Vectoring rollout
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik zie geen 70/10 profiel of mis ik iets ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De spreadsheet en de kleurtjes komen mij heel bekend voor
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Hebben eigenlijk al de lijnen DLM? Ik heb een 12/1 lijn op (608m VDSL tool, +/-800m volgens installateur die destijds de lijn geïnstalleerd heeft).
Volgens die tabel zou er een DLM profiel aan mij toegewezen kunnen worden. Is er een mogelijkheid om te zien of uw lijn DLM -compliant is?
Alvast bedankt
Wim
Volgens die tabel zou er een DLM profiel aan mij toegewezen kunnen worden. Is er een mogelijkheid om te zien of uw lijn DLM -compliant is?
Alvast bedankt
Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
Mij verwonderd het zo dat ganse straten en wijken die verst van rop zaten overgezet zijn naar 60/6
5 huizen die dichtstbij de rop zaten gewoon op hun kin mogen kloppen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
De nieuwe LP101 en LP100 profielen zijn nu plots terug verdwenen?!Bssoft schreef:@Joe de mannen en @jackco, dit zal al beter zijn
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Je kent nog je vorige huistaak @philippe_dphilippe_d schreef:De spreadsheet en de kleurtjes komen mij heel bekend voor
http://www.proximuswholesale.be/wholesa ... _final.pdfEdward Valckx schreef:De nieuwe LP101 en LP100 profielen zijn nu plots terug verdwenen?!Bssoft schreef:@Joe de mannen en @jackco, dit zal al beter zijn
blz 14 en 15 stonden de volgende niet meer bij: LP084, LP085, LP086, LP101, LP100, LP129, LP130.
Op dezelfde bladzijde word ook niet meer aangegeven welk DLM er aan welk Provisioning profiel kan worden gegeven,
ze hebben het gewoon doorstreept !
VB: je had als provisioning LP701 dan kon je weten dat je kon verhogen naar LP719 of LP720 !
Straks weet je het niet meer en zal het "vogelpikken" worden ....
Je kan die krijgen ....jackho schreef:Een excel bestand had beter geweest dan konden we die zelf corrigeren
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Verdorie! Dus de 12 Mbps klanten kunnen fluiten naar 14,5 of 16,5?Bssoft schreef:http://www.proximuswholesale.be/wholesa ... _final.pdf
blz 14 en 15 stonden de volgende niet meer bij: LP084, LP085, LP086, LP101, LP100, LP129, LP130.
Weet iemand daar meer over?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Nochtans heb ik nog niet zolang geleden het volgende gelezen ergens in hun wholesales documenten:
Code: Selecteer alles
Extension to zone 4 (1.000-1.400m from ROP/LEX and attenuation at 800Hz between 1.0 dB & 1.4 dB)
possibility to activate two new line profiles
LP101 (16.5Mbps/1Mbps) and
LP100 (14.5Mbps/1Mbps).
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Hoe verder je zit hoe langer je mag wachten op een kleinere verhoging. Het mag dus ook wel eens voor hen zeker?proximusboyke schreef:Mij verwonderd het zo dat ganse straten en wijken die verst van rop zaten overgezet zijn naar 60/6
Dit gezegd zijnde ben ik ook benieuwd naar de verdwenen 16.5 en 14.5 profielen voor lijnen van 1000m < 1400m.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Premium Member
- Bedankt: 155 keer
@Jacko en @Edward Vanlckx, dit zijn die specifieke profielen .... misschien zijn ze deze vergeten op te nemen in hun "final" document ?
Ofwel gaan ze niet meer spreken over de "hoeveel meter van een ROP" maar zal het afhangen van de andere parameters,
zoals @philippe_d al eens heeft aangehaald ?
En dan word het "je zou dat DLM profiel kunnen krijgen, maar dat hangt dan eerst af van de kwaliteit van de kabelbundel en je interne
bekabeling en dan pas kijken we naar de lengte" ?
Zoals sommige reeds melden, wat heb je er aan te weten dat je op minder dan 400 meter staat van de ROP/KVD en toch maar een 8d profiel hebt ?
-------------------------------------------------------------------------------------
Ofwel gaan ze niet meer spreken over de "hoeveel meter van een ROP" maar zal het afhangen van de andere parameters,
zoals @philippe_d al eens heeft aangehaald ?
En dan word het "je zou dat DLM profiel kunnen krijgen, maar dat hangt dan eerst af van de kwaliteit van de kabelbundel en je interne
bekabeling en dan pas kijken we naar de lengte" ?
Zoals sommige reeds melden, wat heb je er aan te weten dat je op minder dan 400 meter staat van de ROP/KVD en toch maar een 8d profiel hebt ?
-------------------------------------------------------------------------------------
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 55 keer
Hiep hoi, de snelheid is nu gezakt naar 30/6 of 30/10 (exacte profiel kan ik niet zien).
De activatie van vectoring duurt nu toch zeer lang. Al bijna 50 dagen.
Zou proximus misschien dit pas doen als alle modems vectoring-friendly of fully vectoring zijn?
Ik zie namelijk al enkele maanden een onbeveiligd wifinetwerk "thomson..." En als ik dan even inlog op de router, dan is het een modem die een xDSL verbinding heeft.
Zou proximus wachten met de activering om geen klanten te "ambeteren" met een fallback profiel?
[ Post made via mobile device ]
De activatie van vectoring duurt nu toch zeer lang. Al bijna 50 dagen.
Zou proximus misschien dit pas doen als alle modems vectoring-friendly of fully vectoring zijn?
Ik zie namelijk al enkele maanden een onbeveiligd wifinetwerk "thomson..." En als ik dan even inlog op de router, dan is het een modem die een xDSL verbinding heeft.
Zou proximus wachten met de activering om geen klanten te "ambeteren" met een fallback profiel?
-
- Moderator
Het activeren van vectoring gebeurt in stappen, en er moeten een aantal checklists doorlopen worden.
Een van de checks is inderdaad het aantal niet-vectoring-friendly modems op één vectoring bundel.
Hoewel deze modems een fall-back profiel krijgen, kan ik mij inbeelden dat vectoring pas geactiveerd wordt als het aantal niet-vectoring-friendly modems een max. niet overschrijdt (voorbeeld: max 2 modems per ROP).
Een van de checks is inderdaad het aantal niet-vectoring-friendly modems op één vectoring bundel.
Hoewel deze modems een fall-back profiel krijgen, kan ik mij inbeelden dat vectoring pas geactiveerd wordt als het aantal niet-vectoring-friendly modems een max. niet overschrijdt (voorbeeld: max 2 modems per ROP).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
nope, 1 modem is voldoende om de vectoring om zeep te helpen. In dat opzicht is Proximus echt eenphilippe_d schreef: Hoewel deze modems een fall-back profiel krijgen, kan ik mij inbeelden dat vectoring pas geactiveerd wordt als het aantal niet-vectoring-friendly modems een max. niet overschrijdt (voorbeeld: max 2 modems per ROP).
de andere operatoren op de bundel krijgen de melding om hun klant te "overtuigen" een whitelisted of vectoring-friendly modem te gebruiken, de Proximus gebruikers zelf de vraag om hun bbox2 of 3 opnieuw te installeren. En voor "kwaadwilligen" geldt gewoon de fallback, zonder pardon.
Proximus beroept zich hierbij op de overeenkomst met het BIPT dat - in ruil voor het openstellen van hun netwerk - ze door niks of niemand mogen geremd worden in het uitbrengen van nieuwe technologieën.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 55 keer
Wat zou dan de reden zijn dat het zo lang duurt? En dat de kwaliteit van de lijn maar steeds afneemt?
Op 150 meter van de centrale (gemeten door een technieker) mag toch iets meer verwacht worden dan 30Mbps
En dat kaartje aan de deur anderhalve maand geleden (proficiat de nieuwste technologie ligt nu in uw straat), dat kan toch niet de uitrol van VDSL2 zijn geweest? Dat is hier al sinds we klant zijn enkele jaren geleden.
Op 150 meter van de centrale (gemeten door een technieker) mag toch iets meer verwacht worden dan 30Mbps
En dat kaartje aan de deur anderhalve maand geleden (proficiat de nieuwste technologie ligt nu in uw straat), dat kan toch niet de uitrol van VDSL2 zijn geweest? Dat is hier al sinds we klant zijn enkele jaren geleden.
-
- Elite Poster
Maar hetgeen Philippe bedoelt (dit versta ik er toch uit) is hoeveel (kwaadwilligen) fallback's worden er toegelaten, is er een maximum aantal toegelaten op dezelfde kabelbundel, of speelt het geen rol.En voor "kwaadwilligen" geldt gewoon de fallback, zonder pardon.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
ah, op die manier...jackho schreef: Maar hetgeen Philippe bedoelt (dit versta ik er toch uit) is hoeveel (kwaadwilligen) fallback's worden er toegelaten, is er een maximum aantal toegelaten op dezelfde kabelbundel, of speelt het geen rol.
Nee, daar kan ik mij niet voorstellen dat er een max. op aantal fallback profielen per ROP staat: de gehoorzame gebruikers gaan voor, dus als er 10 aansluitingen op fallback moeten geplaatst worden omdat dan de overigen met whitelisted modems van vectoring kunnen genieten, zal Proximus niet aarzelen dit te doen. De afspraak is dat gebruikers 3 maanden de tijd krijgen om zich in orde te stellen.
Je moet begrijpen dat een ROP van vectoring kaarten voorzien een vrij kostelijke bedoening is (zowel qua materiaal als qua manuren) dus begrijpelijk dat Proximus zo'n investering niet laat afhangen van x personen die weigeren hun modem te vervangen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Mijn download is 65 upload 3.6, zouden die waarden nog stijgen na toepassing vectoring ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
Als ik goed begrepen heb en om in simpele woorden uit te leggen, vectoring verhoogt in bepaalde gevallen de download snelheid maar verandert niets aan de upload snelheid.
De 10Mb upload was allang mogelijk moest Proximus dit willen maar vectoring op zich zal daar niets aan veranderen.
De 10Mb upload was allang mogelijk moest Proximus dit willen maar vectoring op zich zal daar niets aan veranderen.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
"Willen" is geen probleem. Het moet ook haalbaar zijn: technisch mogelijk, financieel, werkkrachten, ontwikkelingstijd, testfases, research, ...redman schreef: De 10Mb upload was allang mogelijk moest Proximus dit willen maar vectoring op zich zal daar niets aan veranderen.
Dan kan je evengoed zeggen dat Telenet al jaren Docsis 3.1 kan aanbieden, maar ze "willen" niet.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
Ze mogen toch DLM al activeren op vectoring.
bv. verhogen naar 90 of 80 zou al leuk zijn en naar 100 zou super leuk zijn.
Dan de upload naar 10 voor minste abbo of 8,9. Dan zouden ze wat kunnen concurreren met telenet-snelheid op cijfer gebied.
Want de man in de straat zal geen verschil merken.
Ze gingen dit toch doen in Q1 van 2015?
bv. verhogen naar 90 of 80 zou al leuk zijn en naar 100 zou super leuk zijn.
Dan de upload naar 10 voor minste abbo of 8,9. Dan zouden ze wat kunnen concurreren met telenet-snelheid op cijfer gebied.
Want de man in de straat zal geen verschil merken.
Ze gingen dit toch doen in Q1 van 2015?
-
- Moderator
De verhoging van de upload heeft inderdaad niet direct iets met vectoring te maken, gezien in eerste instantie vectoring alleen toegepast wordt op downlaod.redman schreef:Als ik goed begrepen heb en om in simpele woorden uit te leggen, vectoring verhoogt in bepaalde gevallen de download snelheid maar verandert niets aan de upload snelheid.
Hoewel uit de FritzBox screenshots, die hier gepost werden van gebruikers die al op vectoring zitten, is gebleken dat vectoring ook een positieve invloed op de haalbare upload snelheden.
Dat is intussen gebeurd.redman schreef:de 10Mb upload was allang mogelijk moest Proximus dit willen maar vectoring op zich zal daar niets aan veranderen.
- - De nieuwe profielen (<400m) - zowel provisioning (30/10), DLM (max 70/10) en vectoring (min 70/10) - hebben 10 mbps upload.
- Bepaalde abbo's (PRO) kunnen hier al gebruik van maken.
Wat gingen ze doen in Q1 van 2015?SCIFOFLUX schreef:Ze gingen dit toch doen in Q1 van 2015?
Bron?
- yama
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 5 keer
Na eerst op 50/6 te syncen en dan nu meer dan een jaar op 40/6 zijn terug gevallen vandaag opeens op 50/10 sync
Zou dit dan betekenen als ik nu een bbox3 zou hebben ik de kans heb om op 70/10 te gaan syncen?
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 50200 kbps 10064 kbps
Modem max: 63888 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 52455 kbps 10990 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 81 m Estimated!
Training margin: 11.6 dB
Attenuation: 11.8 dB
-
- Starter Plus
- Bedankt: 1 keer
Die snelheidswaarden zijn niets waard. Is eerder speculatie.. Als ik die testen doe heb ik max ADSL snelheid. Terwijl ik toch op VDSL 30/2 profiel zit..
-
- Elite Poster
Waardeloos is fel bij haar getrokken, bij u kloppen ze mss niet maar ik heb al voor veel mensen de test gedaan om te zien of ze kloppen in verband met vectoring en tot nu toe kloppen ze nog altijd, dus ik denk dat ze goed bijgehouden worden eens vectoring actief staat.
Maar dat ze af en toe niet kloppen dat klopt
@kenniey
inderdaad blijkbaar sta je nog niet op vectoring.
Maar dat ze af en toe niet kloppen dat klopt
@kenniey
inderdaad blijkbaar sta je nog niet op vectoring.
Vanmorgen is mijn VDSL verbinding weg geweest... Nadien had de Sagem B-box3 FW 6.28.60A (voordien 3.28.35M)
Wil dit zeggen dat vectoring actief is? Komt die Firmware samen met Vectoring rolout?
Ik heb geen post gehad van Proximus dat er werken gingen zijn (misschien omdat ik pas sinds half december proximus klant ben)
Voordien had ik DLM profiel 70/10, maar met de nieuwe FW kan ik lijnprofielen niet meer nakijken
Op lijntest van proximus staat nog steeds:
Wil dit zeggen dat vectoring actief is? Komt die Firmware samen met Vectoring rolout?
Ik heb geen post gehad van Proximus dat er werken gingen zijn (misschien omdat ik pas sinds half december proximus klant ben)
Voordien had ik DLM profiel 70/10, maar met de nieuwe FW kan ik lijnprofielen niet meer nakijken
Op lijntest van proximus staat nog steeds:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 63,5 Mbps download - 4,7 Mbps upload
Min.: 27,9 Mbps download - 4,7 Mbps upload.
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Min.: 27,9 Mbps download - 4,7 Mbps upload.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Neen vectoring is niet actief, dan zou er moeten staan
Min.: 63,5 Mbps download - 4,7 Mbps upload
Uw lijnprofiel kan je wel nog zien met de Vdsl2tool of als je een speedtest doet zie je hoeveel je haalt.
http://hierzo.net/?part=vdsl2tool
Min.: 63,5 Mbps download - 4,7 Mbps upload
Uw lijnprofiel kan je wel nog zien met de Vdsl2tool of als je een speedtest doet zie je hoeveel je haalt.
http://hierzo.net/?part=vdsl2tool
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
De waarden op mijn huidig adres zijn ook ineens hoger gegaan, kwam van 23 down 1,8 up en nu staat er:
Max: 27,1 Mbps download - 2,0 Mbps upload
Min.: 19,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload
Dat wil dus zeggen dat dit 30/2 DLM zal zijn als ik overstap? Of is dit begin van nog meer verhoging (zit op iets meer dan 400m van rop)
Dat wil dus zeggen dat dit 30/2 DLM zal zijn als ik overstap? Of is dit begin van nog meer verhoging (zit op iets meer dan 400m van rop)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Van mij net hetzelfde, er stond Max 23 en nu 27,1 .... volgens technieker zit ik op 500 m toen die een 1ste maal kwam, ik moet nu wel nog wachten op een lasser die komt op 12 feb omdat er ergens een breukje in mijn lijn zit, dan pas kan ik aangesloten worden.Vaganzza schreef:De waarden op mijn huidig adres zijn ook ineens hoger gegaan, kwam van 23 down 1,8 up en nu staat er:
Lijkt er op dat die tussenstap van 25 verdwenen is op die site.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack