Vroeger....

Wil je gewoon eens testen of je klaar bent om te posten? Doe dit dan hier.
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Je moet een richting pakken, die je aan kan, waar je tijd over hebt voor andere dingen buiten school en waar je je goed in voelt.


Dat is de enige juiste redenering!

Ikzelf werd van huis uit gedwongen de "Grieks Latijnse" te volgen met desastreuze gevolgen.

Na overschakeling naar een meer technische studierichting ging alles spelenderwijs, ik zat werkelijk te popelen om naar de les te gaan.

Ik ben geen advocaat of dokter geworden geworden zoals mijn ouders wensten maar ik ben zeker mijn boterham waard geweest :)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

Er moet enkel hard gewerkt worden voor en tijdens de examens, daarbuiten zijn er soms zware periodes, maar gemiddeld gezien is een schooljaar eerder een vakantie.


dat heb ik ook ervaren bij ind. ing.

Idem voor burgerlijk ingenieur moet ik zeggen.
Alhoewel daar de hard werkende periodes wel groter zijn.
En dat eindwerk is helemaal van een ander kaliber!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

che schreef:
Er moet enkel hard gewerkt worden voor en tijdens de examens, daarbuiten zijn er soms zware periodes, maar gemiddeld gezien is een schooljaar eerder een vakantie.


dat heb ik ook ervaren bij ind. ing.

Idem voor burgerlijk ingenieur moet ik zeggen.
Alhoewel daar de hard werkende periodes wel groter zijn.
En dat eindwerk is helemaal van een ander kaliber!

Heb jij voor de 2 of 3 jaar opleiding gekozen (dus om van Ind. Ing. Burgerlijk te worden)?
Ik ben ook aan het overwegen volgend jaar Burgerlijk bij te doen (VUB) , maar mijn docenten raden het af (te weinig meerwaarde, beter gaan werken en ervaring opdoen).
Mijn zus zit nu in haar 3de jaar Burgerlijk en dat ziet er allemaal 'heel' doenbaar uit, daarom dat ik er aan dacht :)
Ik vraag mij eigenlijk af of mijn (ons) Ind. Ing. diploma makkelijk kan omgezet worden naar een Master diploma. Als ik mij niet vergis beginnen ze bij ons volgend jaar met het uitdelen van die dingen.
NuKeM
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Nukem,

Als je denkt dat je "burgerlijk" aankunt zou ik nooit twijfelen.
Je komt in een andere categorie/wereld terecht met dat diploma.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Als ik het heb over die 95 % transpiratie en 5 % inspiratie, wil dat niet zeggen dat je 100 % van je tijd met je studies moet bezig zijn hé. Het enige wat ik me afvraag is alleen, als je tijdens je opleiding geen klop hebt moeten doen, het wel eens zou kunnen gebeuren dat je tijdens je werk een behoorlijke klop van de hamer krijgt.
Opleidingen in onze Belgenlandje zijn nog altijd veel te veel gericht op kennis, en te weinig kunnen, op "ervaring" opdoen. Iemand die goed vanbuiten kan leren zal ieder examen zonder veel moeite tot een goed einde brengen, alleen kan hij/zij er praktisch niets mee aanvangen, en wat ben je er dan mee.
Van die blokvakjes heb je altijd (en veel buizen in meegemaakt ook...). Snap nog altijd niet wat blokvakken als biologie en rechten in een ingenieursopleiding doen. Dat ze die vanbuitenleervakken op een theaterschool geven. tomme toch.
Er is geen enkele werkgever die tijdens een sollicitatie vraagt of je iets kent. Ze vragen wel of je met die kennis iets kan aanvangen, creatief zijn, problemen oplossen enz.
De enige opleiding die je mag aanvangen is er eentje waar je zelf interesse kan voor opbrengen. Al de rest moet je links laten liggen.
Mijn ouders hebben me nooit gepushed in een bepaalde richting. Heb die altijd zelf mogen bepalen. Op jonge leeftijd trokken mijn punten op niets. Gewoon omdat je dan toch niet inziet of ze belang hebben. Denk echt niet dat mijn ouders toen ik 10 was, geloofd zouden hebben dat er nog een ingenieur inzat. Mijn zus haalde op die leeftijd een % of 20-25 meer...

Hoor hier blijkbaar dat een eindwerk als zwaar wordt aanzien. Dat 4e jaar ing. vond ik eigenlijk het prettigste jaar, omdat je dan tenminste de praktisch kant kan uitwerken van wat je eigenlijk aan het studeren bent. Een ingenieur is een praktisch iemand hé. Laat de theorie maar aan de burgerlijken en de licentiaten over.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

Polleke schreef:Als ik het heb over die 95 % transpiratie en 5 % inspiratie, wil dat niet zeggen dat je 100 % van je tijd met je studies moet bezig zijn hé. Het enige wat ik me afvraag is alleen, als je tijdens je opleiding geen klop hebt moeten doen, het wel eens zou kunnen gebeuren dat je tijdens je werk een behoorlijke klop van de hamer krijgt.
Opleidingen in onze Belgenlandje zijn nog altijd veel te veel gericht op kennis, en te weinig kunnen, op "ervaring" opdoen. Iemand die goed vanbuiten kan leren zal ieder examen zonder veel moeite tot een goed einde brengen, alleen kan hij/zij er praktisch niets mee aanvangen, en wat ben je er dan mee.
Van die blokvakjes heb je altijd (en veel buizen in meegemaakt ook...). Snap nog altijd niet wat blokvakken als biologie en rechten in een ingenieursopleiding doen. Dat ze die vanbuitenleervakken op een theaterschool geven. tomme toch.
Er is geen enkele werkgever die tijdens een sollicitatie vraagt of je iets kent. Ze vragen wel of je met die kennis iets kan aanvangen, creatief zijn, problemen oplossen enz.
De enige opleiding die je mag aanvangen is er eentje waar je zelf interesse kan voor opbrengen. Al de rest moet je links laten liggen.
Mijn ouders hebben me nooit gepushed in een bepaalde richting. Heb die altijd zelf mogen bepalen. Op jonge leeftijd trokken mijn punten op niets. Gewoon omdat je dan toch niet inziet of ze belang hebben. Denk echt niet dat mijn ouders toen ik 10 was, geloofd zouden hebben dat er nog een ingenieur inzat. Mijn zus haalde op die leeftijd een % of 20-25 meer...


ik ben zowat het omgekeerde van mensen die constant zitten blokken en alles vanbuiten kennen.
Iets wat ge al doende leert zult ge ook rapper onthouden.
Ik leer bijna nooit (nooit echt noodzakelijk geweest) maar als ik een project heb of labo-opgave dan probeer ik die altijd tot een zo goed mogelijk einde te volbrengen. Aangezien je daar de meeste ervaring opdoet.

Iets wat ge al doende leert zult ge ook rapper onthouden.
sinds dat er internet is merk ik dat de mensen op dit vlak luier geworden zijn (of dommer).

Als ge vroeger (voor internet) een probleem had ging je het zelf uitzoeken en daar kruipt tijd in.
Nu zijn de mensen vlugger geneigd om hun probleem gewoon op een forum te smijten in de hoop dat iemand hun probleem kan oplossen. Maar daar leer je dus niet echt iets nuttigs uit.
Daarom zit ik af en toe wel eens met de handen in het haar als weer iemand "iets" komt vragen, wat voor de meeste mensen die vaak met pc's werken toch echt niet zo moeilijk is en je gemakkelijk zelf kunt uitzoeken, desnoods met google.
Zo merk ik ook dat klasgenoten vaak mij pm'en of op msn aanspreken in de hoop dat ik hun probleem kan oplossen, maar dit werkt uitermate irriterend. Met vragen leer je niets bij, wel door zelf de problemen te zoeken en testen tot het wel gaat (trial and error)
de pispaal <<
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1591
Lid geworden op: 20 feb 2004, 11:48
Locatie: St-Truiden, Brussel, Utrecht en Capetown
Contacteer:

1971 - De wereld maakt voor het eerst kennis met Spock. De amerikaanse president Nixon bezoekt als eerste president de Chinese Volksrepubliek. De grote communistische ziener Mao Zedong laat de Russen schrikken met een warm onthaal voor Nixon.

Ondertussen schalt er in Vietnam 'Born to be wild' uit de boxen en napalm valt als een amerikaanse zomerregen over Charlie uit. Wie herinnert zich niet de foto van het zwaar verbrande meisje dat wegloopt voor het napalmgeweld op de cover van National Geographic?

17 juni 1972. Nixon mag aan een commissie een en het ander gaan uitleggen in verband met Watergate. De commissie zet hem zodanig onder druk dat Nixon besluit in 1974 op te stappen.

1973. De E.E.G. breidt uit. Het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Ierland sluiten aan bij wat later tot een Unie zal verworden met 25 leden. De ameriken kunnen het oorlogvoeren niet laten en deze keer moet Cambodja er aan geloven.

1974. Gerald Ford, tot nu toe vice-president van Nixon, neemt de stoel over van Nixon. Nixon is bezweken onder Watergate.

1975. Voor het eerst in de ruimtevaartgeschiedenis koppelen de Russen hun Soyuz-ruimtetuig aan het amerikaanse Apollo. President Ford ontsnapt ter nauwer nood aan een aanslag.

1976. Palestijnse terroristen gijzelen 109 passagiers in het Oegandese Entebbe. De Israëlies bevrijden de gijzelaars maar er vallen toch heel wat slachtofers. Geoffrey Carter, "Jimmy" voor de wereld, zweert trouw aan het amerikaanse volk en mag dus voortaan het Witte Huis als zijn thuis beschouwen.

1977. 15 landen, waaronder de USSR en de VS, tekenen het nonproliferatiepact ter voorkoming van het misbruiken van massavernietigingswapens. Ondertussen ken Zuid-Afrika door het "apartheyd"-regime een nieuw droevig hoogtepunt. Enkele blanke politieagenten vermoorden Stephen Biko. De muziekwereld krijgt een dreun van jewelste. The King of Rock `n Roll, Elvis Presley, overlijdt. Niet iedereen gelooft in zijn dood en denkt dat Elvis zich schuil houdt omdat hij genoeg heeft van het openbaar leven.

1978. Paus Paulus VI sterft aan 80-jarige leeftijd. Zijn opvolger, Paus Johannes Paulus I volg hem op. Johannes Paulus I zal uiteindelijk amper 34 dagen aan het hoofd van de Katholieke Kerk staan. Ook hij sterft . Karol Cardinal Wojtyla uit Polen mag dan na rijp beraad Paus worden: Paus Johannes Paulus II is voortaan zijn naam. Ondertussen tekenen Anwar El-Sadat, Egyptische President, en Menachem Begin, Premier van Israël, een vredespact onder het alziend oog van president Carter.

1979. Ayatollah Komheini pleegt een staatgreep in Iran en de Sovjets vallen Afghanistan binnen. Een Hollywoodacteur heeft plannen om president te worden. Hij wordt smelend bekeken maar als Ronald Reagan de Republikeinse nominatie in de wacht weet te slepen, staat de wereld met verstomming er naar te kijken.

Dat is wat er hoofdzakelijk gebeurde voor 1980. Zoals je ziet is er eigenlijk niets veranderd. Enkel de technologie ging er op vooruit. De mensen... bleven dezelfde.
Laatst gewijzigd door Spock op 29 nov 2004, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NuKeM schreef:Ik ben ook aan het overwegen volgend jaar Burgerlijk bij te doen (VUB) , maar mijn docenten raden het af (te weinig meerwaarde, beter gaan werken en ervaring opdoen).


De meerwaarde is soms alleen al het papiertje... veel bedrijven kijken nog altijd naar diploma's, en niet naar effectieve kennis, en vooral de mogelijkheid om dat in de praktijk ook om te zetten.

Ik kom dan ook nog heel vaak 'wereldvreemde' burgerlijk ingenieurs tegen die dan misschien wel hard konden studeren, maar voor de rest een ramp zijn.

Nu, als je het aankan... why not ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

-foutje-deze mag weg-
Laatst gewijzigd door Limburg op 29 nov 2004, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anoniem
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 mei 2004, 11:22

Hi, :-D

R2054 schreef:
ik kom nogal veel wereldvreemde ingenieurs tegen

nu wij hebben zo'n iemand in de familie die zijn hogeschool diploma economie op zak heeft, plus rijbewijs B en niet aan de bak komt..... :cry:

maar meneer zit altijd op z'n kamer en gaat nooit uit, is zéér in zichzelf gekeerd, maar is niet te beroerd om je de grond in te boren als je hem helpt met z'n computerproblemen :evil:

T'is jammer, maar wat moet een bedrijf met zo'n iemand, t'is te hopen dat hij bij het Rijk waar alléén diploma geldt en géén ervaring, een plek zal vinden, anders in het particuliere bedrijsleven wordt dit een kneusje... : :?
Laatst gewijzigd door anoniem op 29 nov 2004, 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

De kunst is mensen die niet zo sociaal begaafd zijn maar wel wat kunnen toch nuttig te kunnen maken in je omgeving.
Stel je hebt iemand die knalrood wordt en begint te bibberen op z'n stoel wanneer je hem recht in de ogen kijkt, volgende keer schrijf je die mens gewoon een mailtje....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

airzimmy schreef:niet zo sociaal begaafd


Da's wel iets anders dan wereldvreemd zijn... al komen ze bij ingenieurs soms wel eens beide voor :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Test”