Vroeger....

Wil je gewoon eens testen of je klaar bent om te posten? Doe dit dan hier.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb een klein tekstje gevonden die iemand had getypt op een bepaald nieuwsbericht. Ik ben dan misschien niet voor het jaar 1983 geboren maar ik kan me er wel bij aansluiten. Zeker als ik soms op FOK sommige nieuwsberichten lees (ze zijn niet altijd even waar maar kom). Hier volgt het tekstje:
... Vroeger, ja vroeger...
Dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is.
Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken.
De kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd.
Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren,
dan is het, terugkijkend, onvoorstelbaar, dat je zo lang hebt kunnen overleven!

Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags.
Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium.
De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel.
Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes.
Op de fiets hadden we nooit een helm op.
We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles.
We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden.
Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan. 's Morgens gingen we naar buiten om te spelen.
We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen.
Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee.
We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd.
Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf.
Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren????
We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog.
Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor.
We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik.
We dronken met vrienden uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van.
We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 64 TV-zenders,
Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV,computer en Internet-chatrooms.
Wat wij hadden waren VRIENDEN.
We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen.
We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen.
En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten.
Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op... Hoe was het in godsnaam mogelijk?
We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen.
We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder.
Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen.
Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was.
Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan.
Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen.
Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten.
Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen.
Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen.
Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden.
In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor!
Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen, voortgebracht.
We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording.
Met al die dingen konden we zeer goed omgaan. Bij die generatie hoor jij ook...
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

IK ben van 1980, maar het overgrote deel is toch van toepassing!
The good old times :-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Inderdaad, als je er bij stilstaat...
Ravotten in het park, wild met de bmx-fietsjes crossen, spelen in zo'n speeltuin-werktuig als ware het ons fort, ... die dingen zie je nu niet meer. Die speeltuin-dingen hebben ze weggehaald om er asfalt te leggen met wat skateramps. In het park kom je enkel mensen tegen omdat dat een kortere weg naar huis is. Ik zie dat ook bij m'n 9 jaar jongere zus: die heeft nooit op die manier 'gespeeld' als ik dat op die leeftijd heb gedaan. Nu wordt ze euforisch als ze 72 mensen online heeft in haar MSN Messenger :roll: .
Ik zeg niet dat dit positief of negatief is, maar je vergeet ergens wel 'te leven'...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ok, nu even iets van de andere kant. Ik heb een paar mensen in mijn omgeving die gewoon niet 'kunnen' leven. De prestratiedrang op school is zodanig verhoogd dat ze geen leven meer hebben. Die jongen komt thuis tegen dat het avondeten klaar is, vliegt dan achter z'n boeken tot 21u en gaat dan slapen. Dit is zo elke dag van de week. 'k Moet zeggen, heel plezierig. En leven dat hij doet.

Vroeger was het een sport om bij de boer een paar appels uit de boomgaard te gaan halen. Probeer dat nu nog maar eens. Als je nu nog maar een iets andere mening hebt dan iemand anders leggen ze je doodsimpel het zwijgen op. Als je nog maar scheef kijkt naar iemand, dan krijg je de politie op uw dak. Hang je rond op straat met een paar vrienden, dan deug je niet. Ouders hoor je niet... Alleen als het slecht gaat. Maar eens een aanmoediging? Nooit gehad en ik wacht er ook niet meer op. En neen hoor, als ik in de miserie zit, dan moet ik het ook zelf oplossen.

De dag van vandaag gaan er steeds meer ouders uit elkaar, wie is daar ook het slachtoffer van? De kinderen natuurlijk. Zij dikwijls nog meer dan de ouders zelf. Want in de meeste gevallen is het voor een van de beide ouders alleen een verlaging van de levensstandaard. Voor de kinderen zijn de gevolgen veel groter. Ik moet er je geen tekeningetje bij maken zeker? Zeker als de kinderen dan nog eens de inzet van de echtscheiding worden.

Ik ga hier niet komen verklaren dat de 'jeugd van vroeger' het gemakkelijker of moeilijker had. Het was zowel toen als nu moeilijk. Maar de soort problemen zijn gewoon veranderd.

Cheers
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En verder doen velen niets anders dan zeuren dat hun limieten niet groot genoeg zijn, en dat ze nog meer willen downloaden.
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

En niet te vergeten: spelen met de lego blokjes 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sub Zero schreef:De prestratiedrang op school is zodanig verhoogd dat ze geen leven meer hebben. Die jongen komt thuis tegen dat het avondeten klaar is, vliegt dan achter z'n boeken tot 21u en gaat dan slapen. Dit is zo elke dag van de week. 'k Moet zeggen, heel plezierig. En leven dat hij doet.


Daar heb ik stevig mijn bedenkingen bij... ik zit af en toe in de jury en weet dus perfect wat men tegenwoordig zoal moet presteren, en om eerlijk te zijn, zijn er weinigen die het er behoorlijk vanaf brengen... ondanks dat hun studierichting tegenwoordig uit drie jaar bestaat ipv. uit twee jaar. (de stof die men ziet is nochtans niet dermate toegenomen).

Ik merk bij veel mensen vandaag de dag nogal snel gemakzucht op ! (voor sommigen is zelfs zoeken in Google al teveel).
Gebruikersavatar
anoniem
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 mei 2004, 11:22

Hoi, :-D

als je van de tijd bent waar ze in een snoepwinkeltje duimdrop verkochten in repen of slierten voor 3 cent per stuk, dan kijk je tegen nu héél anders aan...

vele mensen vinden een heleboel vanzelfsprekend dat het er is...

onze generatie is geboren toen het oorlog was en je land bezet was door de Moffen, zoals ze in Nederland werden genoemd.

het gevoel van vrijheid, ondanks de koude oorlog tegen de communisten en de rooien...

en zo kan ik nog uren doorgaan... :wink:
Bijlagen
bombardementbosjeskerk.jpg
bombardement rotterdam
(56.85 KiB) 79 keer gedownload
db_Aantwerk2.jpg
met z'n allen naar huis
(37.66 KiB) 1637 keer gedownload
dcc

hoe het er aan toe ging kan je te weten komen .vraag het aan uw omoe en ze zal het je duidelijk maken. daar zal je wel anders piepen..

vala
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

r2504 schreef:Ik merk bij veel mensen vandaag de dag nogal snel gemakzucht op ! (voor sommigen is zelfs zoeken in Google al teveel).


Merk ik bijmezelf :oops: . Neen ik ben niet te lui om iets op google te zoeken. Maar als ik bv achter werk ga zoeken, doe ik dat via het internet, bankieren ook via internet. En zo kan ik alles lekker op afstand doen. En datheeftme op 2-3 maanden tijd zo lui gekregen dat ik zelfs te lui ben om eens naar de stad te gaan.
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Nostalgie, ...Nostalgie...

Ik ben dus op deze wijze opgegroeid.

In alles wat Pengu schrijft vind ik mij terug.

Ik zie mijzelf en mijn vrienden nog met zwaarden en bogen "Ten strijde trekken" tegen de mannen van "De Luienhoek".
Zandpistes maken in zavelhopen om met de knikkers races te houden met als inzet Ri-Ri -Demaret prentjes.
In de winter schaatsen op "Het Broek" van Denderbelle naar Oudegem.
De koelkast van de Wipschieters opbreken en al de limonade uitdrinken en dan zeer ziek zijn.
In de zomer alle dagen zelf ronde van Frankrijk rijden met de fiets over veldweggetjes.
Ik kan blijven doorgaan.......

Wanneer onze kinderen nu het veld ingaan krijgen ze direct met de politie of een jachtwachter te maken zonder dat ze zelfs iets uitgespookt hebben.

Ik kan me zelfs niet inbeelden wat er nu zou gebeuren moest ik terug jong zijn en met een groep vriendjes ten strijde trekken tegen de Luien hoek.
Er zouden woorden vallen zoals, .. bendevorming....banditisme...terrorisme en andere lelijke dingen denk ik. :-(
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

voor mij is nostalgie een 486 met 2d spelletjes in 16 kleuren :)
de pispaal <<
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik ga nog wat verder terug;

Boogaboo- Falcon patrol- Revenge of the mutant camels- Jamien- enz....commodore 64 :-)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
flamenca
Pro Member
Pro Member
Berichten: 318
Lid geworden op: 05 jul 2003, 15:49
Locatie: Inbetween De Haan - Gent
Contacteer:

doet er mij aan denken dat ik onlangs een oude Amstrad buiten gezwierd heb.... Beestje had een 256 kleurenscherm en draaide op windows 3.1...
Had WP als tekstverwerker en iets als Qbasic (?) waar ik alleen het spelletje van speelde (iets van een aap die een banaan over flatgebouwen moest gooien)....

Dat waren nog eens tijden dat je onder DOS kon prullen met mkdir, chkdsk en consoorten.... :lol:

flamenca
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

<nostalgie mode>
commodore 64!
Daar heb ik ook nog bij ne maat op zitten spelen.
Dat was toen fenomenaal dat je zoiets had.
</end nostalgie mode>
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Het is gemakkelijk van te zeggen dat het vroeger beter ging. Ik denk dat dit ook slechts relatief is. Andere tijden, andere gewoontes.

Wat betreft het lui zijn van jongeren; nog zo'n topic. Ik kan dit best geloven. In economisch slechte tijden worden jongeren gewoon gestimuleerd om te studeren wanneer ze de kans krijgen. In onze huidige maatschappij is er gewoon werk genoeg. Een crisis à la jaren '30 en er zullen serieuse mentaliteitsverschillen optreden.

Wat die druk betreft, dikke zever dat de druk zou verminderen. De druk naar kennis is WEL serieus verhoogt. Sommige jongeren kiezen mss wel onder hun capaciteiten. Maar diegene die willen mee kunnen, kennen wel degelijk een serieuse druk. Tegenwoordig wordt het maar normaal gevonden dat je alles kent en kunt. Kan je iets niet, dan ben je een afvaller, een zwakkeling. Dan spreek ik niet over mezelf, maar wel over andere mensen die niet in staat zijn een deftige opleiding te volgen vanwege hun capaciteiten die niet beantwoorden aan de 'normen'.

Je ziet dat onze maatschappij zich steeds meer op het egoïstisch en egocentrische begint te baseren. De mens telt niet meer, wel zijn positie tussen de anderen. Althans dat is mijn korte levenservaring.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
canabeez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 18 dec 2003, 14:23

i wish i was a six year old all my life!
:lol:

hmmm
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

ik ben zeeer lui, zolang het op dit zalige trage tempo gaat en toch goeie scores halen= super!

mensen van vroeger die vinden dat de druk nu lager ligt verklaren dit waarschijnlijk aan het feit dat we nu ook een grafisch rekenmachine mogen gebruiken (en nog een paar toestellen die je studies gemakkelijker maken), terwijl zij alles vanbuiten moesten doen, als ze een thesis moesten maken moesten ze alijt holderdebolder naar de bieb terwijl je nu al een eindje op weggezet wordt dankzij het internet, alhoewel je niet alles vindt maar je kan meestal wel kijken of het boek dat je zoekt zich bevindt in een bieb in de buurt.

en daar komen we waarschijnlijk aan de nummer 1 reden waarom ik zo lui ben: Internet
de pispaal <<
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mr.Cide schreef:als ze een thesis moesten maken moesten ze alijt holderdebolder naar de bieb terwijl je nu al een eindje op weggezet wordt dankzij het internet


Twee jaar geleden had ik zelfs iemand die zijn ganse thesis (waren vier stukjes aan elkaar geplakt) van het internet geplukt had. Zijn enige inbreng was de vertaling ervan naar het nederlands... zelfs zijn conclusie kwam van het internet :roll:

The_Borg schreef:In onze huidige maatschappij is er gewoon werk genoeg


De mooie tijden zijn toch al een tijdje voorbij hoor... ik denk dat niet iedereen van het idee is dat er werk genoeg is (ik wil trouwens nog wel eens zien waar Verhofstad zijn 200.000 extra jobs gaat halen).

Het probleem is nu weer dat studenten niet meer gemotiveerd zijn om te studeren omdat er toch geen werk zal zijn, waar dit eigenlijk net de stimulans moet zijn om toch te studeren.
Gebruikersavatar
flamenca
Pro Member
Pro Member
Berichten: 318
Lid geworden op: 05 jul 2003, 15:49
Locatie: Inbetween De Haan - Gent
Contacteer:

Ivm studenten en werk: enige dat ik kan zeggen is dat ik nu mijnen Bachelor op zak heb sinds juni, iedere dag sollicitaties verstuur maar nog steeds aan geen werk geraak. Ik mag dan al een premie krijgen van het Sociaal Fonds omdat ik voor een "knelpuntberoep" gestudeerd heb, maar de goede wil moet ook ergens van de werkgevers komen. Enige wat hen interesseert (althans in de vacatures waarvoor ik solliciteer) is 3 tot 5 jaar werkervaring.

Nu moeten ze me toch eens uitleggen hoe pas afgestudeerden dan aan de bak komen....

(er zullen waarschijnlijk wel zo'n werkgevers zijn, alleen moet ik ze nog tegenkomen)

flamenca
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

Wat is een knelpuntberoep :|
Een voorbeeld ervan...
Gebruikersavatar
flamenca
Pro Member
Pro Member
Berichten: 318
Lid geworden op: 05 jul 2003, 15:49
Locatie: Inbetween De Haan - Gent
Contacteer:

Definitie volgens BBTK:

Een knelpuntfunctie of knelpuntberoep is een baan, een functie waarvoor bedrijven niet gemakkelijk een werknemer vinden, zelfs in perioden van hoge of stijgende werkloosheid. Zulke functies bestaan ook in de sector van het ANPCB. Het gaat hier meer bepaald om functies in de boekhouding, directiesecretariaten of bepaalde technische afdelingen.
Vakbonden en werkgevers hebben daarom besloten om studenten die dergelijke studierichtingen kiezen aan te moedigen met extra premies die in het totaal kunnen oplopen tot 750 euro.


De lijst van knelpuntberoepen:

Bachelor in Office Management (=Graduaat Secretariaatsbeheer-talen, wat ik heb)
Bachelor in Bedrijfmanagement - Optie Accountancy-Fiscaliteit
Bachelor in Bouw/Vastgoed/Electrotechniek/Electronica-ICT/Electromechanica/Hout
Bachelor in Grafische en Digitale Media
Bachelor in Logistiek
Bachelor in Mechanische Ontwerp- en productietechnologie

@ Snakehit: weet dit ook enkel omdat ik er een premie voor kunnen krijgen heb hoor ;)

flamenca
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

Ok, bedankt
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

volledige lijst: http://www.vdab.be/opleidingen/knelpuntberoepen.shtml
Een mooi pdfje: http://www.vdab.be/trends/vacatureanaly ... en2003.pdf

Me volgt ook een knelpuntopleiding 8)

Trouwens, internet gebruiken voor een thesis is niet echt aan te raden (tenzij je informatica doet natuurlijk). Ik merk het bij mijn eigen eindwerk, op internet is hierover zo goed als niets te vinden, informatie moet de school soms aanvragen (en kost bakken geld).

Ik ben van 1981 en ik zie heel goed hoe de tijden de mensen veranderen. TV is daar volgend mij de grootste factor in. Wij hadden thuis pas een tv toen ik in de lagere school zat en we hebben NOOIT kabel gehad (nog altijd niet). Ik kijk daardoor amper TV en als ik dan al eens kijk verschiet ik altijd van de bodemkwaliteit van het merendeel van de programma's (tegenwoordig moet alles show zijn precies). Niet dat het vroeger beter was, maar het valt toch op.
Als ik dan mijn jonge nichtjes hoor dan kennen die al woorden die ik nog niet begreep toen ik hun leeftijd had en ik heb het hier niet over brave woordjes.
Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.
NuKeM
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NuKeM schreef:Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.


De vraag is wat je evolutie noemt... en ja, iemand met voldoende verantwoordelijkheidszin komt er inderdaad wel.

De reportage enkele dagen geleden over kinderen die schoolziek waren was wel ongelooflijk. Onder andere een gast van 16 die beweerde dat hij zichzelf opvoede, en zich thuis beter amuzeerde met z'n Playstation en PC dan op school :roll:
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

r2504 schreef:
NuKeM schreef:Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.


De vraag is wat je evolutie noemt... en ja, iemand met voldoende verantwoordelijkheidszin komt er inderdaad wel.

De reportage enkele dagen geleden over kinderen die schoolziek waren was wel ongelooflijk. Onder andere een gast van 16 die beweerde dat hij zichzelf opvoede, en zich thuis beter amuzeerde met z'n Playstation en PC dan op school :roll:


Iedereen leeft in zijn eigen leefwereld, voor de persoon die een ander zijn leefwereld bekijkt kan die leefwereld heel beperkt lijken of anderzijds heel uitgebreid. Zo lang we allemaal kunnen samenleven ben ik content, als er iemand ambetant wilt doen hebben we nog altijd de wet (of psychiater) om hem weer recht te trekken.
Gebruikersavatar
SIR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 27 nov 2003, 14:47
Locatie: Borsbeek, A'pen

flamenca schreef:Ivm studenten en werk: enige dat ik kan zeggen is dat ik nu mijnen Bachelor op zak heb sinds juni, iedere dag sollicitaties verstuur maar nog steeds aan geen werk geraak.

Nu moeten ze me toch eens uitleggen hoe pas afgestudeerden dan aan de bak komen....


Er is de afgelopen jaren veel veranderd op zeer korte tijd. Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar die vliegtuigen die ze in NY verkeerd hebben "geparkeerd" hebben daar veel mee te maken. zeker voor de industriële jobs.

Neem nu 3 jaar geleden (enkele maanden voor 9/11). Toen ik in mijn laatste jaar industriëel ingenieur zat had bijna iedereen van mijn groep een contract nog voordat de examens begonnen. Ze smeten met de jobs naar onze kop.

Als je nu gaat kijken welke vacatures er nog zijn voor mijn richting is dat al veel minder.
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

NuKeM schreef:Ik ben van 1981 en ik zie heel goed hoe de tijden de mensen veranderen. TV is daar volgend mij de grootste factor in. Wij hadden thuis pas een tv toen ik in de lagere school zat en we hebben NOOIT kabel gehad (nog altijd niet). Ik kijk daardoor amper TV en als ik dan al eens kijk verschiet ik altijd van de bodemkwaliteit van het merendeel van de programma's (tegenwoordig moet alles show zijn precies). Niet dat het vroeger beter was, maar het valt toch op.
Als ik dan mijn jonge nichtjes hoor dan kennen die al woorden die ik nog niet begreep toen ik hun leeftijd had en ik heb het hier niet over brave woordjes.
Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.


awel daar kan ik me nu ook es in vinden. Ik kijk nooit tot zelden tv tenzij voor het nieuws. Het aanbod is rondom triestig. een van de meest interessante kanalen hebben ze nu op channelsharing gezet met libertytv :eek:.
de pispaal <<
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Denk niet dat 9/11 daar veel mee te maken heeft. Toen ik de eerste keer werk zocht (midden '92) zaten we ook in een mindere periode (ing. elektro-mechanica). Nu hoort het ingenieurs-dom blijkbaar bij die knelpunt-beroepen.
Heb ook een tijdje mogen zoeken, voor ik als hoge-school verlater aan de bak kwam. Gewoon blijven zoeken, het zal echt wel lukken !!!

En voor zij die denken dat het ook zonder opleiding kan : think again. Die opleiding is niets meer dan een minimum-vereiste. Als je ze niet hebt, maak je echt een pak minder kans om iets treffelijk te vinden. Probleem is natuurlijk, dat het normaal is dat een firma eerst mensen met ervaring neemt : de opleiding die je die mensen intern moet geven is nu eenmaal een pak minder. Mensen met ervaring kosten nu eenmaal minder, ondanks het feit dat je ze meer moet betalen...

En voor zij die nu zonder moeite op het gemakske door hun opleiding geraken. Ik vrees eigenlijk dat dat gewoon wil zeggen dat je de gemakkelijkheidsoplossing hebt gekozen. Als je "juist" zit is een opleiding nog altijd 95 % transpiratie en 5 % inspiratie. In het andere geval zit je gewoon te laag PUNT.
M'n zus heeft ook een IQ-ke dat een pakske hoger ligt dan het mijne en ondanks dat, heeft ze toch ook regelmatig die transpiratie met meer dan 1 dweilke mogen verwijderen... (het mens is Dr. chemie (polymeren)).
P.S. ook zij heeft een tijdje mogen zoeken om iets naar haar smaak te vinden, maar de aanhouder wint hé. Voor het ogenblik zit ze in de ontwikkeling van toners voor digitale drukpersen...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

eem nu 3 jaar geleden (enkele maanden voor 9/11). Toen ik in mijn laatste jaar industriëel ingenieur zat had bijna iedereen van mijn groep een contract nog voordat de examens begonnen. Ze smeten met de jobs naar onze kop.

Als je nu gaat kijken welke vacatures er nog zijn voor mijn richting is dat al veel minder.


Toen ik in het tweede zat hadden de mannen van het vierde in het begin van het schooljaar al een contract. Ik ben nooit gecontacteerd :cry:
Ik heb ook wel ni achter werk gezocht, ik ben burgerlijk ingenieur gaan bijdoen. Nog 2 maand en das gedaan. Dan zal ik wel gaan moeten zoeken :evil:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ben 'voor de lol' al gaan solliciteren tijdens m'n studies. Brief sturen, allemaal netjes en dan na 4 maand reactie krijgen van 'nee, bedankt'. Dan in juli gesolliciteerd bij waar ik nu werk, en ik ging uitgenodigd worden voor een 2e gesprek. Dat is er uiteindelijk in september pas gekomen, maar ... dat was eigenlijk om al het contract te tekenen. Dat was best cool :-)
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

Dan leert ge natuurlijk al wel de klappen van de zweep kennen hé.
Maar ik heb der voorlopig genen tijd voor.
Ik zijn vollop aan mijn eindwerk tekst aan het schrijven. En in het engels duurt da toch wel langer moet ik zeggen
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Polleke schreef:En voor zij die nu zonder moeite op het gemakske door hun opleiding geraken. Ik vrees eigenlijk dat dat gewoon wil zeggen dat je de gemakkelijkheidsoplossing hebt gekozen. Als je "juist" zit is een opleiding nog altijd 95 % transpiratie en 5 % inspiratie. In het andere geval zit je gewoon te laag PUNT.


Laat het mij daar mee oneens zijn : je moet een opleiding kiezen die je ligt... en niet ergens mikken waar de lat (sowieso) te hoog ligt.

Het is zelfs voor sommige mensen beter (bv. om gezondheidsredenen) een gemakkelijkheidsoplossing te kiezen. Niet iedereen is gemaakt om aan de rat-race, die de huidige maatschappij toch wel is, mee te doen. :wink:
If you can't beat them, confuse them.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Als je "juist" zit is een opleiding nog altijd 95 % transpiratie en 5 % inspiratie.


Spijtig genoeg is dit zo. Het zou beter anders zijn, want bvb op je werk moedigen ze inspiratie aan (bvb bonus geven als je met een goed idee voor de dag komt), want dankzij die inspiratie kan de transpiratie verminderd worden. (en transpiratie kost veel geld. inspiratie ~ efficiëntie)

BTW: 1 maal gesoliciteerd en ik had werk. :)

greetz,

Nob
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

ik doe nu electronica-ict.
en die keuze stond toch al een goeie 3 jaar vast.
Ik voel me echt thuis in de richting en dan vooral de pure ict-vakken, aangezien ik al bijna heel mijn leven uitermate geïnteresseerd was in computers. En ik merk ook wel dat als je al wat meer "algemene" ervaring hebt ivm pcs( ge vindt vlug uw weg in nieuwe programma's,...). Ik heb nooit programmeertaal gezien of html maar dit gaat vlot.

Ik ben voor het principe dat als je iets echt graag wil doen dat je het moet doen.
Ik heb mijn gading gevonden. :)

ik was de enige van mijn school die zulke "zware" (lol) studies ging doen. En als ik zowat hoor van mijn spion in mijn ouwe school hebben er toch al heel wat ex-schoolgenoten het al heel wat moeilijker dan ik :roll:
Maar die pronostiek had ik al een tijdje samen met mijn leerkrachte wiskunde :) (ik en zij hadden in het 4e en 6e ongeveer dezelfde schatting van aantal mensen die dat jaar gingen overgaan zonder herexamens, en we zaten meestal dicht bij de waarheid). Ik lach wat in het vuistje. Op mijn oude school werd ik wat scheef gekeken omdat ik nooit echt veel deed voor school en toch betere punten behaalde terwijl zij er hard voor moesten werken. Ik dacht altijd "we'll see next year" (nu lach ik wat in het vuistje)
de pispaal <<
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

ik doe nu electronica-ict.


graduaat of industrieel ?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Mr.Cide zit een jaar lager dan ik, dus graduaat.

Dat van die transpiratie en inspiratie is toch niet zo helemaal juist hoor. Ik heb in het middelbaar industriële wetenschappen gedaan en ze hebben me altijd gezegd dat ik industrieel moest doen. Nuja, theorie ligt me zowiezo al niet en als ik er geen interesse voor heb, dan is het er met geen stokken in te krijgen.
Dus ik heb dan maar voor een graduaat ICT gekozen en ik ben echt content dat ik het gedaan heb. Al diegenen die uit mijn klas int middelbaar kwamen die industrieel gedaan hebben waren dik gebuisd. En samen met nog iemand anders die dan een graduaat gekozen hebben zijn wij de enigste die in het 2e jaar zitten.
Dan het eerste jaar ICT terug het zelfde af. We zijn met 17 begonnen in de labogroep. Er waren er bij de eerste zit 2 door. Bij de 2e zit is daar nog 1 iemand bij gekomen. Het is geen kwestie van dom of slim, maar de richting moet je liggen. En als de richting je ligt ga je er automatisch meer voor doen ook.

My 2 cents

Cheers
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

Volgend jaar wordt het voor mij ook elektronica-ict op graduaat niveau
ik kom uit een meer technische richting, maar de wil en het doorzettingsvermogen is er. mijn persoonlijke mening is als de wil en de moed er is dan bestaat ook de kracht om te slagen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik doe nu mijn laatste jaar Ind. Ing. elektromechanica en denk eraan om nog wat jaartjes verder te studeren. Dit omdat mensen uit mijn omgeving duidelijk moeilijk goed werk vinden en soms zelfs uitgezogen worden door sommige bedrijven.
Bovendien bevalt student zijn me behoorlijk goed... ;)

Om even Mr.Cide bij te treden. Het is inderdaad allemaal erg raar. Als ik op basis van werkdruk, buizen en herexamens bij kennissen redeneer, dan is bv. een opleiding kleuteronderwijs, leraar, rechten en andere blijkbaar moeilijker dan mijn opleiding. Ze zijn natuurlijk erg moeilijk te vergelijken. Ik denk dat dat verschil vooral komt door de slechte keuzes van vele mensen. Even snel beslissen op het einde van het 6de toch maar voor een bepaalde opleiding te kiezen omdat dat misschien wel leuk kan zijn is niet goed (er zijn veel overhypte richtingen). Volgens mij zijn veel mensen gewoon erg slecht geïnformeerd en daar moet dringend wat aan gedaan worden.
Om eerlijk te zijn, ik verveel mij redelijk veel. Er moet enkel hard gewerkt worden voor en tijdens de examens, daarbuiten zijn er soms zware periodes, maar gemiddeld gezien is een schooljaar eerder een vakantie. Ik vind niet dat ik daarom slecht gekozen heb, het interesseert mij toch (meestal) allemaal en daardoor gaat het allemaal misschien iets makkelijker... dus toch een goede keuze.

Om even wat door te gaan offtopic over die overhypte richtingen. Ik begrijp dus echt niet dat zoveel mensen kiezen voor rechten, psychologie, filosofie en dat soort dingen. (persoonlijk zou het daar geen dag uithouden).
Volgens mij moet men de leerlingen wat meer duidelijk maken dat ze niet vies moeten zijn van wetenschappen. Iedereen gaat talen, rechten of iets gelijkaardig doen omdat ze volgens mij denken dat wetenschap (met uitzondering van biologie dan blijkbaar) voor nerds is.
Bijvoorbeeld. Als ik af en toe eens tv kijk en wat posten afloop, dan zie ik op de waalse openbare omroep meer wetenschapsprogramma's dan op de vrt (waar spastisch doen en elk jaar dezelfde domme programma's uitzenden blijkbaar prioriteit heeft). Erg zielig dus, niet moeilijk dat er zo een groot probleem is met wetenschapsrichtingen in Vlaanderen.
Ook moet men zoals eerder gezegd beter informeren over de inhoud van opleidingen. Zo dachten heel wat mensen vroegen op mijn school dat licentiaat informatica gewoon Word leren was (grof hé).
NuKeM
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Alé jong liceniaat Informatica, is dat niet alleen Word en Excel? :wink: Is wel erg als je dat moet horen.

Het is zelfs voor sommige mensen beter (bv. om gezondheidsredenen) een gemakkelijkheidsoplossing te kiezen. Niet iedereen is gemaakt om aan de rat-race, die de huidige maatschappij toch wel is, mee te doen.


Mooie quote van Cueboy, waarom moet iedereen op "zijn niveau" studeren. Het is blijkbaar zo "in" van een richting te kiezen waarvoor je op je tenen moet staan.

Ik ga geen 3 of 5 jaar (wanneer ik voor master zou kiezen) afzien in mijn leven, om daarna een loopbaan te hebben waar ik eigenlijk niet 100% bekwaam voor ben. Je moet een richting pakken, die je aan kan, waar je tijd over hebt voor andere dingen buiten school en waar je je goed in voelt. Vooral dat laatste blijkt constant vergeten te worden. Ik voel me momenteel goed in mijn richting (MCT). Misschien niet de moeilijkste richting (de MCTers hier weten wat ik bedoel :P ), maar wel een leuke richting, waarvan 80% v/d vakken mij boeien.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Plaats reactie

Terug naar “Test”