Telenet WiFi teleurstellend

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Sinds gisteren hebben we Telenet Whoppa ipv Belgacom Comfort.
Vooral voor de hogere snelheden ben ik veranderd van prodiver.

Nu stelt die wel redelijk teleur qua downloadsnelheden via de Wifi. Ik haal rond de 12mbps download op WiFI via laptop en smartphone. Nu zit ik wel in de living, dus de modem is een eindje ver in de garage. Dus heb ik maar via Powerlines geprobeerd, maar ook exact dezelfde snelheden. Soms schommelt hij naar 25mbps, maar niet echt meer dan dat.
Gisteren avond liep het op tot 60mbps, maar dat was kort, het ging direct weer naar de trage 20mbps.

Sowieso is dit al beter dan de 18/1,8 die ik haalde bij Belgacom, maar ik verwachte wel iets meer dan wat ik nu heb. Qua upload schommelt die constant rond de 10, dus geen probleem daar.
Ik ben eens met de laptop en smartphone op 30 cm van de modem gaan testen via Wifi, en steeds bleef hij rond 25mbps te hangen. Dan heb ik via een rechtstreekse ethernetkabel de modem verbonden op mijn laptop, en dat liep tot 90mbps. Maar dus enkel als ik de modem rechtsreeks verbindt met de laptop..

Niet via Wifi or Powerlines..

Het lijkt mij niet aan de afstand te liggen, want ik heb meermaals de test uitgevoerd op WiFi net naast de modem, en dat steeg ook niet.

Qua Telenet Digital TV wel tevreden :-)
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

al eens getest via 5ghz ?
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Denk niet dat mijn laptop een 5 Ghz netwerkkaart heeft. Op MijnTelenet staat 2,4 & 5 op automatisch, dus kan ik er van uitgaan dat indien mijn laptop 5ghz wél heeft, hij automatisch via 5ghz verbinding maakt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zelfs via de kabel slechts 90 Mbps is niet normaal... je moet hier toch een 150 Mbps halen (tenzij je laptop slechts een 100 Mbps poort heeft).

Wireless is trouwens ook afhankelijk van de chipset en aantal streams dat je hebt... is het een recente laptop ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

shahab schreef: dus kan ik er van uitgaan dat indien mijn laptop 5ghz wél heeft, hij automatisch via 5ghz verbinding maakt?
Nee, je laptop zal enkel verbinding maken met wat jij hem zegt te verbinden... best je SSID dus twee verschillende namen geven.

Bv. MyWireless.2 en MyWireless.5
LaserJet
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:Zelfs via de kabel slechts 90 Mbps is niet normaal... je moet hier toch een 150 Mbps halen (tenzij je laptop slechts een 100 Mbps poort heeft).

Wireless is trouwens ook afhankelijk van de chipset en aantal streams dat je hebt... is het een recente laptop ?
Laptop is 12 maanden geleden aangekocht.

Aan wat zouden deze lage snelheden dan liggen?

edit: ga nu eens kijken voor 5ghz

Heb 5ghz SSID gewijzigd naar iets anders, maar die nieuwe naam verschijnt niet in de lijst van draadloze netwerken. Zal dus geen 5Ghz ondersteunen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

r2504 schreef:Zelfs via de kabel slechts 90 Mbps is niet normaal... je moet hier toch een 150 Mbps halen (tenzij je laptop slechts een 100 Mbps poort heeft).

Vrij normaal voor een 100Mbps nic in die laptop of een kabel die slechts 100Mbps doet.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

kan je keer zeggen welk merk + type laptop je hebt ?
LaserJet
Premium Member
Premium Member

HP Pavilion 17-e010sb

Van uit den carrefour :lol:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

http://www.laptopshop.be/product/376194 ... zerty.html

Ethernetsnelheid Fast Ethernet (100 Mbps)

dus je kan nooit boven de 100 geraken volgens mij
Dit zou misschien helpen als je op 5 ghz zit
https://www.megekko.nl/product/950647/
maar dan zal je dichter bij de modem moeten zitten
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Mja ik zou geen probleem hebben moest ik op WiFI hoger dan 30 halen hoor. Dat is wat hetgeen dat een beetje vervelend is.

Zou een WiFI versterker halen helpen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

shahab schreef:Zou een WiFI versterker halen helpen?
Vermoedelijk niet... want de signaalsterkte is het probleem niet (het bewijs heb je zelf gegeven door naast je modem te gaan staan).
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Wat voor WIFI ontvanger zit er in jouw laptop?

Als dat een 801.11g is dan:
MAX snelheid brutto: 54 Mbps, netto haalbaar +/- 26 Mbps

(Bij de meeste WIFI oplossingen moet je de brutto snelheid ongeveer door 2 delen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Volgens laptopshop.be... "Wireless B, Wireless G, Wireless N".

Op zich dus geen probleem als het wireless N ook effectief gebruikt.
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Inderdaad. B/G/N

Staat ook zo in apparaatbeheer.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

(Bij de meeste WIFI oplossingen moet je de brutto snelheid ongeveer door 2 delen)

behalve bij gebruik van een proximus "wifi bridge" en bbox3, lijkt mij :???:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

N kan tot 300 Mbps, (bruto), maar als er maar 1 antenne in zit zal die ook ophouden bij een 60-70 mbps
wied schreef:(Bij de meeste WIFI oplossingen moet je de brutto snelheid ongeveer door 2 delen)

Ook, er is maar 1 ether, dus zenden en ontvangen moeten de bandbreedte delen...
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Heb je al eens getest met verschillende channels te gebruiken en te zien welke beter of sneller ontvangst geven?
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Yep, al meermaals verschillende channels gedaan. Lijkt me niet echt dat het versnelt.

Het rare is dat het gisterenavond even in de living tot 60mbps ging via wifi.

Op het 1e verdiep moet ik al niet beginnen, daar geraakt die amper boven de 20.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:(Bij de meeste WIFI oplossingen moet je de brutto snelheid ongeveer door 2 delen)

Ik zie die bridge nog geen 600Mbps halen, wat de theoretische max is van dat apparaat. (5GHz, 40MHz bandbreedte en 4x4 MiMo)

300 a 350Mbps moet wel doenbaar zijn IRL.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

qless schreef:N kan tot 300 Mbps, (bruto), maar als er maar 1 antenne in zit zal die ook ophouden bij een 60-70 mbps

Heeft niet zozeer met 1 ether te maken, eerder met het feit dat wifi semi duplex is, verdeeld over ALLE toestellen. Dus niet alleen down en upload van jouw toestel, maar van alle toestellen + de AP samengeteld, want ze moeten walkie talkie gewijs allen om de beurt verzenden.

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

qless schreef:N kan tot 300 Mbps, (bruto), maar als er maar 1 antenne in zit zal die ook ophouden bij een 60-70 mbps

Heeft niet zozeer met 1 ether te maken, eerder met het feit dat wifi semi duplex is, verdeeld over ALLE toestellen. Dus niet alleen down en upload van jouw toestel, maar van alle toestellen + de AP samengeteld, want ze moeten walkie talkie gewijs allen om de beurt verzenden.

LaserJet
Premium Member
Premium Member

Bon, ik ga eens proberen om de WiFi te versterken met zo'n versterker.

Zal dat lukken met zoiets? http://www.bol.com/nl/p/zyxel-wre2205v2 ... 024544211/

Dus zodat ik hogere snelheden haal door WiFi te verbinden met dat ding, en niet alleen de dekking/signaal versterk. Hij moet dus niet het signaal die hij ontvangt, opnieuw versturen, maar ook versterken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

shahab schreef:Bon, ik ga eens proberen om de WiFi te versterken met zo'n versterker.
Blijkbaar lees je m'n post niet... als je reeds getest hebt met je laptop naast je modem... wat denk je dan hiermee te bereiken ?

Dergelijke repeaters delen trouwens altijd al de snelheid in twee ! (en zijn dus het slechtste wat je kan doen).
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Jawel, ik lees ze en apprecieer ze hoor :wink:

Maar het is ook zo dat ik naarmate ik verder ga in het huis, dat de snelheid nog zwakker wordt (logisch). Nu op de bovenverdieping 7mbps down, 8mbps up. Met die versterker hoopte ik op terug een 30 te halen (ook voor boven), de snelheid die ik beneden haal.

Telenet contacteren is de volgende stap zeker?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het eerste probleem is al waar ga je de versterker plaatsen... op zich moet hij nog goede ontvangst hebben... anders valt er weinig te versterken (hij versterkt het trouwens niet, hij ontvangt en zend het opnieuw uit... vandaar de halve snelheid). Beide dingen in acht genomen is de kans op succes redelijk klein.

TN gaat je ook niet echt kunnen helpen... je eerste test is een laptop van iemand lenen die wel betere resultaten heeft (misschien is het toch een defect in je modem).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het is zo goed als zeker dat het aan uw laptop ligt.
En zoals voorgaande al zei : een versterker (repeater) is altijd de slechtste oplossing.
Als je 90 haalt via draad, wil dat zeggen dat uw verbinding naar buiten ok is.
LaserJet
Premium Member
Premium Member

En smartphone?
En (oude) PC boven?

En waarom had ik dan gisterenavond wél 60MBPS in de living mét diezelfde laptop?

Het is allemaal zeer onstabiel atm.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Oude PC ???
Smartphone is geen referentie voor snelheid.
Waarom haal je 90 met draad, op een ingang die maximum 100 kan (dus heel goed)?
LaserJet
Premium Member
Premium Member

In dit geval is dat wel een referentie. Hij haalt éxact dezelfde snelheden, op éxact dezelfde plaatsen als de laptop.
Het gaat hier niet over 1 a 2 mbps, maar wel over 30-50 mbps die ik "te weinig" heb (theoretisch zelfs meer dan 100).

Overigens haal ik op BELNET van de hogere onderwijsinstellingen met gemak >60mbps down en >20mbps up via laptop (én smartphone...).
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Het probleem is drieledig:
- 1: minderwaardige laptop die slechts een 100Mbps LANpoort heeft.
- 2: jouw WiFi netwerkkaart die slechts op 2,4 GHz werkt. Vermoedelijk wel 2x streams anders zou je elders geen 60 Mbps halen. Fysische snelheid zal dus max 144Mbps zijn.
- 3: je zit te ver van de draadloze modem.

Verder hebben we nog enkele variabelen te weinig:
- Hoeveel WiFi's zijn er in de buurt?
- Hoe druk bezetten die het 2,4 GHz spectrum.
- De fysische ontvangstsnelheid
- De SNR
- De RSSI

In die onderwijsinstelling waar je over spreekt zullen ze hun AP's op strategische plaatsen gezet hebben en de kanalen mooi verdeeld hebben. Maw, da's professionelen toebak.
Jij zal thuis met een wirwar van AP's van buren zitten die elk hun eigen deeltje van het spectrum opeisen. De ene op ch1, de andere op ch4, dan ene op ch6. Een paar op ch11 en tenslotte nog de egoïsten ingesteld op 40MHz ;)
Daarbovenop heeft een buur misschien nog ergens een babyfoon staan die af en toe stoort als de baby geluid maakt; die staat net ver genoeg om niet het volledige kanaal plat te leggen, maar net dicht genoeg om enkele dB SNR die jij broodnodig hebt af te snoepen.
Die SNR zal verder zakken naarmate je verder zit. Op een bepaald moment is die te laag en zullen je snelheden heel onregelmatig zijn.

Oplossing:
Degelijke laptop met degelijke netwerkkaarten kopen. Of een dualband USB stick in je laptop proppen en op de 5GHz verbinden en je zal vlotjes 150 Mbps halen (als je CPU dat aankan).
Als RSSI & SNR te laag zijn: Een dualband accesspoint via UTP plaatsen op de plaats waar je meest met de laptop zit.

PS: 60 MBPS is theoretisch onmogelijk. 't Zal wel 60 Mbps zijn.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

@hierboven

TS had het over een kortstondige 60Mbps. Dat kan perfect een fluke geweest zijn. 55Mbps is echt nog wel mogelijk op single stream 20MHz 2.4GHz 802.11n. Dus ik gok dat TS een 2.4GHz netwerkkaart heeft die slechts 1x1MiMO (=single stream doet)

En cpu zal de bottleneck nooit zijn op een 150Mbps verbinding. Dat doet een 400MHz arm chip met zijn vingers in de neus.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Best mogelijke oplossing Is van een draadje te trekken naar de living.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

shahab schreef:In dit geval is dat wel een referentie. Hij haalt éxact dezelfde snelheden, ...
smartphone moet je nooit als referentie nemen. Die zijn vaak traag. Of het moet zijn dat je weet hebt van andere plaatsen waar de smartphone (veel) hogere snelheden haalt.
Je weet dus nooit of die smartphone toevallig al aan zijn maximum zit, wat hier heel goed mogelijk is.

De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk inderdaad een draad trekken en daar een AP (in roaming?) zetten. Dan haal je het maximum uit je laptop (die niet hoger kan).
Een goeie oplossing is een nieuwe recente laptop, maar dan heb je nog niet het maximum vermits de modem te ver staat.
De beste oplossing is beiden hierboven samen.
Maar eerst.... moet je eens testen met iemand anders zijn PC/laptop via wifi, eentje die een nieuwe heeft met eventueel 5Ghz, en waarvan je weet dat hij thuis 150 Mbps haalt.

Ter info , om je een idee te vormen wat er vandaag de dag mogelijk is met betaalbare wifi : ik haal op mijn eigen netwerk snelheden van 500 tot 600 Mbps via wifi (Asus router als AP), en dus uiteraard 150 Mbps met Whoppa. Ik haal ook 150 Mbps als ik via wifi met de modem zelf verbonden ben, dus het moet kunnen.
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Heb dus zo'n WiFi adapter binnengehaald (die proximusboy op de eerste pagina aangaf). Om 5ghz te gebruiken.

In de living nu snelheden tot 50mbps, wat opzich beter is, maar nog niet ideaal. Het is ook vrij onstabiel, en heb het gevoel dat de modem nu nog verder ligt dan ervoor. Maar 2 blokjes van signaal, terwijl zonder die stick ik er 4 heb.
In de garage nu met die stick wel snelheden tot 110mbps.

Dus nu moet ik gewoon een stickje vinden die (iets) langere afstanden wel aankan.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

shahab schreef:Dus nu moet ik gewoon een stickje vinden die (iets) langere afstanden wel aankan.
Het nadeel van die sticks is meestal de beperkte antenne's... tov. een laptop waar men grotere kan verwerken in oa. het scherm.

5 GHz is trouwens ook een frequentie met veel demping door muren en andere materialen.

De beste oplossing is een extra AP plaatsen op een meer strategische plaats wat verbonden is met een DRAAD !
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

xayana schreef:Het probleem is drieledig:
- 1: minderwaardige laptop die slechts een 100Mbps LANpoort heeft.
- 2: jouw WiFi netwerkkaart die slechts op 2,4 GHz werkt. Vermoedelijk wel 2x streams anders zou je elders geen 60 Mbps halen. Fysische snelheid zal dus max 144Mbps zijn.
- 3: je zit te ver van de draadloze modem.
Correcte analyse, maar ik kan er nog aan toevoegen dat het probleem vierledig is:
- 4: de draadloze Telenet-modem kan alleen 160 Mbps leveren via netwerkkabel, nooit via Wifi 802.11n

Goedkoopste bedrade oplossing:
- netwerkkabel leggen tot aan je laptop

Duurdere draadloze oplossing:
- Wifi 802.11n volledig uitschakelen op de Telenet-modem
- Wifi 802.11ac-toegangspunt aankopen en via netwerkkabel aansluiten op de Telenet-modem
- Wifi 802.11ac-adapter aankopen voor laptop

En daarmee is nogmaals bewezen dat de standaard Telenet WiFi inderdaad teleurstellend is omdat het de beloofde productspecificatie van 160 Mbps via de verouderde Wifi 802.11n-chip niet kan leveren.
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Maar een acces point kopen, hoe gaat dat helpen.

Dat is toch de wifi 'verplaatsen' van de modem naar de AP, met draad, zodat ik kan verbinden met dat nieuwe AP? Indien ik die stick niet ga gebruiken daarvoor, dan ga ik weer mijn laptop's wifi gebruiken en dan weer lage snelheden halen. Toch?

Welke AP neem ik dan het best?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

shahab schreef:Maar een acces point kopen, hoe gaat dat helpen.
Je TN modem staat nu op een niet ideale plaats (garage) terwijl je nood aan bereik elders is (woonkamer).

Door een extra AP te plaatsen in je woonkamer (wat met je modem via een draad is verbonden) los je dus het probleem van bereik op.
shahab schreef:Indien ik die stick niet ga gebruiken daarvoor, dan ga ik weer mijn laptop's wifi gebruiken en dan weer lage snelheden halen. Toch?
Aangezien je laptop eveneens slechte resultaten geeft naast de TN modem geeft dit aan dat je wireless in je laptop ook niet ideaal is... je probleem is dus tweeledig, enerzijds het bereik (wat je enkel kan oplossen door een extra AP) en anderzijds de WIFI in je laptop (wat je kan oplossen met een stick).
shahab schreef:Welke AP neem ik dan het best?
Misschien eens kijken op http://tweakers.net/categorie/314/acces ... /producten en filteren op AP en 802.11ac

Een andere vraag... heb je nood aan hoge snelheden op je laptop... streven naar 160 Mbps is leuk maar als je er niets mee doen ook weinig zinvol.
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Heb mij die vraag enerzijds ook gesteld. Maar ja op de bovenverdiepingen amper 10mbps is ook weer prehistorisch.

Via de stick net 10 MB/s gehaald via torrents, lijkt me wel mooi. Maar dat is op 1 hoekje van de living naast het raam, op andere plaatsen is het wat minder.

Denk dat ik voorlopig met de stick zal verder gaan .

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”