NL wil B helpen om black-out te vermijden

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is helemaal niet naast de kwestie.

Het hele systeem van groenstroomcertificaten is ontstaan uit het kopen van 'schone lucht', door het afkopen van uitstoot.
Je gaat dus ergens met een kost zitten die op het eerste zicht tot niets dient, maar dat is nu eenmaal wat onze wereldleiders zijn overeengekomen. Het is niet omdat wij "schone lucht kopen" in Afrika of Zuid Amerika dat die lucht ook in werkelijkheid naar hier komt.

Ik denk niet dat je werkelijk gelooft dat je een schoner milieu krijgt zonder inspanningen te doen, dus gaat iemand de rekening moeten betalen. En vermits het om vervuiling gaat, is het logisch dat de vervuiler betaalt. Net zoals je in het containerpark meer moet betalen als je meer afval brengt.
(Maar ja, vergelijkingen mochten niet mer zeker)

En ja, ik vraag nu ook electriciteit van het net. En ja, ik heb een leverancier die elke kWh die ik vraag ook op een milieuvriendelijke manier produceert en op het net zet. En ja, ik heb een overeenkomst met mijn leverancier dat we op jaarbasis de afrekening maken. Heb ik meer gevraagd dan ik heb gegeven, dan betaal ik bij. Heb ik meer gegeven dan gevraagd dan krijgt mijn leverancier dat van mij. Omdat ik hem zo graag zie en omdat we een nettoprijs inclusief levering hebben afgesproken. Mijn leverancier kan daar mee leven en ik kan daar mee leven. Moet mijn buurman (of jij) daar mee kunnen leven ? die moet zich daar niks van aantrekken of zelf een overeenkomst met een leverancier aangaan, ik wil hem daar zelfs bij helpen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

En zodra de groep "klassieke vervuilers" verdwijnt (lees industrieën/particulieren die niet volledig in het groene systeem geïntegreerd zijn), valt het nieuwe groene systeem in elkaar als een kaartenhuis ... wegens niet zelfbedruipend.
De rekeningen dienen immers betaalt te worden.
En dan ben ik daar weer:
eternum schreef:Welk is jouw voorstel dan indien het groene systeem niet zelfbedruipend behoeft te zijn?
Wie moet volgens jou de rekening betalen?
Volgens mij is dat de verbruiker.
Er zal een transitie dienen plaats te vinden in de hoofden van de mensen.
Ook een groene verbruiker dient zijn rekeningen volledig te betalen!
Ik kan me wel erg goed voorstellen dat men, om deze rekeningen gedegen te kunnen maken, het exacte verbruikerspatroon moet kennen van deze groene verbruiker.
Een slimme meter die het exacte verbruikersprofiel doorheen het jaar vastlegt, zal geen overbodige luxe blijken te zijn maar een noodzakelijkheid.
De gewone jaarlijkse meter opname, zoals we die nu kennen, zal niet meer toereikend zijn.
Het is niet omdat er éénmaal per jaar vastgesteld wordt dat de oude klassieke meter niet of nauwelijks verbruik heeft geregistreerd dat er geen verbruik is geweest doorheen het jaar!
De gegevens van de huidige meter, die gebruikt wordt inzake het uitkeren van de GSC, tezamen met een slimme meter die zowel het opgenomen vermogen als het geïnjecteerde vermogen gedetailleerd (en in functie van de tijd!) registreert, vormen mijn inziens wél een goede basis om een faire vergoeding te kunnen berekenen.
Een faire vergoeding voor iedereen opdat men kan streven naar een systeem dat de tand des tijds wel kan doorstaan.
En diegene die "affakkelen" heden "stoer" vinden omdat het kan, zullen wel twee keer gaan nadenken over hun verbruik.
Gratis is er, ook voor hen, dan echt niet meer bij.

Een veel groter probleem waarmee een volledig groen systeem te kampen heeft, en waarvoor er heden nog geen bewezen oplossing voorhanden is met voldoende capaciteit, is de opslag van de elektrische energie over de seizoenen heen zodat mensen op elk ogenblik toegang hebben tot het elektrische vermogen dat ze op dat ogenblik nodig hebben ... dat wordt de werkelijk uitdaging.
sky schreef:Een vergoeding gebaseerd op het omvormervermogen is dat dus niet, en al zeker geen 80€ excl btw / kWp.
Ik ben het volledig met je eens dat een vergoeding louter gebaseerd op het vermogen van de omvormer geen goede basis kan vormen om een faire vergoeding te bepalen.
Joe de Mannen schreef:Het hele systeem van groenstroomcertificaten is ontstaan uit het kopen van 'schone lucht', door het afkopen van uitstoot.
Je gaat dus ergens met een kost zitten die op het eerste zicht tot niets dient, maar dat is nu eenmaal wat onze wereldleiders zijn overeengekomen. Het is niet omdat wij "schone lucht kopen" in Afrika of Zuid Amerika dat die lucht ook in werkelijkheid naar hier komt.
Met het geld dat naar andere landen of zelfs andere werelddelen verhuist, gaan we hier geen enkele structurele verandering kunnen financieren.
Het systeem lijkt me nóg minder waard te zijn dan gebakken lucht. :lol:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Drie eenvoudige grafiekjes die onze huidige situatie weergeven.
Hopelijk maken deze grafiekjes voor een aantal onder ons duidelijk dat het meer dan tijd is om nagels met koppen te slaan.
Gelukkig springen onze noorderburen én onze zuiderburen ons bij.
Gelukkig kunnen onze noorderburen én onze zuiderburen ons heden een helpende hand reiken.

1. Voorziene productie van elektriciteit in België voor vandaag.
Over de gehele dag beduidend minder dan 10.000 MW.
Elia_production_20141204.png
Bron: Elia.

2. Totale belasting van het Elia netwerk.
Maximale totale belasting: gisteren ruim 13.500 MW
Elia_total-load_20141204.png
Bron: Elia

3. Belgische in- en uitvoerbalans.
Vandaag hebben we, tot nu toe, al een piekvermogen moeten invoeren van ruim 3.758 MW
Elia_import-export-balance_20141204.png

Hopelijk kunnen onze noorderburen én onze zuiderburen ons ook voldoende bijspringen indien het stevig gaat vriezen opdat al de Belgen hun woning en bedrijf vorstvrij de winter kan doorkomen...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Nog twee bijkomende grafiekjes in verband met de elektriciteitsproductie in België: wind en zon.
De oranje lijntjes geven het aantal MW weer dat deze vormen konden bijdragen.

1. Productie van elektriciteit met behulp van wind over de laatste zeven dagen.
elia_wind_20141204.png

2. Productie van elektriciteit met behulp van zon over de laatste zeven dagen.
Elia_solar_20141204.png

Zelfs als men de geïnstalleerde productiecapaciteit van wind en zon vertienvoudigd in België:
  • voor wind van 1835 MW naar 18350 MW
  • voor zon van 2817 MWp naar 28170 MWp
dan nog zullen deze twee vormen van elektriciteitsopwekking niet instaat zijn om op ieder ogenblik in onze elektriciteitsbehoefte te voorzien.
Er zijn duidelijk erg lange periodes in de grafieken waarneembaar waar beiden omzeggens geen elektriciteit opwekken, te weinig elektriciteit opwekken, etc.
Enkel indien er een oplossing gevonden wordt om elektriciteit op grote schaal en met voldoende capaciteit te bufferen/op te slaan, zou men kunnen dromen van een volledig groene elektriciteitsproductie in België.

De roofbouw aan capaciteit die onze klassieke elektriciteitsproductie heeft moeten ondergaan, wordt heden duidelijk niet gecompenseerd door de groene elektriciteitsproductie die men in de plaats heeft willen stellen.

Voorlopig kunnen we dan ook at best een gezonde mix van diverse technologieën nastreven.
Ik ben benieuwd of onze beleidsmensen er in slagen dit te verwezenlijken. 8)
Maar hopelijk zullen ze eerst allicht de huidige achterstand wegwerken ...

Uiteraard kunnen we ook enkel elektriciteit verbruiken naargelang deze beschikbaar is.
Bij veel wind en zon hervatten we alle activiteiten. In al de andere gevallen rusten we uit. :wink:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Zelfbedruipend hoeft helemaal niet, het zou prachtig zijn als dat lukt maar het is geen voorwaarde.
We zijn nu al allemaal aan het betalen voor de dag dat de kerncentrales ontmanteld moeten worden, electrabel (de eigenaar) gaat dat echt niet zelf betalen hoor. Ze hebben al op onze kosten vervroegd kunnen afschrijven en de rest, het afval, daar mogen we ook voor opdraaien. Op dat gebied scoren zonnepanelen al beter want een 'fonds voor ontmanteling van partikuliere zonnepanelen' zal er toch niet komen .

Opslag en onregelmatigheid zijn een probleem bij wind- en zonneënergie, maar met bvb een moderne gascentrale is het veel makkelijker om de pieken en dalen op te vangen, met een kerncentrale lukt dat niet en heb je overschotten die je moet opfakkelen want ook die energie kan je niet opslaan. Dat is dus niet alleen een probleem bij hernieuwbare bronnen. (Trouwens één van de redenen dat Belgie zo'n groots verlicht stratennet heeft, is juist het overschot aan electriciteit)

Je kan nu geen allesomvattende oplossing bedenken zodat je volgende week effe rap de stekker uit doel en tihange kunt trekken. Dat is een proces waar geleidelijk een overgang gemaakt wordt, maar ik vrees dat dat proces al veel te laat is opgestart (als het al opgestart is). Met een labiel poliek bestel zoals ons land dat kent, ga je er helaas niet komen, de besluitvorming duurt veel te lang tov de levensduur van een regering. Neem daarbij dat een volgende regering niet liever doet dan de besluiten van de vorige terugdraaien en je hebt het perfecte recept voor een non-investeringsklimaat. (weet je nog: een nieuwe centrale bouwen duurt in Belgie 12 jaar, dat zijn, in het beste geval, drie regeringen)

Gevolg daarvan is dat we energie-afhankelijk worden van het buitenland. In een verenigd europa zou dat geen enkel probleem mogen zijn, maar je ziet ook op internationaal vlak dat het egoisme de kop opsteekt in tijden van crisis (ik hou het daar even op als reden en hoop met u dat het geen aanhoudende trend is) en de individuele landen op zichzelf terugplooien en de verfoeilijke kreet 'eigen volk eerst' alle eer aan doen.

Op termijn zal het er inderdaad op uitdraaien dat iedereen twee keer betaalt voor zijn eigen opgewekte energie, ik denk dat ik toch maar op één of andere manier aandelen in een netbeheerder moet kopen :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Je kan nu geen allesomvattende oplossing bedenken zodat je volgende week effe rap de stekker uit doel en tihange kunt trekken. Dat is een proces waar geleidelijk een overgang gemaakt wordt, maar ik vrees dat dat proces al veel te laat is opgestart (als het al opgestart is).
Zolang het licht niet daadwerkelijke uitgaat, is er voor velen geen vuiltje aan de lucht.
Tot dat ogenblik speelt de muziekband vrolijk verder hoor. :mrgreen:
En dan kan men op zoek gaan naar een pillicht...
Zoiets zal het wel worden, denk ik. :wink:
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Joe de Mannen schreef:... je ziet ook op internationaal vlak dat het egoisme de kop opsteekt in tijden van crisis ...
Dit is absoluut geen egoisme, maar gezond verstand. Als er in één land een black-out optreed, moeten de geconnecteerde aangrenzende landen de stekker wel uittrekken. Indien ze dat niet doen, gaat hun eigen net er gegarandeerd ook uit en hebben ze ook een black-out. Je kan het onstaan van een black-out best voorstellen als een opstelling van domino blokjes. Eén centrale die onverwacht stilvalt, kan het evenwicht verstoren en de volgende centrales schakelen één na één uit op overstroom (=de domino's beginnen één na één te vallen). Dit is ook zo gebeurd in de laatste black-out in België in 1982. Doel 3 schakelde toen uit tijdens uitvoeren van een test. Daarop zijn de rest van de centrales gevolgd. Allemaal op overstroom, behalve centrale Verbrande Brug in Vilvoorde. Daarvan werkte de automatische uitschakeling op overstroom niet. Deze bleef in dienst en moest dus eventjes het ganse land voeden. Dit resulteerde in een ontplofte alternator ...

[Edit] Verkeerde naam bij quote ... Aangepast (sorry, eternum)
Laatst gewijzigd door jaker 04 dec 2014, 19:17, in totaal 2 gewijzigd.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dat is op het moment dat het te laat is, ik doel op de tijd daarvoor en niet alleen als het over energie gaat.
J.
Medion
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ha, en intussen heeft regering beslist om Doel 1 en 2 voor 10 jaar langer open te houden, en maakt Doel 4 toch terug al wat vermogen. Het gaat nog goed komen, ik voel het... ;)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

hiphip hoera voor de regering... kunnen ze weer tien jaar langer niks doen aan het energieprobleem...

J.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Jack Daniels schreef:Wat denk je dat iemand met zonnepanelen nu doet??? Die injecteert zijn overschot gratis op het net. En dat gratis geïnjecteerde overschot wordt door de elektriciteitsmaatschappijen verkocht aan de klant tegen de vigerende tarieven.
Dat is vraag- en aanbod. Negatieve electriciteitsprijzen bestaan ook, dus gratis mogen injecteren valt nog mee :twisted:
http://www.powerhouse.nl/nieuws-archief ... sland.html
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wat de Duitse situatie dan weer met de Belgische situatie te maken heeft, Joost mag het weten. Overal heb je van die "experts" die om het even wat kunnen linken aan een totaal afwijkend onderwerp waarover gediscussieerd wordt. Ik verschiet er eerlijk gezegd van dat je (om maar iets te noemen) de NVA er nog niet bij hebt gesleurd. Een artikel van een Nederlandse site over een situatie in Duitsland terwijl we het hebben over blackouts in België. Je moet het maar doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”