en een nieuw vast nr aan te vragen en op die manier een internet telefoonaccount aan te maken ..
Blijkbaar kan de Fritzbox niet overweg met de telenet analoge lijn, net zoals er vele alarmcentrales ook niet werken op een telenet lijn...
enfin met 1 voucher van 25 euro aan te kopen was ik er vanaf, 18 euro eenmalig voor een nieuw nr, kreeg nog 2 euro gratis belwaarde bij het aanmaken van een account en heb nu dus nog 7 euro + 2 euro over om te bellen, maar dient voornamelijk om faxen op te ontvangen...
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator

Als je dan toch een apart nummer en een nieuwe account bij WeePee opent, dan kan je beter het advies van Ken volgen:
Ken schreef:Is het niet simpeler de lijn bij een VoIP provider als WeePee of OVH te hebben en dat daar te configureren?
Zo heb je geen 'bakje' nodig die stroom staat te verbruiken voor als er eens een fax binnenkomt...
Dat is inderdaad simpeler, en je hebt er geen extra hardware voor nodig.
Gewoon je nummer linken met een WeePee fax-to-mail account, en al je faxen komen netjes als PDF in je mailbox :-) .
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ga er mij eens in verdiepen...heb het nr nu al, da's mss de volgende stap, uitpluizen wat de kosten zijn van de weepee fax-2-mail..
gesprekskost + setup voor iedere verzonden/ontvangen fax ?
beperking in aantal pagina's ?
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator

laroyj schreef:uitpluizen wat de kosten zijn van de weepee fax-2-mail..
gesprekskost + setup voor iedere verzonden/ontvangen fax ?
Je mag inkomende en uitgaande faxen niet verwarren ...

De WeePee fax-to-mail account is alléén voor inkomende faxen.
  • *Er zijn hier géén kosten aan (buiten de éénmalige kost van je nummer), dus niet per ontvangen fax :-) .
Voor het versturen van faxen heb je 2 oplossingen:
  • * ofwel via de analoge faxmachine. Dit kan zowel op jouw analoge Telenet lijn, als ook via VoIP (WeePee, Betamax). Met een WeePee VoIP account lukt het alleen als je de optie "T38" niet hebt aangevinkt in de FritzBox). Dat is natuurlijk betalend.
    * ofwel via de PC. Hiervoor heb je een Hylafax driver nodig (http://hylafax.sourceforge.net/) en een WeePee VOIP account (deze is alleen nodig om de gesprekskosten op aan te rekenen, en kan dus een willekeurige WeePee account zijn). Dat is natuurlijk ook betalend (aan de normale WeePee tarieven).
Dit laatste staat los van de Fax-to-mail account!
philippe_d
Moderator
Moderator

r2504 schreef:Iemand een idee hoe een analoge lijn (inkomende fax) te converteren naar e-mails ?
Ik weet dat er op internet hiervoor services bestaan (oa gratis bij WeePee) echter in dit geval is dat niet mogelijk (ik bespaar je de details)?
Als je de huidige analoge faxlijn wil behouden (bijvoorbeeld, omdat het fax apparaat nog altijd gebruikt wordt voor versturen, of omdat het huidige faxnummer deel uitmaakt van een eigen nummerreeks op de PBX, en je het dus niet kan uitporteren), is er ook nog de volgende oplossing:
  • 1) een WeePee fax-to-mail account (met een nieuw nummer).
    2) je huidige faxlijn doorschakelen naar het WeePee nummer.
voordeel:
  • * goedkoop (geen investering) , geen extra hardware om te onderhouden.
    * het faxnummer blijft behouden (geen verandering voor de klant).
    * de lijn blijft beschikbaar voor het versturen van analoge faxen (wat niet het geval is als je het nummer porteert).
nadeel:
  • * gesprekskosten voor de doorschakeling van inkomende oproepen. Maar aan de huidige tarieven/bundels moet je meer dan 10 faxen per dag ontvangen om aan 50€ per jaar te geraken denk ik :-) .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het probleem is trouwens opgelost met de Fritzbox... trouwens speciaal dank aan Philippe hier op het forum voor z'n super hulp :beerchug:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

...en welk was het problem van jou Fritzbox, want net zoals bij mij wilde het ook niet lukken?

Wel nog van Philippe gehoord dat nadat het werkte via voip ik het nr weer zou kunnen wisselen naar de fixed line van telenet, ikzelf heb die moeite nie meer gedaan..
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:...en welk was het problem van jou Fritzbox, want net zoals bij mij wilde het ook niet lukken?
Geen idee... ander model Fritzbox en het werkte meteen.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”