De nieuwe facebook regeltjes vanaf 2015

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik heb net een eenvoudige oplossing bedacht voor het facebook probleem: vanaf 1/1/2015 krijgt FB veel te veel rechten, en mogen ze alles met je foto's doen, als je lid blijft.

Foto's een voor een deleten is zeer traag. Dat schiet niet op.

Dus nieuw profiel aangemaakt, dan al mijn huidige vrienden vanaf oud profiel voorgesteld aan nieuw profiel, en dan text met gele achtergrond al een aantal keer gepost en uitleg in de coverfoto gezet. Klinkt drastisch? FB moet onze privacy en verkopen van onze data maar niet verder uithollen .... met dit nieuw profiel ga ik beter opletten wat ik post.

En gezien ik wel nog wat relaties op FB heb waarmee ik zaken doe, is weggaan op FB geen optie, maar content makkeljk deleten ... wel dat was de makkelijkste oplossing.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik ben op men gemak alles aan het verwijderen, zo veel is het niet. Er zijn enkele groepen waarin ik met teamleden communiceer dus mn profiel verwijderen is momenteel niet aan de orde.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

En de vraag: wat gaan ze doen met jou foto's? Heb je foto's op je FB waar je geld mee verdient?
Anders.. wat is het nut?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Mijn vrouw is fotograaf en gebruik Fb intensief (https://www.facebook.com/Digidroom) om nieuwe acties en dergelijke wereldkundig te maken.
Dus de vraag is wat FB nu allemaal kan doen met de foto's van haar pagina, dus niet van haar profiel.
De foto's zijn sowieso in lage resolutie op FB.
Zou een watermerk in het midden een oplossing zijn, zodat het niet kan weggesneden worden?
En als er geen foto's meer geüpload worden, maar enkel een link naar de foto op onze NAS, heeft FB dan ook nog het recht om deze foto's te gebruiken?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dafke schreef:En de vraag: wat gaan ze doen met jou foto's? Heb je foto's op je FB waar je geld mee verdient?
Dat heeft geen belang. Als fotograaf heb je steeds alle rechten op je foto's. Dat FB je dit recht door hun AUP afneemt is al niet netjes. Als je ziet dat er regelmatig foto's van internet geplukt worden om dan in de pers (krant e.d.) gebruikt te worden zonder naamsvermelding dan is het ook mogelijk dat foto's gebruikt worden in reclamecampagnes of wat dan ook door FB. Ze mogen je foto's zelfs aanpassen en verder verkopen.

Het is natuurlijk ook zo dat bij fotowedstrijden soms ook in het wedstrijdreglement staat dat ingestuurde foto's eigendom worden van de organistatie, aangezien het in die situaties over hoge resolutie foto's gaat is dat eigenlijk nog erger.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ok, dat is dus duidelijk.
Je hebt gratis reclameruimte verkregen via Facebook, dus ga je akkoord of niet.
Ik vind het ook niet leuk, ben ook amateurfotograaf, maar heb dit wel altijd in mijn achterhoofd gehouden. Ik heb om die reden ook geen professionele FB pagina aangemaakt, puur en alleen om later niet de rekening gepresenteerd te krijgen.
Het spijtige aan de zaak is dat FB zich privé foto"s toe-eigent, en inderdaad jou hoofd ergens in een reclamebanner kan opduiken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

johcla schreef:Mijn vrouw is fotograaf en gebruik Fb intensief (https://www.facebook.com/Digidroom) om nieuwe acties en dergelijke wereldkundig te maken.
Dus de vraag is wat FB nu allemaal kan doen met de foto's van haar pagina, dus niet van haar profiel.
De foto's zijn sowieso in lage resolutie op FB.
Zou een watermerk in het midden een oplossing zijn, zodat het niet kan weggesneden worden?
En als er geen foto's meer geüpload worden, maar enkel een link naar de foto op onze NAS, heeft FB dan ook nog het recht om deze foto's te gebruiken?
ik ben al begonnen ... denk eraan in elke FB foto een watermerk te steken, zeker al wat ik met eigen camera genomen heb
nu nog een tooltje vinden waarmee dat geautomatiseerd kan
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

ub4b schreef:Foto's een voor een deleten is zeer traag. Dat schiet niet op.
Alles in albums steken vlot wel nog, album verwijderd = foto's ook.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Van u profiel wil nog niet zeggen van FB servers natuurlijk, iemand een idee van hoe lang ze da ng bewaren?
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik dacht gelezen te hebben, dat alles dat verwijderd is voor 2015 niet mag gebruikt worden. Ik ben bezig met de grote opkuis van men FB. Volgende stap is buitengooien als het nog erger wordt!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Ik gooi het meteen buiten, ik meen dat ik er teveel tijd aan geef die ik beter aan andere zaken zou geven zoals m'n lief, of een nieuwe hobby :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan er iemand mij ns zeggen waar het over gaat?
Ik vind geen enkele fb rules update die beweert dat jouw fotos ineens hun eigendom zullen zijn?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Synman
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer

Heb mijn FB account reeds maanden geleden verwijdert.
kaas2
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

ik ben al begonnen ... denk eraan in elke FB foto een watermerk te steken, zeker al wat ik met eigen camera genomen heb
nu nog een tooltje vinden waarmee dat geautomatiseerd kan

http://www.eltima.com/products/bulk-photo-editor.html

Is wel handig om al je foto's ineens een watermerk te geven. Gaat natuurlijk wel om je offline foto's...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Kan er iemand mij ns zeggen waar het over gaat?
Ik vind geen enkele fb rules update die beweert dat jouw fotos ineens hun eigendom zullen zijn?

“For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.”

https://www.facebook.com/legal/terms
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dus eens het er op staat, ben je het kwijt.
J.

selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Veel geluk aan FB om foto's van mij te gebruiken voor eendert wat, zelfs met een heel photoshop team dat er dag & nacht op werkt hahaha :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je bent dus zeker geen rechten, noch eigendom, kwijt. Je schenkt hen enkel het recht om deze ook te gebruiken, dat maakt niet dat jij al jouw rechten kwijt bent. Jij mag die fotos nog altijd gebruiken waar en wanneer je maar wil.

Ik ga er wel mee akkoord dat er "for use on our servers and services" bij had moeten staan, zoals ook twitter dat doet. Nu geven ze zichzelf het recht om jouw fotos ook elders te gebruiken, verkopen, etc...

Een watermerk kan echter veel helpen. Daarbij je foto resoluties klein houden en de fullsize modellen niet op fb gooien is een goeie extra verdediging.

Ken
Elite Poster
Elite Poster

Sowieso buiten. Veel te tijdrovend al dat gedoe, meer tijd voor mezelf, familie en vriendin, en minder content en reclame zien op Facebook = inkomsten minder voor Facebook.
Ik ga naar tsu.co, je krijgt er geld voor je content. Veel transparanter dan FB.

TV = FTA IPTV + Netflix
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”