Polleke schreef:Als ik het heb over die 95 % transpiratie en 5 % inspiratie, wil dat niet zeggen dat je 100 % van je tijd met je studies moet bezig zijn hé. Het enige wat ik me afvraag is alleen, als je tijdens je opleiding geen klop hebt moeten doen, het wel eens zou kunnen gebeuren dat je tijdens je werk een behoorlijke klop van de hamer krijgt.
Opleidingen in onze Belgenlandje zijn nog altijd veel te veel gericht op kennis, en te weinig kunnen, op "ervaring" opdoen. Iemand die goed vanbuiten kan leren zal ieder examen zonder veel moeite tot een goed einde brengen, alleen kan hij/zij er praktisch niets mee aanvangen, en wat ben je er dan mee.
Van die blokvakjes heb je altijd (en veel buizen in meegemaakt ook...). Snap nog altijd niet wat blokvakken als biologie en rechten in een ingenieursopleiding doen. Dat ze die vanbuitenleervakken op een theaterschool geven. tomme toch.
Er is geen enkele werkgever die tijdens een sollicitatie vraagt of je iets kent. Ze vragen wel of je met die kennis iets kan aanvangen, creatief zijn, problemen oplossen enz.
De enige opleiding die je mag aanvangen is er eentje waar je zelf interesse kan voor opbrengen. Al de rest moet je links laten liggen.
Mijn ouders hebben me nooit gepushed in een bepaalde richting. Heb die altijd zelf mogen bepalen. Op jonge leeftijd trokken mijn punten op niets. Gewoon omdat je dan toch niet inziet of ze belang hebben. Denk echt niet dat mijn ouders toen ik 10 was, geloofd zouden hebben dat er nog een ingenieur inzat. Mijn zus haalde op die leeftijd een % of 20-25 meer...
ik ben zowat het omgekeerde van mensen die constant zitten blokken en alles vanbuiten kennen.
Iets wat ge al doende leert zult ge ook rapper onthouden.
Ik leer bijna nooit (nooit echt noodzakelijk geweest) maar als ik een project heb of labo-opgave dan probeer ik die altijd tot een zo goed mogelijk einde te volbrengen. Aangezien je daar de meeste ervaring opdoet.
Iets wat ge al doende leert zult ge ook rapper onthouden.
sinds dat er internet is merk ik dat de mensen op dit vlak luier geworden zijn (of dommer).
Als ge vroeger (voor internet) een probleem had ging je het zelf uitzoeken en daar kruipt tijd in.
Nu zijn de mensen vlugger geneigd om hun probleem gewoon op een forum te smijten in de hoop dat iemand hun probleem kan oplossen. Maar daar leer je dus niet echt iets nuttigs uit.
Daarom zit ik af en toe wel eens met de handen in het haar als weer iemand "iets" komt vragen, wat voor de meeste mensen die vaak met pc's werken toch echt niet zo moeilijk is en je gemakkelijk zelf kunt uitzoeken, desnoods met google.
Zo merk ik ook dat klasgenoten vaak mij pm'en of op msn aanspreken in de hoop dat ik hun probleem kan oplossen, maar dit werkt uitermate irriterend. Met vragen leer je niets bij, wel door zelf de problemen te zoeken en testen tot het wel gaat (
trial and error)